En grunn til å ha kommentarfelt syns jeg kan være de annonsene hvor ting prøves solgt for høyere pris enn de kostet nye. Er noen av dem, særlig når det er ting som har vært på kampanje. Da syns jeg det er helt greit med kommentarer av typen f.eks. "Erru helt dust, eller? De sub'ene der var på kampanje og kostet nye flere tusen mindre enn du forlanger!".
På head-fi.org i USA så har de strikte regler på at bruktmarkedet ikke skal brukes av bargain hunters som tråler for å flippe produkter for profitt. Tar de noen for å kjøpe et knippe hodetelefoner på billigsalg via Amazon, som så annonserer disse på nettstedet for mer enn tilbudet etter at tilbudet har gått ut, så blir vedkommende i verstefall utestengt.
Hvem er denne regelen positiv for? Ingen jeg kan se.
Hvem er denne regelen negativ for?
Vel, de som flipper for profitt selger ofte billigere enn retail, så alle de som ikke rakk å få tilbudet får en mulighet til å kjøpe til et noe mindre bra tilbud. Begge vinner. Med regelen vinner ingen, bortsett fra de som selger via Amazon.
Et verstingtilfelle der borte var da et svært aktivt og bidragsytende medlem under brukernavnet DubstepGirl skulle selge rørsamlingen sin. Hun hadde samlet opp svært mange rør over lang tid, også ekstra rør av de hun likte godt. En dag bestemte hun seg for å gå over til transistor og annonserte da alle rørene sine. Iløpet av tiden som hadde gått siden hun kjøpte dem, var noen av rørene steget markant i verdi.
Enden på visa ble at hun fikk klar beskjed om at enten måtte hun selge til samme priser som hun hadde gitt!!! eller så fikk hun ikke lov til å annonsere rørene gratis på bruktmarkedsidene til head-fi. Jeg fikk totalt sjokk over måten det der ble gjort på, og bestemte meg vel egentlig da for at Head-fi.org er en søppelplass.
Resultatet ble at hun måtte selge via eBay, men der er det store suksessprovisjoner for hvert salg, så det var en riktig trist sak.
Ingen hadde selvfølgelig sagt noe om rørene hadde falt i verdi og hun måtte selge med store tap. Det handler om at folk er misunnelig og ikke unner andre en god handel, tror jeg.
---
Jeg kan se irritasjonen i at et produkt dukker opp billig på finn, for så å havne her med opptil dobbel pris like etter. Er stor fan av vintage JBL, og en dag dukket det opp et strøkent sett med JBL 250Ti på Finn. Prisen var satt til latterlige 8000, og disse er ettertraktet og kan gjerne gå for 16-20k til rette mannen. Det var risikofri profitt, og jeg hadde lyst til å slå til og så annonsen meget tidlig. Jeg kunne ha kjøpt for 8k, prøvd dem og i verstefall tjent 8k på dem. Dog fikk jeg litt dårlig samvittighet, siden det kanskje satt en stakkar på andre siden som hadde hatt disse hele livet og trodde det var noe gammelt ræl, så jeg kontaktet ham og sa han hadde feilpriset totalt. Han fortalte meg at han hadde lagt merke til det, for etter svært kort tid med annonsen ute, hadde pågangen vært massiv. Han takket for at jeg sa fra, og fortalte at en avtale var gjort, og spist er spist.
3-4 dager senere dukket de opp på bruktbørsen her til 16k. De forsvant igjen rimelig kvikt, og de ble faktisk solgt til korrekt pris på rundt 16. Prisen var faktisk ganske god den også. Merket at det stakk litt i meg, det skal jeg innrømme, men det er til syvende og sist ikke noe jeg har en drit med.
Det fine med at noen støvsuger markedet for billige ting og legger det ut igjen til høyere pris er jo at bruktprisene holder seg moderate. Ved at annonser med lave priser forsvinner fort, så setter ikke inntrykket seg om at dette er verdien på produktet. Hvis du hadde hatt en forsterker med verdi på 20k og en eller annen løk la den ut til 5k, så hadde du neppe vært fornøyd om den lå ute lenge. Da er det best om en eller annen kjøper den fort som fy og legger den ut for 20k.