Kommentarer på salgsannonser?

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Mulig det har vært diskutert tidligere, å ha kommentarfelt på salgsannonser? Ser at det også kan ha en ulempe, da det kan bli mas og irrelevant info rundt en annonse. Men det kunne hjulpet godt når en ser ting til salgs som kanskje er for godt til å være sant.
Som nå om dagen, hvor det ligger noen produkter solgt fra "Other country", av norske navn, med dårlig språk, pris en del lavere enn snittet man ellers ser osv. Mange varsellamper som blinker. Så kan man også være heldig i et rimelig dødt marked og spesielt stille tid, eller?
Har også sett noen selgere nå med mange produkter til salgs, men uten en eneste tilbakemelding. Merkelig..?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det er noen fordeler ved å ha mulighet til å kommentere under salgsannonser, men ulempene ved å ha det slik veier såpass tungt, og vi kommer nok ikke til å innføre denne muligheten.

Mvh
Høvdingen

T

Tittentei

Gjest
Da er det bedre med en fin og tydelig rapporteringsknapp på annonser, slik at folk som titter enkelt kan se og rapportere mistenkelige annonser til moderatorene.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.273
Sted
Sølvbyen
En grunn til å ha kommentarfelt syns jeg kan være de annonsene hvor ting prøves solgt for høyere pris enn de kostet nye. Er noen av dem, særlig når det er ting som har vært på kampanje. Da syns jeg det er helt greit med kommentarer av typen f.eks. "Erru helt dust, eller? De sub'ene der var på kampanje og kostet nye flere tusen mindre enn du forlanger!".

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Slike kommentarer har kun verdi dersom den nevnte kampanjen fremdeles kjøres i det aktuelle tidsrommet for annonsen.
Det hjelper lite hva varen kostet i går, dersom du skal handle i dag. Alle som har fylt bensin på en mandag bør være smertelig klar over dette.

Jeg er med andre ord glad det ikke er kommentarmuligheter på annonsene så jeg slipper å lese slikt her.

Mine forslag:
Er det noe du mener er totalt feil og du ønsker å hjelpe selger med å rette opp annonsen, så sender du en privat melding om dette.
Er det åpenbar svindel/tyvegods/køddeannonse, rapporterer du det til moderator.
Er det noe du ikke synes er et bra nok produkt eller til en god nok pris til at du selv ville kjøpt det, så lar du bare være å kjøpe det.

T

Tittentei

Gjest
En grunn til å ha kommentarfelt syns jeg kan være de annonsene hvor ting prøves solgt for høyere pris enn de kostet nye. Er noen av dem, særlig når det er ting som har vært på kampanje. Da syns jeg det er helt greit med kommentarer av typen f.eks. "Erru helt dust, eller? De sub'ene der var på kampanje og kostet nye flere tusen mindre enn du forlanger!".
På head-fi.org i USA så har de strikte regler på at bruktmarkedet ikke skal brukes av bargain hunters som tråler for å flippe produkter for profitt. Tar de noen for å kjøpe et knippe hodetelefoner på billigsalg via Amazon, som så annonserer disse på nettstedet for mer enn tilbudet etter at tilbudet har gått ut, så blir vedkommende i verstefall utestengt.

Hvem er denne regelen positiv for? Ingen jeg kan se.

Hvem er denne regelen negativ for?

Vel, de som flipper for profitt selger ofte billigere enn retail, så alle de som ikke rakk å få tilbudet får en mulighet til å kjøpe til et noe mindre bra tilbud. Begge vinner. Med regelen vinner ingen, bortsett fra de som selger via Amazon.

Et verstingtilfelle der borte var da et svært aktivt og bidragsytende medlem under brukernavnet DubstepGirl skulle selge rørsamlingen sin. Hun hadde samlet opp svært mange rør over lang tid, også ekstra rør av de hun likte godt. En dag bestemte hun seg for å gå over til transistor og annonserte da alle rørene sine. Iløpet av tiden som hadde gått siden hun kjøpte dem, var noen av rørene steget markant i verdi.

Enden på visa ble at hun fikk klar beskjed om at enten måtte hun selge til samme priser som hun hadde gitt!!! eller så fikk hun ikke lov til å annonsere rørene gratis på bruktmarkedsidene til head-fi. Jeg fikk totalt sjokk over måten det der ble gjort på, og bestemte meg vel egentlig da for at Head-fi.org er en søppelplass.

Resultatet ble at hun måtte selge via eBay, men der er det store suksessprovisjoner for hvert salg, så det var en riktig trist sak.

Ingen hadde selvfølgelig sagt noe om rørene hadde falt i verdi og hun måtte selge med store tap. Det handler om at folk er misunnelig og ikke unner andre en god handel, tror jeg.

---

Jeg kan se irritasjonen i at et produkt dukker opp billig på finn, for så å havne her med opptil dobbel pris like etter. Er stor fan av vintage JBL, og en dag dukket det opp et strøkent sett med JBL 250Ti på Finn. Prisen var satt til latterlige 8000, og disse er ettertraktet og kan gjerne gå for 16-20k til rette mannen. Det var risikofri profitt, og jeg hadde lyst til å slå til og så annonsen meget tidlig. Jeg kunne ha kjøpt for 8k, prøvd dem og i verstefall tjent 8k på dem. Dog fikk jeg litt dårlig samvittighet, siden det kanskje satt en stakkar på andre siden som hadde hatt disse hele livet og trodde det var noe gammelt ræl, så jeg kontaktet ham og sa han hadde feilpriset totalt. Han fortalte meg at han hadde lagt merke til det, for etter svært kort tid med annonsen ute, hadde pågangen vært massiv. Han takket for at jeg sa fra, og fortalte at en avtale var gjort, og spist er spist.

3-4 dager senere dukket de opp på bruktbørsen her til 16k. De forsvant igjen rimelig kvikt, og de ble faktisk solgt til korrekt pris på rundt 16. Prisen var faktisk ganske god den også. Merket at det stakk litt i meg, det skal jeg innrømme, men det er til syvende og sist ikke noe jeg har en drit med.

Det fine med at noen støvsuger markedet for billige ting og legger det ut igjen til høyere pris er jo at bruktprisene holder seg moderate. Ved at annonser med lave priser forsvinner fort, så setter ikke inntrykket seg om at dette er verdien på produktet. Hvis du hadde hatt en forsterker med verdi på 20k og en eller annen løk la den ut til 5k, så hadde du neppe vært fornøyd om den lå ute lenge. Da er det best om en eller annen kjøper den fort som fy og legger den ut for 20k.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.195
Torget vurderinger
2
Jeg synes det fort blir mange meningsløse kommentarer under salgsannonser. Som Titteitei sier så er det utrolig strengt på head-fi mhp å selge produkter dyrere enn de ble kjøpt. Det ender ofte med kontant og permanent ban. Det er overaskende hvor god god kontroll medlemmene der har på bruktmarkedet. Hvem som har solgt hva tio hvem for hvilken pris.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.273
Sted
Sølvbyen
Mulig det bare er jeg som er litt rar, men jeg syns det blir helt merkelig når folk driver og skal selge ting for høyere pris brukt, enn de ga for det når det var nytt. Eller om de har kjøpt det brukt selv til uvisst hvilken pris, og prøver å late som at det kostet mer enn det gjorde når det var nytt selv om det har vært på kampanje til sterkt nedsatt pris o.l., eller i verste fall bare ljuger om den opprinnelige utsalgsprisen på produkter som er ute av salg. Selvsagt finnes det unntak og ting som stiger i verdi, men det er ofte sjeldne objekter og vintagegreier som har en helt spesiel status.

Men selvsagt, folk får gjøre som de vil. Hvis "dere andre" syns det er ok å kjøpe ting på sånne betingelser, så for all del. Selv blir jeg bare irritert av denslags taskenspilleri og handler ikke med slike betlere.

Jeg husker forresten at det var kommentarfelt under bruktannonsene på avforum.no tidligere. Det var svært vellykket. Det var iallfall underholdende. Men for å være seriøs er jeg litt delt når det kommer til hvor lurt det er å tillate alle og enhver å kommentere på andres annonser.

Edit: dette handler forresten ikke om å være misunnelig og ikke unne andre en god handel, men om hva jeg rent subjektivt anser som redelig og uredelig.

T

Tittentei

Gjest
En fyr her inne fortalte meg at han kjøpte et sett htt, og disse hadde vært på tilbud like før. Da han fikk dem levert av selger, fikk han en kopi av kvitteringen, og på kopien var det tusjet over den orginalen prisen, men ikke bare på kopien, det var kopi av en kopi med tusj på, så helt umulig å se, lol.

Det er jo slik at man må hummre litt av det også. Det kalles kremmeri. Men en uting er kjøpere som maser og graver etter hva du har betalt for noe også. Hvorfor er det relevant? Det er jo hva alternativkostnaden deres for produktet som er viktig. Prisen den som selger har betalt, er egentlig irrelevant for kjøper, men god info å ha som kjøper, det er det selvsagt ;D

Skal innrømme at jeg har brukt hva andre har betalt som argument for å få litt billigere, jeg er ikke noe bedre sjæl, og jeg liker ikke å betale mer enn kjøper betalte jeg heller, hehehe, men å kalle det uredelig å ville selge for mer enn man betalte, synes jeg er å trekke det litt langt. ;D Det kan kanskje være litt sånn at det er frekt å spørre hva andre har betalt for noe som er til salgs også?

Har opplevd mye merkelig i bruktmarkedet her inne, og det er samme regla hver gang man legger ut noe, med dårlige presse-prisen ned argumenter gang på gang. Har sittet og ledd mye: "Jeg bare vurderer.", "Jeg så en annen som kostet ditt og datt", "Jeg har mye utgifter og kan ikke så mye nå, men hva med <skampris her>", og "Hva sier du til <lav pris>, betaler med en gang!!!" Det er jo komisk, for de fleste som handler i bruktmarkedet vet utmerket godt at den største delen av tapet er tatt allerede, og de nekter å tape et rødt øre. De vil kjøpe, prøve og gjerne selge igjen med 0 eller litt fortjeneste, men sjelden et tap på 5-10 %, selv om første kjøper allerede har svelget 40 %. Ting skal selges til halv pris, og gjerne halv pris av den rabatterte prisen en desperat forhandleren har vært dum å gi en gang under ei likviditetskrise. ;D

Og igjen, ja, jeg pruter selv. Kommer med de samme dårlige argumentene fra tid til annen og er med på å skape klimaet jeg selv ler av.

En av de mest lattergivende episodene var da en potensiell kjøper kalte meg for kynisk da prutingen hans ikke bet på et lydprodukt som kostet 3200 hos Komplett, og jeg ville ha 2k for. Det var fordi jeg ikke ville selge ham et nesten ubrukt produkt for 50 % av nypris. Han mente jeg var ung og kynisk og var en av de som ødla sentralen, for han hadde holdt på med hifi i mange år, og det var vanlig at prisene var slik og sånn, så at jeg skulle ha mer enn 50 % for et nesten ubrukt produkt på 1 år var kynisk.

Man kan jo faktisk ikke annet enn å le av det.

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
403
Det er noen fordeler ved å ha mulighet til å kommentere under salgsannonser, men ulempene ved å ha det slik veier såpass tungt, og vi kommer nok ikke til å innføre denne muligheten.

Mvh
Høvdingen
Høvdingen: Det er en helt riktig avgjørelse. Vi hadde kommentarmuligheter på salgsannonser på det gamle avforum.no (som muligens våkner til liv igjen disse dager). Der ble ordningen til dels "misbrukt" gjennom useriøse kommentarer, og noen ganger ødela det salget til vanlige selgere. Andre ganger klarte vi dog å få luket bort noen userøse aktører, men jevnt over var ulempene større enn fordelene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Merkelig at enkelte mener de har rett til å diktere prisen på andres eiendom. Jeg ville uansett være varsom med å handle med slike da det er mye som kan gå galt når man innlater seg med slike personligheter.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Når man ser hvor hett det kan bli her inne for noe så banalt som en halvmeter kobberlisse, så er det kanskje greit å la dette være som det er. Rabiate kommentarer om pris (og selger), er muligens ikke et fornøyelig scenario for den som vil selge? Pris/info kan man da glatt diskutere pr pm.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hadde ikke gjort noe med en form for rapporteringsordning eller mulighet for kommentar, men ja det har sine ulemper. Men synes og det er litt ugreit med forsøk på lurerier, det ligger for eksempel annonse hvor ett produkt selges til godt over det dobbelte av hva produktet koster nytt i dag.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Hadde ikke gjort noe med en form for rapporteringsordning eller mulighet for kommentar, men ja det har sine ulemper. Men synes og det er litt ugreit med forsøk på lurerier, det ligger for eksempel annonse hvor ett produkt selges til godt over det dobbelte av hva produktet koster nytt i dag.
Det er en link med "Rapporter annonsen til moderator" i hver eneste annonse, og vi leser alle rapporteringer som blir innsendt.

Mvh
Høvdingen

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Det er en link med "Rapporter annonsen til moderator" i hver eneste annonse, og vi leser alle rapporteringer som blir innsendt.

Mvh
Høvdingen
oisann det har jeg ikke lagt merke til, men det var jo bra :)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum

Mvh
Høvdingen
oisann det har jeg ikke lagt merke til, men det var jo bra :)
Den linken har jeg benyttet med stort hell på en "Souns Faber"-annonse. Høvdingen var raskt ute med å slette annonsen. :)

Topp Bunn