KORA - rørlyd for den viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HAr ikke fått den ennå... Men venter spent! Er med 2 stk kontroller.. Håper på god match.
    skal parres med en ice sak... Som å banne i kjærka antar jeg...
    Hehe..Kora liker nok best å kobles til Kora..Litt sær impedans på den pre'en, men det fnner du utav..
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Ikke skrem meg da".. Hva er utfallet av en slik kombo da? Har usher 8871 be ht pr i dag. Skal se om jeg finner bilde av ampen som kora skal jobbe med. Tronheims konstruert...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, husker bare at den var en smule sær ifht andre effekt trinn som den ble prøvd med... Beste hadde jo vært om du fant noen Kora effekttrinn med de er sjeldne... 100SB, savner de..
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    HAr ikke fått den ennå... Men venter spent! Er med 2 stk kontroller.. Håper på god match.
    skal parres med en ice sak... Som å banne i kjærka antar jeg...
    Hehe..Kora liker nok best å kobles til Kora..Litt sær impedans på den pre'en, men det fnner du utav..

    Husker jeg rett (Obs! forbehold) er utgangsimpedansen oppgitt som følger:

    -Ballansert: 600ohm
    -High output, single ended: 600ohm,
    -Low output,single ended: 1.5kohm.

    Her er det bare å prøve selv.
    (Hmmmm. ser det skal kobles opp på noe Ice-greier, DA blir det vel ingen "golyd" uansett?:rolleyes:)

    mvh
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Da håper jeg på å bli Kora venn også.. En Eclipse pre er straks på vei i min rettning... Spent som pokker!! Hva kan jeg vente meg? Og hvilke rør, er det som definitivt gir den aller største varmen/romansen, uten at detaljer går tapt? ( Pose og sekk... vet det... )


    Mvh
    Y
    Etter min erfaring er ikke "romantisk" et ord som dukker opp her, snarere "dynamisk" og "ærlig". Benyttet selv Siemens cca fra 50-tallet når jeg hadde denne. heller ikke opplevd "romantiske" men (av de jeg testet) mest velloppløst og ballanserte. Kompisen som overtok (og har) min, benytter Telefunken Diamond på det "bakerste" røret i stede for CCa, dette synes å tilføre litt "kropp" (trur jeg). "Varmtklingende" forbinner jeg heller med CJ, BAT o.l!

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Amperex "bugle boy" er glitrende rør i disse preampene. Hør ellers med "hifiasylet" her på forumet. Han har endel erfaring med Eclipse.
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Da er eclipsen på vei... Spent nå! Det skal inrømmes... Hva kan jeg forvente meg? Bortsett fra at jeg håper den virker:)... Ønsker selvsagt å vite alt.. Ser feks ut til at det har vært skiftet noe kabel innvendig? Det er den som lå tilsalgs her på børsen.. Kanskje noen som kjenner akkurat denne?

    Y
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det kan tryne spektakulært, siden Kora er notorisk vanskelig å matche. Men det kan gå fint også. Du er ikke redd for å ta sjanser, forstår jeg....

    Kvitt deg med Icepowerskrammelet og let etter et Kora-sluttrinn, så snakker vi..!;)
     
    Sist redigert:

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Neida, sjanser er en del av livet det.. Og rør er nok kanskje veien ja! men, med barnefingre, og en frue som er livredd, (riktignok, etter at en amp fløy i lufta) var de kalde ampene nærliggende å prøve... og den jeg har, er ikke helt borte ser du.. Koblet opp med minimax rør pre, og dette gir meg litt av det jeg leter etter. Så dukket denne Kora saken opp, og jeg fikk egentlig alt jeg TROR jeg ønsker, i 1 ( dvs 2 ) boks. Hode tlf amp, riia, rør pre, og HT bypass. Snakker om kinder egg!! Og, hvis det skulle vise seg å spille i tillegg, ja da var det sjansen vært å ta!! Men, som dere sier.. spennede!!



    Y
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Lykke til!
    Det kan jo spille alldeles fantastisk, og Eklipse er en veldig god preamp. Jeg testet den for Audio på slutten av nittitallet, og den spilte rett og slett magisk med Koras egne 100SB monoblokker. Det fine er at det er mye lettere å finne effekttrinn fra Kora enn det er å komme over en preamp, så du er heldig! Den dagen ungene er større og kona kommer seg over rørforsterkerangsten, er det bare å lete!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Takk takk!
    Forresten ikke helt riktig å gi rør alene skylda, for den ampen som smalt.. og skremte vannet av kona.... det var en hybrid sak fra Counterpoint som gikk i lufta.. Har ikke åpnet den, så jeg tør ikke si hva det er som gikk føyka...

    Foreløpig klamrer jeg meg til dette..." Det kan jo spille alldeles fantastisk, og Eklipse er en veldig god preamp!" Det er fanken så klart dette funker... jodajodda.. =)
    I hverstefall så får den kalde drive en sub eller 2 etterhvert..

    -Y
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til! Jeg har hatt Eclipse i mange år som en av mine preamper, og har vært svært fornøyd. Er så glad i Kora lyden, at jeg fortsatt har SB100 monoblokker og to integrerte forsterkere.

    Mvh.
    Roald.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Why am I not surprised, Roald? ;)
    Så da er det deg jeg må ringe til den dagen jeg bare MÅ ha et 100SB-sett...
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Hehe....ja det må du. Men pr. idag har jeg bare 1 sett 100SB, og de er som nettopp du vet djevelsk god, og et produkt man ikke glemmer om man først har hatt dem i hus :)
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Da er eclipsen i hus, men hvordan får jeg fyra den? Det lyser i power, gult, og det lyser rødt i selve pre. Det er 2 brytere bak strømforsyninga, en ved ledning, og en nidt på ca. Den ene bryter helt klart strømmen, den ved kontakten, men hvordan skal den andre stå? Fjernkontrollene virker, detbser jeg på kameraet på tlf. Lyser som bare det i fjernkontroll lampa. Hjelp?
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Tolmodighet er en dyd... Funker! Og, denne blir her! Hm... Nok det noe av det bestlydene pre jeg har hatt ja. Men med 2 låter på samvittigheta.. Bass er det i hvertfall.. Og klinger gjør det som bare det. Den digitale saken virker om mulig enda mer autoritær, og behovet for å spille bælhøyt dukker opp...

    Y
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Er det noe triks med disse preene fra kora? Skrudde den av, og på igjen, og da ville den ikke i gang igjen.. Vel prøver igjen i morgen..
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Fine saker , kora! Men, spm til dere kjennere, den separate power delen på eclipse, er det mulig å gjøre noe med den lille trafo duringa, som høres uten for boksen?
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Funker fint fremdeles, eclipsen. Sammen med ice boksen fra GF i Trondheim.. Har alle andre gitt opp Kora???????



    -Y
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har testet Kora oppimot Wavac MD300B -den rimeligste fra Wavac effektforst.med volumkontroll-singel ended klasse A .
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Funker fint fremdeles, eclipsen. Sammen med ice boksen fra GF i Trondheim.. Har alle andre gitt opp Kora?������



    -Y
    Nei da, her gjør fortsatt Kora Cosmos ref. nytten som signalforsterkere, riktignok har Eclipse for lenge siden forlatt heimen , men den spiller i nabolaget sammen med nettopp Cosmos der også (han har sågar to Eclipser i hus)

    mvh
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Den høre tlf utgangen, virker den? Er det noen måte å aktivere den på? Suser såvidt i min... Men den kobler ikke ut linje signalet ut til effekt amp.. Føler meg klønete her... Hjelp?
     

    Yelll

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    187
    Antall liker
    54
    Er det ingen som vet, hvordan jeg får liv i øretlf utgangen på eclipsen?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et par Kora er innom.
    Eneste svakhet er de tåpelige soklene til 6922 + 2x EL84.
    Flere enn Kora som har gått i den fella.
    Ikke stort utvalg av sokkler som passer i PCB heller.
    Men det finnes.

    IMG_4140.jpg

    IMG_4141.jpg

    IMG_4266.jpg

    IMG_4270.jpg
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    HAr ikke fått den ennå... Men venter spent! Er med 2 stk kontroller.. Håper på god match.
    skal parres med en ice sak... Som å banne i kjærka antar jeg...
    Hehe..Kora liker nok best å kobles til Kora..Litt sær impedans på den pre'en, men det fnner du utav..

    Husker jeg rett (Obs! forbehold) er utgangsimpedansen oppgitt som følger:

    -Ballansert: 600ohm
    -High output, single ended: 600ohm,
    -Low output,single ended: 1.5kohm.

    Her er det bare å prøve selv.
    (Hmmmm. ser det skal kobles opp på noe Ice-greier, DA blir det vel ingen "golyd" uansett?:rolleyes:)

    mvh
    Gammel tråd, men prøver allikevel. Lurer på å prøve en Kora Eclipse med min Xindac A600E (09) forsterker, altså som forforsterker. Kan ikke finne data på den som sier noe om impedansen (Xindac'en). Derfor lurer jeg på om det er noen som kan si noe om det vil være en god match eller ikke?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Den du linker til er ikke helt identisk. Min er 60w kl A og 185 dempingsfaktor. Men det er vel trolig at impedansen er nogenlunde lik. Hvis det stemmer så er det vel ikke så langt unna med 600 Ohm mot 1,5 kOhm? Men husker ikke hvordan forholdene skal være. Er det best at effektforsterkeren har mer eller mindre motstand enn for'en?
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    221
    Antall liker
    184
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Blitt lykkelig eier av 150 csc🥳
    På leting etter dac
    Denne overasket STOORT🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn