Konkrete tips til billige høyttalerledning og plugger

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
kobberspader er best om du må terminere. jeg har handlet de her; Anticables — solid core wire and connectors custom stereo cables

Nakamichi lager ikke plugger. Alt er fake.
gear_city | eBay= har dog "ekte kina vare"
Ettersom jeg kjøper plugger rett fra fabrikken til Nakamichi , er det jo rart du sier de ikke lager plugger .... Har til og med snakket med de !
Gear city selger ikke bare"ekte" kinavare . De selger bla Neutrik , som blir laget i Liechtenstein . Tror neppe Gear City importerer Neutrik fra europa til Kina , for så å selge de på E-bay ......:) De er mao helt like de fleste andre fra Kina som selger på E-bay : Masse fake !
 
Sist redigert:

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Et tips til:

Van Damme - Specifications - UP-LCOFC Hi-Fi Interconnect & speaker series

Denne typene fås kjøpt på Ebay fra England for 50kr meteren sånn ca. Kjører de som erstatning for Kimber TC8 i hovedanlegget nå, og det er flott kabler. Litt tidlig å si hvordan de er i forhold, men umiddelbart fikk jeg temmet en litt hissig diskant som jeg hadde med TC8.

Kjøpte i 2x6mm2. under 400kr inkludert frakt.
Van Damme kabler er bra ! Abbey Road studio i London og B.B.C bruker dette merket !
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.423
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sjekk med en magnet. Hvis den tiltrekkes av magneten, er det ferromagnetisk jern eller nikkel. Styr unna. Hystereseeffekter i ferromagnetisk metall tilfører målbar forvrengning, selv om det formodentlig ikke vil være hørbart. Men det er ingen grunn til å bruke plugger og ledninger som beviselig tilfører forvrengning.

Mer sannsynlig (ut fra tråden på diyaudio) kan det være mazak, altså en billig sinklegering. Den vil ikke forvrenge på samme måte, men metallet er så svakt at det ikke er mulig å skru til ordentlig uten at noe brekker. Styr unna.

Det er ingen ting galt med å kjøpe kabelsko eller bananplugger fra Elfa. Det er ikke blingete og har ikke et fancy merkenavn (med mindre "KS Terminals" låter fancy), men det funker uten tull & tøys.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Sjekk med en magnet. Hvis den tiltrekkes av magneten, er det ferromagnetisk jern eller nikkel. Styr unna. Hystereseeffekter i ferromagnetisk metall tilfører målbar forvrengning, selv om det formodentlig ikke vil være hørbart. Men det er ingen grunn til å bruke plugger og ledninger som beviselig tilfører forvrengning.

Mer sannsynlig (ut fra tråden på diyaudio) kan det være mazak, altså en billig sinklegering. Den vil ikke forvrenge på samme måte, men metallet er så svakt at det ikke er mulig å skru til ordentlig uten at noe brekker. Styr unna.

Det er ingen ting galt med å kjøpe kabelsko eller bananplugger fra Elfa. Det er ikke blingete og har ikke et fancy merkenavn (med mindre "KS Terminals" låter fancy), men det funker uten tull & tøys.
"Mine" plugger er hverken magnetiske , eller av dålig metall :) ? Som jeg skriver i et tdligere innlegg, kan jeg skru til setskruene meget hardt uten å ødelegge pluggene :)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej forum.

I Danmark er vi mange som benytter vdh Clearwater til ca.60kr pr m
Og følgende forbindelses-metode benytter også mange :
2 sæt Clearwater-kabler imellem forstærker og bas-højtaler.
1 sæt Clearwater-kabel imellem bas-højtaler og diskant-højtaler.

mvh nils
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
"Nakamichi does not manufacture banana plugs, spades, or RCA plugs. Although the plugs look like and may even very well be decent quality brass plugs for the money, they are not from Nakamichi."

"The "Nakamichi" branding is fake, but they're good plugs, solid brass (no porous "pot metal" inside) with good gold plating."

"For sure, Nakamichi don't make or sell connectors like this. I have a set of those locking connectors (identical) but also with the Nackamici name on them. They're just generic parts from asia with a fake brand name stamped on them."
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
kobberspader er best om du må terminere. jeg har handlet de her; Anticables — solid core wire and connectors custom stereo cables

Nakamichi lager ikke plugger. Alt er fake.
gear_city | eBay= har dog "ekte kina vare"
Ettersom jeg kjøper plugger rett fra fabrikken til Nakamichi , er det jo rart du sier de ikke lager plugger .... Har til og med snakket med de !
Gear city selger ikke bare"ekte" kinavare . De selger bla Neutrik , som blir laget i Liechtenstein . Tror neppe Gear City importerer Neutrik fra europa til Kina , for så å selge de på E-bay ......:) De er mao helt like de fleste andre fra Kina som selger på E-bay : Masse fake !
Jeg snakker da kun om det som er fra Kina. Kina brands. Det er faktisk i ymse tilfeller meget bra. Jeg har handlet masse hos gear city. Aldri skuffet over pris/kvalitet. Jeg prøver dog å holde meg unna kopi ting, selv om det mulig også kan være bra i forhold til prisen i noen tilfeller.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg kunne nok ha kjøpt ledninger/plugger allerede, men er uansett mye bra tips her, så har ikke vært noe hast. :)

Noen som har prøvd disse? 20 BFA 4mm BANANA PLUGS Z-type Speaker Cable Connectors | eBay

z kontakter som så veldig greie ut. Hvilken tang brukes til disse? F.eks. fra Biltema. Ser det finnes flere typer tang til crimping.
Disse lignet på de jeg har handlet hos anti cable. Jeg loddet de. Ellers er det bare å forsøke med kabelskotang.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har brukt akkurat disse pluggene og disse skal loddes. Det er for lite gods i dem til å krimpes. Ellers er mogami 3103 en kabel du bør prøve ut. Jeg har et innlegg ett eller annet sted på sentralen hvor jeg har et bilde av noen jeg lagde.

Jeg kunne nok ha kjøpt ledninger/plugger allerede, men er uansett mye bra tips her, så har ikke vært noe hast. :)

Noen som har prøvd disse? 20 BFA 4mm BANANA PLUGS Z-type Speaker Cable Connectors | eBay

z kontakter som så veldig greie ut. Hvilken tang brukes til disse? F.eks. fra Biltema. Ser det finnes flere typer tang til crimping.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Wire and Cable | VH Audio
VH Audio CHeLA TM Speaker Cable (for DIY termination)


Noen som har prøvd disse? virker som et konstruksjonsprinsipp jeg alltid har likt. Blanding av neotech, kimber og XLO,
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.423
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har ikke prøvd, men 230 pF kapasitans per fot kan være i meste laget. Det er mer enn dobbelt så høyt som Kimber 8TC. Jeg ville stått over den der, spesielt hvis det var litt lengde på strekkene. 300 kr meteren for råkabel er vel ikke av de billigste heller, selv om de skylder på kobberprisen. Det er ca dobbelt så mye som Kimber 8TC ($44 vs $23 pr fot).
 
Sist redigert:

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
de anbefalte denne over Neotech 3001. Jeg har 3002 som er helt super. og tenkte oppgradere.
 

geir__

Medlem
Ble medlem
10.06.2014
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg har brukt akkurat disse pluggene og disse skal loddes. Det er for lite gods i dem til å krimpes. Ellers er mogami 3103 en kabel du bør prøve ut. Jeg har et innlegg ett eller annet sted på sentralen hvor jeg har et bilde av noen jeg lagde
[/QUOTE]

Jeg kjøpte disse pluggene, og du har nok rett. Etter flere forsøk, fikk jeg festet de med crimp tang, men det hadde vært en stor fordel med tykkere gods. Mulig jeg bytter de med noen andre. Bestilte også noen spader fra compass audio. De var mye bedre! :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.423
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
de anbefalte denne over Neotech 3001. Jeg har 3002 som er helt super. og tenkte oppgradere.
For det første: Hvorfor oppgradere hvis den du har er helt super?

For det andre: Det er kanskje ikke så merkelig om en kabelforhandler anbefaler deg å kjøpe et produkt til $44 per meter i stedet for et til $12 hvis du forteller at du har tenkt å oppgradere.

For det tredje: Kapasitansen på den konstruksjonen er fortsatt så høy at det kan begynne å bli farlig for en effektforsterker uten utgangsfilter. Ikke sett mange meter av den der på f eks en Abrahamsen-forsterker. Du kan risikere å gå i ultrasonisk ustabilitet og brenne utgangstransistorer. Mer her: Loudspeaker Cable Characteristic Impedance

For det fjerde: Hvis du likevel kjøper en slik og kobler den mellom en effektforsterker og en høyttaler, ville jeg anbefale å sette et 7 ohm Zobel-filter over høyttalerterminalene for å være sikker på at ingen ting går til helsike. Da terminerer du den i karakteristisk impedans, uavhengig av høyttalerimpedans ved ultrasoniske frekvenser (som formodentlig er mye høyere), og unngår at du får ultrasonisk ringing.
 
Sist redigert:
Topp Bunn