Korelasjon mellom målinger og lytting. En underlig gåte står ubesvart.

T

timc

Gjest
DL skrev:
Kan du redegjøre for hva slags bakgrunn det skulle være? :D
Jeg tenker ikke på noen spesifikk utdannelse, dersom det er det du mener.

For å illustrere kan du jo tenke deg å forklare hvorfor en gitt spredningskarakteristikk kan være gunstig i en gitt situasjon. Dersom personen du forklarer til, ikke har peiling på grunnleggende bølgeoppførsel, og litt refleksjonsteori, så vil forklaringen veldig ofte falle for døve ører. Eller enda verre at det blir feiltolket.

En del folk blir også sure om du prøver å forklare dem noe de ikke forstår. Da er det mindreverdighetskomplekset (i akkurat den gitte setting) som kicker inn.

Jeg mener. Hvor ofte har jeg ikke fått spørsmål om hvorfor man skal velge høyttaler X over høyttaler Y (eller andre komponenter for den del). Selv er jeg forkjemper for kontrollert spredning, fornuftig kabinett, og grei følsomhet blant annet. Dersom da forklaringen (eller deler av den) krasjer med kundens subjektive opplevelse av ett eller annet har man allrede tapt i mange tilfeller. Det betyr ikke noe om denne "krasjen" egentlig er reell, men med en gang kunden blir servert ett argument han ikke kan parere/forstå tvert, så går det galt. En slik krasj kan skje både bevisst og ubevisst fra selger sin side.

T

timc

Gjest
DL skrev:
Snickers-is skrev:
Personlig er jeg imponert over hva de kundene som gidder faktisk klarer å få med seg og forstå.
Kan det være at de som ikke gidder, er lei av all bullshit som man blir servert hos enkellte aktører?
Enkellte aktører har også dette med at dem på død og liv skal fremheve sine egne produkter, ved å prate drit om andres.
For min del så orker jeg ikke høre på slike, uansett hva dem har å si :)

Kansje det har noe med hva slags oppførsel man møter i butikken også, eller måten ting blir forklart på?
Er vel ikke noen hemmelighet at visse mennesker egner seg bedre til å forklare enn andre, og at visse fremstår som meget arrogante :)
Tror det er veldig mange selgere som er lei av all bullshitten kundene kommer dragende med også. Det går begge veier. Det generelle tekniske kunnskapsnivået innen bransjen kan vel de fleste være enige om er rimelig lavt. Da tenker jeg på begge sider av salgsdisken.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Anonym skrev:
Så lenge folk flest ikke har noe forhold til målinger er interessen for det også borte.

Bare se på poster med målinger her inne, svært få som har postet noen målinger her og hvis det først har blitt postet noen målinger er det nesten ingen som kommenterer de.

Egentlig burde det vært opprettet en tråd med navn "målinger og kommentarer" hvor en kan poste og kommentere målinger. Kudos til personen som evt. gjør det.
Jeg tror det er mange som ser målinger, trekker på skuldrene og "blar videre", selv om de egentlig er litt nysgjerrige på hva som skjuler seg i dem. Kanskje folk helt enkelt burde bli flinkere til å poste målinger på forumet og be om kommentarer?
Sånn for min egen del har jeg begynt å interessere meg for målinger og har postet screenshot med målinger og targetkurve både i Audiolense og under mitt anlegg men det ser ikke ut som det er så veldig interessant. Personlig setter jeg stor pris på kommentarer.

Hadde andre blitt flinkere til å poste sine målinger og det hadde blitt litt diskusjon rundt målingene også tror jeg det kunne blitt konstruktivt og informativt.

Tidligere har jeg oppfordret til å opprette en "Målinger og kommentarer" tråd, selv føler jeg ikke at jeg har kompetanse til å starte tråden.

T

timc

Gjest
Anonym skrev:
Sånn for min egen del har jeg begynt å interessere meg for målinger og har postet screenshot med målinger og targetkurve både i Audiolense og under mitt anlegg men det ser ikke ut som det er så veldig interessant. Personlig setter jeg stor pris på kommentarer.

Hadde andre blitt flinkere til å poste sine målinger og det hadde blitt litt diskusjon rundt målingene også tror jeg det kunne blitt konstruktivt og informativt.

Tidligere har jeg oppfordret til å opprette en "Målinger og kommentarer" tråd, selv føler jeg ikke at jeg har kompetanse til å starte tråden.

Vi står igjen med ETT stort problem i denne sammenheng, og det er dokumentasjon på måleoppsett/metode osv.

En måling i seg selv er nesten verdiløs for andre dersom man ikke samtidig vet settingen. Tror det ligger mye her hvorfor man ikke får så mye kommentarer fra folk som kan litt om å tolke målinger. Man vet rett og slett ikke nok til å kunne uttale seg sikkert.

Altså. Hva er det målingen representerer? Er det eksklusivt innteraksjonen mellom høyttaleren og rommet. Er det ett heldig/uheldig valg av mikrofonplassering. Er det kanskje forsterkers manglende evne til å kontrollere en reaktiv last? +++ Vet man ikke alt dette så er det veldig vanskelig, og det blir mye synsing. Da er mye av verdien borte. IMO

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Nå er jo det meste som skrives her på sentralen basert på synsing men jeg ser helt klart poenget ditt.

På en annen side så er jo et forum som Hifisentralen et glimrende sted for kunnskapsutveksling så hvis de medlemmene med kompetanse innen et felt ønsker å opplyse om det de brenner for så er det fullt mulig.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Anonym skrev:
Snickers-is skrev:
Anonym skrev:
Så lenge folk flest ikke har noe forhold til målinger er interessen for det også borte.

Bare se på poster med målinger her inne, svært få som har postet noen målinger her og hvis det først har blitt postet noen målinger er det nesten ingen som kommenterer de.

Egentlig burde det vært opprettet en tråd med navn "målinger og kommentarer" hvor en kan poste og kommentere målinger. Kudos til personen som evt. gjør det.
Jeg tror det er mange som ser målinger, trekker på skuldrene og "blar videre", selv om de egentlig er litt nysgjerrige på hva som skjuler seg i dem. Kanskje folk helt enkelt burde bli flinkere til å poste målinger på forumet og be om kommentarer?

Selv leser jeg sjelden tråder som handler om folks eget oppsett, og jeg forventer så definitivt ikke å finne den type spørsmål i de trådene.

Hvorfor ikke poste de spørsmålene i separate tråder?

D

DL

Gjest
timc skrev:
DL skrev:
Snickers-is skrev:
Personlig er jeg imponert over hva de kundene som gidder faktisk klarer å få med seg og forstå.
Kan det være at de som ikke gidder, er lei av all bullshit som man blir servert hos enkellte aktører?
Enkellte aktører har også dette med at dem på død og liv skal fremheve sine egne produkter, ved å prate drit om andres.
For min del så orker jeg ikke høre på slike, uansett hva dem har å si :)

Kansje det har noe med hva slags oppførsel man møter i butikken også, eller måten ting blir forklart på?
Er vel ikke noen hemmelighet at visse mennesker egner seg bedre til å forklare enn andre, og at visse fremstår som meget arrogante :)
Tror det er veldig mange selgere som er lei av all bullshitten kundene kommer dragende med også. Det går begge veier. Det generelle tekniske kunnskapsnivået innen bransjen kan vel de fleste være enige om er rimelig lavt. Da tenker jeg på begge sider av salgsdisken.
I min jobb så har jeg hatt med kunderelasjoner å gjøre daglig i mange år, og mitt intrykk er at de aller fleste forstår utmerket hva som er problemstillingen, så fremt forklaringen blir gjort på riktig måte.
I min bransje så er det ett fåtall som vet noe som helst om hvordan systemet virker, men det ser ikke ut til å være noen hindring.
Om man som selger er lei bullshitten kundene kommer med, så burde man vel strengt talt funnet seg ett nytt yrke :)

Og så har man jo det store poenget, det er faktisk kunden som dere aktører lever av, så en smule ydmykhet bør nok flere lære seg.

T

timc

Gjest
DL skrev:
Om man som selger er lei bullshitten kundene kommer med, så burde man vel strengt talt funnet seg ett nytt yrke :)

Been there, done that.

Jeg mener problemstillingen jeg skisserte er helt reell. Hvordan kan du forklare romakustikk til noen, dersom de ikke forstår begreper som refleksjon, frekvens ++

De evner sikkert fint å høre og forstå "fasitten", men det er jo hvordan man kommer frem til "fasiten" som egentlig er interessannt. Dersom det er så lett å få folk til å forstå som du skisserer, så blir jo lange utdanninger ganske redundante.

Jeg hevder altså at: Det er stor forskjell på å høre ordene, og forstå innholdet.
Første del kan alle klare (ikke noen vitser nå). Andre del krever mye forkunnskap.

En annen ting. Uten forkunnskap, hvordan skal kunden kunne sile ut hva somer BS og reelt. Er selv blit avfeid mange ganger med at det jeg sier er BS. Da blir man rimelig oppgitt, når man vet at det man sier er korrekt, og man kan argumentere for det. Argumentene faller da på døver ører, siden kunde ikke forstår innholdet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Anonym skrev:
Snickers-is skrev:
Anonym skrev:

Selv leser jeg sjelden tråder som handler om folks eget oppsett, og jeg forventer så definitivt ikke å finne den type spørsmål i de trådene.

Hvorfor ikke poste de spørsmålene i separate tråder?
Jeg har aldri spurt om kommentarer på frekvensgang og targetkurve under mitt anlegg men følte at det var relevant å legge det med i presentasjonen. Det beskriver lyden bedre enn signatur og bilder.

Har også postet målinger i audiolense tråden og fått innspill der men det som er mitt ønske er mer en felles tråd lignende "slakt anlegget mitt tråd" bare med en annen tittel og flere oppsett. Hvis det lages noen retningslinjer for posting som f. eks beskrivelse av måleutstyr og software blir det kanskje mulig å komme med kvalifisert synsing.

D

DL

Gjest
timc skrev:
DL skrev:
Kan du redegjøre for hva slags bakgrunn det skulle være? :D
Jeg tenker ikke på noen spesifikk utdannelse, dersom det er det du mener.

For å illustrere kan du jo tenke deg å forklare hvorfor en gitt spredningskarakteristikk kan være gunstig i en gitt situasjon. Dersom personen du forklarer til, ikke har peiling på grunnleggende bølgeoppførsel, og litt refleksjonsteori, så vil forklaringen veldig ofte falle for døve ører. Eller enda verre at det blir feiltolket.

En del folk blir også sure om du prøver å forklare dem noe de ikke forstår. Da er det mindreverdighetskomplekset (i akkurat den gitte setting) som kicker inn.

Jeg mener. Hvor ofte har jeg ikke fått spørsmål om hvorfor man skal velge høyttaler X over høyttaler Y (eller andre komponenter for den del). Selv er jeg forkjemper for kontrollert spredning, fornuftig kabinett, og grei følsomhet blant annet. Dersom da forklaringen (eller deler av den) krasjer med kundens subjektive opplevelse av ett eller annet har man allrede tapt i mange tilfeller. Det betyr ikke noe om denne "krasjen" egentlig er reell, men med en gang kunden blir servert ett argument han ikke kan parere/forstå tvert, så går det galt. En slik krasj kan skje både bevisst og ubevisst fra selger sin side.
Ser den ja, og det er vel ikke noen hemmelighet at visse må jattes med også.
Dog finns det mange måter å forklare på, har selv i mange sammenhenger fått forklart ting som ligger langt over min kunnskap, men fremdeles så kan prinsippet forstås, og hvorfor effekten blir som den gjør.

Selgers svar på spørsmål fra kunde om balansert vs ubalansert.
"Nå er dette vanskelig og forstå, men det er enkellt for meg, som er ingeniør"

D

DL

Gjest
timc skrev:
DL skrev:

Been there, done that.

Jeg mener problemstillingen jeg skisserte er helt reell. Hvordan kan du forklare romakustikk til noen, dersom de ikke forstår begreper som refleksjon, frekvens ++

De evner sikkert fint å høre og forstå "fasitten", men det er jo hvordan man kommer frem til "fasiten" som egentlig er interessannt. Dersom det er så lett å få folk til å forstå som du skisserer, så blir jo lange utdanninger ganske redundante.

Jeg hevder altså at: Det er stor forskjell på å høre ordene, og forstå innholdet.
Første del kan alle klare (ikke noen vitser nå). Andre del krever mye forkunnskap.

En annen ting. Uten forkunnskap, hvordan skal kunden kunne sile ut hva somer BS og reelt. Er selv blit avfeid mange ganger med at det jeg sier er BS. Da blir man rimelig oppgitt, når man vet at det man sier er korrekt, og man kan argumentere for det. Argumentene faller da på døver ører, siden kunde ikke forstår innholdet.
Jeg skjønner hva du mener og kan vel til dels være enig med deg, men igjen så finns det mange måter å forklare på.
Noen har den egenskapen at dem forklarer ting på en måte som de aller fleste forstår, mens andre prater på en måte som er helt uforståelig og ikke minst unødvendig.
Hvis det skal være nødvendig å vite hvordan man kommer frem til "fasiten", da kan man like gjerne la det være, det er en grunn til at pedagogikk er ett fag :)
Tviler vel også på at så grundige forklaringer er noe som folk ønsker, det er vel neppe flertallet av kunder som er så intressert :)

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Antall liker
2.445
Da er min første tråd her på Sentralen lest. Det er spennende og lærerikt å få ta del i hva mange tydeligvis har lagt til dels mye arbeide i å kommentere og undre seg rundt.

Jeg kan tilnærmet ingenting om hvordan lyd lages, men jeg er litt opptatt av hvordan lyd oppfattes. For meg er utgangspunktet at når lyd er produsert mekanisk, digitalt eller levende (organisk), så vil jeg tro at lydbølgene kan beskrives og måles på mange vis. Dersom en er enig om hva som er viktig å måle, vil det kunne lages instrumenter og metoder for å gjøre dette på en god og gyldig måte. Dette kan nok gjøres med naturvitenskapelige krav. Dette er således objektivt, det er repeterbart og det er mulig å få en enighet om hva som måles. Denne type fenomener lar seg måle kanskje bare med en måling, når en vet hva en er ute etter.

Så skal lyd prosesseres og oppleves. De aller første stadier av bearbeiding av lyd – vil for de fleste mennesker være ganske lik. Så langt kan fremdeles lyd beskrives tilnærmet naturvitenskapelig. Deretter skal lyd oppleves – hvorav stikkord som; oppleve, føle og tenke inngår. Da er vi ikke lenger i en lovmessig ”bottum-up” prosess – som er typisk for ren og tidlig sansning. Nå beveger en seg inn i prosesser som kan beskrives som ”top-down”. Det innebærer at hukommelse, vurderinger, følelser og forutintatte meninger vil spille inn på det signalet som kommer inn. Disse prosessene kan godt studeres med samfunnsvitenskapelige metoder. Det innebærer at en nå er avhengig av selvrapportering og et vokabular for å uttrykke opplevelser, meninger, synspunkter, følelser med mer. Det vil på dette nivå ikke være mulig å få enstemmige ”målinger” eller rapporteringer. Det skyldes mange forhold. Dels vil de enkelte personers hjerner prosessere lyd ulikt mellom de to hjernehalvdeler (jmfr for eksempel kunnskap fra dikotisk lytting), og mer selvfølgelig – alle våre subjektive erfaringer kan i større og mindre grad spille inn.
Så mange som ca 10% av befolkningen vil også ha reelle vansker med å kunne oppfatte rytme eller intonasjon, og disse vil således ikke være i stand til å rapportere noe i nærheten av det de ca 90% resten av befolkningen kan.

Når det så er snakk om å måle lyd, og evt feil med lyd – vil det for meg være nyttig å vite hva og hvor i prosessen lydproduksjon – overføring av lyd – og oppfattelse av lyd en uttaler seg om. Bruker en ord som ”vitenskapelig” så bør det presiseres hvilke metoder en anser som å møte kravene og når. Det skal mye gjøres å gjøre hele prosessen naturvitenskapelig – jeg tror ikke det er mulig eller ønskelig. Og, det at selve opplevelsen av lyd er forskjellig for personer – rettferdiggjør jo nettopp det store utvalg av ustyr, lydfilosofier og lydsignaturer. Kommer en ”selger” og forteller meg at jeg ikke kan gjøre min egen subjektive vurdering av utstyr, oppfatter jeg vedkommende som ikke så interessant å forholde meg til.

Når jeg nettopp har byttet ut en glimrende pre, med en annen (og mye dyrere pre), så er det ikke fordi den nye er ”bedre” på alt. Men, den endrer seg tilsynelatende over tid. Mest fordi jeg venner meg til den, og har bestemt meg for at det er den jeg har lyst å ha en stund (helst en lang stund i følge lommeboka mi). Dette er uproblematisk, og spennende for meg. Om noen skulle måle den annerledes enn den andre pre, så er det mindre interessant. Forskjellen er åpenbar når jeg setter den andre tilbake. Det som påvirker hva jeg synes er best – se det kan variere over tid. Ikke minst når det kommer nye ting å sammenligne disse to mot.

Har dette noen relevans til temaene om ulike varianter av blindtester, seende eller ei? Tja, for min del blir det en litt underlig ide at noen som helst gruppe av mennesker skulle beskrive sammensatte og komplekse forhold på samme måte. Vinsmakere, lydguruer, kunstkjennere, estetikere innen ulike felt – de kan sikkert finne mer og mindre gode vokabular for å formidle sine inntrykk. Og, de kan kanskje også være i stor grad enig. Men, full enighet ala en naturvitenskapelig beskrivelse av en bølgelengde gitt de og de forhold? Nei, nei og atter nei. Tror ikke noe på det. Og, lever veldig godt med det også.
Mvh
JMK

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Anonym skrev:
Jeg har aldri spurt om kommentarer på frekvensgang og targetkurve under mitt anlegg men følte at det var relevant å legge det med i presentasjonen. Det beskriver lyden bedre enn signatur og bilder.

Har også postet målinger i audiolense tråden og fått innspill der men det som er mitt ønske er mer en felles tråd lignende "slakt anlegget mitt tråd" bare med en annen tittel og flere oppsett. Hvis det lages noen retningslinjer for posting som f. eks beskrivelse av måleutstyr og software blir det kanskje mulig å komme med kvalifisert synsing.
Jeg tror ikke det er så mange som har noe forhold til sammenhengen hvordan det måler og hvordan det låter i lytteposisjon. Det er nok hovedgrunnen til at du ikke får så mye respons på dette. Og det er jo litt synd egentlig, for i lytteposisjonen er det en del krystallklare sammenhenger mellom hva mikrofonen fanger opp og hva ørene fanger opp.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Må si innlegg #131 var skrevet på en meget forståelig og forklarende måte.

Takk skal du ha!

Håper på flere slike innlegg fra deg og velkommen til Sentralen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
o.t.
DL skrev:
...
Selgers svar på spørsmål fra kunde om balansert vs ubalansert.
"Nå er dette vanskelig og forstå, men det er enkellt for meg, som er ingeniør"
Svarene du ikke får fra en «hifi-pusher» (med et mulig unntak for selgere som pusher CJ og annet «ubalansert»):
1) «Balansert» har en fordel vs «ubalansert» ift følsomhet for innstrålt støy, som først og fremst gjør seg gjeldende ved lange kabeltrekk og evt problemer med brum.
2) Hele poenget med balanserte inn og utganger uttrykkes i CMRR - common mode rejection ratio - 40 dB er middelmådig, 60 dB er OK, 80 dB eller bedre er bra.
3) Balansert er noe mer krevende å gjøre «riktig» enn ubalansert, spesielt på «inngangssiden», og dersom det ikke er gjort «riktig» så er det nærmest bortkastet.
4) Minimumskravet til kritiske motstander som definerer inn og utgangsimpedans i en balansert løsning er 1% (CMRR på omlag 40 dB), og helst 0,1% eller bedre (CMRR på 60 dB eller bedre). Dersom en leverandør av utstyr med balanserte inn/utganger ikke er interessert i å opplyse om hvor presist inn-/utgangsimpedans er «balansert» kan du som kunde like godt se en annen vei.
5) «fullbalansert» er et tullebegrep som «hifi-bransjen» har funnet på for å ta kundenes oppmerksomhet bort fra det det handler om >> CMRR og balansering av hhv inn- og utgangs-impedanser
6) En balansert inngang behøver kun balansert kildeimpedans for å fungere optimalt, signalet som sådan kan meget godt være «ubalansert».
7) Til hifi-formål er det som regel mer regningssvarende å legge ressursene i å lage den «ubalanserte» løsningen bedre enn å bruke ressurser på en «balansert» løsning - problemet som skal løses er som regel lite og kostnadene for en god løsninge er tilsvarende høye - unntaket er evt. en «balansert» RIAA/Phono forsterker, men det er for «vanskelig» å gjøre på en god måte til at det har blitt særlig utbredt.

>>> Summa summarum «don't bother» med balanserte greier med mindre det er gjort ordentlig og er godt dokumentert.

mvh
KJ

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
142
Rent teknisk handler en balansert signaloverføring om å bruke to ledere som har samme impedans mot jord i tillegg til en jordleder. Ubalansert overføring benytter en signalleder og en jordleder som returleder. Svært ofte ligger jordlederen rundt signallederen slik at de ligger langs samme akse i kabelens lengderetning. Siden de deler akse kalles slike kabler for koaksiale kabler eller bare coax i stammespråket.

I balanserte kabler overfører den ene lederen signalet selv (som vi kan kalle +U) mens den andre lederen overfører det samme signalet, men fasevendt 180 grader (dette signalet blir da -U). Den tredje lederen tar seg av jord. Stammespråket refererer til dette som XLR.

Vel fremme møter signalet elektronikk som trekker den ene fra den andre: Signal = +U - (-U) = 2U. Så er det altså slik at underveis mellom kilde og forsterker så vil det genereres elektrisk støy i kabelen (støy i form av sus og brum som kommer fra omgivelsene). Denne støyen vil i hovedsak være lik i begge signallederne (de plukker opp like mye). Når vi da trekker det ene signalet fra det andre så vil vi, teoretisk, doble signalet og fjerne støyen. Støyen er nemlig ikke fasevendt, men i fase.

Virkeligheten er ikke helt sånn. Vi får ikke fjernet all støyen som er kommet til under overføringen i kabelen, men ganske mye. Det er her CMRR kommer inn. Det noe kryptiske begrepet CMRR står for Common Mode Rejection Ratio (Undertrykkingsforholdet i Fellesmodus om man vil), altså hvor flink systemet er til å undertrykke det som er felles i de to lederne (støyen som er påløpt underveis) i forhold til signalet.

Balansert signaloverførsel er spesielt lurt ved lengre kabler, er kablene korte blir det ikke så mye støy som rekker å bli generert i et kabelsett. Allikevel er det mange som synes balansert overførsel gir bedre klanglige resultater enn ubalansert gjør, selv ved korte kabler. Hvorfor er det sånn?

Man kan tenke seg flere grunner. Én er at støygulvet vil bli senket, det får det hele til å lyde roligere, mot en sortere bakgrunn om man vil. En annen er at i en del tilfelle er kretsene som sender og mottar det balanserte signalet av høyere kvalitet enn for mange ubalanserte løsninger. Jeg tenker her særlig på evne til å drive kablene (kunne levere strøm nok uten å bli stressa).

D

DL

Gjest
Glimrende innlegg jamakr, ser frem til flere slike :)

Jeg trenger ingen forklaringer på balansert vs ubalansert KJ.
Poenget med det sitatet var hvordan det slår ut når enkellte selgere uttrykker seg på en lite smart måte.
Det å uttale slike ting i samtaler med kunder, viser en ovenfra og ned holdning, som sjelden eller aldri oppfattes positivt. Det vil derimot i de fleste tilfeller oppfattes som arrogant.
Som sagt tidligere i tråden, så er det stor forskjell på selgere og deres (manglende)evne til å forklare.
Det ville ikke forundret meg i det hele tatt, om den samtalen forårsaket tapt salg for butikk.

Det hjelper forsvinnende lite med god kunnskap innenfor produkter og teknologi, om man må være høyere utdannet for å forstå hva personen snakker om.

Når skal det også sies at enkellte resurssterke lydintresserte, har knapt nok fått lov å komme inn i lokalet, pga deres åpenbare undervurdering av kunder, de tapte flere hundre tusen på et tilfelle jeg kjenner til :)

For denne butikken så ville kursing av ansatte i kommunikasjon og salg, ha vært en meget lønnsom innvestering.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
DL skrev:
...
Jeg trenger ingen forklaringer på balansert vs ubalansert KJ.
Poenget med det sitatet var hvordan det slår ut når enkellte selgere uttrykker seg på en lite smart måte.
...
Det underliggende poenget er uanset at en selger er en selger, og den informasjonen du får ut av vedkommende har begrenset verdi og er farget av hva det er han/hun pusher. Det er lenge siden sist jeg fikk noe «teknisk» info fra «den» kanten som holdt vann. Som med «internett» og annen uverfifisert informasjon bør man ha en klype salt (eller ti) i beredskap, og selgere bør ikke være «primærkilde» til informasjon om tekniske produkter/spørsmål.

mvh
KJ

Topp Bunn