Konsepttest av digital tapping fra hjemmekinoprosessor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Gratulerer med lovende resultater så langt! Gitt et hifioppsett med aktive flerveis høyttalere som også brukes til hjemmekino er jo dette akkurat hva man trenger :D
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Gratulerer!

    Har du noko formeining om tidsforsinkelsen?

    Eg er i alle fall svært interessert i å kopiere bragden når eg skal til med heimekino(ein vakker dag). Har jo aktivt oppsett, og då er det ikkje optimalt å bruke dei analoge utgangane.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Kult prosjekt og gratulerer så meget med vel gjennomført jobb
    (så ikke denne tråden før i dag så har ikke fulgt med underveis).
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Gratulerer!

    Har du noko formeining om tidsforsinkelsen?

    Eg er i alle fall svært interessert i å kopiere bragden når eg skal til med heimekino(ein vakker dag). Har jo aktivt oppsett, og då er det ikkje optimalt å bruke dei analoge utgangane.
    Takk.
    Tidsforsinkingen er liten fordi jeg gjør ingen signalprosessering per nå: 21 us ved 48kHz, altså ca. 1 sample fra data kommer inn til de er på vei ut på kobber -- litt avhengig av hvordan du måler starten på de digitale dataene. Uansett vil forsinkelsen i AES/EBU mottager gjøre et tilsvarende eller større bidrag på forsinkelsen.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Takker.

    Ingen dumme spørsmål. :)

    Installasjonen vil alltid være custom (siden det ikke finnes ferdige plugger i produktet man kan bruke). Prosessorkortet jeg har bygd er fleksibelt og kan tilpasses den enkeltes installasjon. På den måten vil det ikke være behov for å lage spesifikke "mellomkort" mot spesifikke receivere/prosessorer.

    Dette kan nok kommersialiserers, gitt behov og etterspørsel etter dette. Bruken er rettet mot en liten gruppe av nisjeentusiaster, og ikke det store vide markedet. Produktet kan også oppfattes som kontroversielt, da det baserer seg på modifikasjon av 3. parts utstyr (sånn som med Xbox-mods). Ref saken som Stereo+ rullet ut i fjor, så viser denne at man kan ikke markedsføre en ferdig pakke receiver+mod uten godkjenning fra produsenten av receiveren. Av diverse grunner (hvor en av dem er digitale rettigheter), vil man ikke få slik godkjenning. Ergo, er det en nøtt å knekke på hvordan dette kan plasseres på markedet uten at det slår tilbake senere.
    ser helt klart store fordeler med produktet. utover å kjøre htpc og multikanalsdac, så får man jo muligheten til å koble til hdmi-enheter med dette produktet.

    smart tenkt ifb. med installasjon i andre produkter. skjønte at man måtte lodde inn, men trodde kanskje du måtte gjøre noe forhåndsprosessering som varierte mellom enheter for å få signalet. som sagt, har ikke peiling, he he he.

    skjønner, la oss håpe det lar seg gjøre uten å risikere å få juristene etter seg.

    den dagen du ikke bryr deg om digitale rettigheter lenger, så kan du jo lage et pcie-kort med hdmi inn, he he he.

    veldig imponert over dette, og spennende å følge med på hva som skjer videre med prosjektet.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Kan du göra volymkontroll i ditt chip på alla kanalerna gemensamt?
    Det hade varit guld värt.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Kan du göra volymkontroll i ditt chip på alla kanalerna gemensamt?
    Det hade varit guld värt.
    Ja, det er planen, men det er ikke implementert enda. Jobber med saken. Det krever en del mer reengineering av enheten, fordi man må finne databussen og informasjonen som forteller hva MV (master volume) skal være. Som nevnt tidligere, DACene i receiveren blir kjørt med fast nivå/overhead uavhegig av volum ut. Den faktiske master volumjusteringen gjøres i den analoge prosesseringene et annet sted.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Testing av DigTap

    Da begynner DigTap å bli klar til en fullskala test og har luket ut de verste barnesykdommene.

    Bruker en standard ferdig AES/EBU snake for å overføre lydkanalene.

    20160225-0014-AV.jpg


    Her er en video som viser kortet i bruk.


    Modifikasjonen kommer ut som en enkelt flatkabel fra receiveren.

    20160225-0016-AV.jpg


    Hver kanal med AES/EBU (eller SPDIF) er galvanisk skilt igjennom små trafoer for ikke å lage jordingsproblemer. Jumperen øverst til høyre på kortet er for å løfte jorda på XLR-kontaktene. Kortet støtter opptil hele 16 lydkanaler, men i dette oppsettet bruker jeg kun 8 fordi receiveren har kun 8 lydkanaler.

    Kortet har rødt og grønt statuslys som viser om alt er OK, samt signalstyrkeindikatorer for hver lydkanal. Kortet følger strømmen i receiver, så når man skrur av receiveren, slår dette kortet seg av og vice versa.

    20160225-0015-AV.jpg
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Dette blir bare heilt konge!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tenkte bare jeg skulle nevne at den nye transporten til PS Audio vil få 3stk. I2s utganger hvor 1 = FL & FR, 2 = Center & Sub, 3 = SBL & SBR. Den digitale Transporten leverer både SACD og BD Audio som 2ch og 5.1. Dette krever 3stk. DS eller DS Junior DAC's.
    Løsningen er lisensiert.
    Så har du noe å strekke deg etter ;)
    Hadde vært kjekt å se en tilsvarende løsning basert på DIY som ikke koster skjorta.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Sluttmålet med dette prosjektet er ikke å hente ut I2S fra en surroundprosessor, det er kun et middel, men at man får tilgang til nye lydformater og fortsatt beholde lyden digitalt. Slik at man i neste rekke kan gjør annen digital prosessering, som f.eks. delefilter. At det er AES/EBU som er valgt som utformat er også ut fra at det er et standardisert format som det bred støtte for.

    Det finnes løsninger for mediaavspilling fra f.eks. PC, men disse løsningene er ofte uoffesielle og mangler støtte for de aller nyeste lydformatene. Konsumer surroundprosessor ligger ofte veldig lagt fremme når det gjelder nye lydformat. Eksempelvis Dolby Atmos og DTS-X. Ved å koble seg inn på en konsumer surroundprosessor kan man få tilgang på akkurat disse nye formatene.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg kommer til å ta med meg DigTap og en modifisert receiver til DSP kurset til helgen hvis noen vil se. Oppsettet skal ikke brukes der, men vi skal kjøre en fullskala 7.1 test i et jriver-oppsett hos Thohaug. Blir meget spennende!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hvordan vil et slikt oppsett konseptuelt bli dersom man i tillegg trenger å splitte front L/R i flere deler for å kjøre aktiv drift? Er det en smal sak så lenge man har lydkort med nok kanaler inn og ut?

    Altså en kjede noe ala dette:
    8 kanaler ut fra DigiTap -> inn på PC for å kjøre DSP -> ut til 11 kanaler analogt via DA-konvertering.

    2+2 for front L/R
    1 for C
    2 for Surround
    2 for Surround back
    2 for sub
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvordan vil et slikt oppsett konseptuelt bli dersom man i tillegg trenger å splitte front L/R i flere deler for å kjøre aktiv drift? Er det en smal sak så lenge man har lydkort med nok kanaler inn og ut?

    Altså en kjede noe ala dette:
    8 kanaler ut fra DigiTap -> inn på PC for å kjøre DSP -> ut til 11 kanaler analogt via DA-konvertering.

    2+2 for front L/R
    1 for C
    2 for Surround
    2 for Surround back
    2 for sub

    I teorien skal dette fungere fint. Slik jeg har satt opp oppsettet mitt i dag blir det Ekstern kilde med DTS-hd-Ma med HDMI inn i reciever > ut fra Digtap med AES/EBU til Lynx AES16 Lydkort. > inn i jriver hvor jeg gjør prosessering og dsp/aktiv deling etc. > Lynx aes16 med AES/EBU til Lynx Aurora DAC > Effektforsterkere. Hvor mange kanaler jeg skal ha ut avhenger av hvor mange jeg setter at jeg trenger i JRiver. Men planen blir vel noe slikt som 10 kanaler ut nå i nærmere fremtid.

    Da blir det 3x kanaler til FR, 3x Kanaler til FL
    2 kanaler til Surround
    og 2 kanaler til surround back.

    Er egentlig kun begrenset av at jeg kun har et lynx aes16 kort for øyeblikket. Legger jeg på et kort til så har jeg plutselig 24 kanaler tilgjengelig ut. ettersom 8 av kanalene må være satt av til innsignalet.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hva er DigTap?

    Så hva er DigTap? Her er en vanlig signalflyt for lyd hvis man har en oppsett med DSP/aktivt delefilter:

    Processor_setup.jpg


    Grønt er digitalt, rødt er analogt. Lydsignalet blir uheldigvis konvertert flere ganger fra analogt til digitalt signal. Audioforsterkerene må ha analogt signal til slutt, men man bør redusere antall konverteringer.

    Digtap, er en platform som muliggjør hel-digital prosessering av lydsignalet i en hjemmekino. Lyden hentes ut digitalt fra en hjemmekino receiver/prosessor og sendes videre med AES/EBU. Dette muliggjør å holde lydsignalet digitalt helt frem til siste ledd. Dette vil være av spesielt høy verdi dersom man skal gjøre ytterligere prosessering, f.eks. romkorrigering, DSP, eller aktivt delefilter i etterkant.

    Digtap_setup.jpg


    Fordelen med denne løsningen er at man tar utgangpunktet i en helt vanlig hjemmekinoprosessor. Prosessoren brukes som senterpunkt og kobler til alle sine vanlige kilder og kan enkelt veksle mellom kildene. Dette gir også muligheter til å få tilgang til nye lydformater, som f.eks. Atmos og DTS:X dersom prosessoren støtter formatene. Det finnes PC-løsninger som tilsvarer dette oppsettet, men ulempen med disse er ofte å få spilt av alle typer media og nye formater som ikke støttes.

    Som man kan se lengre oppe i denne tråden, så finnes det ikke digitale signaler tilgjengelig på en plugg i receivere og prosessorer. Man må fysisk modifisere receiveren for å hente ut det nødvendige signalene. Man lodder da inn en flatkabel inn på riktige steder i prosessoren og kobler den til en 40-pins pinnrekke til DigTap kortet.

    Techspecs


    • Samplerate: 44.1-192 kHz, 24-bit audio
    • Digital dataport mot receiver/prosessor
      • 40-pins pinrekke med opptil 19 signaler
      • Støtter multikanals I2S pluss styresignal
      • Mulig å sende lyd begge veier
      • Fleksibelt grensesnitt som kan konfigureres til flere typer lydgrensesnitt
      • Strøm av/på DigTap styres og følger prosessor
    • Opptil 16 lydkanaler utgang via
      • 8 AES/EBU kanaler og/eller
      • 8 SPDIF kanaler
      • Standard 25-pins DSUB AES/EBU tilkobling
    • Prosessering
      • 2 kjernes 900 MHz Arm Cortex A9 prosessor
      • HW-assistert DSP-prosessering i FPGA
      • Linux operativsystem
      • Web-basert oppsett/konfigurering
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Bruksområde: PC m/JRiver

    Samtidig med DSP-kurset var jeg på besøk hos Thohaug og kjørte en test på Digtap hos ham. Oppsettet hans kan beskrives som noe slikt:

    Digtap_jriver.jpg


    Thohaug kjører det meste fra jriver på PCen. Ønsket var å få mulighet til å koble på ekstra kilder "fra utsiden" av PCen. All DSP, romkorrigering, og MV (master volume) foregår i jriver, og dermed var det et poeng i seg selv å få lyden inn i jriver. Testen var vellykket. Vi fikk lyd fra receiveren inn i Windows fra Lynx lydkortet og fikk spilt dette av på høyttalerene. Vi fant et par snags som jeg må fikse (for eksempel noe samplerate/resampling problemer med Lynx), og vi fikk ikke til jriver-integrasjonen (å få samtidig lyd inn og ut på samme lydkort).

    Nye bruksområder

    Eksempelet over er en applikasjon som er spisset mot PC og jriver. Jeg er på jakt etter ideer til andre bruksområder til DigTap. Spesielt etter om det finnes heldigitalte frittstående DSP løsninger.

    Her er tanker jeg funderer på:

    I) Legge inn DSP-funksjonalitet i DigTap prosessoren?

    Lage støtte for parametrisk EQ, flerveis aktivt delefilter, med mer, inn i Digtap? Da kan man i prinsippet slippe en ekstra DSP-prosessor etter Digtap. Her må det i iallefall forskes litt. Jeg har for eksempel ikke målt digtaps FIR-kapasitet. 5-6 bånd IIR på hver kanal bør ikke være noe problem i det hele tatt.


    II) Hva finnes av DAC-moduler og hvilket format tar de inn?

    Finnes det DIY DAC-moduler for salg som kan monteres opp? Hvilken signaltype skal de ha inn? Jeg regner med I2S i en eller annen variant. Som da leder meg inn på:


    III) Andre digitalformater enn AES/EBU

    Dagens digtap har 8 AES/EBU-kanaler (16 lydkanaler). Men dette er kanskje ikke det mest hensiktsmessige formatet hvis man skal koble seg på DAC-moduler og sånn. Kanskje en egen digtap med I2S ut, hadde vært en idé.


    IV) Koble til ekstern DSP

    Finnes det eksterne DSP-løsninger som kan ta inn (multikanals) digitallyd digitalt? Finnes det som ferdige bokser eller som modul-systemer/DIY? For dette vil da vært en perfekt makker til dette oppsettet.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Tøft prosjekt. Gratulerer med suksessen så langt. Spent på om du får til MV også. Vil tro at det vil la seg gjøre dersom du bruker en eller annen form for Inn i2c commando - ut i2c kommando boks. S.P.A. har jo sin i2c kode avhengig av hvordan den kontrollerer volum i/etter dac og de eksterne DAC`ene vil jo trenge andre i2c kommandoer. Avhengig av hvilken pre-amp du har og hvilke dac`er du vil kontrollere (med intern eller ekstern volumkontroll).

    Tok knekken på en avr355 når jeg prøvde å hente ut ett "digital pre out" signal fra den for å fore min første buffalo dac. Jeg ville egentlig bare tappe stereo kanalene (med MV) og la resten kjøres fra surround recieveren. Så mitt opplegg var mildt sagt mindre ambisiøst. Endte opp med å lage en Surround pass through i DAC i stedet.

    Edit: Ang spørsmålene du stiller nå mtp i2s ut, ekstern dsp etc. Vel Ja jeg vil gjerne ha i2s overføring inn til min B3. Ang DSP moduler, kanskje https://www.minidsp.com/ har noe?

    Edit:

    Takker. Av ren nysgjerrighet, hvordan klarte du å knekke en AVR? Avr er vel ganske alteter? Og B3? Får lese systemtråden din i morgen tydeligvis.

    Hmm, er nok litt vel trøtt selv. Var litt vel inne i min egen tankerekke her.


    AVR355 = Harman Kardon AVR355
    Helt "kverka for evig og alltid" er den ikke, men stor nok feil til at jeg ikke har giddet å feilsøke (er en evighet siden jeg holdt på med det).

    B3 = Twisted Pear Audio Buffalo 3 eventuelt Buffalo 3se (stereo edition ikke second edition).
    http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo8.aspx
    http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalose.aspx
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Tøft prosjekt. Gratulerer med suksessen så langt. Spent på om du får til MV også. Vil tro at det vil la seg gjøre dersom du bruker en eller annen form for Inn i2c commando - ut i2c kommando boks. S.P.A. har jo sin i2c kode avhengig av hvordan den kontrollerer volum i/etter dac og de eksterne DAC`ene vil jo trenge andre i2c kommandoer. Avhengig av hvilken pre-amp du har og hvilke dac`er du vil kontrollere (med intern eller ekstern volumkontroll).

    Tok knekken på en avr355 når jeg prøvde å hente ut ett "digital pre out" signal fra den for å fore min første buffalo dac. Jeg ville egentlig bare tappe stereo kanalene (med MV) og la resten kjøres fra surround recieveren. Så mitt opplegg var mildt sagt mindre ambisiøst. Endte opp med å lage en Surround pass through i DAC i stedet.

    Edit: Ang spørsmålene du stiller nå mtp i2s ut, ekstern dsp etc. Vel Ja jeg vil gjerne ha i2s overføring inn til min B3. Ang DSP moduler, kanskje https://www.minidsp.com/ har noe?
    Takker. Av ren nysgjerrighet, hvordan klarte du å knekke en AVR? Avr er vel ganske alteter? Og B3? Får lese systemtråden din i morgen tydeligvis.


    *edit* (siden du redigerte din gamle post, så kan jeg vel gjøre det samme -- men det er bedre å trykke reply hvis diskusjonen fortsetter. Kan bli innfløkt dette)

    AVR355 = Harman Kardon AVR355
    Heh, min misforståelse. Jeg tenkte på elektronikkomponenten AVR, som mye benyttes til ulik styring, som f.eks. I2C. AVR sitter i bl.a. Arduino. Det var den jeg trodde som var tatt kvelden. Min feil.
     
    Sist redigert:

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    1. Låter som ett väldigt stort och svårt projekt.

    2. Tror MiniDSP har en diy dac med i2s in. Deras OpenDRC är också trevlig med aes/ebu in och 6400 taps till FIR.

    3. jag kör aes/ebu helt och hållet i min anläggning

    4. Xilica har en processor med 8-kanaler in, XD8080 har jag för mig den heter. Själv kör jag DBX4820, den har 4 kanaler in. Så man får ha 2st för 8 kanaler. MiniDSP miniSHARC eller OpenDRC är också intressanta.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Klockningen är intressant.
    Gör du ASRC i Digitap? Till vilken sample-rate? Eller använder den den inkommande klocksignalen?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Designet er synkront, dvs. at den benytter sample- og klokkerate den får på innkommende signal. Og den aksepterer samplerate 40kHz til 192kHz. Jeg har vurdert å legge inn en egen PLL i neste HW-revisjon av designet for å kunne undertrykke jitter som kommer fra kilden, men på det jeg har testet så har det ikke vært nødvendig med ytterlig filtrering.

    Jeg har gjort en jittermåling på AES/EBU og øyediagrammet er meget pent. Skal se om jeg finner resultatene fra denne testen.

    Alle AES/EBU kanalene er nødvendigvis helt synkrone siden de kommer fra samme kilde. Hvis dette var et oppsett hvor disse kanalene gikk videre inn i en DSP-modul som tar multiple kanaler inn, hadde jeg vurdert å allokere en egen AES/EBU-kanal til å føre rent klokkesignal uten lyddata og la DSPens klokke være basert på denne kanalen.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Word-clock utgång på en 75ohm bnc skulle du kunna lägga till med kanske?
    Ja, det er noe jeg også har tenkt på. -- Nå er det også veldig bedagelig med word-clock, siden den er så saktegående, at jitter neppe kommer til å være noe problem uansett klokkekilde.

    Har du et spesifikt use case og oppsett der du har bruk for en slik klokkeutgang? For de peker tilbake på spørsmålet mitt om hvordan man ser for seg at digtap skal brukes. Det er fint og flott med masse features, men de må tjene en spesifikk hensikt.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Jag kör idag digital aes/ebu ut från en Oppo 103 med VanityHD-kort in i digitalt delningsfilter dbx4820.
    dbx4820 har wordclock-ingång. Om det blir bättre eller sämre med separat wordclock i mitt scenario har jag ingen aning om, men det hade varit kul att prova!

    Till bakkanalerna går jag digitalt till Behringer SRC2496 för DA-omvandling. Även den har word-clock input.
     
    Sist redigert:

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Även andra vanliga delningsfilter som t.ex Behringer DEQ2496 / DCX2496 har wordclock-ingång.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Det är väl huvudscenariot för denna produkt, aktiva system med digitala delningsfilter, där man slipper en extra ad och da-steg genom att få signalen digital in till delningsfiltret.
    Ett annat liknande scenario är kanske om man kör digital rumskorrektion i separat box, tex MIniDSP Dirac.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn