Krell i kina?

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Brianh skrev:
Hehe, tatt litt ut av sammenheng kanskje?

Dette var en review av en Lampizert utgave som du fant på Lampizatørenes hjemmeside?

(Har ikke hørt denne spilleren, så skal ikke uttale meg om lyden. Men kildekritikk på sånt er greit å ta med seg.)

R
Da tror jeg ikke du har lest hele stykket Roda. Dette er overhodet ikke tatt ut av sammenhengen. Poenget forblir det samme. Originalt så er denne ifølge artikkelforfatteren bestykket med fake komponenter noe også bildene tydelig viser
 
K

Kaldkarsk

Gjest
Brianh skrev:
nb skrev:
erato skrev:
Men eierglede er jo en viktig del av subjektiv og ikke-blind lytting, så da må jo dette være greit? Alt er jo lov så lenge øret lar seg lure?
Den Vincent-spilleren har så vidt jeg har registrert fått temmelig gode anmeldelser rundtomkring. Låter den plutselig dårligere om innmaten skulle vise seg å være mye fake? Og hvor vanskelig er det egentlig å kopiere f.eks en op-amp? At den er fake betyr ikke nødvendigvis så mye i praktisk bruk.
Hehhe har vel ikke sett dårlige anmeldelser av Egde cd eller. Når Vincent faker til de grader så er det helt greit. Når Edge gjør det så generer det 17 sider her på sentralen med edder og galle over hvor kyniske de er.... :p

Jeg har den omtalte Vincent-spilleren, spiller fint den, opamper mm er dog byttet av forrige eier.

Grunnen til oppmerksomheten rundt Edge sin spiller var vel at denne (i motsetning til Vincent)
var en rebrandet dvd-spiller (i den heller rimelige enden).
Edge kostet(r?) dessuten mer enn 5 stk Vincent.
For ordens skyld; jeg aner ikke hvordan Edge Gcd låter.

Mvh
 
R

RoDa

Gjest
Brianh skrev:
RoDa skrev:
Brianh skrev:
Hehe, tatt litt ut av sammenheng kanskje?

Dette var en review av en Lampizert utgave som du fant på Lampizatørenes hjemmeside?

(Har ikke hørt denne spilleren, så skal ikke uttale meg om lyden. Men kildekritikk på sånt er greit å ta med seg.)

R
Da tror jeg ikke du har lest hele stykket Roda. Dette er overhodet ikke tatt ut av sammenhengen. Poenget forblir det samme. Originalt så er denne ifølge artikkelforfatteren bestykket med fake komponenter noe også bildene tydelig viser

"UUuuuu!!! Hybrid Technology ! Shielded remote circuitry compartment ! WoW! Mother Of Lord ! Wall of steel! Un-be-lie-vable! I want it !
I want sheer craftsmanship, technology that culminated!!! I am coming ! Now now yes yes yes! ridiculously stupid mumbo jumbo another Chinese monster pretending to be high-end TEN opamps means 5 per channel in a series and this shit feeds the triode Now I ADMIT I did not audition it brand-new. I did not have the time for such ride. I would rather eat a dead rat for breakfast OOooo what a fine feeling to be such a smartass! This player not only glows, not only it is full of shit, but it plays sweet music now "

Fyren hørte ikke på spilleren umoddet, men kan fortelle hvor mye bedre den låter moddet?

Så dette:

"The transformer has a fake shield. You might think - shielded, potted and encapsulated transformer ... but NO, this is not shielded, not potted and not encapsulated. Just a fake plastic cover."

Nei, det er ikke fake plast, det er EKTE plast! Det står jo ikke at trafoen er skjermet, eller?

Kondensatorene ligner VELDIG på disse WIMA http://www.banzaieffects.com/files/images_detailed/d_15558.gif
Men det står da tross alt ikke Wima på dem?

R
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Brianh skrev:
RoDa skrev:
Brianh skrev:
Hehe, tatt litt ut av sammenheng kanskje?

Dette var en review av en Lampizert utgave som du fant på Lampizatørenes hjemmeside?

(Har ikke hørt denne spilleren, så skal ikke uttale meg om lyden. Men kildekritikk på sånt er greit å ta med seg.)

R
Da tror jeg ikke du har lest hele stykket Roda. Dette er overhodet ikke tatt ut av sammenhengen. Poenget forblir det samme. Originalt så er denne ifølge artikkelforfatteren bestykket med fake komponenter noe også bildene tydelig viser

"UUuuuu!!! Hybrid Technology ! Shielded remote circuitry compartment ! WoW! Mother Of Lord ! Wall of steel! Un-be-lie-vable! I want it !
I want sheer craftsmanship, technology that culminated!!! I am coming ! Now now yes yes yes! ridiculously stupid mumbo jumbo another Chinese monster pretending to be high-end TEN opamps means 5 per channel in a series and this shit feeds the triode Now I ADMIT I did not audition it brand-new. I did not have the time for such ride. I would rather eat a dead rat for breakfast OOooo what a fine feeling to be such a smartass! This player not only glows, not only it is full of shit, but it plays sweet music now "

Fyren hørte ikke på spilleren umoddet, men kan fortelle hvor mye bedre den låter moddet?

Så dette:

"The transformer has a fake shield. You might think - shielded, potted and encapsulated transformer ... but NO, this is not shielded, not potted and not encapsulated. Just a fake plastic cover."

Nei, det er ikke fake plast, det er EKTE plast! Det står jo ikke at trafoen er skjermet, eller?

Kondensatorene ligner VELDIG på disse WIMA http://www.banzaieffects.com/files/images_detailed/d_15558.gif
Men det står da tross alt ikke Wima på dem?

R
Hva er det egentlig du prøver å si her Roda..hevder du at det ikke er fake komponenter i denne spilleren ???
 
R

RoDa

Gjest
Brianh skrev:
Hva er det egentlig du prøver å si her Roda..hevder du at det ikke er fake komponenter i denne spilleren ???
Wima-ene ser ut som etterligninger, men er ikke labeled Wima?
BB-en ser da ut som andre BB man finner bilde av på nett?

Kan hende er spilleren dårlig lydende, og har flere dårlige løsninger.
Men å si at det er fake basert på denne review? Nei, det ville jeg ikke gjort.

R
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Brianh skrev:
Hva er det egentlig du prøver å si her Roda..hevder du at det ikke er fake komponenter i denne spilleren ???
Wima-ene ser ut som etterligninger, men er ikke labeled Wima?
BB-en ser da ut som andre BB man finner bilde av på nett?

Kan hende er spilleren dårlig lydende, og har flere dårlige løsninger.
Men å si at det er fake basert på denne review? Nei, det ville jeg ikke gjort.

R
I bet that the BurrBrown op-amps are fake as well: they are painted with white letters, not laser engraved like real BB 2604.
Har akkurat plukket ut noen BB2604 ifra min ML38...de er faktisk "laser engraved" som originalene skal være ifølge artikkelforfatter. Men på den annen side ikke sikkert alle BB2604 er det. Hva vet jeg. Vi får la det være opp til resten av folket her på HFS å avgjøre selv. Jeg synes komponent valg i denne spilleren ser veldig suspekt ut.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg føler at diskusjonen om Fake komponenter blir et stykke utenfor tema, og det kan kanskje være greit å lage en egen tråd om dette. I denne tråden er Krell i Kina hovedtema. Jge får forøvrig vite at Krell S-300i er den eneste Krell som lages i Kina.

Mvh
Høvdingen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Brianh skrev:
RoDa skrev:
Brianh skrev:
Hva er det egentlig du prøver å si her Roda..hevder du at det ikke er fake komponenter i denne spilleren ???
Wima-ene ser ut som etterligninger, men er ikke labeled Wima?
BB-en ser da ut som andre BB man finner bilde av på nett?

Kan hende er spilleren dårlig lydende, og har flere dårlige løsninger.
Men å si at det er fake basert på denne review? Nei, det ville jeg ikke gjort.

R
I bet that the BurrBrown op-amps are fake as well: they are painted with white letters, not laser engraved like real BB 2604.
Har akkurat plukket ut noen BB2604 ifra min ML38...de er faktisk "laser engraved" som originalene skal være ifølge artikkelforfatter. Men på den annen side ikke sikkert alle BB2604 er det. Hva vet jeg. Vi får la det være opp til resten av folket her på HFS å avgjøre selv. Jeg synes komponent valg i denne spilleren ser veldig suspekt ut.
Hei Brianh!
Kan du ikke knipse et bilde av din BB2604 og legge inn, jeg har nettopp knipset min BB2604AP som har sittet i min zhaulo dac.
Jeg legger inn bildet her samt det jeg fant på dataark, de er i hvertfall ikke like, men begge har hvit skrift.
Her er min og den står det også mer på 2AZ6ZV7 og det er andre siffere/tall på de to andre jeg har.
Det er ikke gravert inn men malt/stemplet oppå chippen.

På dette litt utydelige bilde fra dataark så er da bokstavene større enn på min i forhold til selve chippen.


Mvh.KW
 

Vedlegg

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Hvordan avgjør man om en WIMA kondensator er fake eller ekte, eller en BurrBrown oppamp? Hvis Krell, Goldmund, Edge (eller en hvilken som helst annen leverandør av dyrt merke) er villig til å redusere sine produksjonskostnader ved å "skimpe" på kvaliteten, hva sier da at en komponentleverandør (med sine, i forhold microskopiske marginer) ikke selv firer på noe så ubetydelig som hvorvidt de merkes med silketrykk, laser, pressing, eller stempling..? Hvem sier at det ikke til og med kan foregå "outsourcing" når etterspørselen blir i overkant av hva egne fabrikker håndterer..? Jeg påstår ikke at det skjer, men er det så utenkelig? :-\
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Brianh skrev:
RoDa skrev:
Brianh skrev:
Hva er det egentlig du prøver å si her Roda..hevder du at det ikke er fake komponenter i denne spilleren ???
Wima-ene ser ut som etterligninger, men er ikke labeled Wima?
BB-en ser da ut som andre BB man finner bilde av på nett?

Kan hende er spilleren dårlig lydende, og har flere dårlige løsninger.
Men å si at det er fake basert på denne review? Nei, det ville jeg ikke gjort.

R
I bet that the BurrBrown op-amps are fake as well: they are painted with white letters, not laser engraved like real BB 2604.
Har akkurat plukket ut noen BB2604 ifra min ML38...de er faktisk "laser engraved" som originalene skal være ifølge artikkelforfatter. Men på den annen side ikke sikkert alle BB2604 er det. Hva vet jeg. Vi får la det være opp til resten av folket her på HFS å avgjøre selv. Jeg synes komponent valg i denne spilleren ser veldig suspekt ut.
Hei Brianh!
Kan du ikke knipse et bilde av din BB2604 og legge inn, jeg har nettopp knipset min BB2604AP som har sittet i min zhaulo dac.
Jeg legger inn bildet her samt det jeg fant på dataark, de er i hvertfall ikke like, men begge har hvit skrift.
Her er min og den står det også mer på 2AZ6ZV7 og det er andre siffere/tall på de to andre jeg har.
Det er ikke gravert inn men malt/stemplet oppå chippen.

På dette litt utydelige bilde fra dataark så er da bokstavene større enn på min i forhold til selve chippen.


Mvh.KW
Hei, beklager men mine er gått i søppla. Klippet av bena når jeg fjernet de
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
OT innlegg er fjernet.

bjornh, moderator
 
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
41
Antall liker
2
Sted
Siggerud
Hvorfor er dere så oppsatt på at det skal lages i f.eks. USA? Jeg ville ikke bygd en palle i USA. Byggekvaliteten på amerikanske produkter er dessverre ikke engang hva den var. De kan knapt sette sammen biler lenger, og det var ikke akkurat stående applaus da Volvo begnyte å lage sin XC90 der borte - ei heller BMW sin Z4. Dere skjønner - de som lager disse produktene bor i Campingvogn, og da blir du ikke særlig opplagt til å lage gode produkter. Hjelper lite at konstruktørene er smarte og har bedre husvære.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Grievous Angel skrev:
Hvorfor er dere så oppsatt på at det skal lages i f.eks. USA? Jeg ville ikke bygd en palle i USA. Byggekvaliteten på amerikanske produkter er dessverre ikke engang hva den var. De kan knapt sette sammen biler lenger, og det var ikke akkurat stående applaus da Volvo begnyte å lage sin XC90 der borte - ei heller BMW sin Z4. Dere skjønner - de som lager disse produktene bor i Campingvogn, og da blir du ikke særlig opplagt til å lage gode produkter. Hjelper lite at konstruktørene er smarte og har bedre husvære.
Det der er et veldig godt poeng! Dersom man møter amerikanere som har vært borti tilsvarende europeisk eller koreansk/japansk utstyr, vil disse også si at amerikansk er søppel. Vanlig begrunnelse er at amerikansk utstyr kan være basert på gammel teknologi, settes sammen for hånd og utsettes for få kvalitetssjekker. Europeiske fabrikker er gjerne mer automatiserte mht. produksjon og fortløpende kvalitetssjekk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.700
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis det er driftssikkerhet man er ute etter, er det lite som på generell basis slår det jeg har eid av japanske greier enten det er elektronikk eller bil (etter hvert er vel sikkert ikke noe av dette bygd i Japan lenger, men i SørØstasia ol, men under japansk kvalitetskontroll). Cluet her er et visst volum, og kontroll på prosessene, ikke arbeidernes timelønn.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg tror blunderen til Krell i dette tilfellet med dårlig kvalitetskontroll på drivverkene viser at selv prestisjeprodusenter gjør tabber. Dette er helt uavhengig av hvilket land man opererer i. Det var vel i 94-95 at Mercedes E-klasse ble lakkert uten skikkelig rustbeskyttelse under? Og Volvo hadde tilsvarende blunder på slutten av 70-tallet. Jeg tviler på at det finnes belegg for å si at kinesisk produksjon gir lavere kvalitet enn amerikansk eller europeisk. Men at f.eks. Toyota har hatt en enorm fokus på kvalitet hersker det liten tvil om. Det var jo denne kulturen amerikansk bilindustri forsøkte å kopiere på 80/90 tallet men uten å lykkes nevneverdig. Det ryktes at Toyota ikke engang forteller eieren om slitte deler de skifter på verksted, bare for å spare eieren for problemer senere og gi bedre rykte. Dette er kvalitetskultur.

Mvh

Mvh
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
ja helt klart. vi har 2 relativt nye toyotaèr i hus. flere deler har gått både på den som er 2år og den som er 4. vil ikke se de har noe bedre kvalitet enn andre.
kineserene er sikkert harde på enhetsprisen til en slik burrbrown og, ikke utenkelig at produsenten har sin egen typ tilpasset hvert sitt marked. f.eks er en musikkcd priset rundtom i verden utfra hva markedet synes er rimelig å gi, ikke utfra hva artisten helst vil ha i fortjeneste.
om de sparer penger på silketrykk, så why not...
produsenten burde isåfall advare om kopier på sin nettside eller lignende, om Alle skal være laseringrevet,. ::)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ole_Martin skrev:
Grievous Angel skrev:
Hvorfor er dere så oppsatt på at det skal lages i f.eks. USA? Jeg ville ikke bygd en palle i USA. Byggekvaliteten på amerikanske produkter er dessverre ikke engang hva den var. De kan knapt sette sammen biler lenger, og det var ikke akkurat stående applaus da Volvo begnyte å lage sin XC90 der borte - ei heller BMW sin Z4. Dere skjønner - de som lager disse produktene bor i Campingvogn, og da blir du ikke særlig opplagt til å lage gode produkter. Hjelper lite at konstruktørene er smarte og har bedre husvære.
Det der er et veldig godt poeng! Dersom man møter amerikanere som har vært borti tilsvarende europeisk eller koreansk/japansk utstyr, vil disse også si at amerikansk er søppel. Vanlig begrunnelse er at amerikansk utstyr kan være basert på gammel teknologi, settes sammen for hånd og utsettes for få kvalitetssjekker. Europeiske fabrikker er gjerne mer automatiserte mht. produksjon og fortløpende kvalitetssjekk.
"All that we got here is American made. It's a little bit cheesy, but nicely displayed". ;)
 

HKviking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
120
Antall liker
14
Ikke noe feil med Kina produserte produkter så lenge man har en tight kvalitets kontroll. Typisk problem med å produsere i Kina i forhold til vesten er at det firmaet som du setter på jobben vil prøve å øke sin fortjeneste med å bytte ut komponenter med billig/fake erstatning. Dette kan komme ved at en under leverandør tilbyr et produkt som ikke er orginal vare.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
HKviking skrev:
Ikke noe feil med Kina produserte produkter så lenge man har en tight kvalitets kontroll. Typisk problem med å produsere i Kina i forhold til vesten er at det firmaet som du setter på jobben vil prøve å øke sin fortjeneste med å bytte ut komponenter med billig/fake erstatning. Dette kan komme ved at en under leverandør tilbyr et produkt som ikke er orginal vare.
Ikke sant :) men beste måten å sikre seg mot det er vel en skriftlig kontrakt, og streng oppfølging og kvalitetskontroll :) en vakker og koselig uke, og førjulstid ønskes dere alle :)

mvh domentor :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.246
Torget vurderinger
1
Brianh skrev:
Hehhe har vel ikke sett dårlige anmeldelser av Egde cd eller. Når Vincent faker til de grader så er det helt greit. Når Edge gjør det så generer det 17 sider her på sentralen med edder og galle over hvor kyniske de er.... :p
Edgespilleren koster brøkdel å produsere i forhold til en fake kinaspiller. Edge er en bunn i bøtta DVD spiller som kineserne (som har bygd den!) ikke en gang har prøvd å feika!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.246
Torget vurderinger
1
Grievous Angel skrev:
Hvorfor er dere så oppsatt på at det skal lages i f.eks. USA?
Det er fordi Krell var et cost-no-object merke, men tydeligvis ikke er det lengre. Det er forsåvidt greit nok men det gjør noe med imaget til produsenten. Skal jeg ha budget utstyr tror jeg Rotel og NAD gir mer godlyd for penga...
 
Topp Bunn