Konkurs

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.062
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Preben og Bernard ?? Vel...........??

De går kanskje ikke så ofte konkurs, men når de først gjør det blir det vel ofte både arbeid for Økokrim og store overskrifter i Kapital / DN om KJEMPEKONKURS !

Er nok et spørsmål om preferanse, den litt "folkelige" Ronny med "Ærlige Ronnys bruktbiler" som tryner hvert annet år eller Preben som etter 10-12 år med ekkelt med høy cigarføring må gjemme seg i Abu Dhabi for å unngå rasende kreditorer han ble kjent med i Rotary.

Nei jeg tror jeg foretrekker Ronny framfor Preben uansett ! ;D

Lurer jo litt på hvorfor du trekker Rotary inn i dette her.....

mvh

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg noterer at Roger, Tommy og Ronny hadde sin absolutte storhetstid på 70 tallet. Interessant er det å lese at ingen av disse navnene figurerte på topp-10 listen i sin glansperiode.
Av alle navn som er i daglig drift kommer Tommy høyest av disse tre på plass nr. 69. Roger figurerer på 73. plass, mens Ronny havner på 113. plass.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Lurer jo litt på hvorfor du trekker Rotary inn i dette her.....
mvh
"Generic term" på en måte. Kunne like gjerne brukt Frimurerlosjen eller Lions. Kun ment som et eksempel på et sted der disse "Prebener" skaffer seg nettverk som de senere kan droppe "in the shit" når konkursen kommer!

Er ikke medlem i noen av disse så jeg vet faktisk ikke i hvilken av disse "klubbene" man finner "Prebener" !?

Har fått tilbud om å bli med i Rotary, men dessverre ( mener jeg oppriktig ) ble det helt umulig å skulle stille på møter til faste dager da jeg pkt 1 jobber skift og pkt 2 er opptatt med fagforening og reiser en god del i den sammenheng. Skulle vært interessant å vært med.

Har ikke noe imot Rotary om du er redd for det. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Med en viss lettelse kan vi konstatere at Bjørn ikke er et av navnene på listen. Det lover jo godt for Hi-Fi Husets framtid om ikke annet. ;)
::)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det er noen år siden nå, men det ble jo en gang publisert en statistikk over navn som oftere figurerte på listene over straffedømte, og også her mener jeg Ronny og Tommy var ganske høyt oppe.

En kamerat sa en gang at "Ronny er ikke et navn, det er en diagnose". ;)
Kona jobbet på den tiden sammen med en som het Ronny, og fortalte dette. Han så ikke humoren i det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bilverksstedet jeg en tid brukte, hadde Ronny, Kenneth og Tommy som de tre mekanikerne jeg var i kontakt med, tro det eller ei. Jeg har alltid deretter ansett dette som typiske rånenavn. De var imidlertid bare ansatte og ikke eiere, så verkstedet er fortsatt i drift.

S

Slubbert

Gjest
Frank er også et bra rånernavn, samt ulike kombinasjoner av de nevnte, Ole-Johnny, Kai-Ronny, Tom-Roger, Frank-Robert osv.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er selvfølgelig morsomt å le av slik statestikk som styrker vår oppfattning av det som blir beskrevet som "folkelige" navn.
Samtidig så må man jo gi Ronnyene, Tommyene og Kennethene cred - de prøver i det minste å skape flere arbeidsplasser.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Frank er nr 9 på listen ja.

Forøvrig kjenner jeg en Tom-Kenneth. Han får aldri låne noe av meg heretter.

Forøvrig: Statistikk er bare statistikk. Det er sikkert ikke 500 foretaksledere som heter Preben, kriteriet for undersøkelsen er at man må finne 500 i forekomster i underlagsmaterialet.

S

Slubbert

Gjest
erato skrev:
Forøvrig: Statistikk er bare statistikk. Det er sikkert ikke 500 foretaksledere som heter Preben, kriteriet for undersøkelsen er at man må finne 500 i forekomster i underlagsmaterialet.
Et godt poeng, for ellers tror jeg Preben hadde figurert svært høyt på listen. Ikke fordi han ikke kan sine penger, men fordi Preben typisk spekulerer i konkurser, eiendomsmegling og skatteparadiser. En gjennomsnittlig Preben har trolig 40-50 konkurser bak seg, null i ligningsført inntekt og formue, og kjører en sveitsiskregistrert Bugatti Veyron.

S

Slubbert

Gjest
ErosLoveking skrev:
slubbert, visste ikke at du var så full av fordommer. ::)
Satire betinger a) fordommer og b) at man ikke tar fordommer seriøst. Det er derfor The Simpsons var verdens beste TV-serie.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.365
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Et godt poeng, for ellers tror jeg Preben hadde figurert svært høyt på listen. Ikke fordi han ikke kan sine penger, men fordi Preben typisk spekulerer i konkurser, eiendomsmegling og skatteparadiser. En gjennomsnittlig Preben har trolig 40-50 konkurser bak seg, null i ligningsført inntekt og formue, og kjører en sveitsiskregistrert Bugatti Veyron.
Slubbert skrev:
Satire betinger a) fordommer og b) at man ikke tar fordommer seriøst. Det er derfor The Simpsons var verdens beste TV-serie.
Jepp. Og det har du bekreftet at du har! ;D

S

Slubbert

Gjest
wotg skrev:
Samtidig så må man jo gi Ronnyene, Tommyene og Kennethene cred - de prøver i det minste å skape flere arbeidsplasser.
De forfølger sine drømmer; Tommy's Cosworth Verksted AS (inkl. apostrof og orddeling), Ronny's Chip Triming AS og Frank's Dekk Cervice AS figurerer nok høyt blant disse konkursboene.

sleivspark

Medlem
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
1
Dette er jo egentlig hele problemet snudd på hodet. Pga folks fordommer blir personer med disse navnene mistenkeliggjort og satt i bås fra første øyeblikk de stikker nesa på utsiden av døra. Nå blir de fortsatt satt i bås gjennom slike statistikker, og påfølgende konklusjoner. I mens kan resten av folket med skikkelige navn fortsette å le og more seg på deres bekostning... Hm, det er nesten ikke begrensninger for hva vi mennesker kan få til, men å behandle hverandre fordomsfritt og vennlig syntes å være egenskaper som ligger fullstendig utenfor rekkevidde. Ikke rart det er så mye krangling på dette forumet ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dere stigmatiserer hele Romedal her nå...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.873
Tor Nado skrev:
Naturlige årsaker vil jeg tro.

Om en 20-30-40 år kanskje noen av disse nymotens fjollenavnene vil figurere høyt på listene.

og disse vil omtrent være fraværende.
Så enkelt er det sannsynligvis.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det er vel snart på tide nå med holdningsskapende avisartikler og NRK-programmer med mennesker med navn Tommy, Kenneth og Ronny i ikke-stigmatiserende roller, jobber, situasjoner, klesdrakt og kjøretøy, slik at vi ikke skal få inntrykket av at alle disse er potensielle halvkriminelle nissankjørende konkursryttere men ordentlige mennesker slik som du og jeg.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.552
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
En som jeg avtjente verneplikten sammen med, påsto at nabogutten hjemme het Ole Johnny Ronny Reidar. ;D
En viss schwung over det navnet der.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
coolbiz skrev:
En som jeg avtjente verneplikten sammen med, påsto at nabogutten hjemme het Ole Johnny Ronny Reidar. ;D
En viss schwung over det navnet der.

Det hørtes ut som helgardering ;D

Mvh. ReidarS

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Angående dette med stereotypiske navn, leste en Pondus stripe for en stund tilbake som jeg ikke fant på nett, men fant teksten:

Pondus: "Er du klar over at noen har mer kriminelle navn enn andre? Johnny for eksempel!"
Jokke: " Det er sant! Johnny er vinningsforbryter! Johnny gjør brekk!"
Pondus:" Sammen med Frank!"
Jokke: "På oppdrag fra Jimmy! Jimmy er den lille sleipe som åler seg i skyggen og skummer fløten! Jimmy har ting å selge!"
Pondus:" På bunnen finner du Raymond! Raymond har stor bolekropp og nesten ingen hjerne!"
Jokke: " Jimmy leverer boledrops til Raymond mot at Raymond knuser kneskåler for
Frank og Johnny!"
Pundus:" Tenk deg en Johnny-Raymond! Med bindestrek!"
Jokke: " Da snakker vi 21 år! ... Eller bruktbilselger!"

;D

Topp Bunn