Klipsch

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Ikke ta dette ille opp (det er godt ment), men på meg virker dine spørsmål litt som "the ramblin' man", som drifter fra side til side uten helt å finne en kurs.
Jeg ser for meg at du, om du ikke cool'er byttetrangen (nok en gang, ta det i beste mening) ender du opp med å bruke utrolig mye penger på bytte av hifi, uten nødvendigvis å finne det du vil ha.

Om det er interessen for å prøve nytt utstyr som driver, så er jo det en ærlig og forståelig sak. Men om det er best mulig musikalsk utbytte du vil ha, så er det en veldig god ide å høre på masse (velbalanserte!!!) systemer, for så å finne ut hvilken lydretning som passer deg best, og som vil tilfredsstille deg på lang sikt.

Du snakker om "lydtypen" i effektforsterkere og høyttalere; men det har jo slått deg at hele kjeden er av interesse ift sluttresultatet? Du kan aldri få en "myk" kilde til å låte "rått og godt" (eller omvendt) ved valg av effekttrinn og høyttalere, og i så måte er Sveins råd om å sjekke ut Naim svært godt! Da havner man nærmest automatisk inn i en "source-first" tankegang, og Naim'ister pleier å være kjennetegnet ved velbalanserte systemer som de er usedvanlig godt fornøyde med... antakelig er pkt 2 et resultat av pkt 1.

Men hør, hør og atter hør; og så finner du fort ut en slags minste felles multiplum for hva du liker; svære skifter fra den ene ekstremitet til den andre er, som tidl sagt, sjelden suksessfulle.  :)

Mvh Vidar P
Takker for alle innspill.

Jeg har etterhvert hørt mye forskjellig. Reference 3A som er knall gode høyttalere passer ikke meg og min musikksmak. Trinangle ( Snell, AN) derimot, passer meg svært godt. Synes derfor det ikke er merkelig at jeg har lyst til å prøve Klipsch. Jeg har nå en avtale om å låne noen Klipsch rb75 for å høre om dette passer meg. Ved evt kjøp blir det senere anledning til å prøve disse sammen med AN 300B utstyr. Høres det fornuftig ut?

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Det har blitt skrevet mye rart her nå, også ang. 300B.
Det er opplagt noen forskjellige oppfatninger her. ;)

Så du Ellef, du får ta deg en tur innom her når du skal til Oslo i påsken. ;D
Da kan du jo bedømme selv om 300B + Klipsch "rocker" tilfredstillende for deg, det er jo tross alt det viktigste at du liker det selv. ;)
;D ;D
Jeg tar kontakt.

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Vist du vill komme på besøk til Karmøy så har jeg et par  RF7 er som jeg driver med enn mc275 , så du kan få høre på .
Reiser til Karmøy i helgen. Skal se bla Jethro Tull i haugesund :eek:

Har du tid til et besøk av meg i helgen, takker jeg ja :)

Lf

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Kjære gutten min. Vi reiser på påskeferie for at jeg skal komme meg vekk fra HIFI-maset, ikke for at du skal reise på egen hifi-turne i Tigerstaden :eek:

BTW trodde du var forelsket i meg jeg, men du kan jo se hvor spennende det er å ta med seg naimen til sengs :p
Hehe, bare ventet på denne...

Det er jo forskjell på forelskelse og begjær i forhold til ting og i forhold til mennesker.  Det ene utelukker ikke det andre, for å si det slik.

Jeg synes jo at vi hifi-gutta som faktisk bor utenfor Oslo bør få lov å bruke noen få prosent av tiden når vi først er der til å valfarte litt til de butikkene som er utilgjengelige mesteparten av tiden. Det dreier seg om en hobby, og er man lidenskapelig når det gjelder en hobby, så vil den aldri helt være ute av tankene.  Og likevel kan vi være fulle av kjærlighet til partnerne våre. Dette gjelder uansett hvilken hobby man er besatt av. Synes faktisk at "kona til tannlegen" i "hifi-delirium" som ble sendt på NRK for en tid tilbake sa det ganske treffende når hun sa hun egentlig var ganske heldig som hadde mannen hjemme mesteparten av tiden. Det er nok av golf- og fotballenker der ute som mesteparten av tiden har en mann som er ute og farter med hobbyen sin i alle ledige stunder...

Så la nå Ellef få et par timer til å slukke sin tørst etter hifi-opplevelser i Tigerstaden.  Da vil han helt sikkert være enda mer glad i deg etterpå.  :)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Det er jo forskjell på forelskelse og begjær i forhold til ting og i forhold til mennesker.  Det ene utelukker ikke det andre, for å si det slik.

Jeg synes jo at vi hifi-gutta som faktisk bor utenfor Oslo bør få lov å bruke noen få prosent av tiden når vi først er der til å valfarte litt til de butikkene som er utilgjengelige mesteparten av tiden. Det dreier seg om en hobby, og er man lidenskapelig når det gjelder en hobby, så vil den aldri helt være ute av tankene.  Og likevel kan vi være fulle av kjærlighet til partnerne våre. Dette gjelder uansett hvilken hobby man er besatt av. Synes faktisk at "kona til tannlegen" i "hifi-delirium" som ble sendt på NRK for en tid tilbake sa det ganske treffende når hun sa hun egentlig var ganske heldig som hadde mannen hjemme mesteparten av tiden. Det er nok av golf- og fotballenker der ute som mesteparten av tiden har en mann som er ute og farter med hobbyen sin i alle ledige stunder...

Så la nå Ellef få et par timer til å slukke sin tørst etter hifi-opplevelser i Tigerstaden.  Da vil han helt sikkert være enda mer glad i deg etterpå.  :)
Støttes roffe :)

Lf

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5

Det er jo forskjell på forelskelse og begjær i forhold til ting og i forhold til mennesker. Det ene utelukker ikke det andre, for å si det slik.

Jeg synes jo at vi hifi-gutta som faktisk bor utenfor Oslo bør få lov å bruke noen få prosent av tiden når vi først er der til å valfarte litt til de butikkene som er utilgjengelige mesteparten av tiden. Det dreier seg om en hobby, og er man lidenskapelig når det gjelder en hobby, så vil den aldri helt være ute av tankene. Og likevel kan vi være fulle av kjærlighet til partnerne våre. Dette gjelder uansett hvilken hobby man er besatt av. Synes faktisk at "kona til tannlegen" i "hifi-delirium" som ble sendt på NRK for en tid tilbake sa det ganske treffende når hun sa hun egentlig var ganske heldig som hadde mannen hjemme mesteparten av tiden. Det er nok av golf- og fotballenker der ute som mesteparten av tiden har en mann som er ute og farter med hobbyen sin i alle ledige stunder...

Så la nå Ellef få et par timer til å slukke sin tørst etter hifi-opplevelser i Tigerstaden. Da vil han helt sikkert være enda mer glad i deg etterpå. :)
He he. Det er klart Ellef-gutten skal få lov til å trave fra "hifi-hull" til "hifi-hull" om han vil. Problemet er nemlig at han ikke er godt kjent i Tigerstaden samtidig som han har utpreget dårlig stedsans, og hvem tror du da må geleide han rundt :D

Jeg har i grunnen ingenting imot hans forkjærlighet for disse "dingsene" dersom jeg liker deres utseende. Et eksempel på fine "dingser" er reference 3a eller jj322(har noen en sort til salgs er det bare å ta kontakt ;)),men problemet med de fine dingsene er at de forsvinner like kjapt ut av huset som de kom inn. Dette gjør frøken trist og lei, og muligens kanskje også litt vrang når det er snakk om nye innkjøp. Derfor; han står helt fritt til å kjøpe det han ønsker (innenfor budsjett) så lenge de passer sånn noen lunde til interiøret, jeg slipper å kjøre/hente og ikke minst bære, og at han ikke plasserer meg i "sweet spot" når jeg faktisk heller har lyst å se en middels dårlig film på tv-Norge ;)

Lin som selvfølgelig setter pris på sin kjære

R

Rojoh

Gjest
Nå har jeg et lite forslag...MET 7.7 mkIV

De som har sett mine kommende høyttalere vet vel kanskje at design og stuevennlighet ikke er min sterkeste side.::) Jeg nevner disse bare siden jeg hadde mitt første møte med progrock (CAN) på forgjengerne. Minneverdig. Jeg garanterer ikke resultatet, men har litt tro på disse... Hva tror dere andre?

Mvh. Johan

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
He he. Det er klart Ellef-gutten skal få lov til å trave fra "hifi-hull" til "hifi-hull" om han vil. Problemet er nemlig at han ikke er godt kjent i Tigerstaden samtidig som han har utpreget dårlig stedsans, og hvem tror du da må geleide han rundt :D

Jeg har i grunnen ingenting imot hans forkjærlighet for disse "dingsene" dersom jeg liker deres utseende. Et eksempel på fine "dingser" er reference 3a eller jj322(har noen en sort til salgs er det bare å ta kontakt ;)),men problemet med de fine dingsene er at de forsvinner like kjapt ut av huset som de kom inn. Dette gjør frøken trist og lei, og muligens kanskje også litt vrang når det er snakk om nye innkjøp. Derfor; han står helt fritt til å kjøpe det han ønsker (innenfor budsjett) så lenge de passer sånn noen lunde til interiøret, jeg slipper å kjøre/hente og ikke minst bære, og at han ikke plasserer meg i "sweet spot" når jeg faktisk heller har lyst å se en middels dårlig film på tv-Norge ;)

fint at du setter pris på din kjære, lin. men du skulle absolutt ikke latt han få lov til å selge ref3a'ene.
her burde du ha brukt din kvinnelige power, uansett om det gjaldt sengeaktiviteter eller noe mer finurlig.
dere (eller iallfall du) kommer til å savne den store, varme og samtidig kontante og intime lyden som disse leverte.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.002
Torget vurderinger
4

Hehe...er heeeelt sikker på at det finnes flere enn èn "sweet spot" hjemme hos dere og at ellef-gutten er glad i begge to ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Jeg har nå vært så heldig å få låne Klipsch RB75 før et eventuelt kjøp.
Nå håper jeg får sjekket ut om høytalerene kan rocke med en god 300B forsterker (helst Audio Note eller Border Patrol). Leser jeg innleggene her, så kan det jo virke ut som dette ikke er mulig (jmf Joaquin, Vidar P osv).
Bruker nå CJ premier 11A og EAR 864 sammen med Klipschene.
Noen i Stavanger området som har en 300B forsterker og i tillegg kunne tenke seg at forsterker\eier komme på besøk til meg?

Lf

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.660
Torget vurderinger
2
For real rock med 300B er oppskriften gode trafoer helst doble 300B, noe som vil gi ca 15W klasse A. Audio Note P4 er et eksempel, glem heller ikke den glimrende og relativt hyggelig prisede Heart Double Beat.
Jeg har spilt med P4 på Klipsch flere år. Om det rocker? U bet! Alle som har hatt slike motforestillinger du nevner over har endret oppfatning etter å ha hørt det, for å si det sånn.
Om RB 75 har skyv nok nedover tør jeg ikke spå om, men RF 5 har det. Spennende å høre hva du finner ut!

Mvh
Håkon

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Skal få prøve RB75 og trianglene med ett Audio Note kit 1 (den gromeste versjon med trafo og deler som finnes i AN konstruksjoner til over 100000). Eieren bruker denne sammen med Proac sc1, som den driver uten problemer. Han skiftet ut ett Hegel kraftverk mot denne"puslete" AN konstruksjonen.

ANèn blir kanskje i minste laget når 70 talls artrock står på programmet, men den som våger intet vinner.
Lf

Ahaa

Fersking
Ble medlem
04.11.2004
Antall liker
0
Ikke døm dem for tidlig, men la dem få god tid i anlegget!
Jeg kjøpte selv et par brukte RB-75 for noen uker siden. De var godt innspilt, men har forandret seg mye i mitt oppsett (EMC1, EC 4.7 og DMB120) og modnes/vokser faktisk fremdeles. I begynnelsen spilte de bla. lite bass (som attpåtil kom ordentlig først litt etter anslaget), - nå er det noe helt annet. Kan det være slik at det ikke er nok å "spille inn" komponenter, men at de også må "spilles sammen"?
Er i ferd med å bli virkelig glad i disse høyttalerne. I mine ører leverer de alltid og uansett musikktype. De har også den viktige evnen for oss foreldre at de er morsomme å høre på ved moderate volum. Og i de gyldne stundene (når strøm, stråling og sinnstemning er med meg) har de servert mine feteste, deiligste, mest medrivende musikkbad til nå!

Topp Bunn