Konsepttest av digital tapping fra hjemmekinoprosessor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Den generelle trenden i lydbransjen er at mer og mer utstyr digitaliseres. I pro audio er nå helt vanlig å kjøre 100% digitalt, også på forsterkersiden. I hjemmekino overføres bilde og lyd digitalt, men mot forsterker er man tvinget til å bruke analoge signaler. For de som har forsterkere som støtter digitale signaler, som AES/EBU, er det en stor ulempe å måtte gå innom analoge signaler.

    Denne tråden skal ta for seg en konsepttest av om det er mulig å hente ut den digitale lydstrømmen fra en hjemmekinopreprosessor for å kunne sende lyden digitalt til forsterkere.

    Det finnes PC-løsninger med multikanals lydkort som er i stand til å gi digital lyd ut, men dekoding av filmmateriale er ofte ikke enkelt da innholdsleverandørene simpelt ikke ønsker å støtte en PC-plattform. Da står man ofte igjen med uoffesielle løsninger hvor lyddekoderene ofte er reverse-engineered. Skal man få tilgang til nye og oppdaterte lydformater, som nå Atmos eller DTS X, er man nødt til å bevege seg over i consumer elektronikk. Og det er det dette prosjektet handler om.

    Denne konsepttesten er spesielt interessant sett i lys med bl.a. resultatene fra A-B testen av Yamaha CX-A5100 og Marantz AV8801. Her ble det diskutert transparens og hva påvirker hva i et lydoppsett.

    Forbehold:

    For det første er dette et rent førsøksprosjekt. Jeg ønsker ikke å gi noen garantier på at jeg vil komme i mål -- enten at jeg støter på noe ukjent eller at jeg ikke får nok tid. Sånn sett er det jo en selverklært risiko å "selge skinnet" med å legge dette inn her på forumet.

    For det andre, innebærer dette en modifikasjon av et kjøpt produkt. Det vil aldri være mulig å markedsføre og kjøpe denne modifikasjonen på grunn av CE-merking og opphavrettigheter. Sist men ikke minst, så kan denne modifikasjonen være kontroversiell fordi den kan misbrukes til å lage digital kopi av opphavsbeskyttet materiale.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Introduksjon

    Oppbygningen av lydstrømmen i en typisk hjemmekinoprosessor kan illustreres med:


    Prepro.jpg



    Signalkilden gir fra seg et HDMI-signal som inneholder lyd. HDMI signalet mottas i video-kretsen i prosessoren, hvor lyd og bilde splittes. Herfra overser jeg video-flyten.

    Lyden over HDMI er ofte kodet som en bitstrøm, f.eks. DTS-HD, eller TrueHD. Denne må gjøres om til PCM som kan brukes av DAC-ene. Dette gjøres i den innebygde DSPen i en dekoder og downmixer som er lisensert av Dolby og DTS. Dekoderen omformer bitstrømmen til PCM, mens downmixeren mikser ned lydkanalene hvis man har færre høyttalere enn lydstrømmen. F.eks. lyden er 7.1 og man har kun 5.1. Det motsatte er også mulig, f.eks. kan man oppmikse stereo til Dolby Surround eller andre av de nye formatene.

    Deretter kan DSP prosessere kanalene for f.eks. romkorrigering. Her legges det inn tidsforsinkelse for distance, romkorrigeringsalgoritmer, PEQ og annet denne prosessoren måtte være satt opp med.

    Signalet fødes så inn i DAC, hvor de konverteres til analoge signaler. Signalene som fødes inn i DAC kjøres alltid på et visst nivå slik at de fyller ordbredden best mulig, og at voluminnstillingene gjøres på det analoge signalet i etterkant.

    I prosessorer og receivere, har man ofte en analog volumkontroll-løsning etter selve DACene og det er her MV settes. Man kunne brukt DACene til dette, men fordi utstyret støtter rene analoge kilder også, er man nødt til å gjøre dette separat. Spesielt for pure direct, hvor man kobler fra DSP og DAC, er dette viktig.

    Den siste blokken er utgangsbufferet, hvor signalet forsterkes opp slik at det kan overføres over en RCA eller XLR-plugg.

    Konseptet

    Ideen som skal forsøkes realisert er å tappe det digitale signalet mellom DSP og DAC, se figur i rødt over. Dette signalet må omformes til et format som gir AES/EBU ut. Hvis signalet skal være variabelt med prosessorens MV, må dette tappes fra prosessoren og det må legges digital gain på alle linjene.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Dette blir veldig spennende! Kommer til å følge denne tråden med Argusøyne. Tøft at du gir gass og prøver!
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser du for deg å justere volum'et i det digitale domenet før signalet sendes til forsterkeren? (er kanskje det MV indikerer?)
    Men du må vel ha en analog omforming ett sted? Du skal jo gjøre de digitale signalene over til strøm som går ut til HT'elementene.
    Kan du kort forsøke å si litt om hvordan en digital forsterker vil virke?

    Edit: Glemte å si det, men synes dette er et veldig spennende konsept!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tenker det er til bruk med effektblokker som har dsp med digital inngang. Da vil man slippe 2 stykk konverteringer i kjeden. Jeg er veldig ivrig på dette prosjektet, siden om det fungerer så kan jeg kjøre aes/ebu kanalene rett inn på pc via pcm og virtuelt lydkort og dermed få muligheten til å ha eksterne kilder med pc som hjerne i oppsettet. Surround vil også være en mulighet fra de eksterne kildene, Noe som er et problem i dag siden jeg må benytte toslink inn, og da støttes kun 2.0.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Dette virker gjennomførbart om du finner ut hvilken databus de sender disse kanalene på og har datablad på DSP-en. Du er selvsagt også nødt til å synke klokke med prosessoren. Det som kanskje kan bli den største utfordringen er å linke softwaren opp så volumekontrollen kan styres av i2c-busen i prosessoren.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Ser du for deg å justere volum'et i det digitale domenet før signalet sendes til forsterkeren? (er kanskje det MV indikerer?)
    Men du må vel ha en analog omforming ett sted? Du skal jo gjøre de digitale signalene over til strøm som går ut til HT'elementene.
    Kan du kort forsøke å si litt om hvordan en digital forsterker vil virke?
    Det er ikke en digital forsterker vi snakker om per se, men en forsterker som har digital audio inn. Forsterkeren har da en innebygd DAC som omformer den digitale lydstrømmen til forsterket lyd. Noen forsterkere har DSP i tillegg. Flere bruker dette til å kjøre digitale delefilterfunksjoner i forsterkeren. Da vil det være mer tungvindt når man konverterer et digitalt signal til analog i prosessor, over kabel, for så så konvertere til digitalt i forsterker, prosessere det og så konvertere det til analogt igjen. Med digital audio inn, slipper man denne ekstrakonverteringen i forsterkeren.

    Digital audio finnes i noen varianter: I PA-forsterkere er det vanligste AES/EBU over en XLR-plugg. De kommersielle variantene er SPDIF og toslink. Signalet som overføres er så godt som det samme, men med ulikt fysiskt grensesnitt.

    Den eneste måten å justere nivået når man er koblet via digital audio er med digitalt volum, slik at skal man ha volumjustering på signalet som sendes til forsterkerene, så må dette legges på signalet.


    Dette virker gjennomførbart om du finner ut hvilken databus de sender disse kanalene på og har datablad på DSP-en. Du er selvsagt også nødt til å synke klokke med prosessoren. Det som kanskje kan bli den største utfordringen er å linke softwaren opp så volumekontrollen kan styres av i2c-busen i prosessoren.
    Det er ikke så lett å gå inn på DSP-siden. DSP er ofte brandet og av spesialserier slik at man har lite info om dem, og at de ofte er BGA-type pakker. Da er det lettere å finne og hente ut I2S bussen på inngangen av DACene. Heldigvis er det DSP som normalt er master og driver både data og klokke. Da er det bare en tapping av dette som skal til. Her har man både signalet og bitklokken man behøver for å modulere AES/EBU.

    Den største utfordringen er klart å finne databussen som styrer MV, hente ut det riktige styresignalet og det å implementere seriell multiplikator på signalet for volumjustering.

    Ut fra thohaugs beskrivelse tror jeg på to stegs milepæle:

    1) Få hentet PCM-strømmen rett ut uten nivå/MV-justering. Da vil nivået alltid være det samme uavhengig av volum.

    2) Implementere justering av MV.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Egentlig burde det ligget til rette for dette med en standardisert connector på hovedkortet fra produsenten.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Helt enig. Men på grunn av tullete lisensregler at digitale overføringer skal være kryptert (derfor har vi HDCP), gjør at sånt vil ikke være mulig, siden AES/EBU ikke kan krypteres. Heldigvis.

    Interessant nok har ekte kinoprosessorer AES/EBU ut, men jeg mistenker at rettighetshavere tydeligvis ikke frykter piratkopiering derfra.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Jeg tenkte mer på at man kunne hatt en intern connector med i2s til alle kanalene. + i2c og MV på standard protokoll. Hadde vært praktisk.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Shopping til prosjektet

    Da skal jeg ut på shopping. Jeg behøver:

    1) En receiver med HDMI, 7.1, TrueHD og DTS-MA.

    Foretrekker klart Yamaha, da dette jeg noe jeg har god (service)erfaring med. Skal legge inn et søk på Finn, slik at jeg følger med hva som kommer.


    2) FPGA prosessor til å kode om I2S fra receiveren til AES/EBU.

    Her har jeg tenkt å benytte et rimelig evalueringskort fra Adafruit, https://www.adafruit.com/products/451. Jeg har sjekket pinningen og jeg har tilgang på de type signaler jeg behøver på de to kantkontaktene, så dette bør være mer eller mindre rett frem.

    Eksempelvis tenker jeg å kjøre balansert LVDS fra punktet i receiveren hvor jeg henter master-klokken og inn på dette kortet for å minimalisere støy og jitter.

    de0-nano.jpg

    3) AES/EBU driverkort.

    Dette er et kretskort jeg må designe og lage selv. Da kobler jeg meg på den ene kantkontakten på FPGA-kortet, og sender ut AES/EBU i andre enden. Kortet skal da ha buffere/drivere og isolasjonstrafoer for å få galvanisk skille.

    AES/EBU bruker normalt XLR kontakter, men da blir panenlet veldig stort. Derfor tenker jeg å bruke en D-Sub25 kontakt (sånn vi hadde på PCer før til printere). Da støtter den opptil 8 AES/EBU kanaler (som gir 16 lydspor).

    Ser for meg en modifisert Tascam pinning:

    db25_aes.png


    *edit* Da kan man kjøpe en slik kabel http://www.benum.no/produkt/14094961/hosa-aes-ebu-snake-db25-4xxlrf-m-3-m-for-tascam, og lodde om 4 av pluggene som er feil kjønn.


    4) USB Lydkort e.l. med AES/EBU inn og ut for testing.

    Jeg behøver også et lydkort til PC, aller helst USB-basert, som kan gi meg AES/EBU inn og ut. Dette er noe jeg må ha for å kunne teste funksjonen til det over.

    Noen som har forslag til lydkort som ikke er veldig dyre?


    Når jeg så ser over hva jeg trenger for dette prosjektet, tror jeg at budsjettet blir rundt 5000-8000,-, litt avhengig av hva jeg får tak i. Hobbyer koster, right?
     
    Sist redigert:
    I

    Intrepid-AV

    Gjest
    Antar at trådstarter er klar over at det finnes hjemmekinoprosessorer på markedet med AES/EBU digitale utganger (??)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Antar at trådstarter er klar over at det finnes hjemmekinoprosessorer på markedet med AES/EBU digitale utganger (??)
    Jeg enser et hint om reklame for egne produkt her...

    Uansett, jada, sånt finnes også i pro-markedet (dvs kino). Men til en pris som er langt mer enn jeg er villig å betale for dette.

    Det finnes mange andre måter å få heldigitalt oppsett, men fordelen med å bruke en consumer receiver, er at de er i kontinuerlig utvikling med nye formater og er rimelige. Det er eksakt samme dekoder fra Dolby og DTS som sitter i alle (siden dette er lisensierte av dem), derfor når dette håndteres digitalt har prisklasse ingenting å bety for lyden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Om det så måtte være blant Interpid sine egne produkter vil jeg gjerne vite mer.
     
    I

    Intrepid-AV

    Gjest
    Først, mitt innlegg var kun ment som saksopplysning da åpningsinnlegget i denne tråden kunne gi inntrykk av at det ikke fantes hjemmekinoprosessorer med digitale utganger. Men siden noen spør mer konkret kan jeg nevne at produktet i vårt sortiment som har dette er Theta Casablanca prosessoren utstyrt med digi out kort (6x AES/EBU for 12 kanaler). Kan da nevne at Theta ikke er alene om å tilby dette. For eksempel Goldmund har digitale utganger på sine prosessorer også. Uansett blir dette produkter i vesentlig høyere prisklasse enn det som vel ellers diskuteres/planlegges i denne tråden. Men tråden er interessant den!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Noen som vet om dette er noe som kun er styrt av forventningene til hva kundene vil ha, eller om Dolby, HDMI eller andre har et ord med i laget ift hva produsentene får lov til å sende ut på utgangene?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Noen som vet om dette er noe som kun er styrt av forventningene til hva kundene vil ha, eller om Dolby, HDMI eller andre har et ord med i laget ift hva produsentene får lov til å sende ut på utgangene?
    Dolby og DTS har ikke så mange meninger om dette, men innholdsleverandørene har. De krever at det ikke skal være mulig å ta bit-perfekte kopier av lyd eller bilde. Derfor har vi HDCP på HDMI. Rekka er noe slikt: Hvis man skal få lov av filmstudioene til å distribuere en film på bluray, må innholdet være kryptert på plata. For å kunne få lov til å spille av kryptert BD, så må HDMI ut være kryptert. Dermed må receivere/prosessorer også kunne akseptere HDCP-data. I den avtalen ligger det forpliktelser om at det ikke gies ut dekrypterte bit-perfekte data. F.eks. analog SDTV fra en bluray er lov, mens 1080p component er ikke lov.

    Hvordan produsentene kan ha AES/EBU ut vet ikke jeg, fordi jeg har ikke hørt at HDCP eksisterer for AES/EBU. Siden både profesjonelle applikasjoner og disse ikke-consumer-pris prosessorene også har AES/EBU ut, så tror jeg at jeg vil spekulere at det ligger et rasjonale i retning av at "dette er ikke for hvermannsen og dermed er kopirisikoen lav nok".
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    En annen mulighet jeg har tenkt på er at man bruker et allerede lisensiert produkt a-la et lydkort eller noe, og bygger et produkt rundt dette slik at man ikke verken krysser patenter eller behøver å spørre om lov.

    Ellers er det nok som du sier at dette er produkter for det smale lag, og enten de får tillatelse om de ligger over en viss pris, eller om de rett og slett går under radaren når de er såpass små i antall, så er det jo tydelig at dette bryter med det jeg også trodde var realiteten rundt dette.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Datasat RS20i med 16 utganger og Trinnov Altitude med 8 - 32 utganger kan også nevnes, men prisene er hinsides.

    http://www.datasatdigital.com/consumer/products/rs20i.php

    Introduction | Trinnov Audio
    Leser av hjemmesiden dems: "The only AV preamplifier with its own implementation of the latest 3D audio decoders".

    Artig. I -97 jobbet jeg med egen SW DSP implementasjon av Dolby Digital til en prosessor. Kan dessverre ikke si til hva og hvor, men det er artig Trinnov bruker dette som et salgsargument. Hvordan kan de være sikre på dette mon tro?
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

    Selv om jeg ikke forstår noen ting av 0 og 1-språket deres er dette en fantastisk tråd å følge! :p
    Vurderer å legge litt penger i en god prosessor med årene/året som kommer så dette er jo midt i blinken, både testingen og infoen som kommer frem ellers i tråden.

    Keep up the good work.

    Skulle noe av det som står i signaturen min være interessant å ha med i noen test noen gang er det bare å gi beskjed, er ikke lange turen til "Søndre Sørlandet" :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    En liten teknisk oppdatering. Ikke så veldig spennende. Mest for å vise at det forgår litt aktivitet på prosjektet akkurat nå.

    For å ta seg av prosesseringen, falt valget på et Terasic evalueringskit. Kittet er rimelig, og det inneholder en FPGA (dvs. programmerbar logikk som behøves for å "snakke" med AV-receiveren) og en 800MHz Dual-core ARM prosessor.

    20151211-0001-AV.jpg


    20151211-0002-AV.jpg


    20151211-0003-AV.jpg


    For å kunne bruke denne prosessoren, er det behov for å kunne koble signaler inn mot receiveren og man behøver drivere for å lage AES/EBU signaler ut. Derfor har jeg laget en "hatt" som skal sitte oppå prosessorkortet. Den har støtte hele 8 fullt galvanisk skilte AES/EBU-kanaler, altså 16 lydkanaler, igjennom en 25-pins D-SUB kontakt (til høyre i bildet -- sånn gammel printerport). Med den kontakten, kan jeg bruke ferdiglagde standard AES/EBU kabler. Det er også mulig å koble om kortet slik at det gir SPDIF ut i stedet for AES/EBU.

    Digtap_3D.jpg


    Kortet er kun 100x70 mm stort, så det er ikke store greiene. (Men har faktisk brukt romslige komponenter på kortet for å enkle monteringen).

    20151215-0004-AV.jpg


    Her er en "prøve" som er bare en enkel utskrift på papir og limt på et pappstykke. Dette hjelper veldig på visualiseringen og man kan raskt se om den vil by på vanskeligeheter i monteringen.

    Siden jeg er avhengig av gjennompletteringer på kretskortet, er det nå sendt til produksjon i Kina. Regner med at det kommer på nyåret en gang.
     
    Sist redigert:

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Väldigt intressant projekt! Hoppas du ror i land det.
    Jag kör VanityHD med aes/ebu i min Oppo BDP-103, för samma ändamål. Fungerar klockrent.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Veldig interessant. Argus auger påmontert.

    Har kikka etter ein surround prossessor i lengre tid med digitale kanalar ut, mitt poeng er å kjøre den aktive delinga sjølv, utan den ekstra AD/DA konverteringa. Det finnast sikkert, men like sikkert til tulle- prisar....
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ror du dette i land blir det gøy! Meget spennende!
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    I dag var det ikke julenissen eller julebukk på døra, men en snill mann fra DHL som hadde pakken med kretskortene fra Kina (allerede). Da er det bare å sette igang med montering, HW-bringup og testing.

    Her er test av sammenstillingen av prosessorkortet (nederst) og AES/EBU og receiver interfacet på toppen. Blir en liten hendig modul det der! Nå gleder jeg meg stort til å få liv i det.

    20151228-0015-AV.jpg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.230
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Kuuult!

    Har du en ide om en slags standard port du kan koble deg til som finnes i receivere fra flere merker?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Planen er at den 40-pins pinrekken du ser på toppen brukes med en standard flatkabel inn i receiver. Denne splitter jeg opp slik at jeg kan lodde inn der de ulike signalene måtte befinne seg i receiveren. Så ja, det blir en slags standard. Men forskjeller vil det nødvendigvis være, fordi ulike receivere klokker dataene inn i DACene på ulikt vis, så helt likt vet jeg ikke om man klarer å få til.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Fungerende første prototype

    Første prototype virker. Nå er jeg straks klar til å bevege meg over på fullskala test på receiver!

    20160130-0008-AV.jpg


    20160130-0009-AV.jpg


    Denne testen ble gjennomført med løse ADC- og DAC-moduler fordi det var langt mindre enheter å håndtere. Men konseptet vil være 100% identisk som man finner i receivere.

    Oppsettet er slik:

    20160130-0002-AV.jpg


    Analog lyd (fra nettbrett) -> ADC-modul -> digital tapping -> prosessorkort (FPGA) -> SPDIF -> DAC-modul -> Analogt til miksepult

    I denne testen har jeg valgt å teste med SPDIF og ikke AES/EBU. Rett og slett fordi jeg ikke har noe utstyr som kan ta i mot AES/EBU. Men SPDIF er funksjonelt likt som AES/EBU, og jeg kan da bruke disse sorte SPDIF DAC-modulene for å sjekke at det virker.

    Tappingen henter digitalstrømmen etter ADC og sender den igjennom den grå flatkabelen til prosessorkortet. Tappingen på receiveren vil være noe slik som dette.

    20160130-0005-AV.jpg


    Modulene jeg brukte er enkle ADC og DAC-enheter jeg fikk kjøpt på ebay. Ingen High-end lyd i disse, men de gjør samme jobb som en fullskala receiver gjør. ADC-en inneholder først en ADC og så en SPDIF transmitter. Ved å tappe det digitale signalet mellom ADC og SPDIF, så kan jeg hente ut signalet jeg behøver. DAC-enheten bruker jeg bare for å sjekke at SPDIF-signalet ut er riktig.

    20160130-0010-AV.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig spennende!
    Vi får teste på AES innganger dersom du kommer en tur innom her. Har 8 aes innganger og ta av, kombinert med mediasenter som har innebygget WDM driver, så det bør være muligheter for å teste helt opp til 7.1 :)

    Dette ser meget lovende ut hittil ihvertfall.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Veldig spennende!
    Vi får teste på AES innganger dersom du kommer en tur innom her. Har 8 aes innganger og ta av, kombinert med mediasenter som har innebygget WDM driver, så det bør være muligheter for å teste helt opp til 7.1 :)

    Dette ser meget lovende ut hittil ihvertfall.
    8 aes innganger, som i 4 fysiske innganger og 8 lydkanaler, eller 8 aes og 16 lydkanaler?

    I oppsettet ditt, er du avhengig av at receiverens MV fungerer, eller kjører du MV-justering etter aes-inngangene?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig spennende!
    Vi får teste på AES innganger dersom du kommer en tur innom her. Har 8 aes innganger og ta av, kombinert med mediasenter som har innebygget WDM driver, så det bør være muligheter for å teste helt opp til 7.1 :)

    Dette ser meget lovende ut hittil ihvertfall.
    8 aes innganger, som i 4 fysiske innganger og 8 lydkanaler, eller 8 aes og 16 lydkanaler?

    I oppsettet ditt, er du avhengig av at receiverens MV fungerer, eller kjører du MV-justering etter aes-inngangene?
    Det er 4 fysiske ledige og 8 kanaler. De resterende må jeg bruke utgående.
    Jeg er ikke avhengig av MV fungerer, da jeg kjører digital volumkontroll i jriver etter wdm driveren. Det er slik jeg benytter det per i dag for å få stereo. I dag fungerer det fint med ps4> optisk til lydkort inn på pc gjennom innebygget lydriver> jriver hvor eq, volum etc justeres også videre ut til lydkort igjen > dac> forsterkere.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Fått testet konseptet på "ekte" AES/EBU-utstyr denne helgen. Fikk koblet prototypen opp mot en Powersoft K3 med AES/EBU.

    20160208-0018-AV.jpg


    Så hvordan låter det? Vel, det låter ikke pent dersom man bommer med ett bit i kodingen: (NB! Høy stygg lyd)


    Når dette var fikset, så fungerte alt mye, mye bedre:


    Så i diskusjonen om digitalkabler, så er svaret veldig enkelt: Bitfeil låter helt forferdelig.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    hvordan kommer du til desse konklusjonene egentlig? har du fjernet 1 av 16bit og erstattet det med error eller noe? altså rundt 3000 statiske bitfeil i sekundet? og sammenligner det med kabel. feilfritt finnes ikke i noen digital transmisjon, særlig ikke med dagens båndbredde. datasystemer har svært kompleks feilkorrigering, bare tcp/ip protokollen tar 30% av hastigheten til det formålet alene. de utfordringene finner du fort titalls sider om i cisco sine bøker. infrastruktur hadde aldri fungert uten.
    likevel går det rundt folk og tror at ~44.1khz s/pdif (lysår mindre motstandsdyktig enn dataoverføringer) er enten 0% eller 100% i en analog verden og helt uavhengig av ICèr, andre komponenter, strøm, print, kabel, bøssing osv.
    eller at en dvdbrenner til 200kr skriver en dvd-5 plate (34 milliarder bit) feilfritt på 10minutter selv om man står og hopper på gulvet ved siden av...
    mange hårreisende påstander der ute, men digitalteknikk tar kaka! selv grunnkurs elektro går mer i dybden enn dette våset. ta udanningen din på nytt!
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Vel, nå overtolker du utsagnet mitt.

    Oppsettet over var befengt med en konstrusjonsfeil, ikke kabelfeil. Dataene som gikk i kabelen var riktig overført, men dataene var kodet feil. Det som skjedde var et bit som fikk overflyt og dermed var lyden befegt med fullskala enhetspulser som mikset seg med lyden. Kabel var i dette tilfellet helt inntakt og korrekt. Og det er helt riktig som du påpeker at her hører du på et par tusen bilfeil per sekund, og således langt verre en selv den dårligste kabel.

    Min slengkommentar om kabel var myntet på at får man bitfeil i kabel, vil dette manifestere seg i lyden på samme måte som svært tydelige og grimme artefakter. Man skal ikke ha veldig mange av slike feil før man ikke klarer å bruke kabelen på grunn av tydelig støy. Enten får man dataene helt identisk igjennom, eller så har man feil. Og feil høres ikke pent ut. Klart at på et tidspunkt begynner overføringen å svikte, men det er noe som sagt man lett merker.

    Til info har hverken HDMI, SPDIF, AES/EBU eller USB isokronisk (som lyd bruker) feilkorrigering og retransmisjon. Får man feil her, må man enten droppe dataene eller leve med feilen. SPDIF og AES/EBU bugner normalt over med signal-støyforhold, så her skal mye til for å få bitfeil
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    TCP har CRC, ja, men ikke all trafikk er TCP og ikke all trafikk er engang IP. De cisco-manualene dine vil fortelle om protokoller som brukes i stamnett o.l og det er ikke TCP/IP. Så har man UDP som slettes ikke har noen CRC så dette med feilkorrigering er overdrevet.

    Internt i en datamaskin er det ikke alt som har sjekksummer heller. ECC-minne og denslags er skjeldent.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Audiopraise var tvugna att klocka om signalen i sin Vanity103HD för att få ut stabil och bra signal ur Oppo.
    Deras Vanity103lite utan omklockning låter enligt uppgift inte alls lika bra.
    Är det något du funderat på? Kan nog vara olika bra signal i olika receivers kanske?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    DigTap fungerer

    Konseptet fungerer! (YESS!) Det er mulig å tappe 7.1 (det receiveren måtte støtte) 100% digital og sende det ut via AES/EBU.

    20160213-0019-AV.jpg


    Det eneste som mangler her nå er et kabinett til prosessorkortet.

    Her viser selve tappingen. Jeg bruker en flatkabel som jeg smyger ut mellom lokket og bunnen av receiveren. DigTap prosessorkortet er slavet til power i receiveren, slik at når den slåes av, slår prosessorkortet seg også av.

    20160213-0014-AV.jpg


    Dette oppsettet krevde forresten rimelig mye utstyr og plass: Mediaspiller, receiver, SPDIF DAC, miksepult, oscillioskop, PC for programmering, skjerm fra receiver, og ikke minst loddebolt. Alt du ser her i bildet er i bruk...

    20160213-0013-AV.jpg


    Og lett for at det blir spagetti når man måler.

    20160213-0011-AV.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    her er det bare å sende blomster og gratulasjoner.

    prosjektet ditt minner meg litt om xecuter chippene som i sin tid tillot at man brukte xbox med xbmc og liknende.

    er dette noe du kan se for deg å være kommersialiserbart? det ser ut som om det er en relativt høy terskel for installering, samt at det vil kreves en spesifik receiver eller prosessor for kortet du har designet.

    finnes det muligheter for å gjøre kortet modulært, det vil si at hovedfunksjonene er på ett kort, og så har man et annet kort som så tar seg av interfacet mot receiver/prosessor? i såfall, så kan en jo masseprodusere det ene kortet og utvikle separate kort mot hver receiver/prosessor/blueray-spiller.

    jeg har overhodet ingen kompetanse på dette området, så du får beklage om jeg spør dumt.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    her er det bare å sende blomster og gratulasjoner.

    prosjektet ditt minner meg litt om xecuter chippene som i sin tid tillot at man brukte xbox med xbmc og liknende.

    er dette noe du kan se for deg å være kommersialiserbart? det ser ut som om det er en relativt høy terskel for installering, samt at det vil kreves en spesifik receiver eller prosessor for kortet du har designet.

    finnes det muligheter for å gjøre kortet modulært, det vil si at hovedfunksjonene er på ett kort, og så har man et annet kort som så tar seg av interfacet mot receiver/prosessor? i såfall, så kan en jo masseprodusere det ene kortet og utvikle separate kort mot hver receiver/prosessor/blueray-spiller.

    jeg har overhodet ingen kompetanse på dette området, så du får beklage om jeg spør dumt.
    Takker.

    Ingen dumme spørsmål. :)

    Installasjonen vil alltid være custom (siden det ikke finnes ferdige plugger i produktet man kan bruke). Prosessorkortet jeg har bygd er fleksibelt og kan tilpasses den enkeltes installasjon. På den måten vil det ikke være behov for å lage spesifikke "mellomkort" mot spesifikke receivere/prosessorer.

    Dette kan nok kommersialiserers, gitt behov og etterspørsel etter dette. Bruken er rettet mot en liten gruppe av nisjeentusiaster, og ikke det store vide markedet. Produktet kan også oppfattes som kontroversielt, da det baserer seg på modifikasjon av 3. parts utstyr (sånn som med Xbox-mods). Ref saken som Stereo+ rullet ut i fjor, så viser denne at man kan ikke markedsføre en ferdig pakke receiver+mod uten godkjenning fra produsenten av receiveren. Av diverse grunner (hvor en av dem er digitale rettigheter), vil man ikke få slik godkjenning. Ergo, er det en nøtt å knekke på hvordan dette kan plasseres på markedet uten at det slår tilbake senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn