Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.774
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Da er jeg blitt stolt eier av RB 51 ;D blir nok brukt til tv lyd,og så får datteren min RB 10 så er hun klipsched også ;D

O

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gratulerer :)

Begynner å fylles opp.
    Ta'n helt ut å få deg hønn først som sist ::)

/jan

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gratulerer ;D

Nå er det gått noen dager hos meg, og RF-82 har vært i drift noen timer. Må si at det var ikke noen stor eller merkbar forandring. Alt fungerer som før. ;D En viktig ting har jeg merket, og det er at RF-82 fungerer utmerket på lav volum. Man får veldig fin bas, som igjen resulterer i perfekt balanse, selv om på lave volumer.
    Da slo meg tanke, at RF-82 kan passe ypperlig til folk som bor i leligheter. Siden Klipsch RF-82 er veldig dynamiske og har veldig fin bas ved lave volumer man trenger ikke å skru opp høyt for å få rett og slett, god lyd. :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    zed skrev:
    Gratulerer ;D

Nå er det gått noen dager hos meg, og RF-82 har vært i drift noen timer. Må si at det var ikke noen stor eller merkbar forandring. Alt fungerer som før. ;D En viktig ting har jeg merket, og det er at RF-82 fungerer utmerket på lav volum. Man får veldig fin bas, som igjen resulterer i perfekt balanse, selv om på lave volumer.
    Da slo meg tanke, at RF-82 kan passe ypperlig til folk som bor i leligheter. Siden Klipsch RF-82 er veldig dynamiske og har veldig fin bas ved lave volumer man trenger ikke å skru opp høyt for å få rett og slett, god lyd. :D
    Det er en av de mange fine tingene med lettdrevne dynamiske høyttalere :)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    zed skrev:
    Helt klart!
    Funker med Khorn også. Spille lavt er ingen problem med Klipsch. :D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Spille lavt meg her og der, er dere blitt splitte pine gale hele gjengen ???

:D :D

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    Spille lavt meg her og der, er dere blitt splitte pine gale hele gjengen ???

:D :D

/jan
    Spille lavt - hva er poenget med det da ???
    På den andre siden - nivå er et definisjonsspørsmål.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Hehhee..... ;D

Foresten, hva er det som skal "innspilles" i en høyttaler? Jeg har spilt nå på RF-82 i 4 dager og tja,....ingenting sjer. Det eneste som ble innspilt er meg selv siden jeg fant den beste plassering til dem.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    zed skrev:
    Hehhee..... ;D

Foresten, hva er det som skal "innspilles" i en høyttaler? Jeg har spilt nå på RF-82 i 4 dager og tja,....ingenting sjer. Det eneste som ble innspilt er meg selv siden jeg fant den beste plassering til dem.
    Da sier vi at de er innspilt, kos deg i vei ;D
    Og husk, det må dras på litt innimellom, naboer eller ikke.

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:

/jan
    Naboene blir vant til det og gjør de ikke - dra på litt ekstra så kan dere enes om det du anser som moderat på et senere tidspunkt

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Naboene blir vant til det og gjør de ikke - dra på litt ekstra så kan dere enes om det du anser som moderat på et senere tidspunkt
    Vise ord unge mann, vise ord :)

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:

/jan
    Absolutt. Hadde en nabo mens jeg bodde i rekkehus med pappvegger. Han ble gla når jeg fjernet 6 18" som jeg hadde stablet opp mot veggen hans og satte inn 12" ern til hjemmkinoanlegget uvisst grunn. For ordens skyld - lånte 18" i den hensikt å vise at jeg tok hensyn ved å gå tilbake til min 12". En vinn vinn situasjon dette og jeg fikk det akuratt som jeg ville ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Absolutt. Hadde en nabo mens jeg bodde i rekkehus med pappvegger. Han ble gla når jeg fjernet 6 18" som jeg hadde stablet opp mot veggen hans og satte inn 12" ern til hjemmkinoanlegget uvisst grunn. For ordens skyld - lånte 18" i den hensikt å vise at jeg tok hensyn ved å gå tilbake til min 12". En vinn vinn situasjon dette og jeg fikk det akuratt som jeg ville ;D
    Heheh herlig ;D

/jan

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    zed skrev:
    Hehhee..... ;D

På RF-52 så skjedde det mer med dybde/bredde forholdene etter 10-12 dager. Ble liksom litt mer 3D-magi :)

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Vel det er derfor innspillingen tar laaaangggggg tid, fordi det tar lang tid før ting skjer. ;)

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Torsen skrev:
    zed skrev:
    Hehhee..... ;D

På RF-52 så skjedde det mer med dybde/bredde forholdene etter 10-12 dager. Ble liksom litt mer 3D-magi :)
    OK,....men hva er det rent mekanisk eller elektrisk som skal innspilles i en høyttaler? Det kan skje at det fungerer og jeg gleder meg veldig mye,....men det høres på meg som woodoo.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    zed skrev:
    Torsen skrev:
    zed skrev:
    Hehhee..... ;D

Membran og oppheng er da svært mekanisk, og komponentene i delefilteret samt spolen trenger vel også litt innspilling.
    OK,....men hva er det rent mekanisk eller elektrisk som skal innspilles i en høyttaler? Det kan skje at det fungerer og jeg gleder meg veldig mye,....men det høres på meg som woodoo.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg har vært imellom 3 forskjellige par i rf serien 62,82 og nå 63, på de to først nevnte skjedde det en del etterhvert, opplevde på de to førstnevnte at det ble forskjeller etterhvert, de ble rett og slett roligere i mangel på bedre ord, og mer homogene, på rf63 har jeg ikke merket noe nevneverdig mye unntatt i begynnelsen når jeg fikk de, men jeg kjøpte demobrukt så det er kanskje grunnen vil jeg tro, jeg fikk engang en lengre innføring hvorfor klipsch trenger tid,men husker svært lite av det tekniske dessverre, litt hoodo er det nok også med ibildet , men jeg mener ihvertfall at det ikke kun er det :)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Er nok ikke så mye hokus pokus med tanke på innspilling, det er rett og slett oppmykning av elementene samt innbrenning av kabling, kondisser etc.
    Tilvenning er også et viktig element som ofte blir bortglemt. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    Tilvenning er også et viktig element som ofte blir bortglemt. ;)
    Ikke minst 8)
    Nå er jeg så heldig (?) å aldri hatt nye høytalere så det har vært ett ikke-problem for mitt vedkommende.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    vil kanskje si at det er smart jeg ;D

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.774
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Nå er det litt rar lyd i RB-3ene,metalisk lyd i diskanten har vært det i noen dager,har vel spilt på de i 250 timer tenker jeg. Husker jeg ikke feil var det samme lyd i RF 63 før de var innspilt.
    Da er det vel bare og vente i noen timer da?

;D ve

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ove W skrev:
    Nå er det litt rar lyd i RB-3ene,metalisk lyd i diskanten har vært det i noen dager,har vel spilt på de i 250 timer tenker jeg. Husker jeg ikke feil var det samme lyd i RF 63 før de var innspilt.

;D ve
    Aner ikke men vi kan jo alltids skylde på "uinnspilthet" ;)

/jan

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.774
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    JanR skrev:
    Ove W skrev:

;D ve

/jan
    Regner med det ja ;D fikk RB 51 i dag også gøy med masse klipsch

O

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ove W skrev:
    JanR skrev:
    Ove W skrev:

;D ve

/jan

O
    Kan ikke gjentas ofte nok, slutt med å bunkre minimonitorer og få deg hønn 8)

;D

/jan

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.774
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    JanR skrev:
    Ove W skrev:
    JanR skrev:
    Ove W skrev:

;D ve

/jan

O
    Kan ikke gjentas ofte nok, slutt med å bunkre minimonitorer og få deg hønn 8)

;D

/jan
    Får ikke nok i lønn ;D

O

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ok, hva mener fagfolkene?

RB-75 eller RB-5? Forslag til hva man bør velge?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ove W skrev:
    Jeg foretrekker biff ;)

O
    Ånden er svakere enn kjødet, skjønner jeg. Var det ikke noen som foreslo et offer? Et offer er å vinne over kjødet i din situasjon. ;D Jeg har tenkt å bruke Klipsch som en fornuftig nedgradering i pris og størrelse, og slipper unna den konflikten. Tvert imot så har jeg ekstra penger i lommen etter handelen, og bedre lyd i min kombinasjon imo. ;D

Han jeg skal gjøre handelen med mener at han kan være klar over helgen med penger, men jeg får isåfall ikke nytt det før over en uke senere. Dagen derpå reiser jeg nemlig til Albir. Men de er forlengst innspilt ved hjelp av Ramones, Iron Maiden og annet som har litt guff. Av en person liker å guffe litt.

Jeg var innom han i forgårs, og hørte litt på anlegget da. Han har en Sony cdp fra slutten av nittitallet, som kostet omtrent 3000. Forsterkeren er min gamle Sansui AU 607. Det er den ubalanserte versjonen av den største integrerte de hadde på nittitallet. Med sine 2x90 råsterke watt er det totalt overkill, men den er varm nok til å gjøre Klipsch behagelig å lytte til. Det låt forbausende godt, selv med en råsterk transistorforsterker. Og evnen til å bare formidle mer og mer musikk når du skrur opp over det komfortable er bare imponerende. De små tassene fulgte med selv når volumet var over mitt høyeste lyttevolum. Jeg fikk oppleve at de fikk nok etterhvert, men da var volumet langt over mitt partyvolum. Bassen er også helt akseptabel for meg. Dypeste lineære tone er ikke så langt unna løs E på jazzbass eller ståbass, og det kan jeg leve med (uten sub).

Den lille demoen gjorde at jeg gleder meg enda mer. Jeg vet at det virker som om jeg bare prater i og med at det ikke skjer noe håndfast, men det skyldes økonomien til min metall-venn. Det er faktisk slik at jeg nå vurderer å la han få betale halvparten nå, halvparten om en mnd. Jeg begynner å bli seriøst utålmodig nå, for dette er et viktig bytte. Det at rørfolk ofte kan bytte opp ved å bytte ned med Klipsch, er veldig artig. Kef-ene jeg har kostet mellom seks og syv tusen i sin tid, RB-51 ville ha kostet rundt fire tusen med stativer. Glimrende, selv om det ideelt sett burde vært RB-61. Men det er ikke lett å finne en med slike ht, som er villig til å bytte til Kef mot et passende mellomlegg. Å selge et sett Kef Q55,5 til en fornuftig pris er ikke enkelt i dagens marked. Da har skjebnen avgjort at mitt nye haifai-liv med hornmatet diskant starter med RB-51. Neste skritt er kanskje skikkelige hønn, men først må jeg få Klipsch på plass.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Ludo skrev:
    Ok, hva mener fagfolkene?

RB-75 eller RB-5? Forslag til hva man bør velge?
    Vel, jeg har ikke hørt hverken RB-5 eller RB-5 II, derimot RB-75 har jeg hørt masse.
    RB-75 er jo en fysisk større høyttaler, til tross for at begge har en 8 tommer, den måler da også dypere (den spiller dyyyypt).
    RB-5 er dermed mindre og slik tror jeg den låter også, og den er nok snillere i fremførelsen.

Hva tror du? Skal du ha stativhøyttaler?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken av RB-modellene over 61 er billigst (og vanlig) på bruktmarkedet? Liker jeg meg godt med RB kan det hende at jeg ser meg om etter noe brukt, men en klasse over 51 og 61. Er Klipsch slik at de har lite verditap som brukte, eller går det an å gjøre noen kupp? Kom gjerne med prisanslag for forslagene.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    baluba skrev:
    Hvilken av RB-modellene over 61 er billigst (og vanlig) på bruktmarkedet? Liker jeg meg godt med RB kan det hende at jeg ser meg om etter noe brukt, men en klasse over 51 og 61. Er Klipsch slik at de har lite verditap som brukte, eller går det an å gjøre noen kupp? Kom gjerne med prisanslag for forslagene.
    Er det ikke bare å kline til på de RB-61 som ligger der til 2000 kr. :D
    Mye lyd for kronene der! ;)

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    JanOlav skrev:
    baluba skrev:
    Er det ikke bare å kline til på de RB-61 som ligger der til 2000 kr. :D
    Mye lyd for kronene der! ;)
    Eg kjøpte mine RB-51 for 1500 kr brukt og det er utan tvil utrulig mykje god lyd pr. krone her. Etter å ha samanligna RB-51 og RB-61 i div. samanhengar i ei tid no synest eg RB-51 låter kulast, RB-61 virkar litt slapp i forhold. Kjem nok til å kvitte meg med RB-61, men beholder RB-51 til bruk i eit mindre rom :)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Gå for RB-61, har hørt de spille godt - billig er det også :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn