- Ble medlem
- 13.02.2007
- Antall liker
- 388
Tror nok det er godt kjent etter hvert at ressursene på en del aldershjem dessverre er under pari. Jeg ønsker meg ikke dit selv, heller, og virkeligheten ser mest sannnsynlig ut til å fortsette forverringen de kommende årm når eldrebølgen virkelig vokser.vredensgnag skrev:Senest i går kunne NRK fortelle om ansatte på aldershjem som i klartekst meldte at de selv ikke skulle på aldershjem når de ble gamle - stort flertall.
Og man beskrev de eldres hverdag: neddoping var vanlig, fastbinding var vanlig, å ligge i sengen i timevis i sin egen urin var vanlig. Man måtte passere eldre som fortvilet søkte kontakt med pleierne, men som man ikke hadde tid til.
I fengslene har man derimot et betraktelig støtte og oppfølgingsapparat og frihetsberøvelsen er periodevis, med innlagte utegangspauser. Så man kan være tilgitt om det kan synes som om utdeling av straff og støtte er blitt forvekslet på veien. Det er nok inntrykket som er i ferd med å avleire seg.
Innslag her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/837305/
Men ditt munnhell blir uansett gal når folk TROR at det er verre på aldershjem enn i fengsel, det innebærer nemlig en god del kortslutninger.
1. Folk er ikke i fengsel fordi de ikke klarer å ta vare på seg selv, de er der fordi de er dømt for å ha gjort noe galt
2. De menneskelige ressursene som behøves for å administrere de innsatte er langt lavere enn de som behøves for å dusje, stelle, mate, aktivere etc, etc, de som ikke lengre klarer seg selv.
3. Et relativt stort antall eldre har sykdommer som gi fallende forståelse av virkeligheten omkring seg, og dette medfører store plager, med påfølgende ressursbehov.
4. De fanger som er psykisk eller fysisk ute av stand til å ta vare på seg selv, blir underlagt tilsvarende ordninger som "vanlige" folk i samme situasjon.
Så jeg mener at munnhellet var artig, men det blir trist i det folk tror på ramme alvor at samfunnet bevisst straffer de eldste og sykeste, mens vi syr puter under armene på krinimelle. Sånt blir det mye rart av.
Honkey