Kompliserte riia innstillinger

rørsus

Barbeque entusiast
Ble medlem
30.07.2012
Innlegg
217
Antall liker
287
Hei, har en gammel MAS Marquis II forforsterker med innebygget riia. Jeg finner ingen manual på nett. Har kjøpt meg platespiller til loftsbruk, og tenkt kombinert med denne forfosterkeren. På platespilleren sitter det en Denon DL-160. Noen formeninger om hvordan bryterene skal stå?
Riia.jpg
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ta kontakt med produsenten, kan ikke de hjelpe deg, så yter de dårlig service!

Metaxa
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
En Dl160 er en high output MC pick up som skal i grunn ha samme innstillinger som MM.
Uten nærmere info er det nesten umulig å vite hvordan dippen skal stå.
Det de sannsynligvis styrer er gain og loading. Still begge kanaler likt, gå systematisk og forsiktig frem og de skal være mulig å lytte seg frem til bra resultat
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.393
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det habicht sa. Begynn med pos 1/ til "ON" på begge. Dette er ofte MM/MC velgeren.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.907
Antall liker
11.293
Sted
Ytterst i havgapet...
Motstanden som passer i linje med #1 er i alle fall 47k... resten av motstandene ser ut til å være i området under 1k... kan denne brukes til MC direkte??
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.475
Antall liker
7.999
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Manualen sier såvidt jeg kan se ingenting om settinger og ikke mye annet matnytting heller. Kun at "Input micro switches allow over 69 different combinations of input impedance, whilstthe phono input stage can be configured for operation with either Moving Magnet orMoving Coil cartridges." Ellers er det sett forklaringer rundt teknikk og mye selvskryt.

En omtale nevner at "The phono section uses proprietary push-pull differential input topology, with carefully selected and matched transistors. Internal microswitches allow the user to select a range of over 60 loadings from 10 ohms up to 47k ohms, with a single switch available to add 270pF of extra capacitance if necessary."

Utover dette kom Google for min del opp med nada.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.490
Antall liker
13.663
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Du kan jo måle på inngangen (mellom + og -) med eit multimeter (med forsterker slått av) medan du tester ut ulike posisjonar..
For meg ser det ut til at posisjon 1-7 er motstand setting og 8: ekstra kapasitans.

Peder
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Mener det skal være mulig å lese lasten ut i fra merkingen på disse motstandene. Men det er vel for de som kan det:)
 

rørsus

Barbeque entusiast
Ble medlem
30.07.2012
Innlegg
217
Antall liker
287
Du kan jo måle på inngangen (mellom + og -) med eit multimeter (med forsterker slått av) medan du tester ut ulike posisjonar..
For meg ser det ut til at posisjon 1-7 er motstand setting og 8: ekstra kapasitans.

Peder
Takk -det skal jeg prøve. Greit å få laget en oversikt ifht til ande pu'er også :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.569
Antall liker
27.607
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lenge siden jeg har syslet med matematikk, men hvis du har så mange posisjoner, tyder det jo på at det ikke bare er å sette en og en dpiswitch i "on- posisjon". Du kan vel leke deg med alle dipswitchene samtidig.....

Lykke til!

Mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.907
Antall liker
11.293
Sted
Ytterst i havgapet...
Egentlig veldig enkelt å lese motstandsverdier, men noen av fargekombinasjonene indikerer at dette ikke er E-serie motstander, - eller så er det fargeforvrening i bildet... Det ser ut som 47k, 1k,2k,1k, 820, 300, 100 - fra høyre mot venstre.... styroflexkondisen er 220p.....
Det enkleste er å måle motstandene med alle DIP bryterne av, - da er bare ene enden av motstandene tilkoblet
Men - hvis denne handterer båe MM og MC, må det også være en gain setting et eller annet sted...
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Bekrefter det med at fargekombinasjoner på motstander kan være vanskelig å lese ut fra bilder, men, det finnes gratis apper til phones and brett og sikkert pizzaboxer og som gjør motstandsverdiene enkle å lese for alle..
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.475
Antall liker
7.999
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ser at dingsen har fått mye skryt, men er omtalt som ganske så omstendelig å få max ytelse ut sv. Da er det jo litt kjipt at de ikke har lagt litt mer innsats i å lage en god og opplysende manual.
 

rørsus

Barbeque entusiast
Ble medlem
30.07.2012
Innlegg
217
Antall liker
287
Jeg pakker alt sammen i bilen og reiser til Hifi-Guiden på Hamar i morgen - så får Arild prøve å finne ut av det og hva som spiller best :) Jeg får på kjøpet en sårt tiltrengt pause fra hjemmekontoret og litt sosial trening.
 
Topp Bunn