Kondensatorverdier i Audo Note L3 riaatrinn

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg prøvde meg på en simulering av kretsen med forskjellige verdier på de to kondensatorene.
Litt usikker på om jeg fikk alle komponent verdier riktig, vanskelig å lese..
Men det gir et lite innblikk i hva som skjer.
Vis vedlegget 672850
Vis vedlegget 672852
Grønn kurve er original med 0,047u og 0,22u
Øverste brun kurve er 0,1u og 0,47u
Er ikke dette en helt annen krets enn phono steget jeg referer til?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ja, men det måtte bli Jam. Får ikke plass til de Cast capene :). Er det noen som har hørt Jam?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dette er typisk noe som må prøves irl
ikke noe å drodle om og fiske etter absolutte sannheter i et forum
her er det masse besservissere som vet og kan alt......prøv selv
test verdier med noen billige pisse kondiser, så realiserer du funnene med noen tasty kondiser
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
dette er typisk noe som må prøves irl
ikke noe å drodle om og fiske etter absolutte sannheter i et forum
her er det masse besservissere som vet og kan alt......prøv selv
test verdier med noen billige pisse kondiser, så realiserer du funnene med noen tasty kondiser
Jeg har allerede funnet ut at kvaliteten i 0,22 er viktigere en den for 0,047 :)
Tenker jeg holder meg til st verdier. Greia var at jeg har liggende noen andre verdier. 0,47uf og muligens 0,33 i bedre capper. Får se om jeg gidder å lodde inn og ut. Mulig jeg smeller til med noen nye med riktig verdi. :)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
For å gå tilbake til starten av tråden.

Jeg føler ikke at jeg fikk noe ordentlig svar på om jeg kan avvike verdiene litt for c1 (0,047uf) og c12 (0,22uf).
Men er det noen som kan si om begge disse er like kritiske for lyden. Jeg har prøvd å gjøre endringer på c12 og det høres veldig godt. Når
det gjelder c1 er ikke utvalget av 0,047uf kondensatorer av ønsket kvalitet så stort.
47nF finnes det litt ymse av. Har god erfaring med gamle folie greier, Suflex? Denne bør ikke endres størrelse for den er vel i riaa-korreksjonen? 0,22uF er vel dc-blokkering mellom trinnene? Kan sikkert økes litt? Her er russiske pio gode.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Har ikke vært med på denne tråden fra starten av, men riaa-trinnet ditt er printplate basert? Begrenset plass på printet. Hvis du har god tid så kan jeg leite litt i skuffer og skap og sende deg noen kondiser. Tror jeg har noen russiske pio på o,47uF, men de er "store" i forhold til andre "vanlige" 0,47uF. Send meg en PM du.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har ikke vært med på denne tråden fra starten av, men riaa-trinnet ditt er printplate basert? Begrenset plass på printet. Hvis du har god tid så kan jeg leite litt i skuffer og skap og sende deg noen kondiser. Tror jeg har noen russiske pio på o,47uF, men de er "store" i forhold til andre "vanlige" 0,47uF. Send meg en PM du.
Han trenger 0,047 ikke 0,47
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Har ikke vært med på denne tråden fra starten av, men riaa-trinnet ditt er printplate basert? Begrenset plass på printet. Hvis du har god tid så kan jeg leite litt i skuffer og skap og sende deg noen kondiser. Tror jeg har noen russiske pio på o,47uF, men de er "store" i forhold til andre "vanlige" 0,47uF. Send meg en PM du.
Tusen takk, men jeg trenger 0,047uf og 0,22uf. Jeg må opp i kvalitet. Har allerede Miflex KPCU-1. Likte ikke Miflex I 0,22uf posisjonen. Satt tilbake min gamle Obbligato. For 0,047 virker Miflexen ganske åpen. Hvis jeg skifter noe blir det nok til Mundorf silver oil eller Jupiter copper.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Har du hørt begge to? Hva er forskjellen lydmessig?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Begge har jeg testet som koblingskondensator og Ultra er enda mer luftig og detaljert en premium.
DSC_1495.JPG

På tide å dra frem skurekluten ser jeg:)
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Begge har jeg testet som koblingskondensator og Ultra er enda mer luftig og detaljert en premium.
Vis vedlegget 674225
På tide å dra frem skurekluten ser jeg:)
Jeg forstår. Mine premium Gold er veldig naturlige og åpne i lyden de også. Det de mangler er dynamikk. De er for lette i lyden.
Har prøvd en del andre caper nå og sammenlignet med de spiller ikke Obligato bass.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg opplever Ultra som mer dynamiske . Men om kretsen dem står i spiller inn i forhold til L3 vet jeg jo ikke.
 
Topp Bunn