Forsterkere Kobling av subwoofer til høyttalerterminaler

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har tidligere kun benyttet min REL subwoofer med forskjellige stereoforsterkere. Nå har jeg to brokoblete klasse D stereoforsterkere og lurer på hvordan jeg skal koble subben mot høyttalerterminalene.

Hadde det vært kun en stereoforsterker (balansert) skulle gul kobles mot venstre + og rød mot høyre +, mens svart ledning mot chassis. Bør jeg koble begge mot + på en av ampene, eller skal jeg koble mot + på begge forsterkerne? Jeg har ikke festeskrue for jord på ampene, men jeg antar det er helt greit at den svarte ledingen er løs, så lenge den ikke «plukkes opp» noe støy?

04E47F0C-AE63-4C5A-BDCE-5EB71ACBFCAB.jpeg
360F78FB-5980-40C7-AA0C-276674931DEE.jpeg
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Tipper du bør hente utsignalet fra Bricastien. Er det liv i RCA Out på Bricastien når du samtidig bruker XLR Out? If so bruker du en 2RCA-2RCA inn i sub. (Er vel det som heter Low Level?). Altså ikke bruke REL kabelen i det hele tatt.

Uten at jeg er noen ekspert eller forkynner av den eneste sannhet :)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Tipper du finner det her
Takker, men såvidt jeg ser viser den ikke hvordan jeg kobler brokoblede stereoforsterkere.

Alt er forsovet greit hvis jeg kan «tenke» de to brokoblede ampene som en stereoforsterker, og dermed koble mot + på begge, men det er jeg altså usikker på.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Tipper du bør hente utsignalet fra Bricastien. Er det liv i RCA Out på Bricastien når du samtidig bruker XLR Out? If so bruker du en 2RCA-2RCA inn i sub. (Er vel det som heter Low Level?). Altså ikke bruke REL kabelen i det hele tatt.

Uten at jeg er noen ekspert eller forkynner av den eneste sannhet :)
Har mest lyst å benytte high level kobling, men low level er jo selvfølgelig et alternativ hvis det er signal ut fra RCA når jeg benytter XLR. Det vet jeg ikke, men visst det blir aktuelt kan sikkert Endpoint svare på det for Bricastien.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
To brokoblede stereoforsterkere = to monoblokker.

Jeg tenkte høynivåkobling av én REL-sub til mine Bryston monoblokker - men ble advart mot dette av folk her på Hifisentralen som kan mer om dette enn meg - og Bryston var enda mer kategoriske: "Ikke prøv dette hjemme!". Så da ble det slik.

Men du kan jo sjekke med Bricasti hvis du fortsatt tenker tanken.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
To brokoblede stereoforsterkere = to monoblokker.

Jeg tenkte høynivåkobling av én REL-sub til mine Bryston monoblokker - men ble advart mot dette av folk her på Hifisentralen som kan mer om dette enn meg - og Bryston var enda mer kategoriske: "Ikke prøv dette hjemme!". Så da ble det slik.

Men du kan jo sjekke med Bricasti hvis du fortsatt tenker tanken.
Takker så mye, Ulf! Skjønner mer og mer at dette ikke er så rett frem som jeg trodde 🙁 At de blir å betrakte som to monoblokker var en strek i regningen. Trenger da high level kabel med splitt for å koble subben mot forsterkerne. Det lar seg jo gjøre å bestille, men tror jeg først sjekker med @Endpoint Audio om forslaget til jorwed om å benytte RCA utgangene på Bricasti mot low level på subben samtidig som jeg benytter XLR utgangen på Bricasti mot ampene 🤔
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har løst det på tilsvarende måte her hjemme: Fra forforsterker (ML 326s) via XLR til effekttrinnene (Bryston) - og fra forforsterker via RCA L+R til sub L+R. Fungerer helt utmerket.

Man kan jo selvfølgelig gruble over om andre måter å gjøre det på ville ha vært bedre - men det er nå en gang "sånn det er". Det er bare å senke skuøldrene og nyte musikken.
 
Topp Bunn