Ønsker anbefaling Koble effektforsterker til TV via?

sammadet

Medlem
Ble medlem
11.12.2020
Antall liker
0
Sted
Bokn
Har gått till innkjøp av klipsch mk2 med en nad c275bee effektforsterker. ønsker tips til hvordan jeg kan koble dette til tv for å kunne justere volum med fjernkontroll. Må jeg til med en reciever eller forsterker? tips til hvilken isåfall? dersom jeg bruker hdmi fra tv til forsterker kan jeg da justere lyd med fjernkontroll til tv?
har også en dacmagic 100 og en sonosconnect gen 1.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.899
Torget vurderinger
1
Har du en pre eller DAC med hdmi-inngang så er det mulig å bruke HDMI-ARC for å få lyd ut fra TV og til stereo.
Jeg har HDMI på begge forsterkerne mine, og styrer de med fjernkontrollen til TVn for lyd. Mange merker har mulighet for dette, Bluesound har også noe med HDMI, skulle ikke forundre meg om Sonos har det på nyere generasjon også.

sammadet

Medlem
Ble medlem
11.12.2020
Antall liker
0
Sted
Bokn
Takk for innspill. Verken cambridgeaudio dacmagic 100 eller sonos'n min har hdmi inngang.. Men via hdmi hørtes veldig greit ut.

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
Hvis du har optisk ut fra TV eller dekoder kan du kanskje bruke en slik løsning inn på dac.

sammadet

Medlem
Ble medlem
11.12.2020
Antall liker
0
Sted
Bokn
Hvis du har optisk ut fra TV eller dekoder kan du kanskje bruke en slik løsning inn på dac.
Ja, har tv med optisk ut. Probleme blir da at jeg ikke får justert volum med fjernkontroll, da jeg kun har effektforsterker.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.067
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
den enkleste metode er å bruke en kabel fra hodetelefon utgangen på Tv og til RCA på effek. da vil du kunne bruke TV som volumkontroll. Dog er nok en preamp der imellom det absolutt beste alternativet.

På min TV kan jeg i menyen velge hvordan TV'n skal sende ut lyden.. interne høytalere, optisk ut, hdmi eller hodetelefon ut.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.266
Ja, har tv med optisk ut. Probleme blir da at jeg ikke får justert volum med fjernkontroll, da jeg kun har effektforsterker.
Med optisk ut fra tv kan du styre volumet med fjernkontrollen til dekoderen din, men ikke med tv kontrollen. Jeg har optisk ut fra tv til DAC og kan da justere lyd via Altibox sin fjernkontroll.

sammadet

Medlem
Ble medlem
11.12.2020
Antall liker
0
Sted
Bokn
Med optisk ut fra tv kan du styre volumet med fjernkontrollen til dekoderen din, men ikke med tv kontrollen. Jeg har optisk ut fra tv til DAC og kan da justere lyd via Altibox sin fjernkontroll.
bruker ingen dekodere. Bruker av og til apple tv men etter jeg kjøpte nytt tv blir den og veldig lite brukt.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.330
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Preamp som de andre skriver er det du behøver ja.
Du behøver da en med innebygget DAC (om du ikke vil bruke den du har liggende, sjekket om den har volumkontroll?)
for å ta imot det optiske signalet fra din TV, konvertere til analogt signal og sende videre til ditt NAD effekt-trinn.

Enkel og billig løsning kan være f.eks Topping E30 som selges her i nettbutikken.
Jeg har en slik, men bruker den kun som DAC med fixed volum ut.
Kanskje ikke verdens beste preamp, men i et TV oppsett så trur jeg den duger godt.Den har også Coax og USB input, om du vil kople til andre kilder utenom TV. Og en grei remote..

sammadet

Medlem
Ble medlem
11.12.2020
Antall liker
0
Sted
Bokn
Preamp som de andre skriver er det du behøver ja.
Du behøver da en med innebygget DAC (om du ikke vil bruke den du har liggende, sjekket om den har volumkontroll?)
for å ta imot det optiske signalet fra din TV, konvertere til analogt signal og sende videre til ditt NAD effekt-trinn.

Enkel og billig løsning kan være f.eks Topping E30 som selges her i nettbutikken.
Jeg har en slik, men bruker den kun som DAC med fixed volum ut.
Kanskje ikke verdens beste preamp, men i et TV oppsett så trur jeg den duger godt.Den har også Coax og USB input, om du vil kople til andre kilder utenom TV. Og en grei remote..
Dac’n jeg har liggene har ikke volumkontroll. Topping E30 virker som en grei løsning. Trur jeg bestiller en sånn.(y)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.330
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
OBS på en ting, medfølgende remoten er fin men bør pekes rett mot Toppingen, og ikke på for lang avstand.
Og, du kan altså ikke styre volum med TV remoten din.
Om du har Apple TV 4K varianten, så kan Apple remoten programmeres til å styre volum på andre komponenter, selv om Apple TV ikke er i bruk/dvale. Bruker ikke min Topping som forforsterker, men benytter Apple remote på et par integrerte forsterkere. Apple remoten virker mye bedre enn andre medfølgende IR remotes jeg har.
Jeg har RIKS TV på Apple TV og benytter derfor kun Apple remote til av/på, kanalvalg, volum m.m.

Og to ting til -sjekk for sikkerhetsskyld at den står i preamp mode og med lavt volum før du starter opp.
Er vel default setting, men om den står i ren DAC mode så blir det HØYT med ditt oppsett NAD/Klipsch.

Det medfølger IKKE power adapter, kun USB kabel. Du kan hente strøm fra USB på TV om de gir nok styrke (På minTV så gjør 1 USB det) eller som anbefalt å bruke et adapter. Jeg benytter adapter fra gammel iPhone. Funker gull, 0 støy.

Sist redigert:
Topp Bunn