Kompresjonsdriver, konstruksjon og nye tanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er vesentlig mer nyansert enn et enkelt svar i en setning.
    Koniske horn gjerne ikke helt heldig med tanke på moder.
    Hvor mye dette betyr på et midbasshorn veit jeg ikke.

    Det er i hvertfall enklere å bygge enn om en skal bue dette etter en som eksempel eksponential eller tractrix profil.

    Angående drivere, om skal ha ringradiator så blir det en diger spole som vil kreve dertil magnetkraft, men det er gjerne ikke allvedens likevel?
    Tenker du fortsatt papirmembran og tøyoppheng?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.482
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Ingen hørbar forskjell å spore da vi prøvde det, godt mulig det finnes en teori som påstår noe annet men det bekymret ikke meg den gang uansett. Dette er uansett veldig enkle/grove konstruksjoner. Det ble heller ikke aktuelt å lage slike så temaet ble ikke forfulgt videre. Er uansett ingen stor tilhenger av koniske horn.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du har nok rett :)
    Mistenker Sneaker ønsker å utvide arbeidsområde, og nytte en kompdriver som kan takle 80-2k eller noe slikt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Hadde vært fett med noe som gikk enda lenger opp. Ellers er jeg nok tilhenger av å krumme flatene i hornet noe der det er mulig.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Snickers-is, er det noen nye nyheter angående dette prosjektet som du liker å dele?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Ja, egentlig en god del, men jeg har det litt på vent noen uker fordi det er andre ting som er nødt til å fullføres først.

    Jeg kan røpe et par ting:

    - Driveren har fått ny motordesign. Det skiftet fra aksial til radial magnetkrets. Den blir da lettere og mer kompakt, men ganske nøyaktig like kraftig. Dette ble gjort da neodymium-prisene var oppe i nesten 2000kr/kg.

    - Fasepluggen vil bli 3D-printet i ett stykke. Det vil bli benyttet resin-printer slik at siden som vender mot membranen der også membranen festes, har ekstremt god nøyaktighet (mindre enn 0,05mm, hvilket er under 1/10 av avstanden mellom membran og faseplugg). Dette gir ekstremt lave eksemplaravvik og gjør også at man kan lage helt innkapslede kanaler i flere lag, man blir mindre avhengig av en del detaljer på aluminiumshuset, og det kan dermed lages slik at den samme driveren kan leveres med flere exit-størrelser og exit-vinkler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn