Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det integrerte på størrelse med XTZ sett bort ifra Brio, som er litt dypere?
    Så vidt jeg husker lagde PS audio noen små, solide power-dac'er med klasse d tidligere. De kan være aktuelle, men har mer tro på XTZ, egentlig. Og se gjerne på Parasound Zpre3 som alternativ til Yamaha.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Likte str på XTZ, og det blir vel bedre med en brukt Elex-R enn Brio. Hvis jeg får plass vel og merke. Valgets kvaler…
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Om du har plass til større enn midi, så øker jo mulighetene radikalt. Jeg har veldig sans for Gato DIA 400 for eksempel.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Men da sprekker vel budsjettet noe veldig.
    Det gjør vel det...
    Brukt Parasound eller Audiolab pre, XTZ effektforsterkere gjør garantert susen.
    Men hold øynene åpne for Gato DIA 250 brukt, burde finnes til god pris.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det gjør vel det...
    Brukt Parasound eller Audiolab pre, XTZ effektforsterkere gjør garantert susen.
    Men hold øynene åpne for Gato DIA 250 brukt, burde finnes til god pris.
    Takker for gode råd som alltid. Jeg har satt opp søk på finn. Jakten er i gang.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Budsjettlyd på hytta, Klipsch the One II lyder eksakt som Heresy IV på Naim Atom bare alt litt mindre. Ikke minst størrelsen så den får plass i 43 kvm. Super happy med denne som hyttehøyttaler!
    IMG_3607.jpeg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har du både Heresy og Forte å bytte på?
    Ja, liker begge veldig bra så sliter med å selge.
    Har pakket ned Forte foreløpig pga en pågående reklamasjonssak jeg har holdt på med siden april.
    Håper den løser seg snart, har troa selv om det trekker litt ut.
    I mellomtiden koser jeg meg med Heresy.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Det kan jeg skjønne, Heresy er aldri feil.
    Fikk demonstrert Forte ordentlig hos Big Dipper i Oslo litt tidligere, vanvittig flott høyttaler med trøkk og smekk på de rette stedene.
    Det er noe eget med Heritage-serien til Klipsch. :cool:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Selvsagt avhengig av hva man lytter til/smak/rommet++, men mitt inntrykk sålangt er at Heresy lett kan trenge en subwoofer, mens Forte har trøkk og morro nok helt alene.

    Og Klipschhorn på litt guffe er jo også bare helt sinnsykt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Selvsagt avhengig av hva man lytter til/smak/rommet++, men mitt inntrykk sålangt er at Heresy lett kan trenge en subwoofer, mens Forte har trøkk og morro nok helt alene.

    Og Klipschhorn på litt guffe er jo også bare helt sinnsykt.
    Mine inntrykk også, selvom jeg (hos meg) liker godt Heresy også uten sub.
    Prøvde å sette Heresy på Jbl sine Js120 stativ, det fungerte dårlig (hos meg), de trengte bassforsterkningen fra gulv.
    Klipschorn er jo helt rått 😎, men krever mer av rom (har jeg lest).
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    ...
    Klipschorn er jo helt rått 😎, men krever mer av rom (har jeg lest).
    Ja, har også lest dette.
    Men, var innom Oslo Hifi Center og hørte på Klipschorn de har koblet opp på en McIntosh hybrid og det låt helt sinnsykt!
    Tipper rommet var 20 kvm, nesten kvadratisk og glassflater dekket med gardiner.
    Er noe med store horn som er litt magisk. :cool:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.984
    Torget vurderinger
    8
    Hadde selv Klipschorn men i min stue ble vinkelen helt feil, alt for mye toein!
    Den nye modellen er jo lukket så kan vinkles. La Scala passer langt bedre inn her
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt avhengig av hva man lytter til/smak/rommet++, men mitt inntrykk sålangt er at Heresy lett kan trenge en subwoofer, mens Forte har trøkk og morro nok helt alene.

    Og Klipschhorn på litt guffe er jo også bare helt sinnsykt.
    Hos oss trenger ikke Heresy sub overhodet. Tvert im
    Men veldig mye trøkk er det ikke. Det er heller ikke målet.
    Livlig lyd.

    Nysgjerrig på Forte, men konevennligheten til Hersey trumfer nysgjerrighet;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Ja, har også lest dette.
    Men, var innom Oslo Hifi Center og hørte på Klipschorn de har koblet opp på en McIntosh hybrid og det låt helt sinnsykt!
    Tipper rommet var 20 kvm, nesten kvadratisk og glassflater dekket med gardiner.
    Er noe med store horn som er litt magisk. :cool:
    Har hørt Klipschorn på Soundgarden Forus flere ganger, helt rått, Kunne sittet i timevis.
    Rommet der er også rundt 20m2, uansett hva som blir koblet opp etterpå høres pinglete og livløst ut😎
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Hos oss trenger ikke Heresy sub overhodet. Tvert im
    Men veldig mye trøkk er det ikke. Det er heller ikke målet.
    Livlig lyd.

    Nysgjerrig på Forte, men konevennligheten til Hersey trumfer nysgjerrighet;)
    Om Heresy sier kona at det er de fineste høyttalerne jeg har hatt, og det har vært «noen« høyttalere innom her😅
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Om Heresy sier kona at det er de fineste høyttalerne jeg har hatt, og det har vært «noen« høyttalere innom her😅
    Heeeelt sikker på at hun ikke sier det samme om Heritage Special?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Heeeelt sikker på at hun ikke sier det samme om Heritage Special?
    Hun er ikke så glad i stativ høyttalere 😅
    Dynaudio HS er jo en av de fineste stativ høyttalerne så de er akseptert.
    De høyttalerne jeg har hatt hun har likt minst er JBL Array 1000 og JBL Array 800, og de hun absolutt hatet var Spendor SP100R😂
    Klipsch Heresy er eneste høyttaler hun faktisk synes er finere enn ingen høyttalere i stua.
    Happy wife happy life👌😎
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Hun er ikke så glad i stativ høyttalere 😅
    Dynaudio HS er jo en av de fineste stativ høyttalerne så de er akseptert.
    De høyttalerne jeg har hatt hun har likt minst er JBL Array 1000 og JBL Array 800, og de hun absolutt hatet var Spendor SP100R😂
    Klipsch Heresy er eneste høyttaler hun faktisk synes er finere enn ingen høyttalere i stua.
    Happy wife happy life👌😎
    Syns disse ser sabla kule ut, på stativ:) Hørt dem? https://audiocenteret.com/produkt/l...MI5Yv31KTVgAMV4g4GAB1c-Az5EAQYAiABEgJrKPD_BwE
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Hadde lyst på høyttaler i den stilen og JBL L100 Classic var de jeg hadde sett meg ut.
    Hadde til og med kjøpt stativer til dem på tilbud 😂 (de har jeg enda).
    Fikk høre dem på A-Varer, men pga dårlig demo fikk jeg et mindre bra inntrykk av dem.
    På Soundgarden fikk jeg demonstrert Heresy IV, det resulterte i kjøp.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Hadde orginalen av JBL L100 i 2011, gode høyttalere, litt rocka:cool:
    JBL L100

    Legger inn sammenlignings bilder fra i dag.

    IMG_2295.jpeg

    IMG_1566.jpeg

    IMG_1570.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dauhørt

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Brandval
    Da var det min tur å melde meg inn i denne klubben.
    For å ta en kort intro så har jeg bestandig hatt stereoanlegg og likt å høre på musikk. Både rock og listepop. Jeg har siste 12 årene hatt Monitor Audio Silver RX6. Og siste 5 en SVS pb2000 i tillegg. (Jeg liker bass😍) Før det Dali 606 og Nad218.
    En kamerat av meg har klipsch og jeg har alltid vært fasinert av hvor mye kulere lyd han har hatt en meg.
    Før hadde han rf82 og nå kun noen klipsch tv høyttalere. Men fortsatt kulere lyd enn mitt anlegg.

    Jeg har endelig fått oppgradert til noen brukte Klipsch RP-280F.
    Av elektronikk har jeg Yamaha rx a1040 og Rotel rb1572 klasse D

    Endelig har jeg fått litt av klipsch lyden😃

    Jeg har lest gjennom denne tråden fra da 280 ble lansert. Og en ny verden åpner seg for meg. Det er mulig å justere lyden mye med matching av riktig elekronikk. Ikke bare pøse på med masse watt. Viste jo egentlig dette, men etter å ha lest alle innleggene så har jeg blitt mer oppmerksom på dette.

    Jeg synes jo at det burde være mulig å få bedre lyd ut av høytalerne enn det jeg gjør nå. Trøkket er ikke fantastisk. Og jeg synes lyden er litt "rotete" når jeg skrur opp litt.

    Er det noen som har hatt tilsvarende forsterkere som meg som kan bekrefte at jeg har mye å gå på for å forbedre lyden?

    Rommet og plassering har vel også mye å si.

    Jeg klarer heller ikke integrere subben slik jeg vil. Yamaha kan ikke dele lavere enn 40Hz. Og da blir bassen tynn. Det blir bedre om jeg setter den på 60Hz. Men jeg ønsker at 280 skal få utfolde seg, og at subben skal overta på de laveste frekvensene som ikke 280 klarer.

    Planen er å oppgradere til RP-8000F II om et par år.
    Er det stor forskjell fra 280? Vil mine forsterkere passe bedre til 8000? Eller er det bedre å bytte til noe annet som funker på både 280 og 8000 II?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Endelig har jeg fått litt av klipsch lyden😃
    Gratulerer, og velkommen.

    Her finnes mye kompetanse, så helt sikkert noen som kan svare på spørsmålene dine.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    @Dauhørt , velkommen både hit og inn i Klipsch verden.
    RP-280F trenger ikke mye power for å synge ordentlig, jeg kjører min på en Sony AV-receiver i Bi-amp kopbling, og de trøkker helt vilt.
    (Kjører 2 kanal stereo ved musikk).

    Nå har jo du en Rotel power-amp, så du har jo power nok.
    Hvis vi antar at Rotel ikke farger lyden så mye, så er det nok Yamaha sin lydsignatur du lytter på.
    Tror det kan være lurt å eksperimentere litt med oppset/rom-korreksjon, men aller mest kanskje plassering av høyttalere i rommet.
    Mine 280'er står ca 30 cm ut fra veggen, liten stue.

    Plassering av sub er jo også viktig (eks sub-crawl for å finne plassen), og har du en sub som er kjapp og fin så kan du dele mye høyere enn 40Hz. :cool:
     

    Dauhørt

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Brandval
    Tror det kan være lurt å eksperimentere litt med oppset/rom-korreksjon, men aller mest kanskje plassering av høyttalere i rommet.
    Jeg har brukt YPAO litt, men gjør den noe mer enn å bestemme avstand til høytalerne og nivå samt eq? YPAO havner på flat. Jeg bytter selv til direct. Synes det blir bedre når jeg justerer innstillingene selv.

    280 står 30cm fra veggen. Med litt toe inn. Bruker jeg laserpeker så treffer den nesten skuldrene når jeg lyser fra innsiden på høytalerne. Jeg sitter 3,5 m fra høytalerne.
    IMG_0295.jpeg


    Subben fungerer ganske godt der den står plassert nå, men jeg synes jeg mister litt av tonene i for eksempel Dire straits når sub deles på 60Hz kontra at 280 gjør jobben alene. Jeg innbiller meg at jeg får bedre lyd om 280 får spille uten filter til nærmere 30-35 Hz. Så kan subben suplere med trykk under det. Men jeg må kanskje ha en annen forforsterker. Eventuelt en integrert forsterker. Vet ikke hvor vanlig det er at man kan justere slikt jeg ønsker på forsterkere?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Som nevnt lengre opp, jeg kjører uten sub når jeg hører på musikk.
    -Min Klipsch-sub vibrerer og slår i soffa'n på film, men synes 280 spiller helt nydelig i stuen min alene på 2 kanals musikk.
    Min sub står ved siden av soffa/lytteposisjon, der ga den best og strammest bass pluss at den stod unna vei.

    Min stue (TV-stue) er del av vinkel (ca 15 kvm) med ende delen åpen imot spisestue, oppsettet på langsiden av rommet, høyttalerene står 2,10m fra hverandre og soffa er 2,20m fra høyttalerene. Får nok litt drahjelp på bass av at soffa står 50 cm fra bakvegg.
    Kjører bittelitt toe-in, hver høyttaler peker på armlenet på 3-seter'n sånn ca.

    Så ville prøvd å flytte vekk ev bord og så bruke en stol og prøve ut ulike lytteavstander både nærmere høyttalere og lengre unna.
    -Merk at om du er så uheldig at lytteposisjon er en null i rommet ditt, så kan plassering av sub et annet sted ev fylle denne null med bass. (siden sub på annen plass vil ha sin(e) null andre steder (der du ikke sitter).

    YPAO måler avstander ja (og justerer dermed forsinkelsene på de ulike høyttalereme så lyden fra hver høyttaler når lytteposisjonen samtidig), nivå og EQ ja.
    YPAO har vel også noen svakheter ifm nivå på sub når du kjører kalibreringe, så ville justert ned volum bakpå sub sånn at YPAO ikke drar ned nivået ifm kalibrering. Etter kalibrering så kan du øke volum bakpå sub til det du ønsker.

    Men trykker du inn Direct så er jeg usikker på om det er noe romkorreksjon inne overhodet? 🤔
     

    Dauhørt

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Brandval
    Through var det equalizer innstillingen ble satt på. Leste at eq blir slått av. Det var ikke direct jeg brukte😅

    Det skal nevnes at de gamle høytalerne jeg hadde var også litt bassfattige der de står plassert. (Pga rommet) Var nok derfor jeg kjøpte sub. Jeg skal se om det er mulig å få noen forbedring på å flytte litt på de. Men noen større justering får jeg nok ikke godkjenning på av innredningssjefen. Da får heller subben ta grovarbeidet.
     

    Dauhørt

    Fersking
    Ble medlem
    12.08.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Brandval
    Men er det mye å hente på å bytte forsterkere? Eller er det mindre marginer man må lytte nøye etter for å høre?
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Men er det mye å hente på å bytte forsterkere? Eller er det mindre marginer man må lytte nøye etter for å høre?
    I min erfaring så er det små forskjeller som du må konsentrere deg for og høre, men andre mener jo att det kan være store forskjeller, så jeg tror det er forskjellig fra person til person hvordan forskjellene oppleves 🤔 så lenge det er nokk krefter til ditt bruk i allefall
     

    Jori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2006
    Innlegg
    165
    Antall liker
    2
    Er det bare meg eller er det ekstremt smal "sweetspot" på Klipsch? Eller er det Heresy IV som er slik? Eller kan det være rommet mitt som kødder? Det er ingenting som skal til før vokal havner langt utenfor senter. Har lenge trodd det var vanskelig akustikk i rommet, og vokalen hadde en tendes til å havne en del litt til venstre for midten, som jeg har kompansert for med å øke volumet på høyre side. Så disse har vært vanskelig å ha med å gjøre.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Er det bare meg eller er det ekstremt smal "sweetspot" på Klipsch? Eller er det Heresy IV som er slik? Eller kan det være rommet mitt som kødder? Det er ingenting som skal til før vokal havner langt utenfor senter. Har lenge trodd det var vanskelig akustikk i rommet, og vokalen hadde en tendes til å havne en del litt til venstre for midten, som jeg har kompansert for med å øke volumet på høyre side. Så disse har vært vanskelig å ha med å gjøre.
    Kan jo være at amp har litt ujevn forsterkning mellom høyre og venstre kanal ja. Kan også være rommet, om den ene står tett på vegg så kan det være at du må vinkle den litt mere inn, etc.
    Er jo også ulikt for hver låt hvor vokal er pan'et i stereobildet.

    Jeg bruker pink-noise i mono som test på sweetspot/stereobilde. Da vil det lages en "kule" eller område hvor du vil høre at støyen blir "hulere" eller litt mørkere når du er i sweetspot. Utenfor sweetspot så er støyen lysere/skarpere.

    Pink Noise i Mono:


    Ellers er også denne her litt fin for enkel test:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Er det bare meg eller er det ekstremt smal "sweetspot" på Klipsch? Eller er det Heresy IV som er slik? Eller kan det være rommet mitt som kødder? Det er ingenting som skal til før vokal havner langt utenfor senter. Har lenge trodd det var vanskelig akustikk i rommet, og vokalen hadde en tendes til å havne en del litt til venstre for midten, som jeg har kompansert for med å øke volumet på høyre side. Så disse har vært vanskelig å ha med å gjøre.
    Vinklingen på høyttalere og avstand til bakvegg har endel og si, men lik avstand til sidevegg betyr mest.
    Her hjemme står den ene høyttaler nærme sidevegg mens den andre står fritt, uansett hvilke høyttalere jeg bruker blir stereo bildet dratt mot den som står nærmest vegg.
    Klipsch er en av de bedre her, sikkert pga hornet Som «styrer» lyden til en viss grad.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.984
    Torget vurderinger
    8
    Er det bare meg eller er det ekstremt smal "sweetspot" på Klipsch? Eller er det Heresy IV som er slik? Eller kan det være rommet mitt som kødder? Det er ingenting som skal til før vokal havner langt utenfor senter. Har lenge trodd det var vanskelig akustikk i rommet, og vokalen hadde en tendes til å havne en del litt til venstre for midten, som jeg har kompansert for med å øke volumet på høyre side. Så disse har vært vanskelig å ha med å gjøre.
    Selv om jeg har en ‘vegg’ av lyd med La Scala så skal det ikke mye bevegelse utenfor sweetspot før jeg hører hvor vokalen kommer fra! Alltid hatt dette i forskjellige rom med forskjellige Klipsch
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn