Konvertere under 10 tusen? Hva finnes?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Neida. Dette er beresford som under annet nick kommer med kritikk av v-dac.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Eller har du en "lei smak i munnen" for du også har lest at den er så god at du bare må ha den? Jeg vurderer den sterkt selv. Spesielt nå når prisen er 2K. :)
Det også :)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ikke le, men jeg drister meg frempå med å foreslå en helt billig, utgått sak (typisk 300 kr brukt) som attpåtil ser ut som et apparat som er designet for bruk i en damefrisørsalong på 50-tallet. (heldigvis er den liten og kan gjemmes unna). Det gjelder et lydkort som kan brukes som vanlig DAC, og som det alltid finnes mange av til salgs på eBay. Det er et tidlig Creative eksternt USB kort: Modell 'Extigy'. Hva? Jada, bare le!

Men den som ler sist ler best: For det første river Extgy ned huset med sin vanvittige dynamikk, Når den blir brukt som lydkort, that is. Mine konvensjonelle to-veis bokser hørtes plutselig ut som store Lowther-horn. Orkesterets første fortissimo-brak rev meg av stolen og jeg ble liggende på gulvet med hjertesvikt gjennom hele stykket. (dette viste seg dog å være en feildiagnose, og jeg overlevde uten varige fysiske mén)

Brukt som som DAC lyder den nærmere det nøytrale, men beholder et snev av det virile, og
hever seg dermed over det meste. Det er vel å merke ikke er noe unaturlig kunstig over lyden (ikke som den der kineseren jeg prøvde som bare slengte ut masse diskant-detaljer og bass-toner i hytt og vær). Nei her er det total sammenheng. Og da mener jeg både brukt som lydkort og som ren DAC.

Jeg respekterer Beresforden som jeg kjøpte pga av alle inngangene som jeg trengte på det tidspunktet. Beresforden gjør ikke noe galt, men når jeg f.eks svitcher mellom den og den innebygde 1541a konverteren i min gode gamle CD-spiller, viser det seg at sistnevnte har en helt annen spilleglede og at det blir et helt annet liv over lyden. (hva er fremskritt, kan man spørre? hvor mange ganger må det stakkars barnet skylles ut med badevannet?).

Og hva så med denne Creative saken sammenlignet med 1541? Bortimot hipp som happ vil jeg si. 1541 har sine digitale styggedommer jevnere fordelt over hele fjøla, og forblir min favoritt. Ingen DAC jeg vet om lyder så mye som vinyl.(selv om det stadig er langt unna)

Men også Creative spiser Benchmarker til frokost og feier gulvet med Caimaner. OK, det finnes en slange i paradiset (+ en ulempe): Ulempen først: Som lydkort må den
brukes med Windows XP. ASIO går ikke, og Vista og Win7-drivere er ikke utviklet. Slangen: Den må ikke brukes i et anlegg som har en tendens til spisshet/metalliskhet i toppen. (Dog hvis det er tilfellet kan man alltids prøve å ekperimentere med noen meter billig 'lakris' kabel mellom DAC og forforsterker. Lakrisen vil kverke det knuste glasset, om man treffer riktig. Det blir jo noen picofarad om man bruker 3-4 meter. (Men vil ikke lakrisen samtidig spise av dynamikk og oppløsning, vil sikkert noen spørre? Ikke i det hele tatt, viser det seg!!!).

Er sef ikke sikker på at dette er i din gate, Soedal, og at du hadde tenkt å bruke så
uforskammet lite penger. Men det er en populær tråd, og kanskje en eller annen får lyst -for moro skyld- å prøve en sånn sak. Ville vært interessant å lese om andres inntrykk av den.


Her er typiske priser (avsluttede auksjoner):
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tja, jeg ler ikke for høyt i alle fall. ;)
Alle vet vel at jeg bruker Behringer U-control UCA222 for tiden. Jeg har valgt å vente litt før jeg kobler det opp til min antikvariske Audio Alchemy-DAC. Det handler litt om å fordele snopet litt ut i tid. Men enn sålenge er jeg faktisk fornøyd med mitt billige kort fra Behringer. All musikk jeg eier (sett bort fra to SACD-hybridplater) er redbook, så et kort som spiller redbook er alt jeg foreløpig trenger. I hovedriggen skal jeg i fremtiden skifte ut Alchemy-en med en mer nøytral eventuelt litt mer analytisk DAC. Alchemy-en vil sammen med Behringer utgjøre headfi-riggen til slutt. Eventuelt en billig Abrahamsen USB-DAC. Valg av DAC er en del av matchingen, og prisen trenger ikke nødvendigvis ha noe å si. Og som sagt synes jeg mitt Behringer leverer god nok lyd til at jeg med rett kombinasjon kunne levd lykkelig med det hvis budsjettet ikke tillater noe annet.

Noen ganger kunne jeg kanskje ønsket meg litt debatt rundt virkelig billige produkter. Jeg har nemlig opplevd at det kan være ganske billig før det blir dårlig. Det overrasker meg at ditt kort låter såpass bra, for min erfaring med Soundblaster stammer tilbake til tiden da de hadde Soundblaster 64. Og før det hadde jeg røde lydkortet som jeg ikke husker navnet til lenger, men det var klart bedre enn datidens Soundblaster 32. Jeg husker at jeg skulle kjøpe nytt lydkort, og vurderte Roland. På byens største pc-butikk forsøkte de å prakke på meg Soundblaster 32, for det var det beste kortet. Det jeg allerede brukte hadde en seriøs 16bit sampler som var et ekstra kort montert på lydkortet. Med en god AD nektet de likevel for at det kunne være like godt som Soundblaster. Da jeg viste til specs som at SB 32 hadde et signal/støy-nivå på under 60db på opptak forstod de ikke hva jeg pratet om. Da jeg senere brukte 64 mens vi lærte oss å bruke verktøyet så var jeg ganske skuffet over de analoge inngangene på det også, så jeg testet igrunnen aldri DA-konverteringen. Derfor skal jeg ikke nekte for at ditt kort er godt, i og med at det tilhører nyere eksterne lydkort-serier.

Så et spørsmål. Har du noen gang testet et Behringer-kort? Det jeg har er vel såpass nytt at jeg kanskje er den eneste på forumet som har det, men et medlem har hatt en eldre modell. Det er veggen som har et UCA202. Ut fra hans beskrivelse bør UCA222 være endel bedre. For eksempel kan det virke som om potmeteret er av bedre kvalitet. Spørsmålet blir vel da om du har testet UCA202, og om du har noen mening om hvordan det låter i forhold til ditt SB?
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Dette du tenker på?



Har det selv her, og koblet det opp i går i det henseende å kjøre musikk lagret på pc optisk til EC ECD1 dac.

Funket som ei kule, og ga akkurat hva jeg ønsket.

Kjørte spotify på samme måte, glimrende!
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ser gøyalt ut! Når det gjelder digitale kilder skulle man tro det handlet mer om intelligent signalbehandling, antall produserte chipper, flaks fra konstrukrørens side osv, enn akkurat dyre deler. Så man vet aldri.(og så er det matchingen som baluba nevner, i tillegg). Lydkortet jeg nevnte over her var billig i audio-sammenheng også som nytt (ca 1.5k), den lille saken fra Behringer er jo pinadø nesten gratis! Må prøve det! No
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Ser gøyalt ut! Når det gjelder digitale kilder skulle man tro det handlet mer om intelligent signalbehandling, antall produserte chipper, flaks fra konstrukrørens side osv, enn akkurat dyre deler. Så man vet aldri. Lydkortet jeg nevnte over her var billig i audio-sammenheng også som nytt (ca 1.5k), den lille saken fra Behringer er jo pinadø nesten gratis! Må prøve det! No
Gjør det,spennende sak!

Fikk den på ebay, ny for ca 200,- kroner!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Ser gøyalt ut! Når det gjelder digitale kilder skulle man tro det handlet mer om intelligent signalbehandling, antall produserte chipper, flaks fra konstrukrørens side osv, enn akkurat dyre deler. Så man vet aldri.(og så er det matchingen som baluba nevner, i tillegg). Lydkortet jeg nevnte over her var billig i audio-sammenheng også som nytt (ca 1.5k), den lille saken fra Behringer er jo pinadø nesten gratis! Må prøve det! No
Den er nesten gratis, og derfor er det ingen fare med å kjøpe den. Og uansett har den en misjon som hodetelefonforsterker til laptop-en når en dyrere løsning er kjøpt inn. Derfor anbefaler jeg alle til å kjøpe dette kortet, uavhengig av hvor interessant det er til selve hovedanlegget. Innebygde hodetelefonforsterkere i laptop-er er ikke akkurat state of the art.
 
C

Cyber

Gjest
Har noen her testet Hegel mot Benchmark, eller er Benchmark foreldet?
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
En annen kandidat kan være Music Hall DAC'en. Lå en på bruktbørsen for ikke så lenge siden. Hvordan den passer Naim og trådstarters behov vet jeg dog ikke.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
cybervision_ skrev:
Har noen her testet Hegel mot Benchmark, eller er Benchmark foreldet?
Kanskje man skulle prøve å lese hele tråden...... :)
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Utrolig at ingen har nevnt Electrocompaniets DAC, den er jo en meget god DAC.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
baluba skrev:
Og før det hadde jeg røde lydkortet som jeg ikke husker navnet til lenger, men det var klart bedre enn datidens Soundblaster 32.
Nå er vi langt på bærtur og OT, men for å friske opp i din hukommelse så var det nok dette ;)



http://en.wikipedia.org/wiki/Gravis_Ultrasound

Hadde dette selv før Turtle Beach Monterey
Gravis Ultrasound, ja. Jeg har det fortsatt et eller annet sted, og jeg tenkte å montere det på veggen. Det er jo ganske fint med den rødfargen, og det var jo ganske kult med det ekstra 16bit samplerkortet på toppen. Du hadde det før Turtle Beach, og det kan jeg forstå. Selv ventet jeg et par år til og gikk opp til Yamaha DSP Factory, og det er selvsagt helt andre saker.

Dette var siste blåbær fra meg.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Interessant tråd! Jeg var også på leiting etter en DAC mellom MacBook Pro og forforsterker, først og fremst for å streame Spotify. Optisk kabel til DACen. Litt tilfeldig kjøpte jeg en brukt Valab NOS DAC for en slikk og ingenting. Syns egentlig Valaben er helt utmerket! Har min kritiske sans begynt å bli alvorlig svekket? Eller har andre gode erfaringer med denne?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Dette er altid litt funny. Jeg liker tråden og alt mulig folk skiver fra ærfaringer angående diverse Dacer. Det selvfølgelig alle håper på er best mulig kvalitet til lavest pris. Nå er det lenge siden jeg testet Benchmark DAC 1, men den er utvilsomt veldig god. Jeg mener Benchmark er veldig nøytral og det bør den også være siden den først og fremst var ment for studio bruk. Dette kan gå begge veier. Du får ikke noe romantisk topp akkurat hvis det er det du er ute etter. Hegel hd-10 hadde jeg hjemme for ikke lenge siden. Lånte den av en kompis noen dager. Den er utvilsomt bra. Utrolig detaljert med masse luft rundt vokal og instrumenter. Hos meg savner jeg kanskje litt mer utklinging og fres i toppen men det er noe som sikkert kan matches ?
Dette er det store problemet. Hva er du ute etter ? Hva matcher best i ditt anlegg ?
Jeg vet Cambrige dac magic er bra men uten og ha testet den har jeg hørt at Benchmark er i en klasse eller 2 over. Det bør den også være da dac magic er i klasse B i stereophile mens benchmark dac 1 er i klasse A
Det skal også sies at usb inngangen på dac magic er ubukelig da den gir masse jitter støy osv.
Etter og ha snakket med Ben Holter skal usb inngangen på hd-10 være like god som de andre inngangene. De har brukt mye tid på og få dette til på en riktig måte.

Det at benchmark er gammel ville jeg nok ikke tenkt for mye på. Den er vel også en grunn til at de ikke har oppgradert med nyere DA konvertere. De som blir brukt er sikkert så bra at de ikke føler dette gir en forbedring av lyden.

Jeg ville holdt meg litt unna produkter som produsenten skryter så opp i skyene med alt mulig teknisk tull osv.
De beste produktene kommer som regel fra seriøse leverandører som har beina på jorda.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Stemmer det at DacMagic er ubrukelig over USB på grunn av jitter? Jeg aner ikke, men kan ikke huske å ha lest noe om det tidligere her på HFS. Ellers har det bare vært godord, sett bort fra i tilfeller der de har matchet resten dårlig.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg fikk ikke inntrykk av at USB-inngangen var noe problem med DacMagic, de par månedene jeg hadde en slik. Nå skal det dog sies at jeg brukte DacMagic på et ikke altfor sofistikert og avslørende anlegg - men det er jo i slike budsjettanlegg den primært hører hjemme.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Stereophile beskriver dacmagic som best via de ordinære digitalinngangene. Sam Tellig beskriver lyden som "glorious". USB-inngangen blir dog beskrevet som "of utility quality", " should not be used for serious listening"
 
Topp Bunn