- Ble medlem
- 10.02.2002
- Antall liker
- 128
Gjestemedlem skrev:Odin ville grisebanket Jesus hvis de møttes mann til mann.
Hvorfor krype for en blautfisk?
Himmelsk lyd ?Tubesnake skrev:Jesuskabler har ikke helt samme schwungen, liksom.![]()
Samfunnet bruker penger på å vedlikeholde bygg av historisk verdi, og på samme måte mener jeg at det kan rettferdiggjøres at vi bruker penger på kirkebygg. Den daglige religiøse driften bør dog brukerne ta seg av å finansiere og organisere.Snickers-is skrev:Dette er hyggelige tradisjoner som vi setter stor pris på, spesielt det å kunne gå gjennom en stivpyntet kirke med min kone ved min side, familie på hver side, og vakre orgeltoner. Dette var en sterk opplevelse som jeg ikke hadde fått dersom det ikke var noen statskirke. Det er bare rett og rimlig at jeg skal betale en andel av kirkens eksistens.
Det er flere dilemmaer ved statskirken, f.eks at mange velger å døpe sine barn, med faddere som lover å følge med at foreldrene oppdrar barna rett. Mange velger også kirkelig begravelse av sine kjære som er gått bort. Kan også nevne konfirmasjon. Alt dette selv om man ikke bekjenner seg som kristen. Et paradoks er det òg at den samme regjering som vil fjerne formålsparagrafen, samtidig vil beholde statskirken. Jeg synes ikke det er noe i veien for å fortelle barn på skolen at det i Norge ikke er lov til å stjele fra andre fordi det står i bibelen. Den var jo viktig i dannelsen av staten og lovverket. Samtidig er det selvfølgelig ikke mulig å trykke en tro ned over hodet til folk. Å være kristen er noe man velger selv.Snickers-is skrev:Jeg har tilkjennegitt mitt ståsted ift "felles religion". Men når det gjelder statskirken gjenstår det ett dilemma som jeg synes det er viktig å belyse:
Jeg giftet meg for eksempel i kirken. Dette er hyggelige tradisjoner som vi setter stor pris på, spesielt det å kunne gå gjennom en stivpyntet kirke med min kone ved min side, familie på hver side, og vakre orgeltoner. Dette var en sterk opplevelse som jeg ikke hadde fått dersom det ikke var noen statskirke. Det er bare rett og rimlig at jeg skal betale en andel av kirkens eksistens.
Enkelte vil sikkert spørre seg "dersom han ikke tror på Gud, hvorfor gifte seg i en kirke?". For meg er kirken et bygg med masse stemning, og det jeg vet om kirkens syn på ekteskapet mellom mann og kvinne deler jeg fullt og helt (selv om jeg sliter litt med kirkens syn på andre typer ekteskap).
Eller som min lærer formulerte det: Staten Israel er unntatt fra regler om humanitær behandling av mennesker siden de er (stort sett) befolket av Guds utvalgte folk.Godalive skrev:Jeg synes ikke det er noe i veien for å fortelle barn på skolen at det i Norge ikke er lov til å stjele fra andre fordi det står i bibelen.
Dette er jo åpenbart en misforståelse, som må stå for vedkommende lærers egen regning. En israeler er ikke mere verdifull for Gud enn andre mennesker.knutinh skrev:Eller som min lærer formulerte det: Staten Israel er unntatt fra regler om humanitær behandling av mennesker siden de er (stort sett) befolket av Guds utvalgte folk.Godalive skrev:Jeg synes ikke det er noe i veien for å fortelle barn på skolen at det i Norge ikke er lov til å stjele fra andre fordi det står i bibelen.
En flott måte å utdanne små sjeler på.
Er helt enig i punktene dine, men er det egentlig noen motsetning mellom dette og bibelteksten?Jeg foretrekker nok at poden får vite at grunnen til at du ikke skal stjele er fordi :
1. De som blir frastålet ting blir krenket.
2. Du selv ville ikke likt å bli utsatt for tyveri, (resiprositet kom visstnok lenge før kristendommen)
3. Hvis 1) og 2) ikke er tilstrekkelig så vil du bli straffet om du stjeler.
-k
Etter min mening er det en for stor grad av vranglære i dette. Lovene vi har er i seg selv suverene, og demokratiske. I tillegg gjelder de for medlemmer av andre trossamfunn. Derfor vil det å lære barna at man ikke skal stjele fordi det står i bibelen ikke er like korrekt som å lære dem at de skal følge loven. Vi har tross alt lover som i følge fortolkninger er i klar strid med bibelen.Godalive skrev:Jeg synes ikke det er noe i veien for å fortelle barn på skolen at det i Norge ikke er lov til å stjele fra andre fordi det står i bibelen. Den var jo viktig i dannelsen av staten og lovverket.
Hvis man døper barnet sitt i kirken.. bare for å følge tradisjoner og for ikke å fornærme gamle tanter, så forplikter man seg likevel til å oppgra barna til å bli kristne. Man har den samme forpliktelsen da både ovenfor staten og kirken.Godalive skrev:Det er flere dilemmaer ved statskirken, f.eks at mange velger å døpe sine barn, med faddere som lover å følge med at foreldrene oppdrar barna rett. Mange velger også kirkelig begravelse av sine kjære som er gått bort. Kan også nevne konfirmasjon. Alt dette selv om man ikke bekjenner seg som kristen. Et paradoks er det òg at den samme regjering som vil fjerne formålsparagrafen, samtidig vil beholde statskirken. Jeg synes ikke det er noe i veien for å fortelle barn på skolen at det i Norge ikke er lov til å stjele fra andre fordi det står i bibelen. Den var jo viktig i dannelsen av staten og lovverket. Samtidig er det selvfølgelig ikke mulig å trykke en tro ned over hodet til folk. Å være kristen er noe man velger selv.
Hvorfor man trenger statskirke for å gifte seg i en kirke forstår jeg ikke helt. Kirkene vil jo ha dette tilbudet selv om de ikke er statsdrevne. Tror dere amerikanere ikke kan gifte seg i kirker fordi de ikke har en statskirkeordning og kristne påbud i sin Constitution?Snickers-is skrev:Jeg har tilkjennegitt mitt ståsted ift "felles religion". Men når det gjelder statskirken gjenstår det ett dilemma som jeg synes det er viktig å belyse:
Jeg giftet meg for eksempel i kirken. Dette er hyggelige tradisjoner som vi setter stor pris på, spesielt det å kunne gå gjennom en stivpyntet kirke med min kone ved min side, familie på hver side, og vakre orgeltoner. Dette var en sterk opplevelse som jeg ikke hadde fått dersom det ikke var noen statskirke. Det er bare rett og rimlig at jeg skal betale en andel av kirkens eksistens.
Enkelte vil sikkert spørre seg "dersom han ikke tror på Gud, hvorfor gifte seg i en kirke?". For meg er kirken et bygg med masse stemning, og det jeg vet om kirkens syn på ekteskapet mellom mann og kvinne deler jeg fullt og helt (selv om jeg sliter litt med kirkens syn på andre typer ekteskap).
Men jeg tror at en kristen formålsparagraf gjør det lettere at slike misforståelser får bestå og blir formidlet til stadig nye kull.Godalive skrev:Dette er jo åpenbart en misforståelse, som må stå for vedkommende lærers egen regning. En israeler er ikke mere verdifull for Gud enn andre mennesker.
Jeg mener at det er bedre å bruke punktene mine enn henvisningene til bibelen når man skal fortelle norske barn hvorfor de ikke skal stjele.Er helt enig i punktene dine, men er det egentlig noen motsetning mellom dette og bibelteksten?
Beste hadde jo vært om NRK ikke hadde forkynnelse av noe slag. Men når de først skal ha det er det helt uproblematisk at buddister, muslimer, hinduister og andre får et tilbud i tillegg til de kristne. Litt konkurranse om kundene er jo greit nok det. Samme som med andre underholdningsprogrammer egentlig, noe for enhver smak.Imperial skrev:Jeg sa jo i en post lenger opp til Snickers-Is at når den kristne paragrafen forsvant/forsvinner, hører vi raskt fra f.eks Islam..
Uff! Dette gikk litt for fort gitt!!!
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/18/532903.html
Vet ikke helt om jeg likte dette!
mvh
Ja nettopp, kompatible med hvems holdninger?Gjestemedlem skrev:http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/18/532903.html
En liten bonus er at man har god kontroll med hva som forkynnes i NRK også, og man kan velge ut prester som forkynner kompatible holdninger.
Poenget er å flytte religion ut av lovveket ikke finne plass til flere. Hva underholdning de sender på radioen er en helt annen sak.Imperial skrev:Ja nettopp, kompatible med hvems holdninger?Gjestemedlem skrev:http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/18/532903.html
En liten bonus er at man har god kontroll med hva som forkynnes i NRK også, og man kan velge ut prester som forkynner kompatible holdninger.
Bare vent. snart vil man forsøke å komme inn i lovverket også fra denne kant.
mvh
Statskanalene brukes jo stadig til forkynnelse. Jeg synes også det er unødvendig. Kanalene er statsfinansierte og de programmene inneholder så mye svada som tilhørerne tilsynelatende svelger rått, en ganske kynisk bruk av falsk massesuggesjon jeg ellers bare finner i TV-shop sendinger.Imperial skrev:Jeg sa jo i en post lenger opp til Snickers-Is at når den kristne paragrafen forsvant/forsvinner, hører vi raskt fra f.eks Islam..
Uff! Dette gikk litt for fort gitt!!!
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/18/532903.html
Vet ikke helt om jeg likte dette!
mvh
Det må vente til vi skal ha samfunnsfag ... http://www.udir.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=125640Slubbert skrev:Du får indoktrinere dem til å forkynne sosialdemokratiets evangelium og tilbe Staten.
Nope, det er en glimrede beskatning av mennesker som er så håpløst gammeldagse at de fremdeles har fjernsynsapparat. Skulle bare mangle.Spiralis skrev:Ikke for å ta stilling til Islamsk morgenandakt "per se", men er det ikke nå på høy overtid at lisensen ble tatt bort?
Joda og den kommer på mobiltelefoner som kan hente TV og PC'er med kort som gjør det mulig å se TV. Ta det med ro du vil bli innhentet du også! "You should never underestimate the power of stupid people i large groups!"Gjestemedlem skrev:Nope, det er en glimrede beskatning av mennesker som er så håpløst gammeldagse at de fremdeles har fjernsynsapparat. Skulle bare mangle.Spiralis skrev:Ikke for å ta stilling til Islamsk morgenandakt "per se", men er det ikke nå på høy overtid at lisensen ble tatt bort?
Jag har aldri betalt en lisens i hele mitt liv, og kommer aldri til å gjøre det heller. Å fjerne avgiften vil jo bare si at alle som ikke bruker fjernsyn må betale mer i skatt. Og det er da ikke noe bedre vel? Alterantivet er å forsøple NRK med reklame, og det er jo en så irriterende ide selv for meg som ikke ser fjernsyn at det er mye bedre med lisensordningen som den er i dag.Spiralis skrev:Joda og den kommer på mobiltelefoner som kan hente TV og PC'er med kort som gjør det mulig å se TV. Ta det med ro du vil bli innhentet du også! "You should never underestimate the power of stupid people i large groups!"Gjestemedlem skrev:Nope, det er en glimrede beskatning av mennesker som er så håpløst gammeldagse at de fremdeles har fjernsynsapparat. Skulle bare mangle.Spiralis skrev:Ikke for å ta stilling til Islamsk morgenandakt "per se", men er det ikke nå på høy overtid at lisensen ble tatt bort?
Hvis du ikke bekjenner deg til den ev.-luthrske religion da...? Valget er der jo fortsatt.Gjestemedlem skrev:Hvis man døper barnet sitt i kirken.. bare for å følge tradisjoner og for ikke å fornærme gamle tanter, så forplikter man seg likevel til å oppgra barna til å bli kristne. Man har den samme forpliktelsen da både ovenfor staten og kirken.
"Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme."
Du blir med med andre ord en forbryter, og det mot selveste grunnloven, hvis du ikke gjør dette. Hvordan kan man gå i 17.mai-tog med hevet hode da? Noe å tenkt på før man leverer avkommet til mannen i kjole.
Så nei, å være kristen er ikke noe man velger selv. Man blir en kriminell hvis man ikke påtvinger sine barn dette i slike tilfeller, selv om det ikke straffes aktivt for tiden.
Men kjære deg, det skal då ikkje vere forkynning i krl-undervisninga - det skulle vel tatt seg ut...?Godalive skrev:Hvis du ikke bekjenner deg til den ev.-luthrske religion da...? Valget er der jo fortsatt.Gjestemedlem skrev:Hvis man døper barnet sitt i kirken.. bare for å følge tradisjoner og for ikke å fornærme gamle tanter, så forplikter man seg likevel til å oppgra barna til å bli kristne. Man har den samme forpliktelsen da både ovenfor staten og kirken.
"Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme."
Du blir med med andre ord en forbryter, og det mot selveste grunnloven, hvis du ikke gjør dette. Hvordan kan man gå i 17.mai-tog med hevet hode da? Noe å tenkt på før man leverer avkommet til mannen i kjole.
Så nei, å være kristen er ikke noe man velger selv. Man blir en kriminell hvis man ikke påtvinger sine barn dette i slike tilfeller, selv om det ikke straffes aktivt for tiden.
Nå vil ikke hverken barnedåp, konfirmasjon eller andre kirkelige handlinger gjøre noen til kristne, heller. Å være kristen innebærer personlig tro og bekjennelse. Fortsatt frivillig.
Jeg innser at det ikke er riktig å pålegge lærere som ikke er kristne å undervise barn om den kristne tro. Det er forøvrig ikke ønskelig heller, etter min mening. Spesielt ikke når jeg hører hva som finnes av vrangforestillinger om bibelen, og om det å være kristen.
Jeg ser ikke hvorfor NRK på død og liv skal betale penger for å få sende masse-idrett som har så stor kommersiell interesse at arrangørene krevere å få slippe til med reklame.Spiralis skrev:NRK er allerede forsøplet med reklame!
Å undervise i KRL.Godalive skrev:AA, Hva er det i tilfelle lærere kan reservère seg mot, dersom det ikke skal være forkynnelse?
Jo, jeg skjønte det, men hvorfor...? Unnskyld min uvitenhet..Audiophile-Arve skrev:Å undervise i KRL.Godalive skrev:AA, Hva er det i tilfelle lærere kan reservère seg mot, dersom det ikke skal være forkynnelse?
Det har ikkje vore lov å forkynne i norsk skule iallfall i den tida eg har undervist der. Så eg reknar med at det berre er ein gammal historisk reservasjonsrett.Godalive skrev:Jo, jeg skjønte det, men hvorfor...? Unnskyld min uvitenhet..Audiophile-Arve skrev:Å undervise i KRL.Godalive skrev:AA, Hva er det i tilfelle lærere kan reservère seg mot, dersom det ikke skal være forkynnelse?