Takker for alle innspill.Ikke ta dette ille opp (det er godt ment), men på meg virker dine spørsmål litt som "the ramblin' man", som drifter fra side til side uten helt å finne en kurs.
Jeg ser for meg at du, om du ikke cool'er byttetrangen (nok en gang, ta det i beste mening) ender du opp med å bruke utrolig mye penger på bytte av hifi, uten nødvendigvis å finne det du vil ha.
Om det er interessen for å prøve nytt utstyr som driver, så er jo det en ærlig og forståelig sak. Men om det er best mulig musikalsk utbytte du vil ha, så er det en veldig god ide å høre på masse (velbalanserte!!!) systemer, for så å finne ut hvilken lydretning som passer deg best, og som vil tilfredsstille deg på lang sikt.
Du snakker om "lydtypen" i effektforsterkere og høyttalere; men det har jo slått deg at hele kjeden er av interesse ift sluttresultatet? Du kan aldri få en "myk" kilde til å låte "rått og godt" (eller omvendt) ved valg av effekttrinn og høyttalere, og i så måte er Sveins råd om å sjekke ut Naim svært godt! Da havner man nærmest automatisk inn i en "source-first" tankegang, og Naim'ister pleier å være kjennetegnet ved velbalanserte systemer som de er usedvanlig godt fornøyde med... antakelig er pkt 2 et resultat av pkt 1.
Men hør, hør og atter hør; og så finner du fort ut en slags minste felles multiplum for hva du liker; svære skifter fra den ene ekstremitet til den andre er, som tidl sagt, sjelden suksessfulle.
Mvh Vidar P
Jeg har etterhvert hørt mye forskjellig. Reference 3A som er knall gode høyttalere passer ikke meg og min musikksmak. Trinangle ( Snell, AN) derimot, passer meg svært godt. Synes derfor det ikke er merkelig at jeg har lyst til å prøve Klipsch. Jeg har nå en avtale om å låne noen Klipsch rb75 for å høre om dette passer meg. Ved evt kjøp blir det senere anledning til å prøve disse sammen med AN 300B utstyr. Høres det fornuftig ut?
Lf