Jeg har prøvd å lese igjennom denne tråden for å se hvilke argumenter som er kommet med. Desverre er det de samme argumentene som jeg har lest i det kjedsommelige. Darwinistene sier religion er vås, de religiøse sier at Darwinisme er vås. Begge uten å vise noen spesielt inngående kjennskap til temaet og begge med religiøs overbevisning.
Litt om min egen bakgrunn : Jeg har alltiv vært en ihuga tilhenger av evolusjonsteorien. Dvs. inntill for noen år siden da jeg bestemte meg for å finne ut mer om hva jeg trodde på. Da ble jeg temmelig overrasket over hvor mye som baserte seg på enten forfalskninger av fakta, ignorering av fakta og sirkulære bevis.
For meg står det nå at det ikke lenger er spørsmål om religion eller vitenskap, men om evolusjonsteorien bare er en religion som skjuler seg bak vitenskapelig argumentasjon. Når går en vitenskap over til å bli religion? Dette har jeg debattert i mange andre fora, men jeg hadde ikke forventet å finne det her. Litt overrasket da jeg her om dagen gikk innom "off-topic" avdelingen på forumet. Trodde dette var et hifi-forum, ikke et vitenskapelig forum. (Hifi er jo forsåvidt også noe som grenser opp til religion om en leser noen av trådene...)
Jeg skal gi noen eksempler på hva jeg snakker om, og som har gjort at jeg tviler sterkt på evolusjonsteorien i dag :
1) Forfalskninger. Sikkert de fleste som er middels interessert i biologi har sett noen tegninger laget av en biolog på 1800-tallet. Heckel var hans navn. Tegningene viste en utrolig likhet mellom embryoer av forskjellige vertebrater (beklager, fant ikke noe adekvat ord på norsk... ) i de tidligere stadiene. Darwin uttalte at disse tegningene var noe av det sikreste beviset han hadde sett for evolusjon. Problemet var bare at de var forfalskninger. Heckel hadde faktisk brukt de samme tegningene for flere av embryoene. I tillegg hadde han med vilje kun brukt embryoer som lignet mest, og unnlatt å ta med embryoer som ikke lignet. I tillegg hadde han unnlatt å fortelle at de ikke var på samme stadiet i utviklingen. Forfalskningen ble avslørt allerede i 1875. Men om du slår opp i en bok som bruker disse tegningene, er sannsynligheten stor for at det ikke blir nevnt med et ord at noen av tegningene er forfalskninger.
2) Ignorering av fakta : Helt fra Darwins tid har en kjent til den såkalte Cambrian Explosion. En finner masse fossiler som dateres til denne perioden, men ingenting før som kan vise en felles "stamcelle". Eller felles opphav. Dette blir ignorert med begrunnelse i at "en har ikke funnet fossiler som er eldre", eller at noen har mistolket funnene. The Cambrian explosion er, for de som ikke har hørt om den, en betegnelse på en massiv mengde arter som "plutselig" oppstod i løpet av en periode som er altfor kort for evolusjon fra mer primitive arter. Disse mer primitive artene er heller ikke funnet. Det er blitt argumentert med at disse sannsynligvis var bløtdyr og at de dermed ikke er blitt konsertvert. Dette stemmer ikke, da en har funnet mange fossiler av bløtdyr der en faktisk kan se invollene i dyrene.
Et annet eksempel er det såkalte Miller-Urey eksperimentet. For de uinvidde : Dette er et eksperiment der to forskerer blandet sammen gasser de mente fantes i den primitive atmosfæren på Jorden, sendte gnister igjennom blandingen og fikk lagd aminosyrer. Dette skulle bevise at liv kunne dannes på denne enkle måten. Uten hokus pokus. Problemet er bare at de tok utgangspunkt i de gassene de trengte for å få dette til. Siden har geologer og andre funnet beviser for at atmosfæren ikke var i nærheten lik den Miller og Urey brukte. Når en forsøker samme eksperiementet med den atmosfæren man mener var på ur-jorden, fungerer eksperimentet simpelthen ikke.
Leser du en bok som omtaler disse to, vil du sannsynligvis enten ikke finne noe om dette, eller i det minste en bortforklaring av problemet.
3) Sirkulære bevis : Hvordan vet en alderen på et fossil? Ved å se hvilket lag de er funnet i. Hvordan finner en så alderen til laget? Ved å studere hvilke fossiler en finner her... Hmmm...
Et annet, mer "folkelig argument", og som jeg synes å huske å ha lest i denne tråden også... *SIGH* : Evolusjon vil lede til en mengde forskjellige arter p.g.a. en rekke positive mutasjoner(...). Bevis? Verden består av tusenvis av arter planter, dyr og insekter. Ergo : Evolusjon er et faktum.
Nå vil kanskje noen påstå at de bruker radiodatering av lagene for å fastslå alderen. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Blindtester viser at radiodateringer i beste fall er feilaktige. Jeg leste engang en artikkel i Nation Geographic om dateringsmetoder, og selv som lekmann klarte jeg å finne ankepunkter på samtlige metoder. De alle bygde nemlig på forutsetningen at man VISSTE fordelingen av forskjellige isotoper ved t=0. Dette vet man selvsagt ikke. Det er en antakelse. Men om en ANTAR at Jorden er 4.5 mrd år gammel, så kan det funke. Men da har en et sirkulært bevis som bygger på det teorien i utgangspunktet skulle finne ut.
Ekspempel for å vise sirkulariteten :
1) Hvor gammel er Jorden? 4.5 mrd år.
2) Hvordan finner man ut det? Ved å studere mengden av radioaktive isotoper i bergartene og sammenholde dem med det opprinnelige innholdet.
3) Hvordan vet du det opprinnelige innholdet? Ved å superpolere nebrytingen med den kjente halveringstiden og så starte på 4.5 mrd år.
4) Eeeee....
Finnes det så en falsifisering av evolusjonsteorien? Ja, faktisk. Den fant jeg i boken "The short history of nearly everything" Av Bill Bryson. Her fikk jeg vite at det enkleste proteinet i kroppen vår består av 146 aminosyrer. Om en bruker 20 aminosyrer og standard sannsynlighetsregning, så blir sannsynligheten for at disse 20 tilfeldigvis kombinerer seg til denne rekken av 146, 1:20^146 potens eller 1:6,5x10^198 for å skrive det med vitenskapelig notasjon. Om en antar at universet er 13 mrd år gammelt, så er det ca 4x10^17 sekunder siden Big Bang. For at det enkleste av proteinene i kroppen vår skulle skapes...eeee....oppstå ved tilfeldige rekombineringer av aminosyrer, måtte det skje ca 10^181 rekombinasjoner per sekund siden universets opprinnelse. Bill Bryson selv ble oppmerksom i boken på at dette faktisk var et bevis for skapelse, men skyndte seg å legge til at evolusjonsbiologene mente at den kunne utviklet seg gradvis. Hmmm. Problemet er fremdeles det samme. Faktisk enda større. For de forskjellige delene måtte komme hver for seg og tilfeldigvis støte sammen. Dette er enda mindre sannsynlig. De mest avanserte proteinene i kroppen vår har over 1000 aminosyrer.
Og her har vi mitt argument for at evolusjon er religion. Evolusjonistene har byttet ut Gud med Tid. Gitt nok tid, er alt mulig. Hvilket er riktig, selv med de beregningene jeg har ovenfor, dersom en haer UENDELIG med tid. Men problemet er at vi ikke har uendelig med tid. Selv om 13 mrd år synes lenge...
Et argument jeg har hørt mot dette, er at det MÅ jo ha skjedd, for ellers kunen jo ikke vi vært her. Nok et sirkulært argument.
Er dette bevis for Gud? Ikke nødvendigvis. Men det taler i alle fall ikke til evolusjonens fordel.
Kjør debatt! (Eller mest sannsynlig flame-war...)
For å sitere en kinesisk evolusjonsbiolog : "In China, we can question evolution, but not the government. In the US, you can question the government, but not evolution."