Konserten i Berliner Philharmonie (Rihm/Strauss-alpesymfonien) ga mer smak. Noe helt annen akustikk enn i Oslo Konserthus. Jeg skal prøve å ta en tur til de beste salene/orkestrene i europa. Neste ut blir Het Concertgegouw! Nok engang med Mäkäla.
Neste år satser jeg på en tur til Musikverein Vienna. Hvilke andre saler og orkestre burde jeg oppleve?
...
Godt valg. De du lister er vel de mest berømte, delvis fordi de har de mest berømte orkestrene. Min favoritt er fremdeles Concertgebouw, den har en egen livlig, myk, gyngende respons som jeg syns er helt deilig.
Du har sannsynligvis vært der, men Bergen Filharmoniske i Grieghallen er øverst på min liste her til lands.
Det finnes en del saler med god akustikk rundt i Europa, ikke alle like spektakulære, og ikke alle har berømte orkestre.
Men Philharmonie deParis står høyt på min ønskeliste, der spiller Orchestre de Paris med Mäkelä og Salonen og Rattle på programmet framover.
Elbphilharmonie i Hamburg rangerer også høyt hos meg.
Hvis du er på de britiske kanter, og tenker mest akusstikk, er Bridgewater Hall i Manchester god, og Symphony Hall i Birmingham veldig flott. London har desverre ingen saler som matcher disse på akustikk.