Kondensatorer optimalisering av høyttalerene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Humble homemade hifi var en av sidene jeg lest gjennom før jeg gikk til innkjøpt av Auricap xo. Jeg synes beskrivelsen på på dette komponentet samsvarer med min opplevelse. Bare at jeg synes effekten av egenskaper var mye større. Er det noen av dere som har referanse til å sammenligne med beskrivelsene på nettstedet?
    Likte du Auricap XO ? Ser monoblokkene mine er fullproppet med disse.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg la merke til var at den orginale spolen svigte mellom 0.3 og 0.5. Mens det så ut som den nye jeg har satt inn var jevnere på 0.4. Jeg har bare ett billig millimeter claus.o eller noe, så jeg vet ikke om det er ett kvalitet problem på multimeteret.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Hei Tore-S. Har ikke benyttet dem veldig lenge. Kanskje 50timer. Synes de er litt for frempå i lyden, uten å låte spisst. Synes også jeg hører litt elektrisk skurr. Liggende det du kan gå av en litt dårlig mosfet forsterker. Men merk det er hos meg i høyttalerene. Som du ser i tråden her så er det mange som mener at de andre delen påvirker totalen
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kondensatorer til 4000kr cb. Hva valgte du da, og hvilke egenskaper uønsket du fremme?
    Duelund Cast copper pio på 3,3uf koster vel ca 300 pund + frakt og moms. Varm og fyldig klang samtidig som de er veldig detaljerte. Mundorf silver gold oil er helt i andre enden av spekteret i forhold til klang. Veldig detaljerte og analytiske, men en smule kald lyd. Jupiter copper foil er en mellomting.
    Jantzen superior z er gode til prisen, men kan ikke måle seg med de andre. Jantzen alumen z er et spennende alternativ som ikke koster skjorta, men har ikke prøvd selv...
    Det kan nok være at siden jeg bare har en kondensator i serie med diskanten som eneste komponent at forskjellene blir tydeliggjort enda mer.
    Innbiller meg at når jeg brukte 8 ohms bass og dempet diskanten og fikk en motstand i serie også, så var det ikke like lett å høre forskjell da motstanden også ga et fingeravtrykk.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Duelund cast copper høres ut til å ha akkurat de egenskapene jeg ønsker. Utfordringen er at resultatet nok er mere usikkert i mitt system. Jeg synes det er for dyrt å gamble på dette. De er temmelig kostbare i 10uF. Det finnes også VSF serien som har bra omtale på Humble homemade hifi. Det er Jensen som produserer disse. Hvor nærme er Jensens egene?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det blir vel sagt at Obbligato Gold skal ha en myk og behagelig 'lyd'.
    De er ikke så dyre og kunne kanskje vært noe å tenke på før en sprenger sparegrisen for Duelund kondensatorer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Ok disse er jo så rimelige at det bare er å prøve. Kollektivet har dem tilogmed :)
    Har du prøvd dem selv?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har hatt disse i en B1 buffer men ikke i delefilter, de gjorde ikke noe feil i bufferen, kan ikke si jeg 'hørte' den, men prøvde aldri andre kondensatorer i den.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøper inn ett sett å prøver. Det er ikke store risken. Kan hende de egner seg til den store kondispakka i mellomtonen. Dersom jeg må lete vider til diskantene
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Hei, har selv testet en del kondensatorer i siste 2 årene. Diskanten (ScanSpeak 6600) : Jantzen Standard, Jantzen Superior, Mundorf Supreme, Mundorf Silvert Oil, Mundorf Silver Gold Oil og har endt opp på Jantzen Alumen. De dyreste Mundorfene låt bra men ble litt skarpe i toppen til tider, noe som ble slitsomt syntes jeg. Prøvde også og bypasse Alumen med Duelund Bypass Silver.
    Da ble det enda mere luftig i toppen men føler ikke lyden sitter riktig, tror bypassing ( to kondensatorer i paralell ) med så store forskjeller i verdi gjør noe rart, forskyving av lyden tidsmessig.
    Så rein Jantzen Alumen i diskanten. En + ved Alumen er 100vdc, det betyr tynnere dielektrikum, mindre statiske ladninger som blander seg med signalet ( ligger normalt på 600-1200vdc ).
    Jantzen Alumen lages idag opp til 8.2uF, men har hvert i kontakt med dem idag og 10uF kommer om 4-5 uker.

    I mellomtone( Seas Excel W18EX ) har jeg testet Mundorf Supreme, Jantzen Superior, endte opp med Superior. Men Alumen blir bestillt da 10uF er klar.
    Ikke sats på Jantzen Standard ( låter ganske harskt ), heller for Superior.

    Alumen test kan leses på nettsiden til Troels Gravesen.

    I bassen ( Seas Excel W26 ) har jeg brukt Mundorf EVO Aluminium Oil ( 68uF ) men har gått over til ativt deling i bassen, noe som gjorde at jeg ble kvitt noen tunge komponenter i bass og mellomtonefilteret.

    Sjekk også ut motstander, har testet det meste, kiste, metaloksyd, Caddock, Path Audio, Mundorf M resist, Duelund Cast Slver og har endt opp på Lefson (Fransk firma). De er dyre men helt magiske. 2 stk 2R2 og 2 stk 3R9 kom på nesten 3500,-

    Lykke til!
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innputt SagenS,, Mye jeg kan ta tak i her. Jeg har også sett på Janzen Alumern, men de falt bort da de ikke hadde 10uF. Så nå et de med i vurderingen igjen. Bra inspill, om din opplevelse av blanding av kondensatorer. Jeg har mellomtonedelefilteret som har har ett sprik fra 6,8uF til 75uF. Jeg lurer veldig på hva det gjør med lyden. Kan produsenten ha gjort det sånn for å fikse på helheten eller er det kun en rimelig utvei for høye verdier?
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Det som skjer med lyden er at en liten kondis ( lav verdi ) er kjappere enn en med større verdi. DA får man tidsforskyving av signalet. Noen liker kansje det fordi det smører/glatter ut signalet men jeg liker ikke det. Mest sannsynelig har produsenten bare tatt forskjellige verdier for og ende opp med utregnet verdi, ELLER bevist gjort det for og maskere feil ved feks ellementets frekvensgang osv.
    Det beste hadde hvert om du klarer og dele verdien på flere like verdier feks, 3 stk 25uF, 5 stk 15uF. Da har de samme egenskap gjellende hvor hurtige dem er.
    Svenske PERson som lager Respons høyttalerne buker kondiser fra MIT/Multicap, de er oppbyggd av mange snå verdier. Altså en 5uF er oppbyggd av 10 stk 0,5uF.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være helt erlig, så forstå jeg ikke helt hvordan kondensatorene fungerer
    I mitt hode, så ser jeg for meg at en enke skulle gi bedre timeing en mange paralelt. Men jeg kjenner godt til Persons høytalere og har opplevd hvor mye små endringer i delefilteret, endre disse høyttalerne.Dette er i utgangspunktet meget homogene konstruksjoner. I mine høyttalere er det også litt uheldig med verdi på 115,8uF, da dette ikke går helt opp i like deler. Jeg kan ikke lett teste denne effekten. Tenk deg teste dette med 0,5uF:) Det blir mye mek.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    SagenS Har du vært fristet til å gå for 10 stykk Janzen alumern i dine høyttalerene? Alla Persons
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nå ligger det vel sikkert litt tanke bak timing mellom driverene i det originale filteret da. Husk at det er magneten som bestemmer hvor lyden skal times fra.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Det med magneten og timing gikk litt over hode på meg? Kan du forklare det for en ute Diy bakgrunn?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke alltid center av voicecoil (i dybderetningen) er det akustiske center. Men der er litt slingringsmonn ved f.eks deling mellom en typisk 6,5 tommer og 1 toms diskant. Ca 2cm fungerer som regel greit der. Men dette "vinduet" blir fort mindre om man deler høyere i frekvens.
    Skal man dele over 5khz og ha løpetidskorrigerte delefilter så skal man være nøye med plassering av elementene.
    At ikke flere kommersielle aktører tar dette seriøst og holder fortsatt på med asymetriske filtere på en flat baffel er for meg en stor gåte. Her ligger et av de aller største forbedringspotensialet etter min mening.
    Det er vel for å holde kostnadene på produksjon av kabinetter nede og med hensyn til waf. Men at sluttbruker kunne fått en vesentlig bedre høyttaler med samme elementer og i mange tilfeller et enklere delefilter er det jo ingen tvil om.
    Beklager OT, men dette er en av mine største kjepphester, så jeg klarte ikke å dy meg :cool:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal time en høyttaler perfekt så er det plasseringen av magnet og spole som bestemmer avstand til lytteposisjon og ikke selve membranen, det vil si at en høyttaler med alle driverene montert i en flat baffel, som jo er det mest vanlige, må forsinke diskant og evt mellomtone for å time de mot bassen.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Ja har vert inne på tanken på 10 stk 1uF eller 3 stk 3,3uF. Det jeg mener med tidsforskyving ang kondensatorer er: signal entrer begge kondensatorene som er i paralell, den ene har større verdi enn andre, signalet forlater kondensatorene litt forskjellig tidsmessig. DA får man etter min mening litt grøtete signal, men noen kan like det. Dette vil ikke skje ved flere i paralell og samme verdi. Dette har ikke noe med tidsforskyving mellom ellementene og gjører som cbarth1 prater om, men som han har rett i ( : Har selv 5 grader bakoverlente høyttalere og dratt diskanten ekstra inn i kassa for og få svingspolene på linje.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt forvirret her. Jeg forstår dette med hastighet på lyd i forskjellige frekvenser. Dette vil jo alltid være ett problem med dipoler. Da en stor del av lyden er reflekterer lyd. Magnapan har også muligheten for vinkling. Jeg menet at denne funkjonel ikke har noen effekt i tidsforskyvning, kun for spredning. Med MG 1.7 i mitt rom får du bare defus lyd når du vinkler høytaleren. Diskanten og superdiskanten har kjempelite spredning i denne høyttalerene. Skulle man utnytte tidsforskyvning måtte høyttalerene vinkles på to plan,(sett ovenifra) noe som igjen ville skapt problemer ved førsterefleksjon.
    Dette er som beskrevet over litt of topic.
    Koriger meg om jeg har misforstått hva dere debatterer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Du SagenS skulle vi samarbeide om bestilling/levering/inport av Janzen alumern 10uF kondensatorer?Jeg jobber i Oslo så samarbeid burde la seg gjøre?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil anbefale Hifi Collective. Bra pris og super service.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Det er mulig og bestille sammen, dele på frakt. Har brukt hificollective 20+ ganger, bra service. Pris må ganges opp med valuta+25 prosent moms+frakt.
    Kan gi beskjed når de er i salg.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    OK. Jeg trodde du hadde en annen kanal for kjøp, siden de ikke lå til salgs på kollektivet. Vi kan prate mer om dette når det nærmer seg. Kan hende vi kan spare litt porto?
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Hei, var i kontakt med Jantzen på mail. Blir fortalt at 10uF kommer ut om 4-5 uker. Ikke sikkert forhandlere tar de inn, men kan bestilles fra dem. Feks dynabel og hificollective.
    Bruker selv collectivet mye, tror de legger den til.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.211
    Antall liker
    3.144
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte Jantzen Silver Z Cap og Jantzen Superior Z Cap fra Dynabel. Litt ventetid pga at jeg kom midt i mellom deres bestilling til Jantzen men gikk nå helt greit for meg.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Fikk svar fra Jensens angående coper foil / paper in oil alu kapsel, som ssnht anbefaler. Må si jeg var litt overasket over prisen, men det er fristende å prøve ett sett. Er det flere som har testet disse. Hva endres ved å gå opp til papir kapsel?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat lagt inn bestilling på Jensen kondensatorene. De lages kun på bestilling, så noe ventetid må påregnes. Er jeg skikkelig heldig (uheldig), så får jeg dem vel i hus samtidig som Janzen alumern 10uF.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært stille på fremdriften i dette prosjektet. Men i dag kom det noen små kondensatorer fra Jensen i posten. Da kommer nok litt av Jula til å gå med på å teste forskjell på kondensatorer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen forklare hvordan man legger til bilder, så kan jeg legge ut ett av kondensatorene.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Velg legg til bilder i menyen over tekstruta, hent de fra der du har de.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.385
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Benytter Jantzen Alumen (her 4,7uF) med Cornell Dublier 0,015uF bypass i et pågående Dali oppgraderingsprosjekt.
    For diskanten self.
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Hei W.Sand Det blir spenendeå høre hva du oplever som effekten av dette tiltaket. Den Cornell kondesatoren har vel ikke større verdi en avviket på den store?

    Jeg ha nettopp satt inn den nye Jansen 10uF konensatoren som beskrever over, men har også en Janzen Alumen på vei i Posten. Hvis det er innteresse her inne, så kan jeg komme med tilbakemelding om minne betraktninger, om de forskjellige kondensatorene jeg holdre på å teste. Dette vil ta litt tid, da det etter min oppfatning er tidkrevene å teste kondensatorer. Noen av dem har krevet lang tid for å vise sin sanne lyd karakter.

    Sing takk for innspillet for nedlastning. Dette IT greiene finner jeg ikke helt ut av. Det må være noe i grunnoppsettet mitt som gjør att jeg ikke får tilgang til den funksjonen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skriver fra mobil eller nettbrett så må du først velge "normal side" helt nederst på siden.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Takk til Roadrune det var innstilingen som var feil. selv om jeg i dag benyttet PC.
    Som dere ser av bildet over er det en bitteliten forskjell på fysisk størrelse på standard kondensator og den som jeg bestille fra Jensen. Kan dette gi noen forkjell i lydkvalitet?.
    Jeg er kun innspillingsperioden for Jensen kondensatoren, men kan allerede røpe at det er forskjell. Har også måtte gjøre noen tiltak av praktisk art, da den nye kondensatoren av naturlige grunner ikke kan henge i kablene
    262.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er moderert for kverulering mm. Hold dere til topic.

    Bjørn.H, moderator
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Først takk til moderator for å ha ryddet opp i tråden, nå kan vi fortsette med temaet dette skulle handle om.
    Nå har jeg endelig fått levert den siste av de foreslått 10uF kondensatorene i min lille test.
    Det har tatt lang tid å komme i gang, da både Janzen og Jensen har hatt leveringstid på disse. Det er tydligvis ikke så stort omløp på kondensatorer i denne størrelsen da begge leverandørene leverer på bestilling.
    Den nye Alumen kondensatoren fra Janzen er også større enn standard kondensator for Magnapan, men denne hadde kansje vært mulig å hjemme under stofftrekket.
    Janzen kondensatoren veier omtrent 1/5 av kondensatoren til Jensen.
    Det blir sendende å teste hvor forskjellig lyden er i de kondensatorene jeg nå har samlet inn.
    Dette er litt omfattende arbeid, siden karakteren til kondensatorene endrer seg noe over tid.
    Takk til alle som så langt har bidratt med forslag i denne tråden. Og kommer der på noen flere alternativer på 10uF, så ikke nøl med å kom med ett innlegg.
    001.jpg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Hei har endelig gjort meg opp en konklusjon på dette prosjektet så langt.

    Merk at betraktingene i min rapportering gjelder kun for mine høyttalere i mitt rom, med standard kondensatorer og Jantzen båndspole (plastkapsel) i bassen.
    Minne betraktninger vil også være farget av at jeg ikke lenger har hørsel oppe i flaggermus området. Der er det heller summetonen som regjerer. Fokus for meg er vektlagt rundt gode mellomtoneegenskaper på komponentene, selv om det er komponentendring i diskanten jeg tester. Jeg vil i grunn poengtere at ingen av disse kondensatorene endret tonal balansen i vesentlig grad. Jeg har ikke målt kondensatorene, men forutsatt at eventuelle avvik i verdier ikke er vesentlige. Når det er sagt er toleransen på komponentene oppgitt fra 3-10%. Så det kan være en faktor som påvirker mine resultat.
    Etter mine ører er dette høyttaler som allerede med standard komponenter har diskant som overgår det fleste høyttalere i langt høyere prisklasse.

    1.Standard kondensator levert fra Magnapan.[/B]
    Dette er den fysisk minste kondensatoren i min test. Jeg mistenker at den er valg for å få plass innunder stoffet i de smale høyalterene.
    Min opplevelse av denne kondensatoren er at den låter litt flatt og uoppløst diskanten kan derfor låte litt skarpt på noen innspillinger. Mellomtonen låter tett og litt flatt.

    2.Mundorf MCap EVO Aluminium Oil
    Denne kondensatoren gir litt bedre oppløsning i diskanten en standard. Men helheten er låter fortsatt litt tett og flatt. Transientene er fortsatt forstyrret med litt «groms». Diskanten gir ett litt ryddigere inntrykk, men er fortsatt preget av å låte ensformig. For meg gav den lite ekstra. Dette gjør at den falt litt igjennom i min test.

    3.Jantzen Alumen Z-Cap
    Jeg kan forstå hvorfor SagenS foreslo denne for meg. Den har ved første lytteinntrykk en lydkarakter som stemmer godt med min forespørsel om dempet/ avrundet diskant.
    Helheten faller dessverre litt igjennom i mitt system. Da lyden fortsatt blir litt flat, og transientene blir dempet. Den legger også ett teppe over mellomtonen som gir en følelse av av forvrenging i mellomtone og diskant. Totalen er litt bedre en standard og Mundorf, men tar meg ikke frem til mitt mål. Det må poengteres at akkutat denne kondensatoren har fått minst spilletid hos meg. Det kan derfor hende at den ville gitt ett bedre innrykk om jeg hadde gitt den mer enn de 30-40 timen jeg har hatt dem koblet i mitt system.

    3.Aunicap XO
    Denne kondensatoren må sies å være en overraskelse for meg. Dette er den første kondensatoren som jeg føler bringer høyttaleren til ett høyere nivå. Jeg opplever den som meget homogen i lyden. Diskanten låter pent og oppløst. Både diskant og mellomtone låter frigjort fra høyalterene. Lydbilde fremstår med mye større dybdeperspektiv en de flate høyttalerne skulle indikere. Disse kondensatorene trenger lang brukstid for å skinne. De første 100 timen hadde de en litt ubehagelig forvrenging på transientene. Alla det man kan oppleve på noen A/B transistor forsterker. Når den ulyden ble borte kom de gode 3-D egenskapen i denne kondensatoren til sin rett. Hadde jeg ikke vært i den situasjonen att jeg ventet på noen ander kondensatorer, som lå i bestilling, ville jeg nok ikke ha erfart hva disse virkelig var gode for. Men uansett, rett fra fabrikk overgår de de andre kondensatorene som står før i beskrivelsen. Dette er i minne høyttaler ett «Beste kjøp produkt»

    4.Jensen CopperFoil/paper inn oil / Silver Leadout
    Dessverre ser det ut til at man også på komponenter får det man betaler for. Jeg skulle så gjerne ønske det ikke var slik. Denne kondensatoren gir mer av alt (eller mindre av feil). Lydbilde lyder helt frigjort fra høyttaleren, man får en mye større i dybde i lydbilde.
    slår man av lyset, så er det ikke mulig å avsløre hvor høyalterene er plasser. Instrumentene får skinne, og klinge ut. Man hører også tydelig om stemmer er tatt opp i dødt rom eller med naturlig akustikk. Den dynamiske kontrasten er mye større en med de andre kondensatorene jeg har prøvd. Man kan tydelig høre forskjell på ett 100% mikrofon opptak og ett som er på 90%. Det blir for meg ikke lengere snakk om for mye eller skarp diskant. Den låter heller korrekt og frigjort, og ved noen innspillinger så kan det medføre at den låter skarpt. Det som er mest overaskende for meg er at bytte av kondensatoren også påvirker bassen i betydelig grad i denne høyttaleren. Bassen fremstår som mye renere og med større dynamikk en jeg trodde disse høyalterene kunne gjengi. Jeg har prøvd med sub tidligere, men har ikke fått dem til, så de ble solgt. Nå ser jeg ikke lenger noe poeng i sub, da høyttalerne for meg gir helt ok gjengivelse av kontrabass. Jeg opplever at ved endring til disse kondensatorene løftes høyttaleren langt mot de aller beste jeg har hørt av High-end.

    Så hvor går veien videre?
    Hva kunne være resultatet med Duelund kondensatorer.
    Hva med kondensatorene i bassen? Vil bytte av desse gi ett tilsvarende løft?
    Hva med spolen i bassen? Bytte til Jenzen Paper inn wax?
    Jeg aner ikke.
    Takk til alle som har bidratt med tips og hjelp så langt.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Har du målt kapasitansen på kondensatorene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn