Klubbkveld hos Jamakr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Gratulerer med Bartoken Jamak.

    Enig med EspenL at Ring dacen til dCS er genial. Faren er at når man har dyppet tåa i dCS universet så kan man få ønske om å prøve ut storebrødrene. Hadde selv Rossini en periode som ble byttet til fordel av Vivaldi dac med klokke. Jeg er meget fornøyd nå og føler jeg har kommet til en "end-game" løsning her i gården!
    Det har du nok helt rett i. Men, "heldigvis" sette alt av kronasjefornuft (bra ord) en solid stopper for den slags ideer. Nå er det nok tid for å roe litt ned her i gården.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Fin DP samling utover gølvet der.
    Det er deilig når en kan legge en god bunke utover gulvet, og så plukke det beste for å legge på tallerkenen.
    Ser ikke Machine Head eller In Rock, men de står kanskje et annet sted?
    Har noen flere stående flere steder, men i alle fall en av dem du nevner er i en "boks" med vinyl, Så langt uåpnet. Også er det noe som heter cd....
    Må jo innrømme at Machine Head var littegran før min tid, og gjennom rimelig mange "samleplater" så har jo noe av innholdet blitt kjent på en måte. Men, her må letes - så jeg er sikker på at skatter ikke ligger bortgjemt.
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte nok at de kanskje ligger i bokser.
    Mine topp 3 DP er Machine Head, In Rock og Made in Japan.
    Liveplata med purple etikett låter bra. De to andre er dessverre ikke akkurat hifi-demo-quality.
    Det som er fint med hifi og musikk er jo at det er rene tidsmaskina.
    Forstår hva du mener med "før min tid", men jeg er jo enda litt yngre enn deg.:)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Tenkte nok at de kanskje ligger i bokser.
    Mine topp 3 DP er Machine Head, In Rock og Made in Japan.
    Liveplata med purple etikett låter bra. De to andre er dessverre ikke akkurat hifi-demo-quality.
    Det som er fint med hifi og musikk er jo at det er rene tidsmaskina.
    Forstår hva du mener med "før min tid", men jeg er jo enda litt yngre enn deg.
    Har nok litt med når jeg hadde noe og spille på. Tror jeg gikk i 6te klasse når jeg sparte sammen nok til MIJ plata. Hadde nok noen samleplater av type "Treff" eller hva de het, med i og for seg dyktige norske artister som spilte coverlåter. På samme tid introduserte en kamerat meg for Sgt Pepper plata - og det var også en stor opplevelse. Det gikk derfor også en god del i samleplate med Liverpool gjengen på den tid. Og, da var det ikke penger nok til å kjøpe eldre DP plater. I allefall tror jeg det var slik det hang sammen...
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    De hjerteligste gratulasjoner fra din venn G.

    Cheers & 1/4

    JackX
    Takker og bukker og bukker.
    Runde tall har en tendens til å bli ubehagelig høye. Men, det er bare og gjøre det beste ut av det.
    Sees.
    Mvh
    JMK
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratla JM.

    Mest av alt er jeg glad for at du er mye, mye eldre enn meg ...sånn circa 22 dager, om jeg ikke har bomma helt uti granskauen da :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Gratla JM.

    Mest av alt er jeg glad for at du er mye, mye eldre enn meg ...sånn circa 22 dager, om jeg ikke har bomma helt uti granskauen da :)
    Da nærmer det seg en gratla i retur :) Velkommen etter!
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Tandberg TCD 420 innhentet til heimen, ser ut til å være i meget god stand.
    Gleder meg til å prøve den i litt ulike oppsett hjemme - først i det gamle Tandberg anlegget hvor TR 2075 er receiveren. Har fått skiftet høyttaler terminalene på Studio Monitorene også - så det bør jo ligge til rette. Men, hvor får jeg tak på kvalitets tape?
    Mvh
    JMK
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Hei JM

    Jeg vil bare takke for en meget trivelig Lørdag, og stor gjestfrihet fra deg som åpner hjemmet ditt for en gjeng fra Flatbygdene.
    Regner med at Blues kommer med en fyldig reportasje.
    Et strålende hjem med en sjelden flott utsikt og stereo anlegg. Et anlegg som oste av kvalitet og kontroll, Litt livlig i toppen men det tror jeg Rnb fant en løsning på som du event kan fortelle om selv.
    Takk for meg- S
    IMG_3486.jpg
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hei JM

    Jeg vil bare takke for en meget trivelig Lørdag, og stor gjestfrihet fra deg som åpner hjemmet ditt for en gjeng fra Flatbygdene.
    Regner med at Blues kommer med en fyldig reportasje.
    Et strålende hjem med en sjelden flott utsikt og stereo anlegg. Et anlegg som oste av kvalitet og kontroll, Litt livlig i toppen men det tror jeg Rnb fant en løsning på som du event kan fortelle om selv.
    Takk for meg- S
    Takk selv - det var riktig trivelig med besøk. Og, siden alle var avholds - så fikk jeg jo med meg det hele også.
    Fikk inntrykk av at det var flere ting ved lyden som falt i smak? Og, etter min mening begynner Babellene og nærme seg det helt store.
    ellersmessig er det vel XOT du tenker på. Jo, vi hørte stor forskjell når de ble koblet av - og flere av oss anvendte ord som "mer organisk".
    Testet det ut på person som ikke visste hva vi hadde endret i dag. Da ble det beskrevet mer luft - ekte, men det var som om noe klarhet var borte. Vedkommende foretrakk det slik det var før. Da nærmer vi oss en av mine kjepphester. Mange mennesker (også mange av de som ikke tror det) hører forskjeller når man gjør endringer av kabler etc. Men, HVA man liker - se det kan likevel variere.
    Ser frem til flere synspunkt - og nok en gang, takk for hyggelig besøk.
    Mvh
    JMK
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei JM og tusen takk for en meget vellykket og hyggelig kveld på "odden" sammen med blues, srtorp, RBN og undertegnede:D

    At ditt hjem byr på mer enn et meget godt og spennende HiFi anlegg ser man ved å se ut vinduet fra din sweetspot, en helt utrolig beliggenhet og utsikt fra den posisjonen. At men i tillegg får en super gjestfri og god oppvartning skader heller ikke!

    Det var mye jeg gledet meg til her, de nye røde og flotte Babell var jo en ting, men tre Ypsilon bokser og en ny dCS Bartók gjorde itte detta noe mindre spennende.
    Vi spilte vel på alle tre kilder og for å være kort, for min del ble det helt klart Bartók foret med HiRez filer som ble min vinner;)

    jan m.jpg


    Babell i tilnærmet italiensk sportbilrød var lekkert!!

    babbel 1.jpg


    babbel 2.jpg


    babbel 3.jpg


    Disse bidrar med et lite fyrverkeri av lyd, super detaljert, oppløst, nyansert, dynamisk og med et smekk så det holder;) Første inntrykk av lyd ble at dette oppsettet var voldsomt "PÅ" og noe mer enn hva jeg har som egen preferanse:D Tenker da spesielt i toppen og som etter mine litt følsomme ører til tider ble litt for mye:cool:
    Men som det ble nevnt tidligere av srtorp her og standhaftig krav av RBN :p så fant vi til slutt "synderen" etter min mening og "alt ble så mye bedre" i mine ører!! Gud forby å henge på sånne XOT duppeditter uten å teste frem og tilbake x-antall ganger blir nå min litt skarpe konklusjon:cool:;)

    At lyden er et fyrverkeri i dette oppsettet tror jeg nok ikke Babell alene er årsaken til, jeg velger å tro at de tre Ypsilon boksene bidrar med sitt her, hybridbokser med en ekstrem hurtighet/plutselighet og en smakfylt snev av rørlyd i signal kjeden styrer disse to røde talerene meget flott og med god kontroll!! Da dette settes sammen med en meget imponerende, lekker og fjellstødig Bartók så ble dette bra. Komponenter i en meget høy klasse gjennom hele kjeden.

    oppsett Bartok.jpg


    Totalt sett likte jeg dette godt, tror du har ennå mer i vente da jeg forstod at disse Babell kun har fått mellom 50-100 timer så langt og vil tro at de vil "løsne" ennå mer med tiden. Da vil jeg tro toppen din blir litt "rundere" (mer organisk) og at de vil bidra med en ennå bedre fundament nedover.
    Takker så mye for at jeg (vi) fikk komme og for en fin musikkopplevelse på et meget godt oppsett ;)

    gismo
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Første inntrykk av lyd ble at dette oppsettet var voldsomt "PÅ" og noe mer enn hva jeg har som egen preferanse Tenker da spesielt i toppen og som etter mine litt følsomme ører til tider ble litt for mye
    Men som det ble nevnt tidligere av srtorp her og standhaftig krav av RBN så fant vi til slutt "synderen" etter min mening og "alt ble så mye bedre" i mine ører!! Gud forby å henge på sånne XOT duppeditter uten å teste frem og tilbake x-antall ganger blir nå min litt skarpe konklusjon

    At lyden er et fyrverkeri i dette oppsettet tror jeg nok ikke Babell alene er årsaken til, jeg velger å tro at de tre Ypsilon boksene bidrar med sitt her, hybridbokser med en ekstrem hurtighet/plutselighet og en smakfylt snev av rørlyd i signal kjeden styrer disse to røde talerene meget flott og med god kontroll!! Da dette settes sammen med en meget imponerende, lekker og fjellstødig Bartók så ble dette bra. Komponenter i en meget høy klasse gjennom hele kjeden.



    Totalt sett likte jeg dette godt, tror du har ennå mer i vente da jeg forstod at disse Babell kun har fått mellom 50-100 timer så langt og vil tro at de vil "løsne" ennå mer med tiden. Da vil jeg tro toppen din blir litt "rundere" (mer organisk) og at de vil bidra med en ennå bedre fundament nedover.
    Takker så mye for at jeg (vi) fikk komme og for en fin musikkopplevelse på et meget godt oppsett

    gismo
    Takker og bukker for innspill, og igjen - dette var gøy og stas.

    Tja … - når forrige oppsett var Krell 600e blokker, så lyder ikke dette for spisst i toppen. Men, smak og behag....
    Er meget godt fornøyd nå, og vil nok fremdeles ha mer å gå på for innspilling.

    Yepp - Babellene er litt snasne - og de er rene damemagnetene. Bare det at det har jeg jo ikke noe bruk for. Men, om igjen til det nesten kjedsommelige så faller besøkende venninner av min kone i staver over farge og utseende (og litt over lyd noen av dem).

    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var jo med på besøk forrige lørdag jeg også, og det er på tide å få somla seg til noen få inntrykk.
    Jeg har problemer med opplasting av bilder, så det må dessverre bli uten.

    Først og fremst; takk for en særdeles god mottagelse, med massevis av mat og drikke, og flere hyggelige timer i ditt og fruens hjem JM!
    Et hjem med særpreg og tydelige avtrykk av folkene som bor der. Original kunst og gammelt og nytt som gjør at huset bærer med seg en historie. Det er godt å se i disse tider hvor enten "Den hvite heksen", Bonytt eller Skeidar er bestemmende for hvordan heimen skal framstå.
    Og, det beste: UTSIKTEN!, -men vi reiste ikke så langt for å se på utsikten...

    Agendaen var først og fremst audio. Lyd og anlegg.
    Det er synd jeg ikke får vist bilder av det klassiske Tandberg-anlegget i overetasjen.
    Bestående av bl.a. Sudiomonitorer m litt størrelse og 2075 reciever (?),kassettspiller, spolebåndoopptager, og platespiller.
    Et anlegg de fleste hadde siklet over på slutten av 70-tallet.
    Alt var i god stand, og overhalt av kyndige folk, og det spilte med en behagelig og varm fylde. En skikkelig "kosekrok".
    På et annet rom stod det også et par TDL transmissionline høyttalere med en annem lang og morsom historie.

    Så var det hovedanlegget i stua.
    Komponentene sees på bilder og er beskrevet av Gismo over her, bortsett fra CDp; Krell Cipher, vinylriggen som består av Thales verk og arm med EMT jubilee plog og Plinius riaa.
    Thales er en uvanlig spiller med meget originale løsninger på bl.a armgeometri og batteridrift. Den har et uvanlig lite avvtrykk til å være en toppspiller, og krever ikke mye større plass enn et LP-Cover. I farten kommer jeg bare på technics SL10 og dess like som er mindre i fysisk størrelse- uten sammenligning forøvrig. Laget i Sveits, og forseggjort som et helvetisk urverk.
    Strømrens og kabler var også top notch.
    Hele anlegget med Custom-made rack og hele sulamitten er en drøm av toppklasse komponenter, og dessuten et estetisk flott oppsett.

    Hvordan låt det?
    Dette er et inntrykk av det HELE anlegget. Man bør huske på at det er første gang noen av oss hører dette anlegget.
    Der er viktig å si at JMs anlegg er meget forskjellig fra det vi 4 besøkende fra flatbygdene har i våre egne stuer og lytterom.
    Om man vil eller ikke, er det vanskelig å kvitte seg med bias fra lyd man er vant med fra eget anlegg.

    Futt og fart. Et fyrverkeri av lyd, hvor lite eller ingenting holdt tilbake. Detaljer i massevis.
    Fyldig i mellombass, men det gikk ikke helt ned.

    Ut fra det vi hørte av ulike kilder, vil jeg si at jeg foretrakk DCS Bartok.
    Særlig Hi-Res filer låt bra, men selvsagt(?:rolleyes:), var dette også stort sett ekstremt bra opptak/innspillinger.
    Vinyllyden ble bedømt utfra ei medbragt plate jeg hadde med. Denne er kjent og kjær, og noen av sporene er outstanding mht opptak.
    a010918ee56ea9e04febff6c9742f601-image.jpeg

    Jennifer Warnes gjør en praktfull versjon av Cohens The Ballad of The Runaway Horse.
    Lyden skal være i vinyltoppklasse.
    Bassen "satt". Definert og god strengelyd fra kontrabass. Jennifer Warnes synes jeg ble litt slank i stemmen, og man kunne ane litt grain i partier hvor hun øker stemmevolumet.
    Lou Reed-sporet One for my Baby (and One More for The Road) er en slentrende rocker med uvørent elektrisk gitarspill.
    Gitaren skal ha "bite" og energi,-og det hadde den.;) Reeds stemme låt varmt og fyldig som den skal, men også her litt slankere enn hjemme.

    Vi hørte en del andre innspillinger på vinyl også. JM har sympatisk mange LPer.
    Imponerende Deep Purple-samling på både LP og CD bl.a.
    Jeg er jo "vinylmann"...
    Alt i alt foretakk jeg likevel Bartoken som kilde i dette anlegget. Bartoken er selvfølgelig en usedvanlig god digitalgjengiver, men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle rangere den over platespilleren, før jeg hørte anlegget.

    Høyttalerne "slapp" med en overbevisende energi.
    Særlig på rock, som f.eks Black Sabbath WAR PIGS fra det relativt nye avskjedskonsert-albumet, avspilt via Tidal var det artig.
    Deep Purple "Speed King" fra den utmerkede samleren "Fire in The Sky" var helt rått. (Vinyl)
    Vi hørte bikkja til Waters som befant seg på vant plass,og med "kanefarten" som hadde ganske lang vei fra A til B gjennom rommet.
    Det var SMEKK jfr Dominique Fils Aimè BIRD og artisten LP med låta MUDDY WATERS.
    Den siste avspilt med driv og størrelse, men har vært hørt enda større, djupere og mektigere i andre anlegg.

    Høyttalerne virker fornuftig satt opp, til tross for utradisjonell løsning på hver side av hjørnet i rommet.
    Jeg tror jeg hadde prøvd å spille med høyttalerne litt nærmere veggen for om mulig å oppnå litt bedre bassstøtte, men nå har jeg rykte på meg for å være glad i "Hedmarkskurven" med litt økt nivå øverst i nedre bassfrekvenser. Ikke sikkert at du vil ha mer JM, eller at det ville bli vellykket, for den saks skyld.

    Det generelle inntrykket ut fra ulike kilder og materiale som ble avspilt er nok at anlegget er uvant mye "på".
    Jeg kunne også ønsket en noe mer kroppslig tilstedeværelse i bytte med alt det energiske og morsomme.
    Som tidligere nevnt kan det virke som om lydbilde ble litt rundere og organisk ved fjerning av SR XOT bakpå kablene.
    Dette ble det ikke tid til å sjekke så grundig, men umiddelbart hørtes det ut som noe jeg ikke ville brukt.

    Det kan kanskje virke som jeg er kritisk, men JM har sjøl etterspurt konstruktive tilbakemeldinger.
    Vi krever mye på dette nivået, men når det er sagt, skal det også sies, at dette låter bedre enn mange drømmer om.
    Høyttalerne var ikke plagsomt synlige i lydbildet. Til tross for størrelse og farge. ;)

    Fargen på JMs Babell er forøvrig DROP DEAD BEAUTIFUL.
    Tusen takk for meg.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hei tilbake Blues, og tusen takk for både besøk og konstruktive innspill. Skal prøve ut noen av tipsene etter hvert.
    Gøy at Tandberg anlegget nevnes. Det kan vel sies å være fem anlegg i huset her nå, to av dem av et visst nivå. Tandberg er nr to av dem.
    Synes det kan presenteres litt – selv om jeg nok har gjort det før ett eller annet sted i denne tråden. Og, noe er jo nytt også.

    Tandberg anlegget (2).jpg

    Anlegget fra litt avstand ser slik ut.

    Den nye komponenten som jeg ikke har helt lært meg å utnytte enda;
    420A ett til (3).jpg

    Blant annet har jeg ikke den duppeditten som skal brukes for å justere i forhold til hvilket bånd som brukes. Men, en TCD 420A som det her er snakk om - har jeg egentlig hatt i tankene lenge. Plutselig var et meget fint eksemplar å få tak - og det spiller fint. Fikk for øvrig 1500 kassetter av en kamerat, og har vel nå tatt vare på ca 700 av dem. Ikke telt.

    2075 (2).jpg

    Denne er jeg glad i. De nostalgiske grunnene er at den tøffeste gutten jeg visste om når jeg vokst opp hadde både Honda 100 og et Tandberg anlegg (TR 2075) med 50 liters Tandberg høyttalere og en Lenco 78. Det var helt utrolig.
    Det eksemplaret jeg har kom temmelig ødelagt fram til meg. Printkortet var brukket, og den som forsøkte å reparere for meg mente at det nok hadde vært noe ødelagt tidligere også. Etter første reparasjon forsøk "brant den friskt". Og, det medførte temmelig omfattende utskifting av kondensatorer. Jeg er så takknemlig for den som gjorde det. Ikke husker jeg navn, og jeg tror ikke jeg betalte noe fornuftig for det.

    1210 mkII.jpg


    På sett og vis burde jeg ikke si så mye om denne. Ikke brukt på svært lenge. Men, når den ble anskaffet litt etter midten av åttitallet - så var gleden stor. Det eneste som er gjort med den er Ortofon MC 10 som jeg skiftet for en del år siden.

    Nå tillates ikke flere bilder lastet opp i denne omgang. Får heller komme litt tilbake. Men, når det gang på gang er lett hakeslepp og hyggelige kommentarer til Tandberg anlegget så koser jeg meg. Og, det skyldes også Rotel CD spiller med enkelte modifiseringer - som spiller fint i dette oppsettet.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    I Tandberg anlegget er det vel en enhet jeg har anvendt alt for lite
    20TA (2).jpg

    Må innrømme jeg ikke helt har draget på å tre bånd mm. Den er 2 spors - men, burde vel likevel kunne prøves ut på hovedanlegget etter hvert.

    En litt spennende sak som jeg ikke tror er så alt for vanlig (?) er også denne fjernkontrollen.
    Fjernkontroll (2).jpg

    Skal innrømme at den er heller ikke anvendt enda - men, bør være nyttig og jeg antar noe Tandberg ikke laget mange av?

    TL80-20 (2).jpg

    Bak på Studiomonitorene står det TL 80-20. Disse er anskaffet gjennom et meget hyggelig møte i Bergen i sin tid. Og, har for et par uker siden fått splitter nye originale terminaler bak. Terminalene lå i uåpnet pose - og ble satt på av en meget erfaren herremann.

    Det var litt om Tandberganlegget. Og, det låter "varmt", mer oppløst enn hva jeg hadde antatt at et anlegg i hovedsak fra 70 tallet kan lyde. Kos og avslapping er nok stikkord for bruken.

    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en fin bonus å se og høre det ekstremt velholdte Tandbergutstyret.
    Glemte å si til deg jamakr, at brodern jobba et år med å skru sammen båndopptagere på Tandberg.
    Etter det, ble han fysioterapeut!;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    I Tandberg anlegget er det vel en enhet jeg har anvendt alt for lite
    Vis vedlegget 563521
    Må innrømme jeg ikke helt har draget på å tre bånd mm. Den er 2 spors - men, burde vel likevel kunne prøves ut på hovedanlegget etter hvert.

    En litt spennende sak som jeg ikke tror er så alt for vanlig (?) er også denne fjernkontrollen.
    Vis vedlegget 563522
    Skal innrømme at den er heller ikke anvendt enda - men, bør være nyttig og jeg antar noe Tandberg ikke laget mange av?

    Vis vedlegget 563523
    Bak på Studiomonitorene står det TL 80-20. Disse er anskaffet gjennom et meget hyggelig møte i Bergen i sin tid. Og, har for et par uker siden fått splitter nye originale terminaler bak. Terminalene lå i uåpnet pose - og ble satt på av en meget erfaren herremann.

    Det var litt om Tandberganlegget. Og, det låter "varmt", mer oppløst enn hva jeg hadde antatt at et anlegg i hovedsak fra 70 tallet kan lyde. Kos og avslapping er nok stikkord for bruken.

    Mvh
    JMK
    :)
    Jeg prøvede selv for en del år siden at anskaffe mig et sæt af Tandberg store højttalere. Men når der endelig var nogen til salg var standen ikke så god.
    I dag er jeg et helt andet sted hvad lyd angår :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jeg prøvede selv for en del år siden at anskaffe mig et sæt af Tandberg store højttalere. Men når der endelig var nogen til salg var standen ikke så god.
    I dag er jeg et helt andet sted hvad lyd angår
    Ja, noen og en hver kan vel være et annet sted lydmessig. Som vel denne tråden andre steder antyder.
    Men, de avbildete StudioMonitorer er opprinnelig solgte i Danmark. Så noen der hadde nok sansen :)
    Ellers tror jeg nok det var ulike "tape produkter" som vel var det helt store for Tandberg. Og, receiverne var vel for datidens standard - svært gode?
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Så var det hovedanlegget i stua.
    Komponentene sees på bilder og er beskrevet av Gismo over her, bortsett fra CDp; Krell Cipher, vinylriggen som består av Thales verk og arm med EMT jubilee plog og Plinius riaa.
    Thales er en uvanlig spiller med meget originale løsninger på bl.a armgeometri og batteridrift. Den har et uvanlig lite avvtrykk til å være en toppspiller, og krever ikke mye større plass enn et LP-Cover. I farten kommer jeg bare på technics SL10 og dess like som er mindre i fysisk størrelse- uten sammenligning forøvrig. Laget i Sveits, og forseggjort som et helvetisk urverk.
    Strømrens og kabler var også top notch.
    Hele anlegget med Custom-made rack og hele sulamitten er en drøm av toppklasse komponenter, og dessuten et estetisk flott oppsett.

    Hvordan låt det?
    Dette er et inntrykk av det HELE anlegget. Man bør huske på at det er første gang noen av oss hører dette anlegget.
    Der er viktig å si at JMs anlegg er meget forskjellig fra det vi 4 besøkende fra flatbygdene har i våre egne stuer og lytterom.
    Om man vil eller ikke, er det vanskelig å kvitte seg med bias fra lyd man er vant med fra eget anlegg.

    Futt og fart. Et fyrverkeri av lyd, hvor lite eller ingenting holdt tilbake. Detaljer i massevis.
    Fyldig i mellombass, men det gikk ikke helt ned.

    Ut fra det vi hørte av ulike kilder, vil jeg si at jeg foretrakk DCS Bartok.
    Særlig Hi-Res filer låt bra, men selvsagt(?), var dette også stort sett ekstremt bra opptak/innspillinger.
    Vinyllyden ble bedømt utfra ei medbragt plate jeg hadde med. Denne er kjent og kjær, og noen av sporene er outstanding mht opptak.

    Jennifer Warnes gjør en praktfull versjon av Cohens The Ballad of The Runaway Horse.
    Lyden skal være i vinyltoppklasse.
    Bassen "satt". Definert og god strengelyd fra kontrabass. Jennifer Warnes synes jeg ble litt slank i stemmen, og man kunne ane litt grain i partier hvor hun øker stemmevolumet.
    Lou Reed-sporet One for my Baby (and One More for The Road) er en slentrende rocker med uvørent elektrisk gitarspill.
    Gitaren skal ha "bite" og energi,-og det hadde den. Reeds stemme låt varmt og fyldig som den skal, men også her litt slankere enn hjemme.

    Vi hørte en del andre innspillinger på vinyl også. JM har sympatisk mange LPer.
    Imponerende Deep Purple-samling på både LP og CD bl.a.
    Jeg er jo "vinylmann"...
    Alt i alt foretakk jeg likevel Bartoken som kilde i dette anlegget. Bartoken er selvfølgelig en usedvanlig god digitalgjengiver, men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle rangere den over platespilleren, før jeg hørte anlegget.

    Høyttalerne "slapp" med en overbevisende energi.
    Særlig på rock, som f.eks Black Sabbath WAR PIGS fra det relativt nye avskjedskonsert-albumet, avspilt via Tidal var det artig.
    Deep Purple "Speed King" fra den utmerkede samleren "Fire in The Sky" var helt rått. (Vinyl)
    Vi hørte bikkja til Waters som befant seg på vant plass,og med "kanefarten" som hadde ganske lang vei fra A til B gjennom rommet.
    Det var SMEKK jfr Dominique Fils Aimè BIRD og artisten LP med låta MUDDY WATERS.
    Den siste avspilt med driv og størrelse, men har vært hørt enda større, djupere og mektigere i andre anlegg.

    Høyttalerne virker fornuftig satt opp, til tross for utradisjonell løsning på hver side av hjørnet i rommet.
    Jeg tror jeg hadde prøvd å spille med høyttalerne litt nærmere veggen for om mulig å oppnå litt bedre bassstøtte, men nå har jeg rykte på meg for å være glad i "Hedmarkskurven" med litt økt nivå øverst i nedre bassfrekvenser. Ikke sikkert at du vil ha mer JM, eller at det ville bli vellykket, for den saks skyld.

    Det generelle inntrykket ut fra ulike kilder og materiale som ble avspilt er nok at anlegget er uvant mye "på".
    Jeg kunne også ønsket en noe mer kroppslig tilstedeværelse i bytte med alt det energiske og morsomme.
    Som tidligere nevnt kan det virke som om lydbilde ble litt rundere og organisk ved fjerning av SR XOT bakpå kablene.
    Dette ble det ikke tid til å sjekke så grundig, men umiddelbart hørtes det ut som noe jeg ikke ville brukt.

    Det kan kanskje virke som jeg er kritisk, men JM har sjøl etterspurt konstruktive tilbakemeldinger.
    Vi krever mye på dette nivået, men når det er sagt, skal det også sies, at dette låter bedre enn mange drømmer om.
    Høyttalerne var ikke plagsomt synlige i lydbildet. Til tross for størrelse og farge.

    Fargen på JMs Babell er forøvrig DROP DEAD BEAUTIFUL.
    Tusen takk for meg
    Tror ikke jeg skal kommentere alt. Er enig i mye. Dog, spilt en del vinyl i dag - synes det låter helt kanon.

    Har også flyttet Babellene litt nærmere bakvegg. Tja - lett mer bass. Antakelig jo. Mer dybde? Nja - ikke sikkert. Hvis noe mangler så er det mer "bredde".

    Synes nok ved avspilling av enkelte låter - uavhengig av avspillingsmetode - kan bli "litt på". Som jeg antar vi er enige om er en litt vel betoning av øvre mellomtone og oppover. Det kan være på grensen til "spisssst". Eksempelvis høre jeg ikke noe av det (alt spilt av via Bartok) på A. Skorgan på gyllen grund - spor 4. Mens det var heller uttalt på Stanley Clarke "Bass-ic Collection" spor: We supply. Og, på grensen til heller ikke noe problem på omtalte Warnes - Ballad of the Runaway Horse. På sistnevnte synes jeg det låter heller "organisk, oppløst - luftig". Terminologien kan jo bety ulike ting, det var ordene som falt meg inn.

    Om ikke flytting av høyttalerne hadde noe og si? Joooo .. vel - synes det var mest uttalt på Skorgan. Det er enda mer kontroll og opplevd som noe dypere.

    Har også etter flyttingen hatt litt "toe out". Så - en ting jeg kan prøve er jo å endre dette. Det får bli senere.
    XOT'ene skal også mer systematisk settes inn og ut - kanskje også en (semi) blind testing når jeg får tak i en tilhører.

    Mvh
    JMK
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Har hørt La Rosita høyttalere på messe og syntes at de spilte meget bra, om enn ikke de som her er beskrevet og avbildet. Drit kule høyttalere og flott anlegg.
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Har hørt La Rosita høyttalere på messe og syntes at de spilte meget bra, om enn ikke de som her er beskrevet og avbildet. Drit kule høyttalere og flott anlegg.
    Ja, hørte vel "lillebroren" i Munchen for to og et halvt år siden.
    Disse heter New Babell (mener jeg) - og det var en foreløpig demomodell i Munchen nå i vår. Fikk mine i august tror jeg - og antar det var blant de tidlige leverte av denne nye modellen.
    Anlegget for øvrig er jeg godt fornøyd med, og det har sine sterke og ikke fullt så sterke sider. Men, mer enn godt nok for meg. Kanskje mer enn det - jeg koser meg med det!
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt at du prøver forskjellige ting etter vi var på besøk.
    Ikke alltid resultatet er som en håper, men da har man i hvert fall lært noe.

    Vi som er opptatt av lyd oppfatter det vi hører forskjellig.
    En vesentlig årsak tror jeg ligger i at det er vanskelig å kvitte seg med bias fra lyden man kjenner fra eget anlegg.
    Persepsjon er en del av ditt fag så dette kan du mye bedre enn meg.

    Det jeg ikke nevnte er at det mye av tida ble spilt med høyt volum. Selvsagt fordi det var moro når f.eks nevnte "Speed King" raser avgårde (uten å kjøre av veien).:cool:

    Det var morsomt å høre noe som er radikalt annerledes enn det jeg har hjemme.
    Jeg er av den oppfatning at det aller viktigste er at man koser seg med musikken og anlegget og er fornøyd med det en har. Dette gir du klart uttrykk for!
    Det finnes ingen fasit, og et stereoanlegg av god kvalitet har alltid sterke sider, samtidig som det ikke er best på alt.

    Håper du har mye julefri, og får gode stunder foran anlegget.

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Synes at det BB skriver om de Østlandske Babellene stemmer veldig godt overens med det jeg skrev om de Vestlandske Babellene.

    mvh
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Har hørt La Rosita høyttalere på messe og syntes at de spilte meget bra, om enn ikke de som her er beskrevet og avbildet. Drit kule høyttalere og flott anlegg.
    Ja, hørte vel "lillebroren" i Munchen for to og et halvt år siden.
    Disse heter New Babell (mener jeg) - og det var en foreløpig demomodell i Munchen nå i vår. Fikk mine i august tror jeg - og antar det var blant de tidlige leverte av denne nye modellen.
    Anlegget for øvrig er jeg godt fornøyd med, og det har sine sterke og ikke fullt så sterke sider. Men, mer enn godt nok for meg. Kanskje mer enn det - jeg koser meg med det!
    Mvh
    JMK
    Warsava for ett par år siden.

    Mvh
    JP
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Morsomt at du prøver forskjellige ting etter vi var på besøk.
    Ikke alltid resultatet er som en håper, men da har man i hvert fall lært noe.

    Vi som er opptatt av lyd oppfatter det vi hører forskjellig.
    En vesentlig årsak tror jeg ligger i at det er vanskelig å kvitte seg med bias fra lyden man kjenner fra eget anlegg.
    Persepsjon er en del av ditt fag så dette kan du mye bedre enn meg.

    Det jeg ikke nevnte er at det mye av tida ble spilt med høyt volum. Selvsagt fordi det var moro når f.eks nevnte "Speed King" raser avgårde (uten å kjøre av veien).

    Det var morsomt å høre noe som er radikalt annerledes enn det jeg har hjemme.
    Jeg er av den oppfatning at det aller viktigste er at man koser seg med musikken og anlegget og er fornøyd med det en har. Dette gir du klart uttrykk for!
    Det finnes ingen fasit, og et stereoanlegg av god kvalitet har alltid sterke sider, samtidig som det ikke er best på alt.

    Håper du har mye julefri, og får gode stunder foran anlegget.
    Jeg er veldig enig i betraktninger rundt persepsjon.
    Jeg har likt veldig godt flere oppsett i heimen, som må kunne sies og ha hatt temmelig forskjellige lydsignaturer - hvis det er noe som heter det. Og, det er med erfaring og det å høre ulike anlegg forskjellige steder - at jeg har kommet der jeg er nå. Og, ja - det liker jeg godt :)
    Har ikke alt for stor tro på at det finnes noe "som er best" - hvis du kommer opp i en viss standard. Det må være "best for deg med dine preferanser". Noe sånt.
    Mvh
    JMK
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Da er det på tide med noen kommentarer fra meg også, etter en i overkant hektisk uke og helg.
    Takk for at du tok imot oss JMK. Du er som vanlig den perfekte vert og det er alltid hyggelig å komme til Casa JMK. Føler dog det medfører utfordringer for egen helse da mitt næringsinntak kan ligge litt i overkant av hva som er fornuftig. Det er alltid en bolle med noen godsaker innen rekkevidde uansett hvor man befinner seg og de fylles umerkelig opp på nytt hele tiden. I tillegg ubegrenset med drikkevarer, pølser, «læfsklining» osv. Regner med at livet mitt ble ca 3 år kortere etter seansen, men det var det verdt.
    Gledet meg stort til å høre anlegget nå. Har jo vært hos deg noen ganger tidligere og så frem imot å høre nye høyttalere. Har selv hatt Ypsilon monoblokker på hjemlån i noen måneder for noen år siden, da i mk 1 versjon, og vet at de kan spille besnærende. Din versjon skal være enda bedre enn de jeg lånte.
    Dine forrige høyttalere, Wilson Sasha, er tungdrevne med noen fasevinkler som kan by på utfordringer for de fleste forsterkere. Jeg mistenker de kanskje har ødelagt litt for Ypsilon magien og den vil komme mer til sin rett med lettdrevne høyttalere. De vil ikke gå like langt ned i frekvensområdet, men det kan man nok leve med. Så også et bilde av en dCS Bartok i racket og den må utforskes.
    Så var dagen der og de firkantede røde høyttalerne livet opp i stuen på en svært positiv måte. Har vel nesten samme farge på mine høyttalere, så dette er godt innafor. Tøft av deg å velge noe annet enn mainstream. Forsto det også slik at dette hadde gått hjem hos damene også. Et stoort pluss.
    Jag satte meg i bakgrunnen da vinylhodene satte i gang med sin lyttesesjon, men man hørte jo at dette var noe helt annet enn Sasha. Sier derfor ikke så mye om vinyllyden.
    Etter hvert fikk jeg brøytet meg frem til lytte posisjon og vi fant en inngang til min minnepinne med Hi-Rez filer i rompa på Bartok.
    Hørte først en del musikk fra Tidel og det låt meget bra gjennom Bartok. Lett og uanstrengt, men bassen gikk ikke like langt ned som Sasha, men det var som sagt ikke forventet. Da du dro fram Cd’n til Anita Skorgan - På gyllen grunn med sangen Alene Gud, hørte vi sangen både fra Tidel, CD gjennom Krell Cipher og Hi-Rez. Først fra Tidel hvor det åpnet seg et enormt rom der musikken ble gjengitt med en letthet og plutselighet som var overrasket meg. Både makro og mikrodynamikk er i øverste klasse. Det er kun høyttalere med stor følsomhet og enkle delefiltre som klarer dette. Lydbildet var oppløst med mye luft rundt instrumenter som var godt plassert både i bredde og dybde. Stemmen til Anita satt som spikret med flotte fraseringer og nyanser. Meget overbevisende. Vi satte deretter på CD og det var ganske stor forskjell i mine ører. Lydbildet ble ikke like luftig og rent. Det ble derimot mer pondus fra nedre mellomtone og nedover i hele lydbildet. Dette spilte også meget bra, men annerledes. Jeg oppfattet det som om instrumenter og stemme fikk litt mer kropp. Høyttalerne har definitivt en evne til å formidle musikk uten egenlyd som påvirker opplevelsen negativt.
    Så var det tilbake til Bartok og Hi-Rez filer. Samme låt. Det som nå åpenbarte seg var noe helt annet enn de to andre mediene. Lydbildet fikk en naturlighet og renheten som ikke hadde kommet frem før. Mye mer luft og rom i lydbildet. Instrumenter, og ikke minst stemmen, fikk en helt annen ro og oppløsning. Alt låt så uanstrengt og ekte. Dette var som å ha artistene i rommet. Utklinging av instrumenter som bare hang i rommet. Utrolig flott formidling som bør bevege en musikkinteressert sjel. Hørte senere på Radka Toneff - Fairytales, The Moon’s a harsh mistress og Ola Gjeilo – Stone Rose, North Country som låt bare helt fantastisk gjennom anlegget.
    Noe som derimot ikke var så bra i mine ører var en hardhet og en noe aggressiv formidling i øvre mellomtone og oppover. Det gikk igjen på alle låter og skjønte ikke helt hva det kunne være. Det var bedre på Hi-Rez og ved avspilling av rolige, ukompliserte låter. Testet med Dire Straits – Money for nothing og et par låter fra Riverside på ganske høy styrke da gutta hadde en seanse med Tandberg anlegget. Det låt meget hardt og anstrengt. Kikket så bak høyttalerne, da jeg fikk beskjed om å dempe musikken fordi de ikke kunne høre lyden fra Tandberg anlegget, og der satt den. Synergistic Research XOT. Dette er en duppeditt som man setter mellom høyttaler terminalene. Denne har jeg prøvd hjemme og jeg fikk samme problem som jeg hørte hos deg JMK. Hos meg i enda større grad. Har derimot hørt at andre har hatt stikk motsatt opplevelse, at den demper og gjør lyden ullen. Andre igjen har en positiv opplevelse og bruker den.
    Det stemmer som det ble nevnt tidligere at jeg måtte insistere litt på å få de fjernet, men jeg synes problemet da forsvant. Dette gjorde vi rett før vi dro og fikk bare høre et par låter, men jeg synes det ble mye bedre uten. Det var ingenting som stakk fra oppover i registeret og alt falt på plass.
    Jeg synes du skal spille en del musikk nå, uten XOT og så kan du eksperimentere med og uten senere. Kan være det er noe å hente på videre innspilling også. Før du setter tilbake XOT synes jeg du skal gå ned i kjelleren å finne frem høyttaler kablene dine også. De kan nok endre et og annet også.
    En annen ting du bare MÅ eksperimentere med er dCS Bartok. Der kan du påvirke og skreddersy lyden slik at du får det beste ut av elektronikken som passer ditt og din kones øre. Jeg prøvde å skifte mellom forskjellige filtre og det gjorde en forskjell. Du har mange muligheter her. Kanskje for mange?
    Uansett så er det artig å se deg så entusiastisk og fornøyd. Jeg synes det spiller meget bra hos deg nå og føler at Ypsilon nå virkelig får vise hvor bra de kan formidle musikk. De har virkelig klart å kombinere det beste fra rør og transistor og det kan høres gjennom dine lettdrevne, velspillende høyttalere.
    Dette låter veldig bra allerede JMK og kommer nok til å bli enda bedre. Håper å få høre mer ved en senere anledning.
    Takk for meg
    RBN
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Heisan
    Da er det på tide med noen kommentarer fra meg også, etter en i overkant hektisk uke og helg.
    Takk for at du tok imot oss JMK. Du er som vanlig den perfekte vert og det er alltid hyggelig å komme til Casa JMK. Føler dog det medfører utfordringer for egen helse da mitt næringsinntak kan ligge litt i overkant av hva som er fornuftig. Det er alltid en bolle med noen godsaker innen rekkevidde uansett hvor man befinner seg og de fylles umerkelig opp på nytt hele tiden. I tillegg ubegrenset med drikkevarer, pølser, «læfsklining» osv. Regner med at livet mitt ble ca 3 år kortere etter seansen, men det var det verdt.
    Gledet meg stort til å høre anlegget nå. Har jo vært hos deg noen ganger tidligere og så frem imot å høre nye høyttalere. Har selv hatt Ypsilon monoblokker på hjemlån i noen måneder for noen år siden, da i mk 1 versjon, og vet at de kan spille besnærende. Din versjon skal være enda bedre enn de jeg lånte.
    Dine forrige høyttalere, Wilson Sasha, er tungdrevne med noen fasevinkler som kan by på utfordringer for de fleste forsterkere. Jeg mistenker de kanskje har ødelagt litt for Ypsilon magien og den vil komme mer til sin rett med lettdrevne høyttalere. De vil ikke gå like langt ned i frekvensområdet, men det kan man nok leve med. Så også et bilde av en dCS Bartok i racket og den må utforskes.
    Så var dagen der og de firkantede røde høyttalerne livet opp i stuen på en svært positiv måte. Har vel nesten samme farge på mine høyttalere, så dette er godt innafor. Tøft av deg å velge noe annet enn mainstream. Forsto det også slik at dette hadde gått hjem hos damene også. Et stoort pluss.
    Jag satte meg i bakgrunnen da vinylhodene satte i gang med sin lyttesesjon, men man hørte jo at dette var noe helt annet enn Sasha. Sier derfor ikke så mye om vinyllyden.
    Etter hvert fikk jeg brøytet meg frem til lytte posisjon og vi fant en inngang til min minnepinne med Hi-Rez filer i rompa på Bartok.
    Hørte først en del musikk fra Tidel og det låt meget bra gjennom Bartok. Lett og uanstrengt, men bassen gikk ikke like langt ned som Sasha, men det var som sagt ikke forventet. Da du dro fram Cd’n til Anita Skorgan - På gyllen grunn med sangen Alene Gud, hørte vi sangen både fra Tidel, CD gjennom Krell Cipher og Hi-Rez. Først fra Tidel hvor det åpnet seg et enormt rom der musikken ble gjengitt med en letthet og plutselighet som var overrasket meg. Både makro og mikrodynamikk er i øverste klasse. Det er kun høyttalere med stor følsomhet og enkle delefiltre som klarer dette. Lydbildet var oppløst med mye luft rundt instrumenter som var godt plassert både i bredde og dybde. Stemmen til Anita satt som spikret med flotte fraseringer og nyanser. Meget overbevisende. Vi satte deretter på CD og det var ganske stor forskjell i mine ører. Lydbildet ble ikke like luftig og rent. Det ble derimot mer pondus fra nedre mellomtone og nedover i hele lydbildet. Dette spilte også meget bra, men annerledes. Jeg oppfattet det som om instrumenter og stemme fikk litt mer kropp. Høyttalerne har definitivt en evne til å formidle musikk uten egenlyd som påvirker opplevelsen negativt.
    Så var det tilbake til Bartok og Hi-Rez filer. Samme låt. Det som nå åpenbarte seg var noe helt annet enn de to andre mediene. Lydbildet fikk en naturlighet og renheten som ikke hadde kommet frem før. Mye mer luft og rom i lydbildet. Instrumenter, og ikke minst stemmen, fikk en helt annen ro og oppløsning. Alt låt så uanstrengt og ekte. Dette var som å ha artistene i rommet. Utklinging av instrumenter som bare hang i rommet. Utrolig flott formidling som bør bevege en musikkinteressert sjel. Hørte senere på Radka Toneff - Fairytales, The Moon’s a harsh mistress og Ola Gjeilo – Stone Rose, North Country som låt bare helt fantastisk gjennom anlegget.
    Noe som derimot ikke var så bra i mine ører var en hardhet og en noe aggressiv formidling i øvre mellomtone og oppover. Det gikk igjen på alle låter og skjønte ikke helt hva det kunne være. Det var bedre på Hi-Rez og ved avspilling av rolige, ukompliserte låter. Testet med Dire Straits – Money for nothing og et par låter fra Riverside på ganske høy styrke da gutta hadde en seanse med Tandberg anlegget. Det låt meget hardt og anstrengt. Kikket så bak høyttalerne, da jeg fikk beskjed om å dempe musikken fordi de ikke kunne høre lyden fra Tandberg anlegget, og der satt den. Synergistic Research XOT. Dette er en duppeditt som man setter mellom høyttaler terminalene. Denne har jeg prøvd hjemme og jeg fikk samme problem som jeg hørte hos deg JMK. Hos meg i enda større grad. Har derimot hørt at andre har hatt stikk motsatt opplevelse, at den demper og gjør lyden ullen. Andre igjen har en positiv opplevelse og bruker den.
    Det stemmer som det ble nevnt tidligere at jeg måtte insistere litt på å få de fjernet, men jeg synes problemet da forsvant. Dette gjorde vi rett før vi dro og fikk bare høre et par låter, men jeg synes det ble mye bedre uten. Det var ingenting som stakk fra oppover i registeret og alt falt på plass.
    Jeg synes du skal spille en del musikk nå, uten XOT og så kan du eksperimentere med og uten senere. Kan være det er noe å hente på videre innspilling også. Før du setter tilbake XOT synes jeg du skal gå ned i kjelleren å finne frem høyttaler kablene dine også. De kan nok endre et og annet også.
    En annen ting du bare MÅ eksperimentere med er dCS Bartok. Der kan du påvirke og skreddersy lyden slik at du får det beste ut av elektronikken som passer ditt og din kones øre. Jeg prøvde å skifte mellom forskjellige filtre og det gjorde en forskjell. Du har mange muligheter her. Kanskje for mange?
    Uansett så er det artig å se deg så entusiastisk og fornøyd. Jeg synes det spiller meget bra hos deg nå og føler at Ypsilon nå virkelig får vise hvor bra de kan formidle musikk. De har virkelig klart å kombinere det beste fra rør og transistor og det kan høres gjennom dine lettdrevne, velspillende høyttalere.
    Dette låter veldig bra allerede JMK og kommer nok til å bli enda bedre. Håper å få høre mer ved en senere anledning.
    Takk for meg
    RBN
    Takker og bukker.
    Og, jeg må si at det er alltid en fornøyelse når du er på besøk. Og, det er alltid med stor forventning jeg leser kommentarer når du kommer med dem :)
    Yepp - det har kriblet i HiFi blodet i høst - og det kommer til å fortsette.
    Og, ja - jeg lurer litt på om en liten "shoot-out" på kabler også skal gjøres. Men, vanskelig og få gjort det "blindt".
    Mer senere..
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg registrerer at du åpnet hjemmet ditt for de ville horder fra innlandet :cool::) En grundig gjeng. Står respekt av å ta seg tid til å skrive slike tilbakemeldinger! Kjenner meg igjen i det meste som skrives, men (naturlig nok) ikke alt, og hvorfor skulle jeg nå det......det er tross alt individuelle opplevelser av et helt system i et annet rom :)

    Blir spennende å høre hva min lille haifai-inkvisisjon i midten av januar synes om oppsettet. Det viktigste er selvfølgelig egne ører, men alltid kjekt hvis også andre liker lyden :)

    Hvorfor tenkte jeg på siden din akkurat nå.........

    9A60AAB3-A0BF-486F-8FF6-CFC7D8472055.jpg
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jeg registrerer at du åpnet hjemmet ditt for de ville horder fra innlandet En grundig gjeng. Står respekt av å ta seg tid til å skrive slike tilbakemeldinger! Kjenner meg igjen i det meste som skrives, men (naturlig nok) ikke alt, og hvorfor skulle jeg nå det......det er tross alt individuelle opplevelser av et helt system i et annet rom

    Blir spennende å høre hva min lille haifai-inkvisisjon i midten av januar synes om oppsettet. Det viktigste er selvfølgelig egne ører, men alltid kjekt hvis også andre liker lyden

    Hvorfor tenkte jeg på siden din akkurat nå.........
    Vel, noen helt ytterst få ganger her i livet - har jeg vel opplevd at jeg skjønner ingenting
    Nesodden (2).jpg


    Rent ellersmessig - enig i at slike lydinkvisatører er spennende. Og, de kan jo sånn noenlunde felle felles dom. Mer av typen - død ved henrettelse, men uenig om metode. Tja - litt overdrevent var vel det.
    Tror mange av innlandsfolket koste seg med mye av hva de hørte. Og, så er det som de skrives - mye subjektivt, og også avhengig av hva man er vant til. Og, greit er det.
    men, nå har jeg nesten ikke tid til mer, for jeg har en avtale med den over avbildet flaske.
    Håper føtter gror sammen og alt er bra der borte i de Bregenske trakter.
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg registrerer at du åpnet hjemmet ditt for de ville horder fra innlandet En grundig gjeng. Står respekt av å ta seg tid til å skrive slike tilbakemeldinger! Kjenner meg igjen i det meste som skrives, men (naturlig nok) ikke alt, og hvorfor skulle jeg nå det......det er tross alt individuelle opplevelser av et helt system i et annet rom

    Blir spennende å høre hva min lille haifai-inkvisisjon i midten av januar synes om oppsettet. Det viktigste er selvfølgelig egne ører, men alltid kjekt hvis også andre liker lyden

    Hvorfor tenkte jeg på siden din akkurat nå.........
    Vel, noen helt ytterst få ganger her i livet - har jeg vel opplevd at jeg skjønner ingenting
    Vis vedlegget 564000

    Rent ellersmessig - enig i at slike lydinkvisatører er spennende. Og, de kan jo sånn noenlunde felle felles dom. Mer av typen - død ved henrettelse, men uenig om metode. Tja - litt overdrevent var vel det.
    Tror mange av innlandsfolket koste seg med mye av hva de hørte. Og, så er det som de skrives - mye subjektivt, og også avhengig av hva man er vant til. Og, greit er det.
    men, nå har jeg nesten ikke tid til mer, for jeg har en avtale med den over avbildet flaske.
    Håper føtter gror sammen og alt er bra der borte i de Bregenske trakter.
    Mvh
    JMK
    Ah, signe julefreden, ser ut som en fortreffelig aften! :)

    Pedalene er sånn høvelig ok, noe jeg selvføgelig ikke sier til sin kone. Jeg ønsker ekstraservice så lenge som mulig ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nesodden Premium...... hold avtalen og nyt den JMK👍🏼😂
    Det var jaggu mæ flaske som står til anlegget.....premium😉🎶

    gismo
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Nesodden Premium...... hold avtalen og nyt den JMK??????????????????
    Det var jaggu mæ flaske som står til anlegget.....premium????????????

    gismo
    Det som er litt rart med å fortære deler av en slik flaske, og litt øl som jeg jo ikke viser på bildet for å ikke få problemer med reklameregler - er hvordan høyverdig litteratur får en dypere mening. Det hele er pløyd igjennom i kveld.
    Pondus (2).jpg

    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Ah, signe julefreden, ser ut som en fortreffelig aften!

    Pedalene er sånn høvelig ok, noe jeg selvføgelig ikke sier til sin kone. Jeg ønsker ekstraservice så lenge som mulig
    Virker helt plausibelt. Samtidig vil vel dette være sikkerhetsklarert info evt? Beredskapen er vel litt avhengig av godt fotarbeid?

    Vel, tilbake til hardt arbeid med avspilling av div gamle helter.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Vel, noen helt ytterst få ganger her i livet - har jeg vel opplevd at jeg skjønner ingenting
    Vis vedlegget 564000

    Rent ellersmessig - enig i at slike lydinkvisatører er spennende. Og, de kan jo sånn noenlunde felle felles dom. Mer av typen - død ved henrettelse, men uenig om metode. Tja - litt overdrevent var vel det.
    Tror mange av innlandsfolket koste seg med mye av hva de hørte. Og, så er det som de skrives - mye subjektivt, og også avhengig av hva man er vant til. Og, greit er det.
    men, nå har jeg nesten ikke tid til mer, for jeg har en avtale med den over avbildet flaske.
    Håper føtter gror sammen og alt er bra der borte i de Bregenske trakter.
    Mvh
    JMK
    Jeg skimter et par vinylskiver i eders bunke som man må få lagt sine klamme hender på, og bragt hjem et eksemplar av til arkivet.

    Hvorledes smaker fuselsnapsen fra odden? Jeg kan opplyse om at man i den gamle brennevinsbyen Moss har produsenten Morsa begått et ørlite mesterverk. Morsa Jubilèe akevitt som har stått 10 år på eike fat, og før tapping har blitt tilført en skvett akevitt fra år 1900.
    Vidunderlig balsam for gane og hals. Fås kun kjøpt på polet i Moss og på Rygge.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jeg skimter et par vinylskiver i eders bunke som man må få lagt sine klamme hender på, og bragt hjem et eksemplar av til arkivet.

    Hvorledes smaker fuselsnapsen fra odden? Jeg kan opplyse om at man i den gamle brennevinsbyen Moss har produsenten Morsa begått et ørlite mesterverk. Morsa Jubilèe akevitt som har stått 10 år på eike fat, og før tapping har blitt tilført en skvett akevitt fra år 1900.
    Vidunderlig balsam for gane og hals. Fås kun kjøpt på polet i Moss og på Rygge.
    Det siste først - dette må jeg forsøke å finne ut av. Men, slike lokale mesterverk har det jo med å bli utsolgt fort?

    Platene jeg antar du i første rekke skimter. Ut til høyre - anbefalt av en av de hyggelige mennesker på HifI Asylium nr 1, hvor herren til overmål kunne erklære at han hadde vært med å finansiere prosjektet. Plate i midten - mottatt med takk og bukk når flatbygdenes beste sønner var på besøk, og plate ut til venstre kjøpt i kjelleren på the Garden for kort tid siden. Der nede var det noen godbiter i bra kvalitet - og helt sikkert mange godbiter som jeg ikke har greie på.

    Ellersmessig min gode Power, så vil jeg bli mer enn høylytt forbauset om De er i stand til å gjetter Eders vinylgave nu til onsdag. Meg om det.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ser man det julegave og greier som ligger og venter på en gammel lurvete bakgårdskatt ute på odden :cool:
    Nå kan vel jeg si "touchè" angående det å gjette på innholdet i flatpakken som vil bli dem overrakt på orrrrnsdag :rolleyes:
    Det viktigste er vel i grunn at begge de herrer bliver glædelig rasket over...ehhh...overrasket over indholdet i pakkerne.
    Men noe obskur metall fra herren i hagen er hva som slår meg først.

    Ellersmessig var det korrekt observert nede til høyre, og deretter oppe til venstre.
    Steely Dan - Pretzel Logic ble innkjøpt allerede i starten av 80-tallet.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    barto (2).jpg


    Det er jo ikke sikkert noe er mer "sant" fordi det står i en blekke med greie farger, påkostet forside og en person som er betalt for å mene noe om utstyr.
    Men, uenig i vurderingene kan jeg ikke si jeg er ….
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    dCs Bartok er høyst sannsynlig en meget god DAC og streamer, og DAC for det.
    Dog finnes det unektelig fristelser i underskogen til langt rimeligere penger som ikke nødvendigvis står noe tilbake for Bricasti, MSB, Aqua Acoustic, dCs, APL og TotalDAC som vel er og anse som noe av det "ypperste" mtp såkalt High-end DACer.
    Denafrips er visstnok ikke dårligere enn noe av dette.
    Man er meget nysgjerrig her nede i hulen.
    Spennende!

    https://6moons.com/audioreviews2/denafrips/1.html

    Nuvel, meg om dette.
    Nå har jeg ennå tilgode å få satt meg godt tilrette i lytteposisjon hos demses ute på odden slik at jeg kan bli bedre kjent med Herr Bartok og frøknene Babell. En liten time er og anse som i overkant syltynt til og mene noe som helst.
    Romjula kom og forsvant raskt med mye nødvendig søvn og ro for min del.
    Nå skriver vi plutselig 15 januar i det hersens år 12020?
    Någet må gjøres, og DACtiske skritt tas.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 567333

    Det er jo ikke sikkert noe er mer "sant" fordi det står i en blekke med greie farger, påkostet forside og en person som er betalt for å mene noe om utstyr.
    Men, uenig i vurderingene kan jeg ikke si jeg er ….
    Mvh
    JMK
    Har ikke lest den blekka men vært på odden å hørt den boksen👍🏼
    Ja den imponerte meg i alle fall og var helt klart din beste kilde etter min smak😉
    Men koster jo mer enn hva vi «vanlige» har i racket da....😎😉

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn