Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    Jeg får gode priser på Butler rett i fra usa også,det er hybrid forsterkere. Du får dem i 2/3/5 kanaler,2kanaleren prøvde jeg på RF 82 det låt meget bra. RF 63 er jo en vanskligere høyttaler så der er jeg litt usikker. Kjipt og kjøpe en og så låter det ikke bra :'(
    O
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Haakon_Rognlien skrev:
    Erland skrev:
    Kan ikke uttale meg skråsikkert om AN kit og RF82, men jeg har hørt slikt forsterkeri på RF5 til min store fornøyelse. Hvor stor forskjellen egentlig er på disse høytalermodellene vites ikke, men det skal understrekes at RF5 sannsynligvis er den som er "snillest" mot forsterkeriet av hele RF-serien. AN kit 1 er i alle fall en knakende god forstkerker til en meget hyggelig pris!
    Må bare få understreke at dette er direkte feilaktige opplysninger. når det gjelder RF-serien er det de høyttalerne som har 1.-ordens filter mot toppen, og da spesielt de med høyest virkningsgrad som er snillest last. RF 5 har klart mer komplisert impedans og fasevinkelbilde enn de jeg tenker på. RF 3 er nok den aller letteste, RF 82 er grei nok, mens f. eks. RF 63 er relativt komplisert og krever stivt power og påkostede utgangstrafoer. Kinavare tryner ofte på sistnevte parametre. RF 5 er ikke direkte tung å styre, men gi den allikevel best mulige utgangstrafoer, og den gjør ufattelig mye av seg.
    Kit 1 vil nok klare RF 5 greit (AN benytter veldig gode trafoer), men for kontroll nedover kan man gjerne kline til med EL 34 kitene eller hva med interstage...? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    RF-5 på KIT-1 er ikke galt det serru ;D
    Har levd med det noen år i stor stue, det er kanskje den mest vellykkede sammensetningene jeg har hatt i den prisklassen..
    Har hatt 4 eller 5 forskjellige EL-34 amper på de RF-5 å jeg kan ikke med hånden på hjertet si at det var bedre enn KIT-1 i bunn, det var heller motsatt..
    Old School EL-34 amper vel å merke, denne karen leter ikke i nyere hyller ;D

    På RF-3 så syns jeg nesten KIT-1 ble i meste laget, det ble nesten litt hardt å brutalt med så mye effekt på så lettdrevne og lettstyrte høyttalere..

    Holografisk sett så blir RF-5 satt i skammekroken kontra RF-3 gitt, helt klart at delefilter er alfa OG omega.!
    Kan faktisk ikke huske andre høyttalere enn Doxa og AG som har klart å vise større og bedre lydbilder enn RF-3..
    Er annet horn i RF-3 enn det er i RF-5, så det er kanskje noe der også, men samma bass elementer i de begge..
    Mye lettere å drive bass elementene i RF-3 enn det er å drive bass elementene i RF-5, litt mindre kassevolum i RF-3 enn det er i RF-5 også, så delefilter må ha en god del å si der også.?

    Finnes det noe info om hva slags filter som sitter i Klipsch, Håkon.?
    Du er vår store guru og læremester innen Klipsch, så jeg setter umåtelig stor pris på din deltagelse her inne 8)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    O:W 64 skrev:
    Jeg får gode priser på Butler rett i fra usa også,det er hybrid forsterkere. Du får dem i 2/3/5 kanaler,2kanaleren prøvde jeg på RF 82 det låt meget bra. RF 63 er jo en vanskligere høyttaler så der er jeg litt usikker. Kjipt og kjøpe en og så låter det ikke bra :'(
    O
    Hva med å holde seg i Norge å kanskje få lånt noe som kan passe deg å din smak på RF-63.?
    Prisen blir kanskje litt høyere, men gleden desto større ;)
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    Rotekroken skrev:
    O:W 64 skrev:
    Jeg får gode priser på Butler rett i fra usa også,det er hybrid forsterkere. Du får dem i 2/3/5 kanaler,2kanaleren prøvde jeg på RF 82 det låt meget bra. RF 63 er jo en vanskligere høyttaler så der er jeg litt usikker. Kjipt og kjøpe en og så låter det ikke bra :'(
    O
    Hva med å holde seg i Norge å kanskje få lånt noe som kan passe deg å din smak på RF-63.?
    Prisen blir kanskje litt høyere, men gleden desto større ;)
    Det er så sant som det er sakt ;D
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    Kit 1 vil nok klare RF 5 greit (AN benytter veldig gode trafoer), men for kontroll nedover kan man gjerne kline til med EL 34 kitene eller hva med interstage...? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kort innpå; Hva med Kit 1 på RF 7? Har du erfaringer med det??

    K.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    Erland skrev:
    Kan ikke uttale meg skråsikkert om AN kit og RF82, men jeg har hørt slikt forsterkeri på RF5 til min store fornøyelse. Hvor stor forskjellen egentlig er på disse høytalermodellene vites ikke, men det skal understrekes at RF5 sannsynligvis er den som er "snillest" mot forsterkeriet av hele RF-serien. AN kit 1 er i alle fall en knakende god forstkerker til en meget hyggelig pris!
    Må bare få understreke at dette er direkte feilaktige opplysninger. når det gjelder RF-serien er det de høyttalerne som har 1.-ordens filter mot toppen, og da spesielt de med høyest virkningsgrad som er snillest last. RF 5 har klart mer komplisert impedans og fasevinkelbilde enn de jeg tenker på. RF 3 er nok den aller letteste, RF 82 er grei nok, mens f. eks. RF 63 er relativt komplisert og krever stivt power og påkostede utgangstrafoer. Kinavare tryner ofte på sistnevte parametre. RF 5 er ikke direkte tung å styre, men gi den allikevel best mulige utgangstrafoer, og den gjør ufattelig mye av seg.
    Kit 1 vil nok klare RF 5 greit (AN benytter veldig gode trafoer), men for kontroll nedover kan man gjerne kline til med EL 34 kitene eller hva med interstage...? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg har hatt cpoland 402 på Rf-82 det funka som bare det.......

    Så er det vel sånn at man kommer lengere med pengene i pentodeverden enn triode...mht å drive høyttalere , og effektmessig...Jeg har jo hatt litt SET forsterkere også , 300b og det er ikke tivl om at feks consonance blokkene jeg hadde , bare kunne gå å gjemme seg , når jeg fikk prøvet ut Heart Beat,,,,som er så MYE bedre at det bare var helt uvirkelig ! Så mye bedre var det at det virka som dobbelt effekt , noe det ikke var....8watt MEN kjempegode trafoer og nok bedre strømforsyning.....

    At det brummet for mye etter ht bytte til 101 db er en annen skål!

    Altså....har man ett rimlig begrenset budsjett ( under10k) velg pentodeamp.....har man mer å rutte med , velg triode MED GODE TRAFOER som mr. Rognlien har terpet på i lang lang tid , og selvølgelig har han jo bare helt rett i dette.....

    Men hva med en OTO da ? 12watt , jeg vet ikke om det holder på 63 men kan nok fåes til en anseelig penge på brukten.

    lykke til......fine ht s det der.....fin finish i kabinettet er det også.... ;D

    Mvh Espen
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vil bare tipse om Leben CS300xs. (EL84 konstruksjon)
    Med full Mullard bestykning og 2x15w til disposisjon drev den fint mine Marten Miles III. (91db 4ohm). Om ikke til realistisk konsert nivå, så ihvertfall på greit lyttevolum. Når jeg Koblet den til mine Klipsch Cornwall III, så kunne jeg spille så høyt at veggene ristet og døra slamret i ramma ;D
    Har ikke hørt den på de høyttalerne du nevner, men den spiller aldeles nydelig på det jeg har koblet den til, og den leverer massevis av strøm.

    At den er et utrolig godt og vakkert konstruert produkt gjør vel heller ikke noe?!





     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Kabeldragern skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Kit 1 vil nok klare RF 5 greit (AN benytter veldig gode trafoer), men for kontroll nedover kan man gjerne kline til med EL 34 kitene eller hva med interstage...? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kort innpå; Hva med Kit 1 på RF 7? Har du erfaringer med det??

    K.
    Forget it!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hva er det ultimate forsterkervalget til RB75?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Kabeldragern skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Kit 1 vil nok klare RF 5 greit (AN benytter veldig gode trafoer), men for kontroll nedover kan man gjerne kline til med EL 34 kitene eller hva med interstage...? :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kort innpå; Hva med Kit 1 på RF 7? Har du erfaringer med det??

    K.
    Har hørt RF-7 med Audio Valve Balder 70, det gjorde susen. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    FallenA skrev:
    Vil bare tipse om Leben CS300xs. (EL84 konstruksjon)
    Med full Mullard bestykning og 2x15w til disposisjon drev den fint mine Marten Miles III. (91db 4ohm). Om ikke til realistisk konsert nivå, så ihvertfall på greit lyttevolum. Når jeg Koblet den til mine Klipsch Cornwall III, så kunne jeg spille så høyt at veggene ristet og døra slamret i ramma ;D
    Har ikke hørt den på de høyttalerne du nevner, men den spiller aldeles nydelig på det jeg har koblet den til, og den leverer massevis av strøm.

    At den er et utrolig godt og vakkert konstruert produkt gjør vel heller ikke noe?!





    Har du to forskjellige navn på forumet, eller har du eller Linus lånt bilder???

    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,30876.0.html
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Continuo skrev:
    hel skrev:
    Hva er det ultimate forsterkervalget til RB75?
    300B er veldig bra på RB-75 synes jeg. :D

    300B gir de den fylden de fortjener og bør få.
    mcintoshen jeg har er fyldig og behagelig i sammenligning med med de fleste andre transistorforsterkere jeg har prøvd
    min store utfordring er lytterommet og har stort sett fått til klipsch best

    oppsettet nå spiller sinnsykt høyt, masse trøkk, sammenheng, kanalseparasjon, dynamikk osv. subwooferen(e) er stilt inn helt flat (ingen delefrekvens, volum på null, fase på null, ingen eq, dvs at den deler på langt over 100 hz!) og sammenhengen er helt topp.....................det er bare en ting som mangler og det er luft og bredde/perspektiv (at høyttalerne forsvinner) alt annet er topp ::)

    derfor lurer jeg.......................
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Continuo skrev:
    hel skrev:
    Hva er det ultimate forsterkervalget til RB75?
    300B er veldig bra på RB-75 synes jeg. :D

    300B gir de den fylden de fortjener og bør få.
    Må si meg enig der. Kun hørt rozzy sine RB-75 (som er solgt) på 300B riktig nok men det fungerte meget bra.

    /jan
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    hel skrev:
    Har du to forskjellige navn på forumet, eller har du eller Linus lånt bilder???

    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,30876.0.html
    La oss håpe det finns mer enn en Leben der ute ;)

    /jan
    Linus kjøpte den av meg i høst, men har fått tak i Leben for og effektforsterker og selger dermed CS300Xs (som er integrert).
    At han låner bilder av meg er jo helt greit! :)

    Edit:
    Forøvrig så ser jeg at det faktisk er to slike tilgjengelige på bruktmarkedet nå.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    hel skrev:
    Continuo skrev:
    hel skrev:
    Hva er det ultimate forsterkervalget til RB75?
    300B er veldig bra på RB-75 synes jeg. :D

    300B gir de den fylden de fortjener og bør få.
    mcintoshen jeg har er fyldig og behagelig i sammenligning med med de fleste andre transistorforsterkere jeg har prøvd
    min store utfordring er lytterommet og har stort sett fått til klipsch best

    oppsettet nå spiller sinnsykt høyt, masse trøkk, sammenheng, kanalseparasjon, dynamikk osv. subwooferen(e) er stilt inn helt flat (ingen delefrekvens, volum på null, fase på null, ingen eq, dvs at den deler på langt over 100 hz!) og sammenhengen er helt topp.....................det er bare en ting som mangler og det er luft og bredde/perspektiv (at høyttalerne forsvinner) alt annet er topp ::)

    derfor lurer jeg.......................
    Ja, under rette forhold så spiller RB-75 UTROLIG STORT, masse trøkk, dynamikk, sammenheng i lydbildet som mange høyttalere kan misunne de for, de gir rett og slett utrolig mye i sammenligning med andre høyttalere til en pris langt høyere. ;)

    Jeg synes at mine "forsvant" fra lydbildet, jobbet endel med plassering riktignok, men synes at det var veldig så bra.

    Hvis jeg husker rett fra et innlegg så har du dine helt inntil bakvegg? Der har du nok mye av årsaken vil jeg tro, du må nesten bare prøve å jobbe litt med plassering.

    Jeg synes at RB-75 livner mer til med rør i systemet, uten at det er noe fasit, men alt jeg har hørt av Klipsch spiller bedre med rør. :p

    Jeg ville ha prøvd en rørforsterker bare for å ha gjort det, aller helst en triode.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    FallenA skrev:
    JanR skrev:
    hel skrev:
    Har du to forskjellige navn på forumet, eller har du eller Linus lånt bilder???

    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,30876.0.html
    La oss håpe det finns mer enn en Leben der ute ;)

    /jan
    Linus kjøpte den av meg i høst, men har fått tak i Leben for og effektforsterker og selger dermed CS300Xs (som er integrert).
    At han låner bilder av meg er jo helt greit! :)

    Edit:
    Forøvrig så ser jeg at det faktisk er to slike tilgjengelige på bruktmarkedet nå.
    Leben er bare helt utrolig flott å se på! :D
    Sannsynligvis så spiller det deretter.
     

    900sl

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Hei

    Har fortiden RF5 på lån som testes ut sammen med Audio Note Interstage Mono Block 300B/2A3, level C (også på lån desverre).
    Fantastisk flott match. Har også en Music Angel KT88 som har fått prøvd seg. Med samme pre som blir brukt på AN, gir den faktisk nesten samme rør-nirvana, men bare nesten ;) Slett ikke verst til en forsterker som koster nesten 10 ganger så lite :eek:
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Nesten hjelper ingen mann på hesten ;)
    Edit: Sa han som har råd til MA men må sparesparespare til AN.
     

    900sl

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    Nesten hjelper ingen mann på hesten ;)
    Edit: Sa han som har råd til MA men må sparesparespare til AN.
    Hvem har sagt at jeg ikke har råd til AN ;)

    Ellers for å svare deg litt seriøst, tror jeg en MA tilfredstiller mange (i sammenligning med AN) tatt prisen i betraktning. Jeg innbilte meg at det var noe mer "luft" og "nerve" med NA, men jeg er slett ikke sikker på om jeg hadde skjelnet de i en abx-test på RF5.
    Ville selv ikke brukt så dyre blokker som NA til RF5.

    Mitt første innlegg var egentlig ment som en liten komentar til noen inlegg en side lenger bak, der de diskuterte RF5 opp mot NA.
     

    900sl

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    Han var meg, i det tilfellet :D
    Ser ut som jeg missforsto litt, ja :D

    Ellers må jeg si at RF5 var en riktig fin høytaler. På en del musikk spilte den kjempetøft til sammenligning med en god del dyrere JBL horn. En som ligger i hukommelsen enda er JJ Cale & Eric Clapton sitt album |The Road to Escondido, spesielt spor 10. Kunne foreksempel selv tenke meg lillebroren til denne på min MA som et stueanlegg.
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Finnes det noen "normalt smale" klipscher med mellomtonehorn?

    Begynner å bli litt lei, og er veldig snart ikke villig til å røre noe der magneten på mellomtone ikke er ca like stor som front på membran eller hornet.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    O:W 64 skrev:
    Nå mangler jeg bare en rør power ;D
    Bråker dine ikeahyller med skyvedører som du har der til høyre ved visse frekvenser slik som mine gjør? ::)
     
    T

    timc

    Gjest
    O:W 64 skrev:
    Nå mangler jeg bare en rør power ;D

    Pent oppsett, men kommer ikke suben i veien for senteren?

    Rørpower ja. Tenker du bare til frontene eller hele veien rundt?

    Copland passer iallefall meget bra til Klipsch.


    -Timc
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    timc skrev:
    O:W 64 skrev:
    Nå mangler jeg bare en rør power ;D

    Pent oppsett, men kommer ikke suben i veien for senteren?

    Rørpower ja. Tenker du bare til frontene eller hele veien rundt?

    Copland passer iallefall meget bra til Klipsch.


    -Timc
    Jeg tenkte til frontene. Nei sub er ikke i veien,det ser bare sånn ut på bilde :).Copland har jeg lyst til og prøve,om jeg finner en til en grei pris!
    Mvh O
     
    T

    timc

    Gjest
    Ok. Siden du bare skal ha til frontene er det jo mye å velge i. I tillegg til Copland passer McIntosh 275 og diverse AudioNote ting meget bra. Mulig at AN blir litt lite watt til filmbruk. Cayin/Spark rørtrinnene har også overrasket meg positivt.


    -Timc
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    timc skrev:
    Ok. Siden du bare skal ha til frontene er det jo mye å velge i. I tillegg til Copland passer McIntosh 275 og diverse AudioNote ting meget bra. Mulig at AN blir litt lite watt til filmbruk. Cayin/Spark rørtrinnene har også overrasket meg positivt.


    -Timc
    Har tenkt litt på Cayin/Spark også,har de effekt trinn også?. Har bare sett intigrerte i fra dem.
    Jeg har eid 2 rør forsterkere i mitt liv, den ene var noe kinesisk som jeg ikke husker navnet på.
    Det andre var Shanling sp 80 mono blokker,som var bra på rf 3. Ser de ligger på 10 000 ute på brukt markedet.
     
    T

    timc

    Gjest
    SP-80 er en fin match til RF-63 :D

    Sett i noen rør du liker og det skulle funke.


    -Timc
     
    T

    timc

    Gjest
    O:W 64 skrev:
    timc skrev:
    SP-80 er en fin match til RF-63 :D

    Sett i noen rør du liker og det skulle funke.


    -Timc
    Er det stor forskjell på ny og nos rør?

    Jeg liker ikke å skille mellom nye og NOS, men heller mellom de ulike typene uavhengig av produksjonsår. Det er ganske store forskjeller ute å går ja. Ofte er det bare smak og behag som bestemmer hva man liker best.


    -Timc
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    cardas skrev:
    Continuo skrev:
    cardas skrev:
    God kveld!


    Er det noen av gutta som har sammenlignet nye RF-63 med gammle RF-5?

    Fordeler/Ulemper

    Noen som har noe på hjertet? Kom så med det!!! :)


    Mvh
    Andreas
    Du kjenner jo RF-5!
    Du liker de såvidt jeg vet! ;)
    Da er det ikke så mye å tenke på?
    Eller? :-\

    Kanskje litt vanskelig å få fatt på et par?


    Ja, liker RF-5 veldig godt hadde jeg bare fått tak i et par ville jeg kjøpt de på flekken! :)
    Det er jo så mange som mener RF-5 er en beder høyttaler en RF-63 og det tror jeg på selv. Er jo ikke så int. i å kjøpe china produserte høyttalere. Men får jeg ikke tak i et par femere må jeg kjøpe 63. Er også int. i Heresy om du vet om et par. Men det må være Heresy II. III utgaven er jo bare noe drit i forhold så det vil jeg ikke ha!
    Du skal ikke selge dine da? Jeg kjøper!!!!!! ;D ;D

    Mvh
    Andreas
    Heresy III bare noe drit ?!!!!
    Forklar.
    Venter fortsatt.

    /jan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kommer nok ikke noe forklaring.

    han syntes vel bare 3 låter dårligere enn 2, end of story.

    eller?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    joaquin skrev:
    kommer nok ikke noe forklaring.

    han syntes vel bare 3 låter dårligere enn 2, end of story.

    eller?
    Ikke vet jeg.
    Kan ikke lire ta seg en masse ***** og bare bli borte.

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn