Korps, anbefalinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    ottone skrev:
    ottone skrev:
    En av historiens flotteste marsj-plater hadde jeg en gang på kassett, og jeg glemmer den aldri.

Tsjekkisk må det være, og dette kan vel kalles janitsjar på norsk.
    Her er det trøkk nok til å rive folk av stolen, og med særegen klang som tsjekkerne var helt alene om.

Legendariske Rudolf Urbanec dirigerer det såkalte Blasorchester Rudolf Urbanec
    DIE GROßE MARSCHPARADE

Jeg vet det, tittelen virker tåpelig. Men tro meg, dette låter helt kanon. Anbefales.
    Denne er vanskelig å finne på CD og enda verre på LP, men jeg jobber med saken......
    Det lønner seg å være litt tålmodig.
    Jeg fant den, endelig, og den er bestilt.
    http://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/Rudolf-Urbanec-Die-gro%DFe-Marschparade/hnum/5569037
    Tyskerne er visst litt anneredes enn oss. "Die Grosse Marschparade" puttes i kategorien "POP/ROCK".

Forøvrig: Takk for en fin tråd.

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    2
    Hadde noe på Tunga, men avstår fra å melde dette her :D ;D ;D ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Manger!!!!
    Dette er stort. Skulle gjerne vært tilstede.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Gratulerer Manger!!!!
    Dette er stort. Skulle gjerne vært tilstede.
    Tiltredes! Manger fortjener all ære etter å ha holdt et så høyt nivå i så mange år. :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I anledning dagen, eller uansett- burde være av interresse for de fleste uansett, se på NRK1 kl 22.35 "Korpskammerater" i kveld :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikk er for alle, og man blir aldri for gammel. Nesten.
    http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/737715/
    Rørende vakkert, og sterk kost for oss som har opplevd liknende på nært hold.
    Kanskje ser vi oss selv om noen tiår i disse gamle hedersmenn.
    Respekt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Herlig liten kortfilm! :D Det er derfor vi betaler avgift til NRK. Dess eldre vi blir dess mer skjønner vi at avgiften er noe vi får tilbake når vi trenger den. Det er akkurat som pensjonspoeng, og etterhvert som jeg har begynt å cashe inn så er jeg glad og fornøyd.

Her i Bergen har vi jo brannmennenes veterankorps. Flere av dem er også aktiv i et korps av denne størrelsen, som spiller på forskjellig tilstelninger. På grunn av mitt engasjement i nærmiljøet møter jeg på veteranmusikere med jevne mellomrom, og det er flinke folk som det står respekt av. De får det alltid til å svinge når julens skal spilles inn.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott med veteranmusikanter, det bringer fram mange minner.
    Jeg har tidligere vært en del av et historisk bevisst korpsmiljø i Bergen, der vi bl.a. hedret eldre musikanter med å invitere dem på konserter og turer, og vi spilte for dem og familiene ved sykdom og bortgang. Flere fikk en verdig begravelse mye på grunn av blåsemusikken.

Og det går an å late som man er veteranmusikant. Virkelig veteranmusikant.

Messing-sextett etter svensk mønster i autentisk bergensk rekonstruksjon.
    Vi spilte på hundre år gamle svenske instrumenter fra Ahlberg och Ohlsson, og hadde ekte originale uniformer fra den norske hæren slik de så ut fra unionsoppløsningen fram til 1912. Solid vadmel, praktisk til de fleste årstider, utenom sommeren.
    Desverre er bildet tatt året etter at jeg sluttet, men jeg er medskyldig på CDen.
    http://www.rockipedia.no/Vault.aspx?entity=1059024
    :)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det gledes.
    Blir moro å følge med. Dette er jo et fagprogram. :)

Ellers vil jeg ønske deg og dine en super tur videre denne sommeren.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takker :)

En anbefaling til:
    2L kommer med to korps-utgivelser i 2012
    http://www.2l.no/pages/preview.html
    (takk for link i en annen tråd, bjarnetv)

Stabsmusikken med Ole Kristian Ruud og Marinemusikken med Ingar Bergby, på SACD og Blu-ray + HD nedlasting.
    Det beste av norsk korps, med superlyd, dette blir snadder!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Høstens store korps-begivenhet nærmer seg igjen, rett utenfor dørstokken her, og anbefalingen blir ganske enkelt:

Kom og hør på oss !

http://www.stavanger-brassband.no/siddis-brass/2011/deltagere.html#Elite

(vår dirigent for anledningen heter ikke tankestrek, men Michael Antrobus)
    Du spiller i Stavanger Brass, ja. Er det noen andre fra Karmøy som spiller der nå?

Lykke til i Siddis Brass. Dere er jo knallbra, så det går nok veien. :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Høstens store korps-begivenhet nærmer seg igjen, rett utenfor dørstokken her, og anbefalingen blir ganske enkelt:

Kom og hør på oss !

Siddis ja - det er lenge siden for min del og litt for langt å reise når en ikke skal trøkke tenna langt inn mot drøvelen selv... :(
    Men noen fine opplevelser erindres derfra ;)

Ønsker dere lykke til- både på scene og påfølgende festligheter 8)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    ottone skrev:
    Kom og hør på oss !
    Du spiller i Stavanger Brass, ja. Er det noen andre fra Karmøy som spiller der nå?

Nei, ikke Stavanger Brassband. Hakket bak, hos naboen Sola Brassband, men like fullt i elitedivisjonen.
    Det er en teknisk og fysisk utfordring, jeg merker at det er noen år siden jeg var på det kjøret (omtrent 20), og utviklingen har vært enorm. Men du verden så gøy det er :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    baluba skrev:
    ottone skrev:
    Kom og hør på oss !

Nei, ikke Stavanger Brassband. Hakket bak, hos naboen Sola Brassband, men like fullt i elitedivisjonen.
    Det er en teknisk og fysisk utfordring, jeg merker at det er noen år siden jeg var på det kjøret (omtrent 20), og utviklingen har vært enorm. Men du verden så gøy det er :)
    Sola er solide de også, men jeg skal avstå fra noen klassekommentarer. Du vet brassmiljøet nyter stor respekt hos meg for sine musikalske kvaliteter, og ethvert eliteorkester vil kunne gi meg fine opplevelser i konsertsalen. Uansett skal du ha lykke til, selv om jeg ikke er like sikker på seier lenger... ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da nærmer det seg igjen:
    Bilde tatt på en skolebenk av ei av slagverkerne (5stk) i dag tidlig - vet ikke hva klasselærer synes om denne bruken av tid.....
    Det gir vi beng i også. Leker ikke korps!!! ;D 8)
    Det er forøvrig korpsets enkleste stemme dere ser. Se på deler av utstyrslista, så ser dere hvor vi legger lista. Dette blir moro.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser at dere har hatt høyttidelige begivenheter i Trondheim med alvorlig innhold i det siste, emotikon.
    Tenker på framførelsen til minne om Håkon og de andre Utøya-ofrene. Det gjør selvfølgelig inntrykk både på de som deltar og på oss som observerer på avstand.

Livet går videre, og her står vi foran den aller største av årets begivenheter.
    Dette er en anbefaling, også for folk uten forhold til korps.
    For det er ikke snakk om korpsmusikk som folk flest kjenner det. Det er store lydinntrykk i vente, ekstrem dynamikk og tekniske ferdigheter, og tildels komplisert samtidsmusikk.
    Det vil si NM for brass band i Grieghallen i Bergen
    http://www.spilleglede.no/no/nm/nm_brass/aktuelt/

Dette blir min største utfordring, noe av det vanskeligste som noen gang er skrevet for brass band: Goldberg 2012
    http://www.spilleglede.no/Bach-musikk+sett+inn+i+vår+tid.b7C_wRvS1O.ips

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ottone skrev:
    Jeg ser at dere har hatt høyttidelige begivenheter i Trondheim med alvorlig innhold i det siste, emotikon.
    Tenker på framførelsen til minne om Håkon og de andre Utøya-ofrene. Det gjør selvfølgelig inntrykk både på de som deltar og på oss som observerer på avstand.

For det er ikke snakk om korpsmusikk som folk flest kjenner det. Det er store lydinntrykk i vente, ekstrem dynamikk og tekniske ferdigheter, og tildels komplisert samtidsmusikk.

Dette blir min største utfordring, noe av det vanskeligste som noen gang er skrevet for brass band: Goldberg 2012
    Skriver under på at Goldberg er vanskelig. Sliter skikkelig.....
    Herlig med utfordringer ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trompetnerd skrev:
    ottone skrev:

Skriver under på at Goldberg er vanskelig. Sliter skikkelig.....
    Herlig med utfordringer ;D
    Hey, det var artig. Oslo BB, blir det vel da?
    Her blir det kamp, også mellom HFSere. Får desverre ikke tid til å høre dere, har prøve samtidig.

Goldberg 2012 er sjokkerende vanskelig, men viser seg å være meget populært hos publikum. Tilbakemeldinger fra diverse konserter rundt om sier det samme. Betingelsen er at utøverne mestrer det, hvis ikke faller det til jorden som en død fisk.

Uansett blir det morsomt, og kaskje vi treffes i baren?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var da som pokker, Otto. I år er det første år på lenge jeg har bestemt meg for å ikke være i Bergen under NM. Når jeg leser beskrivelsen av pliktverket blir jeg litt irritert, merker jeg. Men lykke til alle sammen! Hold glasset høyt hevet, og trøkk til som bare fanden!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.093
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Det var da som pokker, Otto. I år er det første år på lenge jeg har bestemt meg for å ikke være i Bergen under NM. Når jeg leser beskrivelsen av pliktverket blir jeg litt irritert, merker jeg. Men lykke til alle sammen! Hold glasset høyt hevet, og trøkk til som bare fanden!
    Du får komme til Trondheim, der det ordentlige NM arrangeres ;)

NM Janitsjar 23-25 mars.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:

NM Janitsjar 23-25 mars.
    Burp!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.093
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:

NM Janitsjar 23-25 mars.
    Burp!
    Janitsjar må det være ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    NM i Janitsjar har musikken og NM i Brass har nivået. ;)

PS: har ofte en fot i hver bås.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:

NM Janitsjar 23-25 mars.
    Burp!
    Janitsjar må det være ;D
    Javel, da. Jeg har nok mer sans for samtidsmusikk som Derek Bourgeois Blitz og slikt fyrverkeri enn marsjerende storband, men det er vel kanskje bare min enøyde og døvhørte mening? ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.093
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:

NM Janitsjar 23-25 mars.
    Burp!
    Janitsjar må det være ;D
    Javel, da. Jeg har nok mer sans for samtidsmusikk som Derek Bourgeois Blitz og slikt fyrverkeri enn marsjerende storband, men det er vel kanskje bare min enøyde og døvhørte mening? ;)
    Janitsjar NM har nok svært lite med "marsjerende storband " å gjøre ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:

NM Janitsjar 23-25 mars.
    Burp!
    Janitsjar må det være ;D
    Janitsjar NM har nok svært lite med "marsjerende storband " å gjøre ;)
    Det er klart, de må jo sitte i ro slik at publikum i salen ikke blir skremt vettet av. :p

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Det er jo godt mulig at baluba ønsker å lage baluba med lars_erik. Det kan argumenteres for at han ba om det.

Hvis ikke, kan det være greit å ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Concert_band som kanskje særlig beskriver den amerikanske tradisjonen med korps som nærmest er symfoniorkestre uten strykere:
    A concert band, also called wind band, symphonic band, symphonic winds, wind orchestra, wind symphony, wind ensemble, or symphonic wind ensemble, is a performing ensemble consisting of several members of the woodwind instrument family, brass instrument family, and percussion instrument family.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Janitsjarkorps#Historikk

Norske janitsjarkorps hadde opprinnelig ofte en besetning som lignet på militærmusikkorpsenes, med relativt få musikere på hver stemme. Siden 70-tallet har norske amatør-janitsjarkorps i større og større grad nærmet seg den amerikanske Symphonic Band-modellen, hvor en stor klarinettgruppe bærer en stor del av korpsklangen. Moderne janitsjarmusikk krever også ofte en stor gruppe med allsidige musikere på slagverk, som kan spille melodiske og rytmiske slagverksinstrumenter om hverandre.

De senere år har norske korps' deltagelse under festivalen Certamen Internacional de Bandas de Musica - Ciudad de Valencia ført til økt påvirkning også fra spansk korpstradisjon, hvor besetningen er enda mer utvidet, blant annet med cello.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Det er jo godt mulig at baluba ønsker å lage baluba med lars_erik. Det kan argumenteres for at han ba om det.
    Jeg bare tøyser litt med den godeste Lars Erik, og det vet han. Den dagen Lars Erik hisser seg opp over hva jeg skriver av rølp ser sentralen sin ende, for såpass tåler vi å terge hverandre, gode venner som vi er. Jeg er bare sterkt farget av min oppvekst på Haugalandet, og det som janitsjar og brass representerer på de kantene av landet. ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.715
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Det tror jeg du har grunn til. For det er ikke det at Goldberg 2012 er intenst vanskelig, men det svinger og groover noe så hinsides. Og publikum elsker det, og jeg vil si at det ligger an til en helt spesiell begivenhet i Grieghallen idag.

Badekaret venter, så stapper vi oss med svær frokost og kaster oss utpå.
    Ha en fortreffelig dag!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn