Kondensatorer optimalisering av høyttalerene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Ingen målinger utført
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Hadde vært fint med måling av kapasitans til å sammenligne med lytteinntrykk.

    Jeg kjøpte noen Vcap papir i olje en gang for å prøve i delefilter til diskant og opplevde at det forandret høyttalerne.
    Senere har jeg målt kapasitansen og det viser seg at de ikke stemmer med merking(innenfor toleranse tror jeg likevel de var)
    De vil jo da gi en annen filterfunksjon enn de andre jeg sammenlignet med, og da blir det jo litt sammenligning av epler og appelsiner.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Nå nærmer det seg snart nyttår.
    I den sammenheng passer det å avslutte dette prosjektet.

    Ekstra settet med 1,7 høyttalere er solgt. Og settet jeg har beholdt, er lakkert og plassert opp i rommet.

    Målet for prosjektet var
    Roligere og mer oppløst diskant.
    Bedre kropp i mellomtonen
    Litt dypere og mer dynamisk bass.

    Jeg er fornøyd med resultatet min opplevelse er at alle parametere er oppnådd.
    I tillegg så har jeg fått en bonus med ennå bedre gjennomsiktighet og dybdeperspektiv.

    Legger ved noen bilder av ombygging til ferdig resultat
    Takk for alle bidrag i denne tråden. Spesielt takk til ssnht da det var has forslag på kondensatorer fra Jensen som jeg endte opp med å benytte i mine høytalere.

    Godt nyttår

    DSCF6871.jpg
    DSCF6846.jpg
    DSCF6852.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Hadde vært fint med måling av kapasitans til å sammenligne med lytteinntrykk.

    Jeg kjøpte noen Vcap papir i olje en gang for å prøve i delefilter til diskant og opplevde at det forandret høyttalerne.
    Senere har jeg målt kapasitansen og det viser seg at de ikke stemmer med merking(innenfor toleranse tror jeg likevel de var)
    De vil jo da gi en annen filterfunksjon enn de andre jeg sammenlignet med, og da blir det jo litt sammenligning av epler og appelsiner.
    Det er usædvanligt med store afvigelser. Så længe det er under 5 % har det ikke voldsom betydning. Heller ikke alle måleinstrumenter som er så nøjagtigt ved måling på kondensatorer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hvis toleransen skulle være så kritisk. Burde det også gitt stor forskjell mellom høyre og venstre høyttaler, noe det ikke er i mitt tilfelle. Det er endringer som går mot klarer, regner mer dynamisk og større dybdeperspektiv. Det kan vel ikke bli feil?
     

    AndersP

    Fersking
    Ble medlem
    09.01.2019
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Gävle
    Fint at målene dine blev oppnådd og at du blev fornöyd.
    Jeg mener at sammenligning av kondensatorer som ikke har identiske verdier mangler verdi. Er din lytteopplevelse avhengig kapacitansen eller annnen egenskap hos komponenten?
    Noen skrev tidligere om selektering og toleranser. En producent kan kjöpe et stort mengde komponenter med feks 10% toleranse som siden enkeltvis måles og fordeles i grupper. Nöyaktige kapasitenser kan så settes sammen av et antal komponenter eller måske bare med di som er matchet frem.
    En for meg mer intressant laborasjon med Magnepan ville vare variasjon av forsterkerens utgangsimpedanse. Transistorforsterkere har generellt meget lav og forsterkere med utgangstrafos svaert mye höyere utimpedanse. Det er kjent at Magnepan, grunnet konstruksjonsprinsippet, gir fine resultater med höyere utimpedenser. En snabbpröve till en pris mindre enn 10 kr er en en 10 Ohm 10 W motstand i höytalerkablene. En mister effekt, men får pröve lydforskjellen.

    Sorry för språket mitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn