Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    RF63 og størrelse på rom. 18 kvm er håpløst for lite, eller er det mulig spille på de i mindre rom?

    Har vært opp til vurdering flere ganger, men slått de fra meg pga størrelse.
    Jeg kjører RF-63 på ca.13-14kvm, fungerer fint.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde RF-63 på 16kvm og det opplevdes som for lite da, men endel har endret seg i samme rom så jeg er troende til å gi de en sjanse til selv om all ekspertise tilsier at de bør ha 20-25kvm og opp for å funke optimalt.
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Er det noen Palladium eiere på Østlandet som kunne tenke seg å demontere sine til en som leter og leter etter sine nye høyttalere..?

    Er intr i både høre i 2 og multikansls. 2 kanals er det viktigste.
    Det var da voldsomt, demontere for at du skal få oppleve litt?=)
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Hadde RF-63 på 16kvm og det opplevdes som for lite da, men endel har endret seg i samme rom så jeg er troende til å gi de en sjanse til selv om all ekspertise tilsier at de bør ha 20-25kvm og opp for å funke optimalt.
    Jeg vil nok ikke påstå det er optimalt hos meg nei, men funker bra nok.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok jeg kan få hentet ut betraktelig mer av de nå enn jeg gjorde når jeg hadde de, men der og da så ble det alt for boomy og de gikk for kjapt i metning.
    Men savnet etter Klipsch er der så får man vurdere om de skal inn igjen evnt rp280.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen Palladium eiere på Østlandet som kunne tenke seg å demontere sine til en som leter og leter etter sine nye høyttalere..?

    Er intr i både høre i 2 og multikansls. 2 kanals er det viktigste.
    Det var da voldsomt, demontere for at du skal få oppleve litt?=)
    Jo ønsker å få høre det paøøadium par uten å måtte gå til oslo hificenter. Det ene rommet der hvor de har hatt satt opp kino, er desverre ikke med mine ører et godt demo rom..
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    La Scala II: Noen tips til DIY subwoofer som matcher?Stereo oppsett. Lukket/bassrefleks? 15"/18"? Hvor mange? Lytterommet er 20kvm.

    Hva med disse? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85594576&ref=conversation&fks=85594576


    Endre
    Var en video tidligere i tråden her med LS og en eller to hornsuber, lurer på om det var Bill Fitzmaurice konstruksjoner. Noe sånt, kanskje. Tror hornsub er tingen her.

    Tuba HT

    Hornsub er definitivt noe å tenke på. Her må det googles litt
    Lurer på om det var denne videoen som ble lagt ut tidligere av Tuba hornsub og La Scala. Sier kanskje ikke så mye, men. Hvis jeg hadde La Scala ville hornsub sannsynligvis stått ganske høyt på ønskelista for å fylle på nedover der LS gir seg.


    Takker,
    Har kjøpt tegningene til Tuba HT nå, så da er det bare å få tiden til å strekke til:)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2stk Tuba HTLP, de virker for å si det slik :cool:. Men de er svære...

    (Åpen for bud om noen tør, he he :cool:)
     
    Sist redigert:

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2stk Tuba HTLP, de virker for å si det slik :cool:. Men de er svære...

    (Åpen for bud om noen tør, he he :cool:)
    HTLP har jeg ikke plass til. Lettere for meg å plassere THT:). Hvilke elementer bruker du? og hva driver du de med?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2stk Tuba HTLP, de virker for å si det slik :cool:. Men de er svære...

    (Åpen for bud om noen tør, he he :cool:)
    HTLP har jeg ikke plass til. Lettere for meg å plassere THT:). Hvilke elementer bruker du? og hva driver du de med?
    THTLP er mye lettere å plassere enn standard THT. Setter du de opp i hjørnet tar de ikke stort større plass enn en SVS PC13 Ultra. Mine er 15x18 tommer i "gulvareal".
    Jeg har en Eminence Lab12 i hver og driver de med en brokoblet Behringer Inuke 3000DSP.
    Lab 12 har en nominell impedanse på 6 ohm, så i hornet blir det effektivt en 8 - 9 ohm, slik at jeg kan kjøre begge brokoblet i paralell på Inuke'en.
    Inuke'en hørtes ut som et jetfly til å begynne med, men satt inn en 120mm Noctua lavhastighetsvifte som er så godt som lydløs...

    Her er en som har bygd noen som er 15x30 tommer, nesten dobbelt så store som mine.
     

    Vedlegg

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har 2stk Tuba HTLP, de virker for å si det slik :cool:. Men de er svære...

    (Åpen for bud om noen tør, he he :cool:)
    HTLP har jeg ikke plass til. Lettere for meg å plassere THT:). Hvilke elementer bruker du? og hva driver du de med?
    THTLP er mye lettere å plassere enn standard THT. Setter du de opp i hjørnet tar de ikke stort større plass enn en SVS PC13 Ultra. Mine er 15x18 tommer i "gulvareal".
    Jeg har en Eminence Lab12 i hver og driver de med en brokoblet Behringer Inuke 3000DSP.
    Lab 12 har en nominell impedanse på 6 ohm, så i hornet blir det effektivt en 8 - 9 ohm, slik at jeg kan kjøre begge brokoblet i paralell på Inuke'en.
    Inuke'en hørtes ut som et jetfly til å begynne med, men satt inn en 120mm Noctua lavhastighetsvifte som er så godt som lydløs...

    Her er en som har bygd noen som er 15x30 tommer, nesten dobbelt så store som mine.

    Der fikk jeg noe å tenke på. Fin løsning med thtlp:)
     

    mechanic

    Medlem
    Ble medlem
    03.12.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    5
    hallo.

    trenger litt hjelp ang kjøp av nye høyttalere.

    det jeg ikke har helt klart og bestemme meg for er om jeg skal kjøpe 260 eller 280. rommet høyttalerene skal stå i er 11 kvadrat(lengde 3,5m bredde 3 m). jeg har en svs pc 2000 som tar seg av de dypeste tonene til film og musikk. og kommer til og kjøpe en til pc2000 senere.

    jeg var innom soundgarden i dag og fikk høre 260 på en marantz receiver. de satt på noe forferdelig musikk, må ha vert noe fra 2000 tallet siden jeg ikke kjente igjen sangene. så ut ifra det jeg fikk høre så låt det veldig tynt men det var vanvittig klar lyd, noe som er grunnen til at jeg kjøper klipsch igjen. jeg syns det er litt merkelig at det var lite trøkk i bassen siden det er klipsch. selv 250 kan lage liv i gamle vinyl plater. de satte receiveren i pure direct var det forsatt lyd på noen surround høyttalere. så hva som var gale vet jeg ikke. og hvordan de hadde satt opp den nye pb16 så kan jeg ikke forstå noe annet at noen innstillinger på receiveren må ha vert feil.

    med min erfaring så klarer aldri en receiver og spille like bra som en ren stereoforsterker eller pre med effektforsterker.

    så de som har 260 hvordan låter de på en ren stereoforsterker?
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    La Scala II: Noen tips til DIY subwoofer som matcher?Stereo oppsett. Lukket/bassrefleks? 15"/18"? Hvor mange? Lytterommet er 20kvm.

    Hva med disse? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85594576&ref=conversation&fks=85594576


    Endre
    Kjenner ikke til DIY-markedet på dette feltet, men grunnoppskriften bør være:
    STOR effekt
    STOR magnet
    STIVT oppheng

    Dette må til for å oppnå nødvendig hurtighet.

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Skal du ha samme dynamikk i subbene som i La Scala'ene så begynner utvalget å bli lite. Skal du i tillegg ned mot 20Hz så blir det enda mindre.

    Min erfaring er at du må tenke litt omvendt. Det hjelper ikke å tenke at om du klarer 115db med en liten rørforsterker på LS'ene så kan du bruke en ineffektiv sub med X antall kilowatt som klarer kanskje 120db så vil det funke greit.
    Det man må ta hensyn til med så effektive høyttalere er at bare noen millivolt i spenningsøkning ut fra forsterkeren vil faktisk føre til godt hørbart lydøkning fra høyttalerne. Det er dette som fører til så ekstrem dynamikk fra effektive høyttalere.
    Hvis du overfører den teorien over til en vanlig subwoofer så må man opp i tildels ekstreme effektsvingninger for å få samme lydøkningen.

    La Scala spiller ca 104db ved 2,8V ut fra forsterkeren og 107db ved 4V. Henholdsvis 1W og 2W.
    Et vanlig 15 toms subwoofer kan du håpe å ha ca 87db følsomhet effektivt i kassa. For å få 104db må du da ha ca 64W.

    Hva tror du høres mest dynamisk ut av en forsterker som hopper ifra 1 til 2 watt, eller ifra 64 til 128 watt? Den kan sikkert måle med lav forvrengning og high tech mega watt forsterker og alt det der, men den vil ikke nå et effektivt horn til knærne når det kommer til dynamikk.
    Kanskje ikke så merkbart i hjemmekinosammenheng hvor det gjelder å rumle og brumle mest mulig med eksplosjoner og lydeffekter. Der kan faktisk en konvensjonell sub fungere bedre, for de største av den typen der går enda dypere enn de fleste horn. Men sett på en Blu Ray med en live konsert... 8)

    To av de mest kjente horn subbene, et tapped horn, og et folded horn:
    Lilmike's Cinema F-20 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Tuba HT
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    La Scala II: Noen tips til DIY subwoofer som matcher?Stereo oppsett. Lukket/bassrefleks? 15"/18"? Hvor mange? Lytterommet er 20kvm.

    Hva med disse? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85594576&ref=conversation&fks=85594576


    Endre
    Kjenner ikke til DIY-markedet på dette feltet, men grunnoppskriften bør være:
    STOR effekt
    STOR magnet
    STIVT oppheng

    Dette må til for å oppnå nødvendig hurtighet.

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Skal du ha samme dynamikk i subbene som i La Scala'ene så begynner utvalget å bli lite. Skal du i tillegg ned mot 20Hz så blir det enda mindre.

    Min erfaring er at du må tenke litt omvendt. Det hjelper ikke å tenke at om du klarer 115db med en liten rørforsterker på LS'ene så kan du bruke en ineffektiv sub med X antall kilowatt som klarer kanskje 120db så vil det funke greit.
    Det man må ta hensyn til med så effektive høyttalere er at bare noen millivolt i spenningsøkning ut fra forsterkeren vil faktisk føre til godt hørbart lydøkning fra høyttalerne. Det er dette som fører til så ekstrem dynamikk fra effektive høyttalere.
    Hvis du overfører den teorien over til en vanlig subwoofer så må man opp i tildels ekstreme effektsvingninger for å få samme lydøkningen.

    La Scala spiller ca 104db ved 2,8V ut fra forsterkeren og 107db ved 4V. Henholdsvis 1W og 2W.
    Et vanlig 15 toms subwoofer kan du håpe å ha ca 87db følsomhet effektivt i kassa. For å få 104db må du da ha ca 64W.

    Hva tror du høres mest dynamisk ut av en forsterker som hopper ifra 1 til 2 watt, eller ifra 64 til 128 watt? Den kan sikkert måle med lav forvrengning og high tech mega watt forsterker og alt det der, men den vil ikke nå et effektivt horn til knærne når det kommer til dynamikk.
    Kanskje ikke så merkbart i hjemmekinosammenheng hvor det gjelder å rumle og brumle mest mulig med eksplosjoner og lydeffekter. Der kan faktisk en konvensjonell sub fungere bedre, for de største av den typen der går enda dypere enn de fleste horn. Men sett på en Blu Ray med en live konsert... 8)

    To av de mest kjente horn subbene, et tapped horn, og et folded horn:
    Lilmike's Cinema F-20 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Tuba HT
    Gode poenger. Hornbass er i utgangspunktet det eneste rette til LaScala. Problemet for de fleste hjem, er plassen dette krever. Så om du ikke har plassen til rådighet, finnes det muligheter for å få til et relativt brukbart resultat med min oppskrift.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Etter å eid Klipsch RF-3 for ca. 17 år siden glemte jeg egentlig aldri hvor god lyd de leverte. Så nå er jeg der igjen; men flunka nye Klipsch RF280F:) Og FOR en lyd!
    Gratulerer!Ser du har gått over til marantz reciever? Er det suround på gang?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Noen som vet release dato på Klipsch RF7 mk3 ?? Veldig spent på den modellen :).
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Etter å eid Klipsch RF-3 for ca. 17 år siden glemte jeg egentlig aldri hvor god lyd de leverte. Så nå er jeg der igjen; men flunka nye Klipsch RF280F:) Og FOR en lyd!
    Gratulerer!Ser du har gått over til marantz reciever? Er det suround på gang?
    Tusen takk:) Ja det er den nye Dolby Atmos toppmodellen til Marantz. Familien og jeg ønsker et lydanlegg som kan være til glede for alle i huset; fra musikk i 2 kanaler, til PS4 og gode filmopplevelser:)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Morsomme små tasser! :)

    Årets store høyttaler overraskelse for meg: -RB61 MK2- For ett par fantastiske musikk formidlere til relativt små penger. Kan ikke si annet enn at jeg er mektig imponert. Kjøpte de utelukkende pga meget god tilbudspris og med tanke om å ha som backup / vente høyttalere fra tid til annen. Men disse kan fint stå fremme over lengre tid og styre showet også.

    Anbefales!

    Slenger med et bilde: (Vet ikke hvorfor det kommer to bilder, noen som vet?)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Takker Whiplash. :) Til prisen som jeg kjøpte de for er de intet annet enn ett kupp!

    Går for tiden litt andre retninger enn Klipsch, så tanken min er litt som din, å ha noen Klipsch på lur som man kan dra frem når abstinensene for Klipsch-mangel blir for store. Men at de skulle spille så bra som de faktisk gjør hadde jeg ikke innbilt meg i det hele tatt. Ble rett og slett tatt litt på senga av denne lille tassen. Får du muligheten, så kjøp! :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    23.025
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde tilsvarende opplevelse med RB-81 for noen år siden. Jeg hadde subber i tillegg og da kunne man dra på noe inn i granskauen med dem :)

    Btw så er det etter en oppdatering av forumet at det kommer doble bilder. Det er visst ikke så lett å endre på...
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ikke si slikt Dolbytor, når det ligger ett par RB81 MK2 her på torget. Kjenner at det kunne vært gøy å prøvd ut hva den litt mer røsligere store broren kan gjøre. :)

    Angående dobbelt opp med bilder, det er altså ikke noen jeg gjør direkte feil, det bare er slik?
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Takk The Last One, fikset det nå. Men litt tungvindt er det jo, legge ut bildet først så fjerne det igjen.. Uansett, takk for tipset. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Bassen blir ikke litt ullen når de står trykt opp i hjørnene?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Receiveren eller Brio-R som forer de med strøm?

    Har til gode høre noe fra RP serien. Men flere og flere på forumet som gir de gode skussmål.

    Mang en skeptiker den tid de ble lansert, men føler den flisa er snudd litt på hodet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn