Konserter framover

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke om det er noe poeng i å starte en konserttråd, men vi får se. Kanskje man kan lokke noen ut av hifi-stuene og inn i konsertlokalene ved å omtale kommende konserter? Kanskje t.o.m. treffe likesinnede på konserter?

    Her er en konsertserie jeg kunne tenke meg å dra på: Prahavåren 2010. Utdrag fra programmet:

    SELECTION FROM THE PROGRAMME OF THE PRAGUE SPRING 2010:
    9/5/2010: Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, Sir John Eliot Gardiner /Festival prelude/
    12/5/2010: Prague Philharmonia, Jakub Hr?ša /Opening Concert/
    13/5/2010: Dianne Reeves /Jazz Concert/
    15/5/2010: Ensemble Phoenix Munich
    16/5/2010: Radu Lupu
    19/5/2010: Olga Borodina
    21/5/2010: The Academy Of St. Martin In The Fields, Murray Perahia
    22/5/2010: Pittsburgh Symphony Orchestra, Manfred Honneck, Anne-Sophie Mutter
    23/5/2010: Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Herbert Blomstedt, Matthias Goerne
    24/5/2010: Anoushka Shankar
    27/5/2010: Ivan Moravec
    28/5/2010: Sir André Previn, Thomas Martin, Kate?ina Englichová et al.
    29/5/2010: Garrick Ohlsson
    30/5/2010: Ensemble Intercontemporain, Pierre Boulez
    2/6/2010: Hungarian National Philharmonic, Zoltán Kocsis, Dezsö Ránki
    3/6/2010: Czech Philharmonic, Sir André Previn, Thomas Martin
    4/6/2010: Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Marek Janowski, Emanuel Ax /Closing Concert/

    Jeg skal til Praha i mai, da en av min kones søstre gifter seg der 7/5. (Synd at det ikke er en uke senere :( )Kanskje jeg skal ta en tidlig sommerferie og få med meg flere av disse konsertene. De som frister mest er:

    9/5/2010: Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, Sir John Eliot Gardiner
    16/5/2010: Radu Lupu
    19/5/2010: Olga Borodina
    21/5/2010: The Academy Of St. Martin In The Fields, Murray Perahia
    23/5/2010: Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Herbert Blomstedt, Matthias Goerne
    27/5/2010: Ivan Moravec
    28/5/2010: Sir André Previn, Thomas Martin, Kate?ina Englichová et al.
    29/5/2010: Garrick Ohlsson
    30/5/2010: Ensemble Intercontemporain, Pierre Boulez
    2/6/2010: Hungarian National Philharmonic, Zoltán Kocsis, Dezsö Ránki
    3/6/2010: Czech Philharmonic, Sir André Previn, Thomas Martin


    men det blir kanskje i meste (og dyreste?) laget.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det der lover godt, otare.
    Skulle ikke vært meg imot å ta en liten Praha-ferie 20.-30.mai, men det er nok ikke rom for egotripp her på den tiden.

    Så vi må nøye oss med lokale høydepunkter i det ordinære konsertprogrammet. Personlig ser jeg spesielt fram til disse med SSO:

    -Beethovens 6. og Stravinskys Vårofferet 18.mars (dir. Steven Sloane)
    -Paul McCreesh med Elgar, Walton, Britten og Mendelssohn 9.april
    -Schubert 8. og Bruckner 9. 29.april (dir. M. Jurowski)

    Forresten slutter jeg ikke helt å drømme om et besøk i Concertgebouw, Amsterdam
    http://www.concertgebouworkest.nl/page.ocl?pageid=82&mode=&version=
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor skal slikt kollidere med andre festivaler? Kunne tenkt meg en tur til Bergen og Festspillene, men det går akkurat samtidig. :(
    Kanskje man kan få til begge. Radu Lupu, Murray Perahia og Ivan Moravec i Praha, og så til Bergen for å rekke avslutningen av Festspillene der?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Mitt bidrag i tråden blir nok mer beskjedent, men Andsnes med Det Norske Kammerorkester er vel ikke helt ueffent.
    Det er iallefall sjeldent at "denslags" kommer til mine kanter av landet og billett er innkjøpt. :)

    http://www.aal.kulturhus.no/webid/info/11405/
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Det der blir helt sikkert flott. Topp orkester og topp solist. Flott at man klarer å få slike kunstnere til er slikt lite sted.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    otare skrev:
    Det der blir helt sikkert flott. Topp orkester og topp solist. Flott at man klarer å få slike kunstnere til er slikt lite sted.
    De er på veg over fjellet iforbindelse med et mindre arrangement på vestsiden ;) og la inn en pause på halv-vegen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er på tide å tenke på sommerferien
    www.icmf.no
    Kammermusikkfestivalen i Stavanger har ingen superstjerner i år, med unntak av Andsnes da, men mye spennende.

    På lengre sikt har jeg sterke intensjoner om å besøke Oslo og Operaen igjen, for til neste år kommer Jansons med selveste Concertgebouw-orkesteret. Kremen. Og Andsnes er solist.
    http://www.operaen.no/Default.aspx?ID=28040&ProductID=PROD479
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    For ikke å glemme, Risør Kammermusikkfest !

    http://www.kammermusikkfest.no/

    Jeg har ihvertfall sikret meg billett til denne:
    8.Risør kirke kl1230
    Mozart - klarinettkvintett i A-dur, K-581, Fröst/Kraggerud/Larsen/Tomter/Thedéen

    :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine ting i Risør, og mange av de samme kammer´atene kommer til Kammermusikkfestivalen i Stavanger også.

    Det blir minst en uke byferie i August i år. Da skal vi ta med mest mulig, inkludert en tur på lunchkonsert hos Skei Musikkhandel.

    Platebutikk med eget konsertlokale, slett ikke verst :)

    Årets program er meget spennende, veldig mye ukjent og mye å lære.
    www.icmf.no
     

    Vedlegg

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Platebutikk med eget konsertlokale, slett ikke verst :)
    Dere er jo litt fine på det i oljebyen -- vanligvis pleier det å være omvendt, i beste fall. ;)

    Frister å utsette Hardangervidda en uke eller to så jeg kan få tatt turen til Stavanger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Har foreløpig planlagt en konsert på Olavsfestdagene:


    Duo Lislevand - spansk gitar, renessanse og barokk

    Spansk gitar- og vihuelamusikk fra renessanse og barokk.
    Rolf Lislevand - theorbo, baroque guitar, lute
    Thor-Harald Johnsen - chitarra battente, vihuela da mano, baroque guitar


    Det blir jo en hyggelig torsdag ettermiddag i erkebispegården.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Så kan jeg jo, senere samme dag i Nidarosdomen, gå på denne:


    Et av Joseph Haydns fremste verk

    "Skapelsen" av Joseph Haydn er så dramatisk at komponisten nærmest foregriper naturvitenskapens skapelsesteori om "The big bang". Hvor han for eksempel skildrer lyset som en eksplosjon. Gjennom hele verket er tonearter og temaer brukt for å skape musikalske illustrasjoner. Her er det vann som renner og fugler som synger og løver som brøler.
    Haydns oratorium er klart preget av opplysningstidens både filosofi og musikkstil. Teksten bygger delvis på skapelsesberetningen i Bibelen, i tillegg til at forfatteren har hentet mye inspirasjon fra John Miltons store diktverk Paradise Lost. Joseph Haydn, (1732-1809) var østerriksk komponist og en av de fremste representanter for wienerklassisismen.
    Medvirkende:
    Mari Eriksmoen - sopran
    Joshua Ellicott - tenor
    Johannes Weisser- bass

    Kor Olavsfestdagene
    The Polish Chamber Choir fra Gdansk i Polen
    Norsk Barokkorkester
    Vivianne Sydnes - dirigent

    Det er vel Johannes Weisser som er trekkplasteret her (ved siden av Haydn, selvfølgelig).
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    ... 25 er i boks
    Se etter en nordmann i L3; beklager på forhånd antrekket, dette blir siste kvelden etter syv uker på farten ... :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    ... 25 er i boks
    Se etter en nordmann i L3; beklager på forhånd antrekket, dette blir siste kvelden etter syv uker på farten ... :)
    Ikke samme antrekk i 7 uker, håper jeg? Nei det stemmer ikke med tidligere inntrykk her :)
    Vi blir nok ikke de eneste norske, men kanskje treffes vi likevel.

    Jørgen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En litt spesiell anledning syns jeg det er, da vi på torsdag 12.august får høre Jiri Hlinka spille Janacek på konsert i Stavanger.
    http://www.icmf.no/#day=12.8.2010&concertId=115
    Hlinka gav opp pianistkarrieren tidlig p.g.a. komplikasjoner i armene, har siden gjort seg sterkt bemerket som pedagog (lærer til Andsnes og mange andre), og spiller veldig sjelden konserter, så dette blir spennende.
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Fin konsert ble det, Jøgga. Vet ikke om Hlinka briljerte mer enn noen andre, men det kan ha å gjøre med Janacek selv å gjøre. Var ikke helt i mine gate. Uansett en flott kveld, og spesielt hyggelig er det å se hvor godt besøkt konsertene er. Kammermusikkfestivalen er høyt skattet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Fin konsert ble det, Jøgga. Vet ikke om Hlinka briljerte mer enn noen andre, men det kan ha å gjøre med Janacek selv å gjøre. Var ikke helt i mine gate. Uansett en flott kveld, og spesielt hyggelig er det å se hvor godt besøkt konsertene er. Kammermusikkfestivalen er høyt skattet.
    Hlinka briljerte ikke, nei, langt ifra. Han spiller bare unntaksvis for folk, og det merkes jo, og nettopp derfor syns jeg det var spesielt. Også med hans historie og bakgrunn føltes "På gjengrodde stier" helt riktig.
    Årets festival har presentert veldig mye ukjent (for meg) musikk, og det setter jeg pris på.
    Men vi avslutter med sikre kort i morgen, noen av mine største favoritter, Bach cellosuiter på dagen og Vaughan-Williams sin Tallis Fantasia om kvelden.
    Men jeg lurer på om ikke det finnes en kammermusikkfestival neste uke også...
     

    knøtt

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Førstkommende onsdag bør Trondheimsboere få med seg konserten i Olavshallen.
    Händels Messias, med Den Norske Operas orkester, kor og solister. Dirigent Rinaldo Allesandrini. Jeg gleder meg til å høre hva denne mannen gjør med Händel.

    Møt opp, møt opp!

    Kjell
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Operaorkesteret reiser rundt i Norge i Januar for å fremføre Nyttårskonserten. Er i Oslo 6 Januar. Jeg vurderte det alternativet, men valgte Premieren på Rigoletto på operahuset 24 Mars istedenfor ( har ikke noe godt forhold til Oslo )
    Reiser og ser på operaorkesteret 22 Januar i Skien.
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Mozarts requiem i dag i Sandefjord kirke med Barokkanerne, Sandefjord kammerkor, solister og Svein Rustad som dirigent. Tror dette blir bra, Rustad leverer alltid varene!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Jeg har ikke hørt Truls Mørk frembringe en eneste tone, men dette kan da vel være verdt å møte opp for ?
    Så er det bare å finne ut hvordan gavekortet mitt hos Oslo Filharmonien omvandles til billetter.
    http://www.oslofilharmonien.no/lang/no/calendar/truls-mørk-med-dvorak/
    Det gleder stort at Truls er tilbake på scenen.
    En av årets store begivenheter vil jeg mene, og dirigenten er også et hett navn. Tipper rimelig fullt hus på den der.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    ottone skrev:
    Roberten skrev:
    Jeg har ikke hørt Truls Mørk frembringe en eneste tone, men dette kan da vel være verdt å møte opp for ?
    Så er det bare å finne ut hvordan gavekortet mitt hos Oslo Filharmonien omvandles til billetter.
    http://www.oslofilharmonien.no/lang/no/calendar/truls-mørk-med-dvorak/
    Det gleder stort at Truls er tilbake på scenen.
    En av årets store begivenheter vil jeg mene, og dirigenten er også et hett navn. Tipper rimelig fullt hus på den der.
    Knall, da bestilles billetter pronte. Og, det er nok mange som har tenkt som deg, Jørgen, for det er ikke mange levelige plasser ledige.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Neste konsert for mitt vedkommende blir operaen "Kate and the devil" av Dvorák i Nationaloperaen i Praha, søndag 30/1. Matinée kl 11 søndag formiddag. Skal bli kos.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    ottone skrev:
    Roberten skrev:
    Jeg har ikke hørt Truls Mørk frembringe en eneste tone, men dette kan da vel være verdt å møte opp for ?
    Så er det bare å finne ut hvordan gavekortet mitt hos Oslo Filharmonien omvandles til billetter.
    http://www.oslofilharmonien.no/lang/no/calendar/truls-mørk-med-dvorak/
    Det gleder stort at Truls er tilbake på scenen.
    En av årets store begivenheter vil jeg mene, og dirigenten er også et hett navn. Tipper rimelig fullt hus på den der.
    Knall, da bestilles billetter pronte. Og, det er nok mange som har tenkt som deg, Jørgen, for det er ikke mange levelige plasser ledige.
    Det finnes fremdeles håp om bra plass i morgen, hvis noen har vært litt treige :)
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Da er Kate and the Devil av Dvorák fortært. Hyggelig sak. Eventyropera for de små, og salen var full av besteforeldre og foreldre med barn. "Stinn brakke" og ca 1/3 var barn under 10 år som oppførte seg helt uklnaderlig og fulgte med med stor interesse.

    Neste runde for meg blir Parsifal 27/3. Også i Nasjonaloperaen i Praha.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin begivenhet ser det ut som, otare. Virker helt riktig.

    Her merker jeg meg at Grigory Sokolov skal spille konsert i Ibsenhuset i Skien fredag 6.mai, i tillegg til Oslo konserthus dagen etter. Det kan vel anbefales uten forbehold.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.611
    Antall liker
    9.159
    Sted
    Trondheim
    Var på konsert med ham i Trondheim for noen år siden. Beste solokonserten jeg har vært på noen gang. Det er en pianist som man bare må få med seg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.468
    Antall liker
    9.601
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Neste runde for meg blir Parsifal 27/3. Også i Nasjonaloperaen i Praha.
    Minner meg om operaen Palestrina av Pfitzner, minneverdig karakterisert som "Parsifal without the laughs".
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BBC Proms 2011
    http://www.bbc.co.uk/proms/
    I år skal jeg forberede meg tidligere, ikke risikere å bli stående utenfor på de mest attraktive konsertene.
    Men det tar litt tid å bestemme seg.
    Ett alternativ er Verdis Requiem en søndag og Mahler 9 med Roger Norrington og tysk orkester dagen etter. Det kribler allerede :D
    Så får vi se hvor lenge vi blir værende i byen over alle byer, må jo ha tid til å handle klassisk vinyl også.....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Programmet for Den Internasjonale Kammermusikkfestivalen i Stavanger er klart, og bilettsalget har begynt.
    www.icmf.no
    Lunsjkonserten hos Skei Musikkhandel i Sandnes ble utsolgt før jeg fikk logget meg inn første dagen.

    Men vi har sikret oss et basisutvalg. Tøysekveld med Igudesman & Joo, konserter med Apollon Musagete Quartet, Vilde Frang, og den med Strauss´ Metamorphosen. Så får vi spe på alt etter fiskeforholdene på dagen.

    Det blir en travel sommer ja.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    ........ Grigory Sokolov skal spille konsert i Ibsenhuset i Skien fredag 6.mai, i tillegg til Oslo konserthus dagen etter. Det kan vel anbefales uten forbehold.
    Ingen forbehold. Man får ikke mer moro enn det man bestiller selv.
    Ut på tur, aldri sur, bonuspoeng er til for å brukes.
    Første rad.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.192
    Antall liker
    101.604
    Torget vurderinger
    23
    Ta deg en tur til Oslo 5 nov. Otto! Wagner på Ringen kino, direkteoverført!! I'm there, dude!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.911
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Ta deg en tur til Oslo 5 nov. Otto! Wagner på Ringen kino, direkteoverført!! I'm there, dude!
    Wagner på Ringen, den er god.

    Ser forresten at det skjer noe Wagner i operaen på lørdag også, samtidig med at jeg sitter i Konserthuset. :mad:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.192
    Antall liker
    101.604
    Torget vurderinger
    23
    Da gjelder det å ha en splittet personlighet ;D ;D

    Wagner på Ringen er god, ja - tror ikke de ansatte tenkte på det ordspillet da de lagde reklamen for programmet, da ville de spilt enda mer på det.

    Det værste er jo at det er Siegfrid som oppføres, som er en del av "Ringen" som du vet
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Neste stopp for min del blir Hollenderen i Duisburg nå på lørdag. Om noen små uker er det mer Wagner i regi av Deutsche Oper am Rhein: Parsifal. Så Parsifal også i påsken – da i Zagreb – våren er til å holde ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn