Klubben for Lector CDP-7TL eiere......

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Noen andre som eier denne fantastiske spilleren?
Gode/dårlige erfaringer?

Jeg synes den spiller meget bra selv om den har åpenbare svakheter sammenlignet med mer detaljerte spillere.
Jeg testet den direkte opp mot LektorIV fra Ancient Audio. Om Ancienten hadde mer detaljer over hele spekteret følte jeg at Lectoren var overlegen fordi den var hakket mer musikalsk (fokus på mellomtone?) og litt bedre i bassen. Kanskje det bare var imponernede der og da?
Ihvertfall så sendte jeg spilleren tilbake til forhandler og beholdt Ancient Audio siden denne på mange måter var mer "High end".
Savnet ble desverre for stort, Lector CDP-7TL måtte i hus! Ancineten byttet jeg fra meg og fikk prøve en Musical Fidelity CD Pre 24 (spiller med innebygget preamp), som jeg igjen med et mellomlegg byttet med en spiltter ny Lektor som jeg nå har hatt i hus i litt under et år.
Eneste oppgraderingen jeg har vurdert er kjøp av Lector sin egen DAC. Samme stygge design gjør at disse passer fint sammen :)

Lector CDP-7TL


DAC Digicode 2.24
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
For meg ble det motsatt. Hadde begge spillerne hjemme til test samtidig. Returnerte Lector og beholdt Lektor. Fikk desverre ikke Lector til å fungere her hos meg.
 
U

utgatt60135

Gjest
Inntrykk fra en hjemmetest:

Den farger lyden endel, men mest på en posistiv måte. Mørk litt varm, gylden klang som er veldig innbydende. Gjør seg best på vokaler! Tross dette er den veldig godt oppløst. Godt perspektiv og dybde men syntes den manglet ltt på definisjon lengre bak på sidene, alså romdefinisjon, plassering og å skille de fra hverandre i hjørnene (i forhold til dyrere spillere?). Litt mindre bra på klarhet/transienter (f.eks gitarspill) men det er kanskje bare i forhold til dyrere spillere.

Elegant design. Skulle gjerne hatt stoppknapp. Likte bra de store tallene i displayet og toppmatingen fungere fint (savner den litt). Et relé slår seg inn mellom låtene men det forstyrrer ikke mye.
Anbefales varmt om klangen passer oppsettet.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Denne klubben må jeg jo være med i! I motsetning til de andre som har svart til nå ;)

Jeg kom fra Meridian G08, som var en fremragende spiller(men med et irriterende drivverk) - italieneren var et løft på nær sagt alle områder når underlag og føtter på plass. Jeg opplever ikke lyden som farget..men har den en valør er det varme, men heller ikke analytisk.

Matcher oppsettet mitt utrolig bra, det eneste jeg kunne tenke meg var et bedre industri-design! Disse gale romerne...Tror ikke jeg finner en bedre spiller under 30k. Og skal man tro på TAS og andre, så må jeg betydelig opp i pris...vi får se. Tror fremtiden handler mest om vinyl og HD for meg, med mindre det dukker opp en billig Burmester av edlere karakter ;)

O.
 
U

utgatt60135

Gjest
Dog skrev:
Denne klubben må jeg jo være med i! I motsetning til de andre som har svart til nå ;)

Jeg opplever ikke lyden som farget..men har den en valør er det varme, men heller ikke analytisk.
Oi da.. så ikke at det var en ny klubb.. Jeg er positiv jeg alså :D.. En venn..

Det var den gyldne og litt mørke klangen jeg la under "farget" og det kan bare være posistivt det.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
rolfozzy skrev:
For meg ble det motsatt. Hadde begge spillerne hjemme til test samtidig. Returnerte Lector og beholdt Lektor. Fikk desverre ikke Lector til å fungere her hos meg.
Hehe, morsomt :)
Som sagt var jeg i tvil før jeg bestemte meg. Ancient Audio sin Lektor er en meget god spiller, ingen tvil om det!

Olav
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
kan vi som har lector cdp-0.6 få være med på et lite hjørne? ;)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Noen som har testet multispilleren til Lector (SCD-3)?

Forøvrig, det kan synes som om Docet-Lector har fått hjelp fra norske Lyric til sine hjemmesider....
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
noruego skrev:
Noen som har testet multispilleren til Lector (SCD-3)?

Forøvrig, det kan synes som om Docet-Lector har fått hjelp fra norske Lyric til sine hjemmesider....
:D:D:D:D:D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Vurderte Lector CDP-7t, men byttet side gikk over til vinyl.
Men jeg er jo eier av en lector Zoe, kunne dette gi innpass i klubben?

:) Terje
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hele poenget med CDP-7TL er jo at du ikke bytter side, men derimot lurer CDen til å låte analogt og spille på vinyl-laget! ;)

O.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Heisan, nå er jeg med i to klubber, CJ og Lector-klubben. Ser ut som om det snart er en klubb for alle her inne på sentralen. Det er som et slags "inkluderende hobbyliv", alle må få være med :)
Er forøvrig fornøyd med Lectoren, men platespilleren banker den ned i støvlene. Slik er det bare... ::)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Oi, får en litt uggen følelse av å "drepe tråden" når det ikke kommer flere innlegg etter mitt eget.
Kan noen være vennlig å skrive ett eller annet :-\
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Oi, får en litt uggen følelse av å "drepe tråden" når det ikke kommer flere innlegg etter mitt eget.
Kan noen være vennlig å skrive ett eller annet :-\
Klart jeg vil redde deg fra følelsen av å være en "tråd killer", og jeg vil derfor benytte anledningen til å melde meg inn i klubben (som eier av en Lector CDP-7TL). Jeg ønsker samtidig å høre hva de andre klubbmedlemmene har av erfaringer med tube rolling, med andre ord hvilke rør har dere prøvd og hvilke har dere best erfaring med (og hvorfor synes dere nettopp det røret er best?!)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Har kun prøvd Siemens NOS. Synes det gav økt oppløsning, men er ikke overbevist om at jeg hadde kommet ut av en blindtest med æren i behold. Da synes jeg effekten var langt større da jeg satte spilleren på myke gummiføtter fra modsquad. Da ble det markant mer/bedre (imo) bass. Spilleren står nå på Base 3.0, som jeg synes fungerer like bra som gummiføttene.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
kjoenik skrev:
Heisan, nå er jeg med i to klubber, CJ og Lector-klubben. Ser ut som om det snart er en klubb for alle her inne på sentralen. Det er som et slags "inkluderende hobbyliv", alle må få være med :)
Hvor blir det av REF 3A klubben?

Lf
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Ærede Lector CDP-7TL eiere,
jeg vurderer sterkt å gå inn i denne "klubben", men jeg har et ankepunkt jeg håper dere kan kommentere og klargjøre for meg.... Dette med rør-utgang... som potentielt kan gi DC-sjokk ved på/avslag.... :p ... eller hur?

Når man benytter en rør-basert CD-spiller så bør man vel skru denne av etter bruk dersom man ønsker å unngå hyppige rørskift.

Har man da en transistor forsterker (jeg har DP C1b pre og A1b effekt) som bør stå på konstant for å yte maks, er det ikke videre optimalt å måtte huske på å skru av forsterkersettet hver gang man skal starte/stoppe bruk av CD-spilleren.... . + at dersom strømmen skulle gå i huset, så kommer jo hele sulamitten på samtidig.... kanskje ikke så bra.. ???

Spm blir da: noen som skrur av/på Lector CDP-7TL uten å først skru av forsterkersettet? Er kanskje DC-sjokk ikke noe problem med denne spilleren så er det jo ekstra + i margen for denne ;D

Takker for tips...

- Brum

PS: Jadda-jadda... sikkert noen som har sett at jeg har "mast" om dette med DC-sjokk i andre tråder.. :p. Jeg har fått ulike tilbakemeldinger om dette egentlig er et problem... har dog en følelse at det ikke nødvendigvis er et problem på kort sikt, men at DC-sjokk gjentatt over tid kan være skadelig... jeg er en forsiktig type, ser u' ::)
 
T

tst

Gjest
Jeg slår aldrig av annet en analogdelen på min, så det skal ikke være noe problem. Jeg er meget fornøyd med min etter jeg byttet til bedre rør.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Kjære Brum,

Som nevnt av Tst har Lector egen PSU (Power Supply Unit) hvor det er en bryter for power on main, power digital del og power analog del. Dette betyr at du kan velge å ha power supply enheten på (med strøm på digital delen/DAC) og la strømmen til analogdelen være av for å sparer rørene/unngå hyppige rørskift. Dette skulle kunne hindre DC sjokk og stadig la deg ha ditt DP oppsett på hele tiden. Husk også at det er 2 stk ECC81/12AT7 rør som på utgangen av CDP7-TL, og disse vil normalt kunne brukes gangske mange timer før nødvendig rørskifte. Derfor kan du jo også vurdere kostnaden med bytte av to rør som står på hele tiden (og dermed sikrer en konstant oppvarmet og klar rørutgang og hindrer DC-sjokk ved at man slipper problemstilling rundt det å slå på/av CD-spiller)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Tst skrev:
Jeg slår aldrig av annet en analogdelen på min, så det skal ikke være noe problem. Jeg er meget fornøyd med min etter jeg byttet til bedre rør.
Hvilket rør har du byttet til??!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for tips! Skal nok bytte mine også etterhvert...hvor handlet du?

O.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Tst skrev:
Rørene heter General Electric JG-12AT7 WA.
Har testet flere typer, og endte med "østtyske" (som det het i gamle dager) NOS, RFT. Ikke så hypet rør (enda) men veldig bra mht. kombinasjon av oppløsning og tyngde/kropp i mellomregister som er viktig for meg.

Burde vel forøvrig melde meg inn i klubben :)

mvh Ole
 

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Innlegg
165
Antall liker
447
Torget vurderinger
1
Ja, man bør vel melde seg inn i klubben når man eier en lector CDP-7TL... :D

Tuberolling er en fin greie med de komponenter som går på rør - på Lectoren har jeg testet ut følgende:

- CVC (originale rør som fulgte med) - byr på mye, men mangler etter min mening noe presisjon og 3D definisjon.

- Valvo blue pw 6201 (NOS) - fikk ikke helt den store og umiddelbare følelsen pw rør har gitt meg i form av type 6922/E88CC - virket noe mager og tilbakeholden (om jeg husker rett)

- Philips miniwatt Ecc81 D-getter, 60-talls - disse gjør susen! Kjøpe mine par fra Motron, men han er nok tom nå. Her er den ytterligere presisjonen og mer 3D, samt organiske og fine vokaler, og bra i bassen. Har ikke lett videre etter at disse ble satt inn.

Sender stafettpinnen videre - noen som har gode opplevelser med et spesielt ECC81 rør (NOS)?

Mvh, tom-a
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mine tube rolling erfaringer er foreløpig magre, men har følgende:

CVC (som fulgte med opprinnelig) - noe samme erfaring som tom-a hvor jeg savnet litt mer dybde og faktisk litt strammere bass/bunn enn dette røret ga hjemme hos meg (også med rørforsterker i resten av kjeden)
Ei ECC81 - langt bedre kontroll i bass enn CVC røret og en enda mer oppløst mellomtone. Litt strammere bass enn CVC, men ønsker stadig litt mer kontroll. Har byttet til myke føtter på spilleren som også gå bedring på dette området.
Philips miniwatt Ecc81 D-getter kjøpt hos Motron, men ikke prøvd ut enda hos meg. Kommer med tilbakemelding når dette har fått prøvd seg litt i italieneren.
Mullard Mil Spec - Har heller ikke prøvd ut dette og vet ikke om røret vil fungere da dette ble satt i Lectoren rett etter mottak av oppgradert (men ødelagt i postgangen!!) PSU. Vil også her komme med tilbakemelding når dette har fått prøvd seg en runde i soklene på CDP7 (gitt at de virker greit da!)
 
I

ijustpop

Gjest
Må bytte røre i Lectoren min nå. Har beholdt orginalrørene i da de i følge importøren skal være bra, og jeg har vært fornøyd med lyden, men nå har de såpass mange timer på baken at jeg er redd de skal gå når som helst.

Har fått noen bra tips i denne trpden, men lurte på om noen har fått ytterligere erfaringer etter sommeren?
Er på jakt er et rør som kan gi meg en "strammere" og mer fokusert lydgjengivelse enn den jeg har i dag.

Et spørsmål til: er 12AT7, 12AX7 og 12AU7 samme røret?
 
I

ijustpop

Gjest
Har nå bytter rør i spilleren min og tok samtidig noen bilder:


De nye rørene er NOS Phillips ECC81 produsert i 1947. Har selvsagt fått de matchet.

Dette er det gamle røret som sitter i spilleren orginalt. CVC, russisk.

Dette er det nye Phillips røret. Blitset.

Nye rør i spilleren.

Og nå er spilleren klar, så får vi se hvordan dette låter.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hei

Noen som vet hvem som er importør for Lector CDP-7 i Norge nå og hvem er nærmeste hovedimportør ?
og hva med serviceversted om det skulle trenges ?

Ellers tenkte jeg å bytte rør snart. Noen som har erfaring med gode NOS-rør her, f.eks. Mullard, Philips ??


up
 
T

tst

Gjest
Importør er McIntosh Nordic, men Audioaktøren har de til salgs.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Har prøvd alle slags rør i denne Lectoren. Også disse Philips fra 1947 som er nevnt over her. Og nyere Philips. Disse Philipsrørene fra 1947 syntes jeg ikke den spilte bra med, det hørtes faktisk litt mikrofonisk ut, og hadde derfor en jallete lyd. Men det var bra oppløst i diskanten. Og de røret fra 1947 spilte faktisk bedre enn det som følger med Lectoren, som faktisk i mine røre har en svært stygg lyd. Men likevel låter spilleren bedre enn de fleste på markedet. Men en får ikke ut potensialet i spilleren med originalrørene. De jaller svær mye. Er nok alt for mikrofoniske. Ble sliten i ørene av denne jallingen i både originalrørene og disse fra 1947, i spesielt mellomtonen. Tror rett og slett Norsk hifi senter anbefaler dem (de fra 47) fordi de er så billige i innkjøp, og derfor gir mye for pengene. Da blir ikke folk skremt av prisen. Men har prøvd andre Philips miniwatt-rør som den spiller bedre med. Men synes ikke den spiller bra nok med noen Philips jeg har prøvd. Det eneste røret jeg har hørt den spille virkelig bra med, så den nærmest låter som en hundedyr analog LP-spiller, er noen Mullard rør. Og det er en superserie som Mullard laget som heter M8162. Dette er en lavstøy-serie som også er superanti mikrofonisk. Om dere ikke får tak i dette røret lengre, kan dere også se om dere får tak i en Mullard Nato-serie som heter CV4024. Noen av Mullard sine rør heter både M8162 og CV4024 samtidig. Da er det denne M8162-serien som har blitt spesialtestet og godkjent for NATO i bruk av militæret. Den serien har jeg best erfaring med. Da står det M8162 på ene siden av røret og CV4024 på den andre siden. Dette er nok det beste ECC81-kompatible røret som er på markedet i dag, og antegelig det beste røret som noensinne er laget i denne 81-serien. Se opp for fakes på dette røret. Motron har tidligere skaffet meg originalrør av denne typen. Tror han har noen ytters få igjen på lager. Han har nok under 10 stk. igjen av det, så først til møllen for dere. Kan nevne at dette røret har 10.000 timers levetid med antatt levetid i praksis ca. 35.000 timer. Da har dere et rør for livet. Slik kvalitet finnes ikke på noen andre rør i dag. Nyproduserte rør varer kanskje 2000 timer og kanskje bare 500. Så dette her med 35.000 levetimer er noe for seg selv. Prøv det og få et aldri så lite lydsjokk. Jeg hamstret slike rør for 12.000 kroner av Motron nylig, ellers hadde jeg aldri våget å nevne dette. Da hadde jeg jo ødelagt for min eget mulighet for å kunne kjøpe det i framtiden. Men nå tror jeg at jeg har sikret meg for slike rør i min levetid.

Mullard produserte sin M serie fra slutten av 50-tallet fram til 1984/85,
hovedsakelig i Mitcham eller Blackburn. Det kan være litt lydforskjeller på dem alt etter som de er produsert i den ene eller den andre fabrikken.

For dem som liker ekstra mye diskant, finnes det en et alternativ.
KQDD er en unik betegnelse på rør produsert av Mullard Mitcham for
MOD(Ministry Of Defence) på 80tallet.
Denne serien har mer diskant enn de andre Mullardrørene, men har også lang levetid og er superantimikrofoniske. Disse rørene sprudler med detaljer og er superluftige i diskanten. Men disse gir denne mer moderne hifi-lyden som er på moten nå. Men de er nok for luftige i toppen til å helt låte som vintage-lp-platespillere.

Da har jeg gitt dere et forslag til hver av de typene lydidealer som folk kan like.
Jeg gjør oppmerksom på at dette faktisk er spesifikt er prøvd ut på denne Lector 7-modellen. Og er prøvd ut i 2 forskjellige oppsett (stereoanlegg).

Consen
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
En ting til. Se opp for disse Mullard-rørene i røde esker. De er typisk en fake. Eskene var typisk blå fra ekste Mullard. De ble også levert i hvite esker.

Bestilles de fra Motron, så vet Brynjar Kvanlid alt om disse fakene. Så da får du originaler.

Mvh Consen
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
consen skrev:
Har prøvd alle slags rør i denne Lectoren. Også disse Philips fra 1947 som er nevnt over her. Og nyere Philips. Disse Philipsrørene fra 1947 syntes jeg ikke den spilte bra med, det hørtes faktisk litt mikrofonisk ut, og hadde derfor en jallete lyd. Men det var bra oppløst i diskanten. Og de røret fra 1947 spilte faktisk bedre enn det som følger med Lectoren, som faktisk i mine røre har en svært stygg lyd. Men likevel låter spilleren bedre enn de fleste på markedet. Men en får ikke ut potensialet i spilleren med originalrørene. De jaller svær mye. Er nok alt for mikrofoniske. Ble sliten i ørene av denne jallingen i både originalrørene og disse fra 1947, i spesielt mellomtonen. Tror rett og slett Norsk hifi senter anbefaler dem (de fra 47) fordi de er så billige i innkjøp, og derfor gir mye for pengene. Da blir ikke folk skremt av prisen. Men har prøvd andre Philips miniwatt-rør som den spiller bedre med. Men synes ikke den spiller bra nok med noen Philips jeg har prøvd. Det eneste røret jeg har hørt den spille virkelig bra med, så den nærmest låter som en hundedyr analog LP-spiller, er noen Mullard rør. Og det er en superserie som Mullard laget som heter M8162. Dette er en lavstøy-serie som også er superanti mikrofonisk. Om dere ikke får tak i dette røret lengre, kan dere også se om dere får tak i en Mullard Nato-serie som heter CV4024. Noen av Mullard sine rør heter både M8162 og CV4024 samtidig. Da er det denne M8162-serien som har blitt spesialtestet og godkjent for NATO i bruk av militæret. Den serien har jeg best erfaring med. Da står det M8162 på ene siden av røret og CV4024 på den andre siden. Dette er nok det beste ECC81-kompatible røret som er på markedet i dag, og antegelig det beste røret som noensinne er laget i denne 81-serien. Se opp for fakes på dette røret. Motron har tidligere skaffet meg originalrør av denne typen. Tror han har noen ytters få igjen på lager. Han har nok under 10 stk. igjen av det, så først til møllen for dere. Kan nevne at dette røret har 10.000 timers levetid med antatt levetid i praksis ca. 35.000 timer. Da har dere et rør for livet. Slik kvalitet finnes ikke på noen andre rør i dag. Nyproduserte rør varer kanskje 2000 timer og kanskje bare 500. Så dette her med 35.000 levetimer er noe for seg selv. Prøv det og få et aldri så lite lydsjokk. Jeg hamstret slike rør for 12.000 kroner av Motron nylig, ellers hadde jeg aldri våget å nevne dette. Da hadde jeg jo ødelagt for min eget mulighet for å kunne kjøpe det i framtiden. Men nå tror jeg at jeg har sikret meg for slike rør i min levetid.

Mullard produserte sin M serie fra slutten av 50-tallet fram til 1984/85,
hovedsakelig i Mitcham eller Blackburn. Det kan være litt lydforskjeller på dem alt etter som de er produsert i den ene eller den andre fabrikken.

For dem som liker ekstra mye diskant, finnes det en et alternativ.
KQDD er en unik betegnelse på rør produsert av Mullard Mitcham for
MOD(Ministry Of Defence) på 80tallet.
Denne serien har mer diskant enn de andre Mullardrørene, men har også lang levetid og er superantimikrofoniske. Disse rørene sprudler med detaljer og er superluftige i diskanten. Men disse gir denne mer moderne hifi-lyden som er på moten nå. Men de er nok for luftige i toppen til å helt låte som vintage-lp-platespillere.

Da har jeg gitt dere et forslag til hver av de typene lydidealer som folk kan like.
Jeg gjør oppmerksom på at dette faktisk er spesifikt er prøvd ut på denne Lector 7-modellen. Og er prøvd ut i 2 forskjellige oppsett (stereoanlegg).

Consen
Flott info, takk.
Har nettopp satt et Mullard rør av KQDD versjonen i CD-spiller'n (Consonance Ref.2.2mk3) og det spiller veldig bra.
Ser at det er fortsatt mulig å få disse rørene utrolig rimelig (150,- kr/stk) :eek: - løp og kjøp!
 
I

ijustpop

Gjest
consen skrev:
Har prøvd alle slags rør i denne Lectoren. Også disse Philips fra 1947 som er nevnt over her. Og nyere Philips. Disse Philipsrørene fra 1947 syntes jeg ikke den spilte bra med, det hørtes faktisk litt mikrofonisk ut, og hadde derfor en jallete lyd. Men det var bra oppløst i diskanten. Og de røret fra 1947 spilte faktisk bedre enn det som følger med Lectoren, som faktisk i mine røre har en svært stygg lyd. Men likevel låter spilleren bedre enn de fleste på markedet. Men en får ikke ut potensialet i spilleren med originalrørene. De jaller svær mye. Er nok alt for mikrofoniske. Ble sliten i ørene av denne jallingen i både originalrørene og disse fra 1947, i spesielt mellomtonen. Tror rett og slett Norsk hifi senter anbefaler dem (de fra 47) fordi de er så billige i innkjøp, og derfor gir mye for pengene.
Consen
Ble anbefalt Philips miniwatt fra 47 av Motron. Har ikke lagt merke til noe mikrofoni, men synes heller ikke de spiller veldig annerledes enn originalrørene. Men til 1500,- for et par er vel ikke disse Phillips miniwattrørene spesielt billige?

Om disse Mullard KQDD rørene er bra of kun koster 150,- par stk. så skal jeg prøve et par. Anlegget har ingen problemer med litt ekstra diskant slik det spiller nå.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hei

Har skiftet deffekt stoppbryter på Lector,en. Bestilte selve bryteren direkte fra fabrikken. Tok veldig lang tid, dels grunnet missforståelser dels dårlige service-rutiner på fabrikken. Hadde også kontakt med McIntosh Nordic i Danmark, men denne importøren var så arrogant og lite servicevennlig at videre kontakt ble avbrudt. Det tok allikevel 5 måneder før jeg fikk bestillingen ! :eek:

Åpning av kabinettet må gjøres ved å demontere begge plexi-platene på toppen. Alle skruene tilhørende topplokket skrues ut ( på undersiden ) og sidene på lokket presse ut til sidene i underkant, og det løftes rett opp. Prøver man å presse lokket bakover, vil dette kunne ødelegge startsføleren øyeblikkelig. Startsføleren ( registerer om lokket er lukket. ) består av et bitte liten glass-rør, beskyttet av en tynnvegget sort plastsylinder som sees i bakkant i platerommet. Frontplaten må også demonteres for å komme til festemutteren til bryteren. Den er festet med 4 skruer og i tillegg "limt" fast til kabinettet. Man kan bruke en bordkniv e.l. til å vikke ut frontplaten. :)

Hilsen up
 

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Innlegg
165
Antall liker
447
Torget vurderinger
1
Takk consen for flott informasjon! (sen tilbakemelding, men kommer godt!)

Et spesielt rør kan virkelig gjøre susen! Enig med deg at originalrøret CVC ikke var det helt store – en dose ukontrollert body, manglende presisjon mv. Jeg stoppet opp med Philips miniwatt fra 50/60-tallet (ikke 47-versjonen) etter et par andre forsøk og var rimelig fornøyd med disse – ofte er Philips er ok valg i mine ører. Men så leste jeg dine kommentarer med stor interesse, og har nå prøvd Mullard M8162 både fra 60- og 70-tall, samt KQDD/K-ene som du nevnte (alt fra Motron).

Jeg har selv litt blandet erfaring med Mullard-rør; ofte er har de fin body på vokaler, men bassen, som ofte har fin vekt, kan være litt lite stram, samt at diskanten gjerne fremstår som noe avrundet (man bør dog ikke generalisere). Det var derfor med mer enn en liten porsjon overraskelse jeg første gang hørte var dette M8162/CV4024 60-talls røret kumme gjøre – her var det presisjon, oppløsning, hurtighet, flott balanse over frekvensspekteret (kan være at diskanten er en tanke avrundet) – og alt med en utrolig fin organisk karakter, vekt og nærhet i gjengivelsen! Dette er helt spesielt. Borte var digitalis-glare tendensen man hører på veldig mange rør basert på CD front end. Tror den ”hundedyre vinylspiller”- sammenligningen din er tatt ganske på kornet!

Etter min vurdering er ikke 70-talls rørene helt i samme klasse. KQDD/K-ene har som du nevner mer diskant, men mangler litt av den organiske koblingen mot musikken. I en verden hvor marginene teller for den ultimative opplevelse blir dette vesentlig. Jeg var egentlig ikke helt 100 % fornøyd med spilleren - synes den mangler litt opplyst 3D rom, men dette røret kompenserte så det monner på det som teller. Erfaringen kan selvsagt være komponentavhengig, men jeg tror dette røret i 60-talls tapning er 12AT7-kongen som du sier, uansett hva det puttes inn i.

Så takk for at du delte dine erfaringer – made a wonderful difference for me!

Mvh,

tom-a
 

gs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
235
Antall liker
96
Torget vurderinger
4
Takk til consen og tom-a, nok en fornøyd Lector eier som har byttet til Mullard. mine lytteinntrykk stemmer med tom-a sin beskrivelse, anbefales sterkt.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Forespurte Lector om pris på oppgradering til Mk III ( Bytte til PCM 1704 m.m. ) Det var Ikke billig :

Dear Sir,

the program for updating the CDP7 to early version has this cost:

CDP7 MKI to MKIII euro 700,00 + shipping cost

new PSU 7 power supply cost 1800 euro

attached doc's.

kindest regards
gloria
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Klubben for Lector CDP-7TL eiere......Død link??

Stille her,hi -fi folk e ikke så rolig at en skigar varer evig :)

Men har no pusset opp en slik sak,var kronglat gitt!

bilder prater sjøl...

nr 1 litt demping

nr2 litt juksing ang magnet sperringa.

nr3 ferdig!
 

Vedlegg

Topp Bunn