kommer ikke på internett.

S

svk

Gjest
har kontakt med nettverket. alle programmer på server virker fint.
men ingen kontakt med internett. ploppet opp at ip adresse i bruk av annen enhet, mens jeg prøvet og feilet. må jeg sette opp ny fast ip adresse eller noe sånt? må jeg inn via server for å få dette til?
vil helst ikke tukle med server, kan fort få 20 sure kollegaer
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
ping www.vg.no
så kan du pinge
ping 195.88.55.16

Bare for å utelate evt. dns problematikk
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Bruker du dhcp? I så tilfelle kan du forsøke ipconfig /release med ipconfig /renew etter et par minutter.
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
vet ikke om vi bruker dhcp... kan prøve ipconfig på mandag npr jeg er på jobb igjen
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Hvis du kjører trådløst bør du vel reboote trådløs router først. Beklager noen "skudd i blinde" men infoen rundt problemet er litt tynn. Forutsetter at du har bootet PC med problemet? Er noe endret på PCen. Installasjoner av noe slag? De fleste nettproblemer har en enkel rasjonell forklaring, selv om det kan se ut som endringene er betydningsløse. Etter min erfaring;)
 
S

svk

Gjest
er kablet nettverk. pc'n har stått stuet vekk i 3år.har vært i bruk 2-3år før en eller annen stua den i en krok.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Da sjekker du brukte ip adresser på routeren. Og velger en ubrukt ip adressepå pc'en. Sjekk at pc'en ikke er satt opp med hdcp.
 
S

svk

Gjest
har jo kontakt med router. får jo opp de andre pc'ene og programmet vi bruker på server kjører jo. bare internett som ikke virker. nettverk er noe drit
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Ip adessen til routeren er vanligvis 192.168.1.1 Skriv i det addressefeltet (f.eks som VG.no) i en browser (intenet browser :Explorer, safari,firefox). Da får du opp pålogginga til routeren. Her må du lete etter nettverkskartet hvor brukte ip adresser vises. Om du ikke får opp routeren på den adressen så er du avhenging av en endringslogg som en nettverksansvarlig har laget.Der står vel Ip adressen til routeren. Og brukernavn og passord Eller kontakt den som har satt opp nettverket og har glemt dokumentasjonen:) Hvis det blir vanskelig så bør du kanskje skaffe hjelp fra noen som kan nettverk. Blir vanskelig å gi råd når ikke jeg vet om du forstår hva jeg skriver om:)
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Svaret er helt klart: ja!

(Eller: nei (dersom du har en mer negativ tilnærming))

(Bare for å hjelpe deg litt videre)
 
S

svk

Gjest
har litt greie på data,men nettverk har jeg ikke noe peiling på. om triksa ovenfor her ikke virker så gir jeg opp.
har pc som fungerer i nettverk på jobb. men den pc'n jeg fant i kroken har bedre skjermkort og noe raskere cpu. samt isolert kabinett.tenkte å bytte. itansvarlig har slutta for 2år siden.vi andre i firma har ikke peiling på nettverk.
 
Sist redigert av en moderator:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Enkel forklaring: Pcene ellers er satt opp til å få adresse fra ruteren. Den nye (gamle) maskina har fått satt en fast adresse. En av de andre maskinene har fått tildelt den samme adressen som er satt fast.

Fiks: Sjekk hvilken ip-adresse serveren har (ta opp en kommandolinje og skriv inn ipconfig).
Gå på ruteren og endre dhcp-oppsettet, slik at den ikke deler ut adressen til servere. Om serveren har adresse 192.168.1.30, setter du ruterens dhcp-pool til å dele ut fra 192.168.1.64 til 192.168.1.250

Om dette ikke ga mening, så kan det være lurt å leie inn en kar til sånne ting. Om du svir av 4 timer på å finne ut av dette, så er det kroner som kostet mye å spare inn...

Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
jeg forstår hva du mener. men tror jeg holder meg unna routeren da det ikke er mitt fagfelt. er heller ikke ansatt som itansvarlig.
tenker jeg rigger til pcen i første omgang via wifi. så er den klar til bruk når den tid kommer.må få lagt inn win 10 mens det ennå er gratis. så får vi leie inn en mann når en eller flere pcer må kobles til.

skulle nok fått d til men er ikke rom for å feile. kan ikke risikere og sette hele driften utav spill
 
Sist redigert av en moderator:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er det ikke resettknapp bak på ruter?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men har dere ikke noen som drifter dette anlegget eller er hver man sin egnen lykke smed og kan koble på hva en vil ??
 
S

svk

Gjest
Men har dere ikke noen som drifter dette anlegget eller er hver man sin egnen lykke smed og kan koble på hva en vil ??
man er sin egen lykkesmed og kan gjøre hva en vil,så lenge en ikke ødelegger noe :)
har en fjernsupport som får ordnet noe via team viewer
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
På kommandolinjen (søk på cmd fra startmenyen, tror jeg) skriver du:

ipconfig /release [enter]
ipconfig /renew [enter]

...hvis dere tildeler ip-nummer automatisk fra en dhcp-server. Hvis ikke er to maskiner satt opp med samme IP-nummer.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Konsulenter nevner sjelden at det oft løser seg ved å avinstallere nettverkskort fra device manager og samtidig velge å slette driverpakken, boote maskinen så kjører det opp selv.
 
S

svk

Gjest
takk for mange gode tips. skal prøve tipsa nevnt her i ledige stunder.om det skjærer seg, så stuer jeg bare bort pc'n igjen :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvis du er heldig nå så ringer det noen fra India som guider deg igjennom prosessen steg for steg. Jeg har fått 5-6 slike telefoner, men desverre for meg så har jeg ikke vært v pc’n når de ringer.

-hello sir. I’m calling you to help you with your computer problems.. ( med indisk gebrokken engelsk )
 
S

svk

Gjest
ingen av triksa her fungerer. legger inn win på nytt og håper maskina får ei ny ipadresse
 
S

svk

Gjest
funker ikke. ser ut som en ikke kommer utenom å gå i oppsett på router

ingen kontakt ned dhcp. er faste ip adresser. et skritt videre.

på min maskin så er dns server samme som servers ip
 
Sist redigert av en moderator:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
funker ikke. ser ut som en ikke kommer utenom å gå i oppsett på router

ingen kontakt ned dhcp. er faste ip adresser. et skritt videre.

på min maskin så er dns server samme som servers ip
Ruter:Ligg unna ruteren, spesielt hvis det fungerer for andre brukere.
DNS: Det er helt normalt.server er lokal DNS.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
"har kontakt med nettverket. alle programmer på server virker fint.
men ingen kontakt med internett. ploppet opp at ip adresse i bruk av annen enhet, mens jeg prøvet og feilet. må jeg sette opp ny fast ip adresse eller noe sånt? må jeg inn via server for å få dette til?
vil helst ikke tukle med server, kan fort få 20 sure kollegaer"

Har du løst dette? Du får beskjed om at du bruker samme IP som annen enhet.
Det må du fikse.
Har ingenting med server/ruter/dhcp å gjøre.
 
S

svk

Gjest
har nå funnet ei excelfil med nettverkskart. håper d løser seg nå. ser på min maskin at ip er tastet inn manuellt. får taste inn ei ledig adresse. krysser fingrene
 
S

svk

Gjest
da var jeg på nett. takk for hjelpen.
fikk også lagt inn windows 10 gratis.
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: TT.
Topp Bunn