Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at RP280F trenger veldig lite innspilling, og de endrer seg fint lite etter de første 10-20 timene. I sterk kontrast til enkelte andre modeller fra produsenten.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det kan godt være at det var Marantz som endret litt karakter i dag, for nå låter det jaggu flott. Er du fornøyd med SW115 forresten?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lest et par tester som sier at RP-160M låter varmt - flere her inne som har hørt RP-serien som mener det samme?
    Dere som har RP-150 eller 160, har dere kjøpt lavere stativer siden høyttalerne har en svak tilt mot taket kontra de fleste andre stativhøyttalere?

    Takk for svar :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lest et par tester som sier at RP-160M låter varmt - flere her inne som har hørt RP-serien som mener det samme?
    Dere som har RP-150 eller 160, har dere kjøpt lavere stativer siden høyttalerne har en svak tilt mot taket kontra de fleste andre stativhøyttalere?

    Takk for svar :)
    En ting er jo mindre fremtreden diskant, men varme er noe annet. Høyttaler med varme og bra basstrykk i fremførelsen høres fristende ut å prøve :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Lest et par tester som sier at RP-160M låter varmt - flere her inne som har hørt RP-serien som mener det samme?
    Dere som har RP-150 eller 160, har dere kjøpt lavere stativer siden høyttalerne har en svak tilt mot taket kontra de fleste andre stativhøyttalere?

    Takk for svar :)
    En ting er jo mindre fremtreden diskant, men varme er noe annet. Høyttaler med varme og bra basstrykk i fremførelsen høres fristende ut å prøve :)
    den nye serien er snillere og mindre skarp i toppen.. dette kan fort oppleves som varmere... i mine ører er de rett og slett blitt mer hifi korrekt :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Det kan godt være at det var Marantz som endret litt karakter i dag, for nå låter det jaggu flott. Er du fornøyd med SW115 forresten?
    Er godt fornøyd med SW115, men måtte ha to før ting falt på plass. Hadde bare én til å begynne med, men det låt bare rart. Hadde jeg hatt litt mere pågangsmot og tålmod, så ville jeg heller ha bygd subwoofere selv. Tror det er et område hvor man får enormt mye igjen for pengen kontra å kjøpe ferdigbygd.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Lest et par tester som sier at RP-160M låter varmt - flere her inne som har hørt RP-serien som mener det samme?
    Dere som har RP-150 eller 160, har dere kjøpt lavere stativer siden høyttalerne har en svak tilt mot taket kontra de fleste andre stativhøyttalere?

    Takk for svar :)
    En ting er jo mindre fremtreden diskant, men varme er noe annet. Høyttaler med varme og bra basstrykk i fremførelsen høres fristende ut å prøve :)
    den nye serien er snillere og mindre skarp i toppen.. dette kan fort oppleves som varmere... i mine ører er de rett og slett blitt mer hifi korrekt :)
    Høres jo bra ut :)

    Tror jeg må undersøke med Soundgarden etter hvert om det er mulighet for hjemlån.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ville lett hatt et par Fifteen's til tv-lyd i stua, men interiørsjefen har nedlagt foreløpig totalforbud. :) Ser ikke så dum ut den forsterkeren heller, syns noen burde få den på demo her i landet snart.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Så fik jeg et par Heresy II fra 1989 i huset :) Fin match med Abrahamsen V2Up integreret og V6 dac, faktisk. Ikke antydningen til påtrængende horn. Nydelige at se på er de også. Sættet (inkl Abrahamsen) skal videre til min søster som indflyttergave. Kunne sagtens ha dem i huset faktisk...

    Højtalerne er i rigtig fin stand udover lidt skrammer på kasserne. Nogen "rengøring" eller annet der bør gøres på så gamle højtalere?

     

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Så fik jeg et par Heresy II fra 1989 i huset :) Fin match med Abrahamsen V2Up integreret og V6 dac, faktisk. Ikke antydningen til påtrængende horn. Nydelige at se på er de også. Sættet (inkl Abrahamsen) skal videre til min søster som indflyttergave. Kunne sagtens ha dem i huset faktisk...

    Højtalerne er i rigtig fin stand udover lidt skrammer på kasserne. Nogen "rengøring" eller annet der bør gøres på så gamle højtalere?
    Sjekk her:
    Vedlikehold av tremøbler - Bolig

    Veldig morsomme høyttalere, for øvrig. En av tre - fire høyttalere jeg har eid som jeg ikke helt slutter å savne. (For ordens skyld, jeg eide Heresy III)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for link!
    Tænker det er et job for søs da, huset hun har købt er fra omkring 1900 så hun skulle være i gnuggemodus.. :)


    Så fik jeg et par Heresy II fra 1989 i huset :) Fin match med Abrahamsen V2Up integreret og V6 dac, faktisk. Ikke antydningen til påtrængende horn. Nydelige at se på er de også. Sættet (inkl Abrahamsen) skal videre til min søster som indflyttergave. Kunne sagtens ha dem i huset faktisk...

    Højtalerne er i rigtig fin stand udover lidt skrammer på kasserne. Nogen "rengøring" eller annet der bør gøres på så gamle højtalere?
    Sjekk her:
    Vedlikehold av tremøbler - Bolig

    Veldig morsomme høyttalere, for øvrig. En av tre - fire høyttalere jeg har eid som jeg ikke helt slutter å savne. (For ordens skyld, jeg eide Heresy III)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen av dere klipsch gutter som vet spredningen fra hornet på klipsch B3?
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg byttet ut mine RF-63 med de litt mer nabovennlige RF-52 II.
    Kjører den nå på en Onkyo 2 x 40w forsterker som jeg fikk med på kjøpet, føler vel at jeg har endel å gå på lydmessig her.

    Noen forslag til transistor integrert amp som virkelig får frem godlyden i RF-52 II?
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg spilte i mange år med en vincent sv226 mk... 2x100w hybrid.. det låt slett ikke værst... hybrid løsninger fra vincent, consonance og copland låter altid bra på klipsch etter min erfaring :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Gode forsterkere til RF52 mkII basert på egne erfaringer: Abrahamsen v2, Rega Brio-R, det meste av Marantz, nyere NAD (ja, faktisk), Xindak.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Takk for flere tips angående amp til RF-52 II.
    På Oslo Hificenter ble jeg anbefalt Peachtree audio nova 150. Fikk en lytt av den og Parasound hint på et par audio physic classic 10 høyttalere, ikke helt sammenlignbart med Klipsch selvsagt. Men men..
    Ble ganske overasket over lyden, likte uten tvil peachtree bedre enn den 10 000kr dyrere parasounden. Var et større og mer kontrollert lydbilde, også litt mørkere. Sitter vist en brukbar dac i den også. OHC sier de selger mye av denne ampen til Klipsch. Noen som har erfaring? Kanskje litt overkill til RF 52 ?
    Den er strengt tatt over budsjettet uansett, men hvis jeg kan kutte ut dac begynner jeg å nærme meg :).
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Nå står det et par Spendor A6R og spiller i stua til en hardbarka Cornwall-fan.

    Ikke like gøy, og ingen umiddelbar imponator-faktor, men jeg tror nok lyden fra disse små høyttalerne kan være litt vanedannende..
    De gjør seg litt bedre på rolig kvinnevokal på lavt volum, som f.eks Sophie Zelmani.

    Blir nok aldri å kvitte meg med Cornwallene, men de er litt grovkornet og in-your-face på noe musikk.

    Ja takk, begge deler? :rolleyes:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen av dere klipsch gutter som vet spredningen fra hornet på klipsch B3?
    Ifølge spec sheet fra Klipsch ser det ut som de mener 90x60 grader (står ikke oppgitt at det er grader, men det er garantert ikke centimeter).

    http://images.klipsch.com/b3cutsheet_635042123157500000.pdf
    Det er kun i hornets virkeområde. Når midbass driveren overtar så blir spredningen bredere. Og med et så lite horn som dette, så skjer denne overgangen veldig høyt frekvens. Det er den store svakheten med små horn. Spredningen skifter midt i et veldig sensitiv område. Skal man ha konstant spredning fra et horn langt ned i frekvens, så kreves det seriøs størrelse.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen av dere klipsch gutter som vet spredningen fra hornet på klipsch B3?
    Ifølge spec sheet fra Klipsch ser det ut som de mener 90x60 grader (står ikke oppgitt at det er grader, men det er garantert ikke centimeter).

    http://images.klipsch.com/b3cutsheet_635042123157500000.pdf
    Det er kun i hornets virkeområde. Når midbass driveren overtar så blir spredningen bredere. Og med et så lite horn som dette, så skjer denne overgangen veldig høyt frekvens. Det er den store svakheten med små horn. Spredningen skifter midt i et veldig sensitiv område. Skal man ha konstant spredning fra et horn langt ned i frekvens, så kreves det seriøs størrelse.
    Det er vel ved delefrekvensen, da. 2KHz for Synergy B3.

    Synergy har vel strengt tatt en kon-diskant med "horn", og ikke kompresjonsdriver, men jeg vet ikke om dette har noe som helst å si for spredningen dens.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker. Var hornet jeg var ute etter med tanke på atmos kanaler.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    alle fordelene med spredningskontroll kommer først og fremst ved bruk av store woofere, f.eks 15" som vil kunne ha direktivitet fra ca 600hz. små woofere blir veldig rundstrålende og drar derfor ikke særlig nytte av det. ikke trenger de virkningsgraden til et horn heller.

    når man snakker kassehøyttalere uten hornlading nedover gjør 1" + 12" ala en econowave dette veldig bra. evt 15" om driveren takler det, eller 1.5" + 15" (godt nok til 9-10khz) som dagens toppmodeller legger seg på.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    20170306_195033.jpg


    Da ble det Peachtree Nova 150 til mine Klipsch RF-52 II, dette ble en overaskende god match.

    Var litt dumt av meg å teste LM audio dac'en som jeg hadde ute til salg mot den gode interne dac'en i forsterkeren.
    For å si det sånn, LM audio dac'en blir stående :).
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Tipper du får mye godlyd ut av RF-52 med Peacthree og LM Audio som drivkraft. :)

    Jeg prøvde dac og integrert til 80k , og fyttirakkern disse tassene kan spille musikk!
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Tipper du får mye godlyd ut av RF-52 med Peacthree og LM Audio som drivkraft. :)

    Jeg prøvde dac og integrert til 80k , og fyttirakkern disse tassene kan spille musikk!

    Helt enig!
    Jeg er veldig overasket over hva som bor i RF-52. :)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Snertne de Peachthree ampene. Og de er en god match til Klipsch, altså?
    Ja så absolutt, etter min mening. Kjørte en Nova 150 på Klipsch RF 7II og det spilte over all forventning.
    Nå blir det oppgradering til Nova 300 om en stund.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Litt dyr som tv-forsterker bare, men den har både utseende og fleksibilitet på sin side IMO.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen med erfaringer med doby atmos høytalerne fra klipsch ?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    ingen med erfaring med disse her inne ? er de virkelig gode til både film og musikk ? eller er det bedre å kjøpe den rimeligere versjonen og løse dolby atmos høytalere ?
    WEB_Image Klipsch RP-280FA Dolby Atmos  black  stk-954654380.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn