Korps, anbefalinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Og så har vi jo denne
    Har den også. Audiofil spitzenklasse, men ikkje heilt så perfekt framført som ein kunne ynskje seg.
    Hvis du finner "din" innspilling, la oss vite. Jeg er glad i dette verket, ikke minst "Song without words" og "Song of the blacksmith". Førstnevnte fordi den rett og slett er vakker, og sistnevnte fordi den går i en herlig "skeiv" taktart.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.747
    Mange interessante anbefalinger i denne tråden!

Selv vil jeg slå et slag for afrikansk brass, sjekk ut The Hypnotic Brass Ensemble fra Mali på spotify:track:22vNgeaLW4zSaF9LAveg4T

I motsetning til en del korps jeg har hørt i Norge så sliter ikke akkurat disse guttene med å holde tempo!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.747
    Ellers er det naturligvis bare å gjøre som undertegnede; - krysse av i kalendaren for femtiårsjubileet til den legendariske Guca-festivalen i Serbia 13 - 22 oktober neste år!!

Balkan Speed Brass (og uhorvelig mengder rakija)!!

noruego

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.314
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På yngstemanns barnehages neste øvelse til 17. mai skal jeg forlange hestetrukket vogn til stortromma. Seriøst!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:

Selv vil jeg slå et slag for afrikansk brass, sjekk ut The Hypnotic Brass Ensemble fra Mali på spotify:track:22vNgeaLW4zSaF9LAveg4T

I motsetning til en del korps jeg har hørt i Norge så sliter ikke akkurat disse guttene med å holde tempo!
    Det skal jeg sjekke ut. Men jeg tror ikke du har hørt mange av de gode norske brassbandene. Å hevde at powerbrasserne i Eikanger Bjørsvik sliter med tempoet vil være en grov overdrivelse. Nettopp tempo og dynamikk er også det som har preget de beste bandene i Norge. Det er ikke skolekorpset i Utvika vi skriver om i denne tråden.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.747
    baluba skrev:
    noruego skrev:

Det skal jeg sjekke ut. Men jeg tror ikke du har hørt mange av de gode norske brassbandene. Å hevde at powerbrasserne i Eikanger Bjørsvik sliter med tempoet vil være en grov overdrivelse. Nettopp tempo og dynamikk er også det som har preget de beste bandene i Norge. Det er ikke skolekorpset i Utvika vi skriver om i denne tråden.
    Jeg kjenner ganske godt til brassbandmiljøet i og utenfor Bergen, med flere barndomskompiser fortsatt aktive i det miljøet. Har vært på flere konserter med Eikanger Bjørsvik, Manger og andre orkestre og mener så definitivt at det knapt finnes noen musikkgenre i Norge hvor de beste utøverne har lagt ned så mye arbeid og presterer på et så høyt nivå uten å være betalt for det, som nettopp i våre beste brassband. Allikevel kan jeg ikke la være å undre meg over forskjellen i tilnærming til musikken mellom våre beste musikere i brassband med all den øving de har nedlagt, investering i de beste instrumenter og fokus på teknikk og ren tone, sammenlignet med de utøverne jeg har hørt på Balkan, Afrika og andre steder som gir fullstendig blaffen i at instrumentene har både bunker og tildels er ustemte...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    På yngstemanns barnehages neste øvelse til 17. mai skal jeg forlange hestetrukket vogn til stortromma. Seriøst!
    Gammeldags høy barnevogn er mer fornuftig og realistisk utrustning for spinkle stortrommeslagere.
    Spise mer egg og bacon er et annet alternativ.

Å spille i 17.mai-tog gjør vondt. Stortromme er knallhardt, Bb-tuba sinnsykt, og bekken er tortur.
    Sånn skal det være, det er knalltøft.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Valentino skrev:
    Gammeldags høy barnevogn er mer fornuftig og realistisk utrustning for spinkle stortrommeslagere.
    Spise mer egg og bacon er et annet alternativ.

Å spille i 17.mai-tog gjør vondt. Stortromme er knallhardt, Bb-tuba sinnsykt, og bekken er tortur.
    Sånn skal det være, det er knalltøft.
    Dette fikk meg til å tenke på en av de 17. maiene jeg egentlig ikke skulle SPILLE i korps.
    Som fersk musikkstudent fikk jeg spørsmål om jeg ville bli med som stortrommeslager/bekkenspiller i korpsetl en profilert musiker her i byen dirigerte- på 17. mai. Vi snakker 1988. Sort dress og finsko ble presset og pusset....
    Det ble en hard dag, med mye regn og whiskeyflaskene vi to hadde på innerlomma gikk tomme før kl 12.00
    Vi snakker her skolekorps i ekstremt grisgrent strøk.
    Joda, det er nok kun de tøffeste som klarer av en hel slik dag ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til listen over anbefalt brassband-musikk inspirert av store klassikere:
    Tallis Variations av Philip Sparke

Stykket er inspirert av Ralph Vaughan Williams sin inderlig vakre Fantasia on a Theme of Thomas Tallis, men likheten ligger bare i temaet. Stykket er storslått og vakkert, og har blitt veldig populært blant norske brassband.
    Temaet er hentet fra Thomas Tallis sin hymne ´Why fum'th in fight´ fra ca. 1567, som Vaughan Williams inkluderte i den engelske hymneboken (English Hymnal) i 1906 og i tillegg brukte i sin egen komposisjon (bra gåsehudfaktor på begge).

Stykket finnes på mange CDer, de fleste middelmådige live-opptak. Igjen vil jeg anbefale Yorkshire Building Society Band under David King, med CDen Kings of Europe, nevnt tidligere i tråden. Samme ensemblet har også en fabelaktig live-versjon av dette stykket på en CD fra brassband-EM i Birmingham i 2000.

------------------------------------------
    Thomas Tallis sin gamle hymne er selvfølgelig ikke korpsmusikk, men sterkt anbefalt, på lik linje med Vaughan Williams sin Fantasia. Vidunderlig musikk, engelske nasjonal-stoltheter, masser av plateinnspillinger, men det sorterer under Klassisk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    baluba skrev:
    noruego skrev:

Jeg kjenner ganske godt til brassbandmiljøet i og utenfor Bergen, med flere barndomskompiser fortsatt aktive i det miljøet. Har vært på flere konserter med Eikanger Bjørsvik, Manger og andre orkestre og mener så definitivt at det knapt finnes noen musikkgenre i Norge hvor de beste utøverne har lagt ned så mye arbeid og presterer på et så høyt nivå uten å være betalt for det, som nettopp i våre beste brassband. Allikevel kan jeg ikke la være å undre meg over forskjellen i tilnærming til musikken mellom våre beste musikere i brassband med all den øving de har nedlagt, investering i de beste instrumenter og fokus på teknikk og ren tone, sammenlignet med de utøverne jeg har hørt på Balkan, Afrika og andre steder som gir fullstendig blaffen i at instrumentene har både bunker og tildels er ustemte...
    Jeg tror vi er enige nå. Altfor mange brassmusikere er for bevisste i sine forsøk på å være perfekte. Det gjelder spesielt talenter i første og andre divisjon etter min mening. De spiller så pent at det dreper dynamikken i orkesteret, noe som er direkte tragisk.

Jeg har lyttet litt til det afrikanske orkesteret i kveld på Spotify, og det virker ganske flott. Jeg må få litt bedre tid til å lytte nærmere til den platen. Kanskje det er på tide å koble opp det eksterne lydkortet og lytte til platen over stereoen. For det høres utvilsomt gøy ut. ;)

Takk og pris for Spotify når slike råd dukker opp. Kjekt når musikken man tipses om kun er et par tastetrykk unna.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva som låter best eller verst kan diskuteres i det uendelige, symfonisk besetning/janitsjar eller brassband osv.

Men uansett hva man måtte mene og foretrekke, et av de mest ´arketypiske´ og sjarmerende engelske brassband er gode gamle Grimethorpe Colliery Band. Et av de skikkelige gruvearbeiderkorpsene, og gjenstand for stor oppmerksomhet som kulturvernobjekt, godt hjulpet av filmen ´Brassed Off´ fra 1996.

Filmen ble en stor internasjonal suksess, også blant publikum uten kjennskap til den spesielle kultur-historien som ligger bak. Grimethorpe Colliery Band spiller seg selv i filmen, med unntak av noen få hovedroller. Filmen gir et varmhjertet bilde av lokalsamfunnet som trues av nedleggelse, og menneskene som kjemper for den folkelige kulturen som møysommelig er bygget opp gjennom mange år under harde betingelser. For folk som ikke har opplevd samhold i lokalsamfunn og ikke har erfart hva begrepet korpsånd egentlig betyr er dette sterkt anbefalt underholdning. Ellers kan den nytes som ren nostalgisk feel-good-underholdning.

Jeg var til stede på Norges-premieren for filmen, da Grimethorpe spilte i Stavanger kino før filmvisningen, på vei til lansering på filmfestivalen i Haugesund, og jeg fulgte gutta som en hund til nærmeste pub etterpå. Jeg har nok gjort mye dumt her i livet, men akkurat den kvelden angrer jeg ikke på!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå går det i gamle gardeplater her, de drar jaggu Thriller i 1985!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    Bra de gjorde den unna da- slik at jeg slapp å gjøre den i -86 :-*
    Nødda i sin siste sesong, synes vel det var greit at slagverket fikk stå for tempoet ;)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Skink_123 skrev:
    Bra de gjorde den unna da- slik at jeg slapp å gjøre den i -86 :-*
    Nødda i sin siste sesong, synes vel det var greit at slagverket fikk stå for tempoet ;)
    : D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Superhits for korps?
    Joda det finnes.
    Noen som husker The Floral Dance med Brighouse & Rastrick Band fra 1976?
    Singelen solgte millioner i 1977, lå 9 uker på UK Singles Chart og ble bare slått av Paul McCartney med Mull of Kintyre det året. Brighouse & Rastrick ble superstjerner nesten over natten, ikke bare hjemme i Yorkshire, og økonomisk flyter de på det fremdeles.
    ´The loudest band ever´

Når man blir populær kan alt skje, og korpsmusikk kan brukes til så mangt.
    Det kan man se bl.a. på Youtube. ENJOY ! :D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gjør ikke noe om det er litt underholdende

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flere pop-suksesser med brassband:

Peter Skellern hadde stor suksess på 70-tallet, og likte den varme sentimentale lyden av brassband.
    Han brukte Grimethorpe Colliery Band på flere av de mest solgte platene.

For eksempel klassikeren You´re a Lady fra 1972

Eller den nostalgiske Fred Astaire-samlingen Cheek to Cheek

Begge disse kan være vanskelige å få tak i på CD, og heldig er den som allerede har dem på vinyl.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nailhead skrev:
    Den russiske komponisten Sergei Tchernetsky har komponert mange flotte marsjer bla.a. Bombekastergardens marsj - March of the Guards Mortar Men. Har bla.a. hørt denne med Leningrad Military District Headquarters Band.
    Min anbefaling!
    Der var den!
    Vet ikke om det er det orkesteret som spiller, men fin er den.

S

Supertramp

Gjest
    Korps er (heldigvis) mer enn bare brass band :)

For å få den ordentlige 17.mai følelsen, må det også treblåsere til - hurra hurra hurra.

Men svenskene er de som kan dette aller aller best, imo. I motsetning til amerikanerne så spiller svenskene marsjene i marsjtempo, ikke presto :)

Kungliga Växholms Kustartilleriregimentets March, er en av mine favoritter, her fremført av Gardemusikken:
    spotify:track:3FIsNBMbEL7Bsrtq9hMK2v
    http://open.spotify.com/track/3FIsNBMbEL7Bsrtq9hMK2v

Lytt nøye til baritonstemmen - den er morsom å spille, også på tenosaxofon :)

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    347
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Nailhead skrev:
    Den russiske komponisten Sergei Tchernetsky har komponert mange flotte marsjer bla.a. Bombekastergardens marsj - March of the Guards Mortar Men. Har bla.a. hørt denne med Leningrad Military District Headquarters Band.
    Min anbefaling!
    Der var den!
    Vet ikke om det er det orkesteret som spiller, men fin er den.
    Takk! :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brass only! ;)

De belgiske europamestrene Brass Band Willebroeks Elgar Variations har gledet meg fra tid til annen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Korps er (heldigvis) mer enn bare brass band :)
    For å få den ordentlige 17.mai følelsen, må det også treblåsere til - hurra hurra hurra.
    Men svenskene er de som kan dette aller aller best, imo. I motsetning til amerikanerne så spiller svenskene marsjene i marsjtempo, ikke presto :)
    Kungliga Växholms Kustartilleriregimentets March, er en av mine favoritter, her fremført av Gardemusikken:
    spotify:track:3FIsNBMbEL7Bsrtq9hMK2v
    http://open.spotify.com/track/3FIsNBMbEL7Bsrtq9hMK2v
    Lytt nøye til baritonstemmen - den er morsom å spille, også på tenosaxofon :)
    Det må jeg si, Supertramp !
    Meget fin grunnholdning og fokus her.
    Kungliga Vaxholm, der kan jeg synge barytonstemmen any time. Aller helst i dusjen.
    Det der vekker minner, gitt :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Apropos marsjer, idag hørte jeg igjen en av mine gamle favoritter, framført av Rogaland Ungdomskorps.

Vasily Agapkin: Proshchanie Slavianki (farvel til en slavisk kvinne)

Gamle militærmarsjer, kanskje spesielt tyske og russiske, får fram forskjellige følelser hos folk, noe som kan leses av kommentarene på slike youtube-klipp. Musikken i seg selv var sjelden en del av de brutale diktaturene, men ble ofte brukt/misbrukt med stor effekt. Mange får negative assosiasjoner når de hører igjen marsjer som de kjenner igjen fra tidligere tider med undertrykkende regimer, og yngre ekstremister trykker dem til sitt bryst av motsatt grunn. De mest kjente av disse marsjene ble laget i en tid da militærmusikk var en selvfølge i Europa, og komponistene har lite ansvar for hvordan de har blitt brukt senere.
    Akkurat som i klassisk musikk. Det finnes fremdeles folk som ikke liker Wagner fordi det minner dem om nazi-tiden, og noen har vanskeligheter med Sjostakovitsj og syns han var for preget av kommunist-regimet. Vi andre kan nyte musikken som den er. I dette tilfellet fengende, samtidig melankolsk som så mange mollstemte østlige marsjer, og med krigs-tragedien liggende under.

I min første tid som musikant på 70- og 80-tallet likte ikke eldre folk at det ble spilt tyske marsjer i norske korps, det hadde vi jo forståelse for, og russisk militærmusikk var tabu under den kalde krigen. Selv svenske marsjer var uglesett hos mange. Det ble mye John Philip Sousa, Kenneth Alford og Oscar Borg.
    Dette har forandret seg de siste 30 årene. Heldigvis. Ikke fordi denne musikken er så viktig i seg selv, men det forteller om avspenning og bedre holdninger folk imellom i Europa.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må bare legge ut denne:
    Nederst her ser dere notater (mobiltlf. bilde) fra fløytistene og bassklarinettisten i ett av skolekorpsene jeg dirigerer.
    Jeg har ettertykkelig bedt dem notere egne notater underveis - joda, de får sagt det ;D
    16. dels notene oppe til høyre skal spiller så fort og sterkt som mulig i ca 10 sek. Ditto i pauker, konsert-stortromme og tam-tam. Olavshallen skal riste kl 15.12 den 6.febr.
    Stykket er "Godess of Fire" av Steven Reineke
    Musikken er i høyeste grad programmusikk og skal beskrive tilblivelsen av vulkanen Pelè på Hawaii. Livet som vokser frem etter kaoset- og nye utbrudd. Musikantene lever seg virkelig inn i dette. Mulig de er en smule engasjerte - om en ser på notatene under her....
    Lydfil:
    http://www.youtube.com/watch?v=x3zlh903lfg

Korpslivet kan virkelig være hærlig!

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidunderlig, emotikon!

-måtte bare si det :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sant ;D

Kom for noen timer siden hjem etter nok en improvisert øvelse. Ungdommene bestemte seg jaggu for at en søndag er en fin dag å ha øving på. Bare for meg å stille på podiet da. En glede å møte opp, med samtlige på plass. FB-gruppen til gjengen funker som bare det ;)
    (skal si slagverkerne var glade da jeg hadde satt opp alt slagverkutstyret for dem. Vi snakker utstyr nære 500kg...)

Så da jeg skulle legge meg ned på sofaen for å se de siste 20min av VM finalen, ble det for mye for gammeldirigenten....zzzzzzz

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Ikke sant ;D

Kom for noen timer siden hjem etter nok en improvisert øvelse. Ungdommene bestemte seg jaggu for at en søndag er en fin dag å ha øving på. Bare for meg å stille på podiet da. En glede å møte opp, med samtlige på plass. FB-gruppen til gjengen funker som bare det ;)
    (skal si slagverkerne var glade da jeg hadde satt opp alt slagverkutstyret for dem. Vi snakker utstyr nære 500kg...)

Så da jeg skulle legge meg ned på sofaen for å se de siste 20min av VM finalen, ble det for mye for gammeldirigenten....zzzzzzz
    Det er greit å gjøre noen glad, men ikke skjem bort ungdommen!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    emotikon skrev:
    Ikke sant ;D

Ingen fare- jeg har delegert denne oppgaven til de andre gruppene fremover ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    baluba skrev:
    emotikon skrev:
    Ikke sant ;D

Ingen fare- jeg har delegert denne oppgaven til de andre gruppene fremover ;D
    En klok mann lærer av sine feil. :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når dere maser sånn i tråden begynner jeg å mimre igjen. ;D

Det ble nevnt før her, at svenskene er var store på marsjmusikk.
    Her er enda en av mine gamle favoritter:
    "Gardeskamrater" av Sam Rydberg

Ikke så rart at den var favoritt på baryton/euphonium-rekken.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Korps, anbefalinger. RIP Peter Parkes

Jeg spiller noen klassikere her med Black Dyke Mills Band.
    Til minne om kjære Major Peter Parkes, som døde på lørdag.
    Mens jeg satt i Grieghallen og hørte brassband på sitt beste.
    Black Dyke spilte festkonsert der samme kvelden, og hedret sin gamle mester som seg hør og bør med en klassisk hymne. Majoren hadde mange venner i salen den dagen, og det falt nok flere tårer da Deep Harmony ble avspilt.

RIP Major Peter Parkes

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Korps, anbefalinger. RIP Peter Parkes

ottone skrev:
    Jeg spiller noen klassikere her med Black Dyke Mills Band.
    Til minne om kjære Major Peter Parkes, som døde på lørdag.
    Mens jeg satt i Grieghallen og hørte brassband på sitt beste.
    Black Dyke spilte festkonsert der samme kvelden, og hedret sin gamle mester som seg hør og bør med en klassisk hymne. Majoren hadde mange venner i salen den dagen, og det falt nok flere tårer da Deep Harmony ble avspilt.

RIP Major Peter Parkes
    Nei, så trist. Jeg har hørt mange plater med majoren i frontsetet, og er veldig glad i flere av Black Dykes (knis) plater, spesielt Blitz. Den platen du spiller er også en av mine Parkes/Black Dyke-favoritter. En veldig fin plate som var en av de første platene jeg rippet til HDD for et drøyt år siden. Anbefales, og skal spilles nå her også.

Vil i fred, Major Parkes. Få, om noen brassdirigent har betydd mer for min vinkling til musikken. Skikkelig triste saker.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    .......
    ... er veldig glad i flere av Black Dykes (knis) plater, spesielt Blitz. ................
    ;D
    Ja du kan gjerne knise av navnet Black Dyke Mills Band. Det gjorde ikke arrangørene i Carnegie Hall da bandet skulle ha konsert der for første gang i 1993. De var redde for å provosere både svarte og lesber, og ville ikke ha ordene Black eller Dyke på sine plakater. Carnegie Hall foreslso at bandet skulle skifte navn for anledningen, til British Mills Brass Band. Black Dyke ble rasende og nektet, selvfølgelig, kravet var en lavpannet fornærmelse, publisiteten de fikk var fenomenal og turneen ble en stor suksess.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    baluba skrev:
    .......
    ... er veldig glad i flere av Black Dykes (knis) plater, spesielt Blitz. ................
    ;D
    Ja du kan gjerne knise av navnet Black Dyke Mills Band. Det gjorde ikke arrangørene i Carnegie Hall da bandet skulle ha konsert der for første gang i 1993. De var redde for å provosere både svarte og lesber, og ville ikke ha ordene Black eller Dyke på sine plakater. Carnegie Hall foreslso at bandet skulle skifte navn for anledningen, til British Mills Brass Band. Black Dyke ble rasende og nektet, selvfølgelig, kravet var en lavpannet fornærmelse, publisiteten de fikk var fenomenal og turneen ble en stor suksess.
    Og i '93 var de vel definitivt verdens ledende brassband. I alle fall det mest kjente.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.314
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En pausefisk. Spol til 1:00.

(Jeg sykler med en stolt pappa.)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    ottone skrev:
    baluba skrev:
    .......
    ;D
    Og i '93 var de vel definitivt verdens ledende brassband. I alle fall det mest kjente.
    Black Dyke til Trondheim neste søndag.
    Ikke spille med dem denne gangen....... (den gangen fikk jeg diplom for " Årets Tabbe" i etterkant av konserten)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trondheim er visst stedet neste uke.

Black Dyke på søndag....

....de gale har det godt Mnozil Brass på torsdag

...og Youngblood Brass Band

...før Dragefjellets Musikkorps henter henter NM-tittelen hjem igjen neste helg.

Så får Rosenborg bare være Rosenborg.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    En pausefisk. Spol til 1:00.

[youtube=250,200]http://www.youtube.com/watch?v=Z3WwEe0myiw[/video]

(Jeg sykler med en stolt pappa.)
    Trodde jeg skulle se en piccolo Valentino der, men...

Fint med skolekorpsforeldre forresten, de kan være veldig kjekke å være med.
    "Vårt" skolekorps er usannsynlig overrepresentert med hifi-entusiastiske fedre, flere av dem mye verre enn meg, og de har blitt mine beste hifi-venner. Det må være noe med lufta på denne siden av byen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.710
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    En av historiens flotteste marsj-plater hadde jeg en gang på kassett, og jeg glemmer den aldri.

Tsjekkisk må det være, og dette kan vel kalles janitsjar på norsk.
    Her er det trøkk nok til å rive folk av stolen, og med særegen klang som tsjekkerne var helt alene om.

Legendariske Rudolf Urbanec dirigerer det såkalte Blasorchester Rudolf Urbanec
    DIE GROßE MARSCHPARADE

Jeg vet det, tittelen virker tåpelig. Men tro meg, dette låter helt kanon. Anbefales.
    Denne er vanskelig å finne på CD og enda verre på LP, men jeg jobber med saken......
    Det lønner seg å være litt tålmodig.
    Jeg fant den, endelig, og den er bestilt.
    http://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/Rudolf-Urbanec-Die-gro%DFe-Marschparade/hnum/5569037

Mens jeg venter på innspillngen med Urbanec, her er en annen tsjekkisk framføring av "Gruß an Böhmen", eller "Probuzení", av Václav Vackár. En av de flotteste marsjene på den nevnte plata.
    Tsjekkisk grom-klang fra deilig gammel vinyl :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn