Bil, båt og motorsykkel Kostnad bytte av bakaksel?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hadde nettopp samboerns bil på eu-kontroll. Auris for øvrig.
Litt småplukk å fikse, som vanlig - men den mest "alvorlige" saken var kommentaren om begynnende rustangrep på bakaksel.
Duden på Naf antydet at den kunne holde et par-tre år til, i beste fall.
Så blir spørsmålene: Hva er kostnad for evt å bytte bakaksel? Og hvor kan man evt få tak i kurante slike, brukt?

mvh
Proffen

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.642
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva mener du med "bakaksel"? - Auris har da vel ikke gjennomgående bakaksel??
Google "brukte bildeler" så finner du flere nettsteder som linker til diverse bilopphuggere...

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kan godt være Auris ikke har gjennomgående bakaksling.
Betyr det at den i så fall består av to deler, høyre og venstre, og at man sånn sett kan bytte på begge sider?
Jeg er absolutt ingen bilmekaniker, så jeg trenger ting inn med teskje i slike tilfeller.... ;-)

mvh
Proffen

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.642
Sted
Ytterst i havgapet...
De fleste biler med forhjulstrekk har stort sett en hjulspindel som er boltet til opphenget på hver side... nokså enkel å skifte... men så er det jo noen deler i opphenget, da.....

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hmm.... du bør få undersøkt dette litt nærmere. Kjenner du noen som har litt peil på bil?

MmQ4NmNmNWM2MzA4Y2YwNTczYmM5ZGIxNWVlMDg3MTIK3EusapWS-Hityfdo2p3GaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20v.jpg

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Etter min mening vil det være nokså ekstraordinært om den antydes byttet pga rust. Se over den, skrap og puss den ren på utsatt områder og mal med egnet beskyttelse så vil jeg tro at at den holder bilens levetid ut. Jeg og flere med meg er av den oppfatning at NAF er litt vel overivrige ifm EU kontroller sammenlignet med andre seriøse verksteder.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.137
Du må få vite om NAF mener hele traversen eller bare deler av den. Her en typisk Auris sprengskisse over traversen bak.

Har sett at brakettene til fjær, støtdemper osv kan ruste i filler.

Om det ikke er for galt, så kan du understellsbehandle bilen så forsinker du ytterligere rust.

Jeg bruker utelukkende NAF til EU kontroll; greie de her ihvertfall.

2E5125A8-AB92-43E7-B750-CE70D51B9809.jpg

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Hei.Kjenner en som byttet en slik på en Avensis stv.06 modell og det kom på 16000 på verksted(ikke merkeverksted).
Fikk kjøreforbud på eu-kontroll.
Dette er en svakhet på flere Toyotamodeller.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.Kjenner en som byttet en slik på en Avensis stv.06 modell og det kom på 16000 på verksted(ikke merkeverksted).
Fikk kjøreforbud på eu-kontroll.
Dette er en svakhet på flere Toyotamodeller.
Vet du om han byttet til fabrikkny eller byttet med en brukt ok sak?
Vil jo tro at de vet å ta seg betalt for fabrikknye.....
Men ser poenget.
Får høre når min lokale verkstedmester skal se over bilen og fikse 2`erne etter kontrollen. Rust på bakakslingen var ingen 2`er, dog....mer som en "merknad"....

Denne typen rust er tydeligvis en svakhet på Auris (og kanskje andre Toyota-modeller?)

mvh
Proffen

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Hei.Om det bare er begynnende overflaterust anbefaler jeg følgende:
Ta av hjulene på bilen bak.
Spyl og vask akslingen med div.så godt du klarer.
La det tørke.
Smør,pensle på Fluidfilm,ikke den på spray men den tykke som du får i spann(ca1.5l).
Fluid Film får du kjøpt hos Skogsvåg Auto Sotra,det er ikke dyrt.
Om du kan spraye inni hulrom på akslingen så gjør det også.
Du har nå en aksling som vil vare leeeeeeenge.

IMG_3679.jpg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.857
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ta en avsjekk med Bønes Auto. Han skrur omtrent bare Toyota og har muligens brukte deler du kan bruke.

Mvh
OMF

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Thnx for tips!

Et lite spørsmål, dog: La oss si at jeg går for bytte av bakaksling. Hvor omstendelig er jobben i antall timer, seff for en mekaniker, som kan slikt.

mvh
Proffen

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Hei.Vil si det tar iallefall en dag 7.5t om du er heldig.Husk att det er mye som skal flyttes over på den nye.Det er selvsagt enklere om du får en komplett aksling brukt.
Ser ingen grunn til å bytte akslingen om Naf sier to-år til.Behandle med FluidFilm så stopper du rusten.
Les litt om dette på nett.Hvorfor ikke like godt behandle hele bilen hos Skogsvåg Auto?Tror du kan få dette utført i Åsane også.Koster rundt 3000.
Mvh tidligere bimekaniker:)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.321
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.Vil si det tar iallefall en dag 7.5t om du er heldig.Husk att det er mye som skal flyttes over på den nye.Det er selvsagt enklere om du får en komplett aksling brukt.
Ser ingen grunn til å bytte akslingen om Naf sier to-år til.Behandle med FluidFilm så stopper du rusten.
Les litt om dette på nett.Hvorfor ikke like godt behandle hele bilen hos Skogsvåg Auto?Tror du kan få dette utført i Åsane også.Koster rundt 3000.
Lyt tenkja litt på det. Usikker på hvor heftig rustangrepet er. Det kan jo være at det er såpass at det er beyond repair, og da er brukt aksling et alternativ, hvis vi nå ikke bare fikser 2`erne og selger skiten..... ;-) Seff til redusert pris.

mvh
Proffen

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Lyt tenkja litt på det. Usikker på hvor heftig rustangrepet er. Det kan jo være at det er såpass at det er beyond repair, og da er brukt aksling et alternativ, hvis vi nå ikke bare fikser 2`erne og selger skiten..... ;-) Seff til redusert pris.

mvh
Proffen
Det er også en mulighet:)

Topp Bunn