Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Rognlien som har hatt Modwright KWI 200 på test kan kanskje si noe om hvordan den i teorien vil funke på RF-63?

    Jeg oppleveler den som en litt tilbakelent i toppen, men med enorme mengder grunt. I teorien en hyggelig kombinasjon sammen med Klispch Reference.

    Vennligst ignorer at jeg har en til salgs, for hensikten er aldeles ikke fremming av min annonse..
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.011
    Antall liker
    51.715
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Phatos TT og RF 63 er ikke en kombinasjon Made in heaven,phatos får puste problemer om du vrir litt for høyt på volum knappen ;). RF 63 trenger mye kvalitets watt for og blomstre er min erfaring (har eid 3par er det vell)

    O
    TT har vel mindre watt å rutte med enn ClassicOne, eller husker jeg feil?
    TT er på 2x40 klasse A

    O
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Rognlien som har hatt Modwright KWI 200 på test kan kanskje si noe om hvordan den i teorien vil funke på RF-63?

    Jeg oppleveler den som en litt tilbakelent i toppen, men med enorme mengder grunt. I teorien en hyggelig kombinasjon sammen med Klispch Reference.

    Vennligst ignorer at jeg har en til salgs, for hensikten er aldeles ikke fremming av min annonse..
    Spennende forsterker men skremmer meg litt at denne blir likestilt med Hegel200 i en omtale dog med noe ulik lydsignatur!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Phatos TT og RF 63 er ikke en kombinasjon Made in heaven,phatos får puste problemer om du vrir litt for høyt på volum knappen ;). RF 63 trenger mye kvalitets watt for og blomstre er min erfaring (har eid 3par er det vell)

    O
    TT har vel mindre watt å rutte med enn ClassicOne, eller husker jeg feil?
    TT er på 2x40 klasse A

    O
    Flott lyd i TT men ja får pusteproblemer med RF63
    Da er det vel bare å konstatere at Klipsch Ref krever mer enn man skulle tro, i alle fall modeller som er mer enn vanlig 2-veis. Men jeg kan vel også konstatere at sannsynligvis er jeg litt tander mht volum i mancaven, så det er kanskje andre nivåer som det også er snakk om. Jeg synes det virker rart at en ClassicOne ikke skal klare å drive en RL63.

    Når jeg tenker meg om er det en Mk II jeg har erfaring med, og den har 2x70 watt å rutte med. Antar at det er A/B. Men den klarer i alle fall å dra Quad stat-er, og derfor finner jeg det litt rart at den ikke skulle kunne trekke Klipsch Ref. Men det handler kanskje om hvilket volum man forventer? Siden jeg er en som heller til stat så sier det vel seg selv at svært høyt volum ikke står spesielt høyt på listen over viktige disipliner.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Rognlien som har hatt Modwright KWI 200 på test kan kanskje si noe om hvordan den i teorien vil funke på RF-63?

    Jeg oppleveler den som en litt tilbakelent i toppen, men med enorme mengder grunt. I teorien en hyggelig kombinasjon sammen med Klispch Reference.

    Vennligst ignorer at jeg har en til salgs, for hensikten er aldeles ikke fremming av min annonse..
    Hadde ikke RF tilgjengelig da jeg hadde Modwright på besøk.
    Min årelange erfaring med 63 viser tydelig at det ikke er antall Watt som skaper moroa, det er kvaliteten på det som leveres. 15W kl. A SET fra Audio Note P4 Balanced med en AN M5 som pre, var helt ubeskrivelig rått, total, despotisk kontroll, sykt trøkk. Men til en pris som får folk til å vrenge magasekken, naturligvis.

    Det ville komme som en bombe på meg dersom den rett så trivelig prisede KWI 200 ikke har jernkontroll på RF-63. Det er 100% rett oppskrift; rå strømforsyning, gjennomsiktig lydbilde, MOS-FET på utgangene, kraftig og fyldig gjengivelse. Jeg forstår ikke annet enn at det bør være en veldig god match.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Til info, for den som måtte lure: Pris for ett par originale Klipsch Jubilee logo merker koster intet mindre enn Kr. 870,00.

    For å være tydelig. Ja, jeg synes det var en rimelig stiv pris for noen små kobber malte plast brikker. Men er man dum og ikke spør om pris først, så.....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rognlien som har hatt Modwright KWI 200 på test kan kanskje si noe om hvordan den i teorien vil funke på RF-63?

    Jeg oppleveler den som en litt tilbakelent i toppen, men med enorme mengder grunt. I teorien en hyggelig kombinasjon sammen med Klispch Reference.

    Vennligst ignorer at jeg har en til salgs, for hensikten er aldeles ikke fremming av min annonse..
    Hadde ikke RF tilgjengelig da jeg hadde Modwright på besøk.
    Min årelange erfaring med 63 viser tydelig at det ikke er antall Watt som skaper moroa, det er kvaliteten på det som leveres. 15W kl. A SET fra Audio Note P4 Balanced med en AN M5 som pre, var helt ubeskrivelig rått, total, despotisk kontroll, sykt trøkk. Men til en pris som får folk til å vrenge magasekken, naturligvis.

    Det ville komme som en bombe på meg dersom den rett så trivelig prisede KWI 200 ikke har jernkontroll på RF-63. Det er 100% rett oppskrift; rå strømforsyning, gjennomsiktig lydbilde, MOS-FET på utgangene, kraftig og fyldig gjengivelse. Jeg forstår ikke annet enn at det bør være en veldig god match.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Nettopp slik er det også jeg trodde det var. Som nevnt lenger oppe har jeg kun hørt dem med en ikke altfor kraftig rørforsterker av ok kvalitet, og det fungerte i alle fall glimrende på de volum jeg personlig spillere på. Men som jeg skriver lenger oppe, jeg er selvsagt klar over at noen spiller betydelig høyere enn meg og forventer at forsterkeren holder kontrollen lenger opp i volum enn det jeg krever.
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Hei godfolk. Nå er kanskje ikke jeg den mest kresne, men jeg synes jeg har fått mine RF-63 til å fungere veldig bra på ca. 13m2. Det er da i dedikert hjemmekino, Yamaha RX-A2050 inn til Emotiva XPA-5. Enkelt kanal til hver høyttaler. Litt lite sideluft, men en god halvmeter til bakvegg.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hei godfolk. Nå er kanskje ikke jeg den mest kresne, men jeg synes jeg har fått mine RF-63 til å fungere veldig bra på ca. 13m2. Det er da i dedikert hjemmekino, Yamaha RX-A2050 inn til Emotiva XPA-5. Enkelt kanal til hver høyttaler. Litt lite sideluft, men en god halvmeter til bakvegg.
    Vet ikke med de andre her, men jeg snakker ikke med folk som har solgt Cornwallene sine! ;)
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Hei godfolk. Nå er kanskje ikke jeg den mest kresne, men jeg synes jeg har fått mine RF-63 til å fungere veldig bra på ca. 13m2. Det er da i dedikert hjemmekino, Yamaha RX-A2050 inn til Emotiva XPA-5. Enkelt kanal til hver høyttaler. Litt lite sideluft, men en god halvmeter til bakvegg.
    Vet ikke med de andre her, men jeg snakker ikke med folk som har solgt Cornwallene sine! ;)
    Hehe. Eneste grunnen til at du fortsatt har dine er vel fordi du ikke ble kvitt de, eller hva? :p Sett de til salgs opptil flere ganger jeg ;-)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Hei godfolk. Nå er kanskje ikke jeg den mest kresne, men jeg synes jeg har fått mine RF-63 til å fungere veldig bra på ca. 13m2. Det er da i dedikert hjemmekino, Yamaha RX-A2050 inn til Emotiva XPA-5. Enkelt kanal til hver høyttaler. Litt lite sideluft, men en god halvmeter til bakvegg.
    Vet ikke med de andre her, men jeg snakker ikke med folk som har solgt Cornwallene sine! ;)
    Hehe. Eneste grunnen til at du fortsatt har dine er vel fordi du ikke ble kvitt de, eller hva? :p Sett de til salgs opptil flere ganger jeg ;-)
    Syns jeg leste et sted at Valfy hadde begått "genistreken" å selge Cornisene sine til samboeren? Noe sånt hadde funket skikkelig dårlig hjemme hos meg når jeg ville høre på Led Zeppelin, og samboeren heller ville høre på noe vàr, svensk visesang med kassegitar og østrogen-overload. :)

    Ellers er jeg helt enig, folk som selger Cornwallene sine er absolutt siste sort. Forestiller meg at det er sånne folk som kjører Nissan Leaf også!

    Har iallfall ingen planer om å selge mine, mitt motto er "Corny forever"! :p
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Syns jeg leste et sted at Valfy hadde begått "genistreken" å selge Cornisene sine til samboeren? Noe sånt hadde funket skikkelig dårlig hjemme hos meg når jeg ville høre på Led Zeppelin, og samboeren heller ville høre på noe vàr, svensk visesang med kassegitar og østrogen-overload. :)

    Ellers er jeg helt enig, folk som selger Cornwallene sine er absolutt siste sort. Forestiller meg at det er sånne folk som kjører Nissan Leaf også!

    Har iallfall ingen planer om å selge mine, mitt motto er "Corny forever"! :p
    Haha, her går det i Boxer-motor på 2.0-liter og en chevy V8 5.7L, så det forbrennes bra med hydrokarboner :D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Syns jeg leste et sted at Valfy hadde begått "genistreken" å selge Cornisene sine til samboeren? Noe sånt hadde funket skikkelig dårlig hjemme hos meg når jeg ville høre på Led Zeppelin, og samboeren heller ville høre på noe vàr, svensk visesang med kassegitar og østrogen-overload. :)

    Ellers er jeg helt enig, folk som selger Cornwallene sine er absolutt siste sort. Forestiller meg at det er sånne folk som kjører Nissan Leaf også!

    Har iallfall ingen planer om å selge mine, mitt motto er "Corny forever"! :p
    Haha, her går det i Boxer-motor på 2.0-liter og en chevy V8 5.7L, så det forbrennes bra med hydrokarboner :D
    Ja, er sikkert mange måter å kompensere for både det ene og det andre på. :rolleyes:
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg endelig plass til ett par Cornwall i stua. Så lurer litt på hvordan de ville matchet med Denon PMA 2000 R forsterker. Om noen skulle ha testet denne comboen ?

    Magefølelsen er god angående match, Denon'en fungerte meget bra med Heresy III.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Etter mye tid med Cornwallene, savner jeg enkelte kvaliteter fra Spendorene.
    Etter mye tid med Spendorene, savner jeg enkelte kvaliteter fra Cornwallene. Rundt og rundt er like langt, er det vel noen her inne som sier. :p

    Hvordan stiller originale Heresy 1.5 seg i forhold til feks. Heresy III? Er 6000 en ok pris for et par i god stand, fra 1984?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg ga 6000 for Heresy II i mer eller mindre perfekt stand med noen modifikasjoner for spikes i bunn.

    Mener jeg så 1.5 til 5000 rundt nyttår. Samme tid jeg fikk fatt på mine.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.463
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Sørlandet
    Etter mye tid med Cornwallene, savner jeg enkelte kvaliteter fra Spendorene.
    Etter mye tid med Spendorene, savner jeg enkelte kvaliteter fra Cornwallene. Rundt og rundt er like langt, er det vel noen her inne som sier. :p
    Utdyp gjerne!

    I løpet av 2016 har jeg vært i kontakt med 3 audiofile mennesker som har byttet ut det jeg anser som musikalske, engelske høyttalere til fordel for "horn og trompeter" En person hadde Harbeth, den andre Audio Note og den tredje byttet ut sine Spendor.

    Mvh
    BB
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    403
    Antall liker
    239
    Torget vurderinger
    14

    vs


    Andre høyttalere når man skal demonstrere anlegget,
    Klipsch Heresy når man skal demonstrere musikken.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Andre høyttalere når man skal demonstrere anlegget, Klipsch Heresy når man skal demonstrere musikken.
    Andre høyttalere er HIFI og Klipsch er musikk? Eller er det aldersbetinget? Man kompanserer for tonedøvhet med mer volum?
    En av de tingene jeg liker godt med Klipsch, er at dynamikken og livet i musikken kommer tydelig fram selv på lavt volum. Men tipper det kan ha noe med både den høye følsomheten i høyttalerne og den stive strømforsyningen i forsterkeren å gjøre.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Andre høyttalere når man skal demonstrere anlegget, Klipsch Heresy når man skal demonstrere musikken.
    Andre høyttalere er HIFI og Klipsch er musikk? Eller er det aldersbetinget? Man kompanserer for tonedøvhet med mer volum?
    En av de tingene jeg liker godt med Klipsch, er at dynamikken og livet i musikken kommer tydelig fram selv på lavt volum. Men tipper det kan ha noe med både den høye følsomheten i høyttalerne og den stive strømforsyningen i forsterkeren å gjøre.
    Til tross for både tonale avvik, kasseresonanser, hornlyd og begrensninger i oppløsning og eleganse, har Klipsch noe ved seg, fra de billigste, helt opp til toppmodellene. Dette utfordret mitt syn på begrepet "high end" for mer enn 20 år siden, etter å ha hørt en enkel Klipsch utfolde seg i min egen stue. Spørsmålet jeg følte meg tvunget til å stille var: hvem og hva definerer hva som high end? For realiteten er at det dynamiske utsving og hurtigheten i det Klipsch leverer overgår i grunn det aller, aller meste der ute, med selvsagte unntak av rene hornkonstruksjoner. Noe av poenget er at Klipsch leverer dette livet i prisklasser de facto ingen andre er i nærheten av.

    På mange måter leverer Klipsch det musikalske livet og lekenheten til folket, ikke bare til de dedikerte og/eller bemidlede hifi-entusiaster. Jo, man betaler prisen ved å miste en del andre positive egenskaper, men det er jo en prioritering hva man liker best, så lenge man ikke har råd til alt på en gang... :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    403
    Antall liker
    239
    Torget vurderinger
    14
    Forstå meg riktig. Jeg er en stor fan av Klipsch og spesielt Heresy III, som jeg har relativt lang erfaring med. Jeg angrer faktisk på at jeg solgte den som et forsøk på å finne noe som spilte bedre i mitt lille rom. I etterklokskapens tegn burde jeg kanskje ha gjort noe med rommet, evt flyttet de ned i stuen. Jeg mener, Heresy kan fint være HiFi i et ellers godt anlegg. Men jeg oppfatter de først og fremst som underholdere (på en måte jeg ikke har hørt maken til) fremfor korrekte og analyserende i forhold til kilde og forsterker.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg foretrekker at anlegget mitt er morsomt og engasjerende fremfor å vite at "det er hi-fi". (Som i "frekvensresponsen i lytteposisjon er identisk med den på kildematerialet, bla, bla, bla.... Et ganske lite verdifullt mål i seg selv, IMNSHO.)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Etter mye tid med Cornwallene, savner jeg enkelte kvaliteter fra Spendorene.
    Etter mye tid med Spendorene, savner jeg enkelte kvaliteter fra Cornwallene. Rundt og rundt er like langt, er det vel noen her inne som sier. :p
    Utdyp gjerne!

    I løpet av 2016 har jeg vært i kontakt med 3 audiofile mennesker som har byttet ut det jeg anser som musikalske, engelske høyttalere til fordel for "horn og trompeter" En person hadde Harbeth, den andre Audio Note og den tredje byttet ut sine Spendor.

    Mvh
    BB
    Jeg er ingen trollmann på det å beskrive lyd, men jeg skal gi det et forsøk. Har levd med Cornwall i 2-3 år nå, og hatt de i litt forskjellige rom. Jeg vet hvordan de spiller i feil rom med feil utstyr, og jeg vet hvordan de spiller i ok rom med riktig utstyr.

    Det er ingen hemmelighet at Cornwall har balletak på engelskmennene når det kommer til hurtighet, tordendynamikk og smekk. De spiller rytmisk, klokkeklart, engasjerende og gir selv bestemor med høreapparat fot. De takler de fleste sjangre med bravur, og spiller ganske bra på lavt volum men våkner først skikkelig når man trykker på + et par ganger (for mye). Og her starter kanskje det lille jeg har å utsette på Cornwall.

    For virkelig lytteglede må volumet litt opp. Noe som i grunn er helt ok i de fleste tilfeller. Men noen ganger vil man bare lene seg tilbake i godstolen, lukke øya, og la seg forføre totalt av musikk uten å nødvendigvis spille høyt. Dette er noe jeg som regel gjør til roligere musikk, hvor vokal gjerne er midtpunktet - det være seg Leonard Cohen, Tori Amos eller Sophie Zelmani.
    Her er Spendorene så forbanna gode. De spiller rundere og litt mer avslappet, og formidler spesielt vokal på en absolutt unik måte. De spiller mer følelser, med større nærhet og får fram sårbarhet og detaljer i vokaler som Cornwallene må se langt etter.
    Spendorene spiller også en anelse dypere bass, som er aldeles herlig på lavt/moderat volum. Føler også engelskmennene henger bedre sammen fra bunn til topp.
    Tror jeg hører noe av det fulltone-folk snakker om, selvom jeg aldri har hørt en fulltone. ;)

    Jeg synes de er generelt bedre på å frembringe ståpels og frysninger fordi musikken er nydelig vakker og treffer en rett i sjela, mens Cornwall gjerne gjør det samme bare med smekk, snert, dynamikk og råskap.

    Det må også sies at Spendorene er ekstremt kresne på det aller meste. Sweetspot er snevert, ihvertfall i rommet mitt. De er også veldig kilne på både plassering, kilde og forsterkeri. De krever mye jobb før de yter skikkelig.

    Cornwall derimot kan man nesten plassere tilfeldig i et rom, koble til en billig integrert og man kan likevel banne på at rocken høres feeeeit ut og at gliset og foten kommer like fort som Cornwall spiller på skarptrommer.

    Kunne skrevet side opp og side ned her, men jeg får prøve å oppsummere litt:
    De er veldig forskjellige høyttalere som har forskjellige styrker og svakheter.
    Faktisk så tviler jeg på at det finnes EN høyttaler som har ALLE styrkene, uten noen av svakhetene.
    Derfor er jeg så jævla heldig som har begge deler under samme tak. :D
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Dette var en veldig bra beskrivelse, Valfy. Som eier av både Heresy og Spendor kjenner jeg meg veldig godt igjen i dette. Kanskje med unntak av at Spendor er ekstremt kresne. Føler ikke at SP1/2R2 er det, men hvem vet, kanskje har jeg ennå ikke hørt de i et optimalt oppsett.

    Vi er heldige.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.463
    Antall liker
    12.657
    Sted
    Sørlandet
    Mange takk for at du tok deg tid Valfy! Og også takk til Rognlien. Jeg finner dette meget interessant! Og jeg har ikke muligheten til å ha to sett... ett sett til hverdags og ett sett til fest :)

    Mvh
    BB
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Forstå meg riktig. Jeg er en stor fan av Klipsch og spesielt Heresy III, som jeg har relativt lang erfaring med. Jeg angrer faktisk på at jeg solgte den som et forsøk på å finne noe som spilte bedre i mitt lille rom. I etterklokskapens tegn burde jeg kanskje ha gjort noe med rommet, evt flyttet de ned i stuen. Jeg mener, Heresy kan fint være HiFi i et ellers godt anlegg. Men jeg oppfatter de først og fremst som underholdere (på en måte jeg ikke har hørt maken til) fremfor korrekte og analyserende i forhold til kilde og forsterker.
    Det er laaang vei, og drøssevis av høyttalere mellom disse to ytterpunktene. Det trenger ikke være enten det ene eller andre. :)

    Dette var en veldig bra beskrivelse, Valfy. Som eier av både Heresy og Spendor kjenner jeg meg veldig godt igjen i dette. Kanskje med unntak av at Spendor er ekstremt kresne. Føler ikke at SP1/2R2 er det, men hvem vet, kanskje har jeg ennå ikke hørt de i et optimalt oppsett.

    Vi er heldige.
    Jeg prøvd litt forskjellig elektronikk på mine, og det er veldig enkelt å høre forskjeller. Ihvertfall i motsetning til Cornwall, som nesten ikke kan spille dårlig uansett hva man kobler til. Det er også store forandringer i lyden ved små justeringer av plassering høyttalere/lytteposisjon og toe-in. Dette er også bekreftet med målinger.
    Det siste punktet skyldes sikkert mye mitt alt for lille lytterom, som kanskje også er årsak til smal sweetspot? Skal ikke mer enn 10cm ut av sweetspot før lyden blir ufokusert.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Ingen problem. :)
    Ganske nyttig for meg selv også å sette ord på ting jeg hører, men ikke har hatt helt spesifikke tanker om tidligere.

    Mest spennende blir det jo å høre om Rognlien kan si seg noenlunde enig i mine oppfatninger, eller om jeg er helt på bærtur. ;D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Ingen problem. :)
    Ganske nyttig for meg selv også å sette ord på ting jeg hører, men ikke har hatt helt spesifikke tanker om tidligere.

    Mest spennende blir det jo å høre om Rognlien kan si seg noenlunde enig i mine oppfatninger, eller om jeg er helt på bærtur. ;D

    :) Jeg er nogenlunne enig.
    Det finnes dog måter å få Cornwall til å spille litt mer elegant og involverende på også på lavere volum, men på det tidspunktet begynner det å bli fælt dyrt. Da ser vi i retning av særdeles påkostet rørutstyr, og ditto kilder...

    Personlig finner jeg stor glede i akkurat RF63, som jeg synes er en anelse lettere å få til å gjøre allroundjobben mer overbevisende. Men det er smak og behag som styrer det der.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg hadde RF-63 rett før jeg kjøpte Cornwall.
    Den gang da, i det rommet, spilte det helt forferdelig.
    Helt flatt, uten bass, ingen trykk og ingen morro. Hadde muligens LM Audio 218 i den tiden, og den er nok ikke kraftig nok.
    Likevel tror jeg det i hovedsak skyldtes rommet, siden Cornwallene heller ikke spilte optimalt der, uansett hvordan jeg plasserte de.
    Det er dessverre min eneste erfaring med RF-63.

    RF-7, derimot, har jeg hørt på samme elektronikk i to helt forskjellige rom. Hjemme i min egen stua spilte de skremmende bra, med en mellombass som nesten slo pusten ut av deg.

    Flytta de så til en kompis, der de oppførte seg som RF-63 slik jeg beskrev ovenfor.. Helt forjævlig.

    Må også sies at i fjor en gang hadde fire forsterkere i hus samtidig, for å finne en god match til Cornwall.
    Blant de var en Electrocompaniet ECI 6, som har fått veldig mye skryt i pressen.
    På Cornwall, I forhold til Accuphase og Teac AI 3000, var EC en forferdelig opplevelse.
    Jeg overdriver ikke når jeg sier at det bokstavelig talt var som å legge et teppe over begge høyttalerene med EC koblet til.
    Jeg har nesten vanskeligheter for å tro at den kan spille bra på noe som helst.

    Først da fikk jeg opp ørene for hvor store forskjeller det kan være på forsterkere, og hvor viktig det er med riktig matching.

    Dette er kanskje litt selvmotsigende i forhold til det jeg skrev lenger opp, men ja, det er mulig å få Cornwall til å høres kjipe ut.
    Har dog i ettertid av den testen prøvd mye rare kombinasjoner, og ingenting har vært i nærheten av like dårlig som EC og Cornwall.
     

    Golyden

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    2
    Sted
    Molde
    Hei trenger litt hjelp, har pr dags dato rf63er med hegel h300, hegelh25 dac har akkurat flyttet inn i ny leilighet å greier ikke få samme go lyd i den som i den forrige enda jeg har vært fremme med tommestokken og målt og flyttet høytalerene rundt og og vinklet dem i alle retninger, så er fortsatt lyden blitt kald og skarp. Driver nå og vurderer og bytte forsterker til parasound A21 heller EC aw250R tror dere det vil hjelpe ?
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    830
    Antall liker
    302
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Golyden. Har Edge forsterker på Palladium. Som hånd i hanske. Passer sikkert til dine også :)
    Fra bailby'n.

    Sonicfrontiers
     

    Golyden

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    2
    Sted
    Molde
    Skal ta og sjekke ut edge 😊
    har en kar som vil bytte en nesten ny (3månedre) 1eier parasound A21 forsterker i min h300 så har lest i forum etter forum og lest tester på A21 men har enda ikke funnet noe konkret fakta på at det spiller bedre enn h300en, har funnet endel personer på forum som i 2015 som gikk å sparte opp penger til a21 forsterker til sine klipsch. Men virker som det aldri ble noe kjøp på dem siden det ikke dukket opp noe mer info fra dem.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    A21 med en god pre tror jeg det er lite som slår. Ec aw250r er dog kanskje den beste ampen til ec(i mine ører iallfall, men også der teller jo preampen det meste)
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2

    vs


    Andre høyttalere når man skal demonstrere anlegget,
    Klipsch Heresy når man skal demonstrere musikken.
    Den her skjønte jeg ikke bæret av.
    Gammel mann som roper kjempehøyt vs homofil som puster/ hvisker inn i øret til en annen muligens homofil mann.
    Vennligst forklar nærmere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    vs


    Andre høyttalere når man skal demonstrere anlegget,
    Klipsch Heresy når man skal demonstrere musikken.
    Den her skjønte jeg ikke bæret av.
    Gammel mann som roper kjempehøyt vs homofil som puster/ hvisker inn i øret til en annen muligens homofil mann.
    Vennligst forklar nærmere.
    Enkelt: Rock'N'Roll med trøkk og driv eller kammermusikk mens man svelger ned små kanapéer med hvitvinen man nipper til. ;)
     

    Golyden

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    2
    Sted
    Molde
    A21 med en god pre tror jeg det er lite som slår. Ec aw250r er dog kanskje den beste ampen til ec(i mine ører iallfall, men også der teller jo preampen det meste)
    hvilken pre kunne passet a21 da ? Ser parasound sine egne ikke kommer så bra ut i div tester og på forum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn