Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Kan hende du kommer nærmere med en god, japansk Mos-Fet forsterker, tro det eller ei. De virkelig gode av arten er silkeglatte og fyldige nedover. Mye moro med dem, skjønner du... :)

    Merk at jeg i utgangspunktet er veldig glad i rør på Heresy. Men jeg har (til dels store) problemer med KT88. Synes ikke disse nødvendigvis gir særlig god lyd, med enkelte hederlige unntak, rett nok...

    Mvh
    Håkon Rognlien

    For gæli å kaste ut den flotte forsterkeren! Ok, takk for tipset, Håkon. Etter å ha saumfart Klipsch Audio Community o.l. forstår jeg at Heresy fungerer fint med slike, så jeg bør vel prøve. Ellers så har jeg vurdert å bytte ut LM Audio 216ia med 217, som er SET m 300b og 2x8W. «Alle» hevder at det er match made in heaven. Jeg vet ikke.

    Kanskje Spendor/Harbeth/Kudos er en enklere vei å gå... Men de mangler slam!
    Engelskmennene er en helt annen verden, ikke for ekte Klipsch'ere. :)
    Flott musikk med mye kommunikasjonskraft, men det er nok tvilsomt om det på noe felt kan erstatte Klipsch, dersom du først er "Klipsched". Noen av oss må ha begge deler...

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Da spørs det hvor ekte denne «Klipscheren» er, selv om han ble frelst allerede i 1996.
    Etter mange år med 805S som eneste høyttaler, har jeg erfart at høflige engelskmenn også kan by opp til dans. Andre styrker og svakheter, men gode formidlere.

    Det koker vel ned til om man ønsker en tradisjonell hifi-opplevelse eller en mer realistisk konsertopplevelse i sitt hjem. Sto faktisk å grunnet over dette da jeg så Opeth sist. Tenkte at det er Heresy som er high fidelity, i måten de gjenskaper denne lydopplevelsen. Verken bass eller diskant var slående, bare en massiv mellomtone.

    Vi får se hva fremtiden bringer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det koker vel ned til om man ønsker en tradisjonell hifi-opplevelse eller en mer realistisk konsertopplevelse i sitt hjem. Sto faktisk å grunnet over dette da jeg så Opeth sist. Tenkte at det er Heresy som er high fidelity, i måten de gjenskaper denne lydopplevelsen.

    Så enig! "Hi-fi" har blitt (alltid vært?) betydende at det man hører i lytteposisjon skal være en så nær identisk kopi av den bølgeformen som er lagret på kildemediet som mulig, med litt forsterkning, selvsagt. Dette i seg selv er ikke så viktig for meg, selv om alt selvsagt blir enkelt og forutsigbart å forholde seg til da. For meg er det viktigere at det høres "Ekte", "Live" og organisk ut. Det skal være morsomt å spille musikk, og DET er Klipsch eksemplariske på!
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne som tørr gjette hva det koster å skifte ett basselement på RF-83? Antar begge sider bør tas samtidig?
    De elementene koster ca 900 pr stk .
    Har skiftet på en Rf82 , regner med at det er ca samme elementer ...
    Mono skaffet , men vær obs på at det ikke er like elementer selv om det ser slik ut ved første øyekast . Det står et nr bak på magneten . . Trenger ikke skifte på begge , kun det som er ødelagt . Bor du ikke langt fra Hønefoss , kan jeg skifte for deg .
    Helge
    Takk for tilbudet! Da plukker jeg snart opp 2xRF-83 + RC-62 + 2xRS62. Nå må jeg bare finne noe å drive dem med, dette er jo ikke akkurat gjennomtenkt fra min side, for budsjettet er dessverre langt i underkant for å drive dette skikkelig.

    Slik er ståa:
    - Maks 10k å bruke på surroundforsterkeri. Brukt, selvfølgelig!
    - Bruke 1-2k på DIY akustikktiltak.
    - Brukes mest til film men håper musikk kan bli moro igjen.
    - Rom ca 4m bredde x 6m lengde.

    Hva vil gi best resultat: (brukt) receiver til 10k, eller mindre (brukt) receiver med pre out + (brukt) effekttrinn? Noen (brukte) effekttrinn til rundt 5k som klarer å få støvet ut av blaffrefleksene? Sa jeg forresten at jeg sikkert kommer til å kjøpe brukt?

    Huff, blir travle uker på Finn, her inne og all verdens andre bruktsider frem mot neste helg ... men halve moroa det! Trenger ikke allverdens av de nyeste finessene på receiveren da projektoren er "vanlig" HD, ikke 4K.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må du ha atmos? Må du ha 3D?
    Om nei et svaret til begge deler så kan du gjøre svært gode bruktkjøp. Pass bare på at den har nok hdmi inn og ut.

    Jeg ville ha brukt 3-4000 på en reciver med amp. Og et ekstra effekttrinn på 2 helst tre kanaler.

    Finner du noe fra primare, XTZ, den integrerte kan brukes som ren effekt.
    Rotel er det mange som sverger til. Emotiva er det delte meninger om. Pass på at du finner effekttrinn som har stor og god strømforsyning.

    RF super effekt som fyttigrisen. ..
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Må du ha atmos? Må du ha 3D?
    Om nei et svaret til begge deler så kan du gjøre svært gode bruktkjøp. Pass bare på at den har nok hdmi inn og ut.

    Jeg ville ha brukt 3-4000 på en reciver med amp. Og et ekstra effekttrinn på 2 helst tre kanaler.

    Finner du noe fra primare, XTZ, den integrerte kan brukes som ren effekt.
    Rotel er det mange som sverger til. Emotiva er det delte meninger om. Pass på at du finner effekttrinn som har stor og god strømforsyning.

    RF super effekt som fyttigrisen. ..
    Enig med retep her lurt og ha mer enn hjemmekino , greit nok at en hjemmekino kan ta seg av center , surround og signalet til subber , men til frontene er integrert med by pass slik at du kan gjøre den om til effektforsterker , eller ren effektforsterker som retep sier her.

    Imagine
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Enig i mye av det Dazed skriver, Klipsch har evnen til å låte bra, ekte, åpent og med masse punch og morrofaktor på alt fra blues, smooth jazz til heavy metal.

    Musikken er viktigst. Vi gale har det godt :p:cool:
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Må du ha atmos? Må du ha 3D?
    Om nei et svaret til begge deler så kan du gjøre svært gode bruktkjøp. Pass bare på at den har nok hdmi inn og ut.

    Jeg ville ha brukt 3-4000 på en reciver med amp. Og et ekstra effekttrinn på 2 helst tre kanaler.

    Finner du noe fra primare, XTZ, den integrerte kan brukes som ren effekt.
    Rotel er det mange som sverger til. Emotiva er det delte meninger om. Pass på at du finner effekttrinn som har stor og god strømforsyning.

    RF super effekt som fyttigrisen. ..
    Nei, må ikke ha Atmos og heller ikke 3D (kjører en Sony HW40es på 120" lerret - kongebilde!). Blir sikkert å kjøpe en ok receiver med pre out til ca 5k og sirkle seg inn på et effekttrinn etter hvert. Men: mange ulike meninger om hva som låter bra og dårlig på disse høyttalerene.
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Nja, er ikke så vanskelig å finne seg ut noe som folk sier låter bra. Parasound, Emotiva og Primare har jeg ikke lest noen mener låter feil. Selv kjører jeg Emotiva på mine RF-63 og RC-64.
    Jeg leste riktignok tidligere mye om at H/K og Rotel ikke var noe for Klipsch, men det har tydeligvis endret seg.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    968
    Jeg synes Parasound låter litt feil på Reference, Primare og Emotiva er bra. Sistnevnte, sist hørt på RF-83, XPA-3 og en Abrahamsen preamp.. Det var krem!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    1
    Hei Klipsch-venner!

    Trodde aldri jeg skulle poste i denne tråden, men here we go...

    Jeg venter en NAD 3020A forsterker i posten. Jepp, den gamle militærgrønne saken på 2 x20Watt fra forrige århundre. Den skal være i stand til å dra relativt mye rart, men det sier seg selv at den trives best med forholdsvis lettpustede høyttalere. Denne forsterkeren skal være varmtklingende og litt rund over skuldrene, akkurat slik jeg liker det. Tør man bruke det forslitte uttrykker røraktig? Jeg har ikke hørt eller eid denne forsterkeren så jeg har ikke mer adjektiver å spe på med, men kanskje, bare kanskje kan den derfor pares med noe så heftig som Klipsch?? Jeg bygger opp et slags nummer to-anlegg rundt denne forsterkeren med platespiller og høyttalere, gjerne i litt vintage/åttitallsstil. Men ingen faste regler her.

    Men altså: Er det noen Klipsch-modeller som kan tenkes å matche en NAD 3020 uten å få en som er mer opptatt av klang enn dynamikk til å ikke løpe skrikende ut av rommet?

    Bare lurte....!
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hvor lenge disse skal være på markedet og nå til høy pris. Klipsch RF-82 gulvstående høyttaler - Sort - Black Friday

    26/11 kl 23:46 ligger disse på 9990 så det skal bli spennende å se hva disse vil ligge på under BF.
    Virker litt slik at det er ett lite luretilbud at folk skal føle at dem gjordet ett meget godt kjøp når Soundgarden setter opp prisen før.
     

    munin

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    rf-82 5000 på soundgarden. Tusen.under samme på Finn.
     

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Utrolig hvor lenge disse skal være på markedet og nå til høy pris. Klipsch RF-82 gulvstående høyttaler - Sort - Black Friday

    26/11 kl 23:46 ligger disse på 9990 så det skal bli spennende å se hva disse vil ligge på under BF.
    Virker litt slik at det er ett lite luretilbud at folk skal føle at dem gjordet ett meget godt kjøp når Soundgarden setter opp prisen før.
    Som nevnt over, så forlanger Soundgarden 5000,- for dem nå på BF. Vil nå si det er mye høyttalere for den prisen. Kan jo få dem enda rimeligere på Finn, men selv hadde eg nå foretrukket å kjøpt nye istedenfor brukte. At det er kommet 2 nyere modeller siden disse ble produsert bør folk klare å finne ut av selv:rolleyes:
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    391
    Hei Klipsch-venner!

    Trodde aldri jeg skulle poste i denne tråden, men here we go...

    Jeg venter en NAD 3020A forsterker i posten. Jepp, den gamle militærgrønne saken på 2 x20Watt fra forrige århundre. Den skal være i stand til å dra relativt mye rart, men det sier seg selv at den trives best med forholdsvis lettpustede høyttalere. Denne forsterkeren skal være varmtklingende og litt rund over skuldrene, akkurat slik jeg liker det. Tør man bruke det forslitte uttrykker røraktig? Jeg har ikke hørt eller eid denne forsterkeren så jeg har ikke mer adjektiver å spe på med, men kanskje, bare kanskje kan den derfor pares med noe så heftig som Klipsch?? Jeg bygger opp et slags nummer to-anlegg rundt denne forsterkeren med platespiller og høyttalere, gjerne i litt vintage/åttitallsstil. Men ingen faste regler her.

    Men altså: Er det noen Klipsch-modeller som kan tenkes å matche en NAD 3020 uten å få en som er mer opptatt av klang enn dynamikk til å ikke løpe skrikende ut av rommet?

    Bare lurte....!
    Husker ikke HELT om det er denne jeg hadde som min andre ordentlige "hifi" amp.. men om det er det så spiller den meget slepent og organisk!
    Den burde være helt krem sammen med f eks rb 61 eller rb 81 eller klipsch syngery b3! Slenger du på en sub med høypass utganger har du et anlegg i mine øyne man skal langt opp i pris å matche!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips! Rommet er ikke så stort og jeg trenger heller ikke spille svært høyt. Noen små gulvståere eller stativhøyttalere bør være tingen. Hvilke Klipsch-modeller er varmest og mest ørevennlig, relativt sett?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hei Klipsch-venner!

    Trodde aldri jeg skulle poste i denne tråden, men here we go...

    Jeg venter en NAD 3020A forsterker i posten. Jepp, den gamle militærgrønne saken på 2 x20Watt fra forrige århundre. Den skal være i stand til å dra relativt mye rart, men det sier seg selv at den trives best med forholdsvis lettpustede høyttalere. Denne forsterkeren skal være varmtklingende og litt rund over skuldrene, akkurat slik jeg liker det. Tør man bruke det forslitte uttrykker røraktig? Jeg har ikke hørt eller eid denne forsterkeren så jeg har ikke mer adjektiver å spe på med, men kanskje, bare kanskje kan den derfor pares med noe så heftig som Klipsch?? Jeg bygger opp et slags nummer to-anlegg rundt denne forsterkeren med platespiller og høyttalere, gjerne i litt vintage/åttitallsstil. Men ingen faste regler her.

    Men altså: Er det noen Klipsch-modeller som kan tenkes å matche en NAD 3020 uten å få en som er mer opptatt av klang enn dynamikk til å ikke løpe skrikende ut av rommet?

    Bare lurte....!
    Klipsch Heresy?
    I følge denne testen en svært god match, og definitivt vintage.

    Klipsch Heresy III Loudspeaker – Reviews | TONEAudio MAGAZINE
     

    Northy

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Heisann Klipsch folk.

    Ny på forumet, og skal nevnes at jeg ikke har for mye peiling når det gjelder hifi.

    Jeg har bestemt meg for at det er tiden for å kjøpe noen nye høytalere. Har de siste 6-7årene hatt Dali Concept 8, men som ikke er i bruk pga plass mangel. Og bruker for øyeblikket noen B&W DM602 som jeg låner.
    Så lysten på nye høytalere er blitt temmelig stor.
    Og etter å ha lest litt i diverse tråder her på forumet, har jeg vel egentlig bestemt meg for å teste ut Klipsch.
    Siden jeg ikke har plass til noen gulvstående nå, så har jeg etter mye frem og tilbake kommet fram til at jeg kommer til å gå for RP-160M.
    Forsterkeren jeg har nå er en Nad C352. Så spørsmålet mitt her blir egentlig om den kombinert med de høytalerene kan vær en god kombinasjon. Eller om det er noe annet som burde bli tatt med i vurdering for senere innkjøp.


    Hvis noen har noen innspill/tips hadde det vært tatt i mot med stor takk :)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    405
    Antall liker
    240
    Torget vurderinger
    14
    Jeg registrerer at LM Audio 216 og H3 blir diskutert i tråden. Jeg hadde Rega dac, LM og H3 i ca et år. H3 hadde fått en god del timer på seg før jeg kjøpte LM. Jeg gikk til innkjøp av denne forsterkeren da jeg hadde hørt mye bra om H3 og rør. Desverre ble det en liten nedtur for meg når jeg sammenlignet min Brio-r med denne. Det virket på meg som om Brioen nesten var mer røraktig i klangen enn LM.

    Jeg begynte derfor å tweake LM med forskjellige typer rør. Jeg gjorde noen gode erfaringer med rør som var mørke i klangen, men den beste erfaringen gjorde jeg med rør som gav mindre gain enn de orginale, f.eks 5751 og 6550. På meg virket det som om rørklangen og fylden i lyden først kom når jeg skrudde opp volumet. Men med effektive høyttalere så ble det uholdbart å lytte til musikk på ordensforstyrrelsesnivå.

    En del av dere her inne har sikkert mye bedre peiling enn meg på dette, men kan forsterkeren rett og slett ble for kraftig, ha for mye gain til høyttalerne? Når jeg skrudde ned volumet forsvant lit av mellomtonen som var der med Regaen. Kan det være KT88 rørene som liker noe å jobb med for å låte bra. For min del ble det litt bedre i triodemodus, men ikke godt nok.

    Jeg tviler på at det kan skyldes dacen, for den virker å riktig utgangsnivå med alt annet jeg har prøvd den på.

    Jeg spiller i dag med en Aries på 2x6 watt. Ja, jeg må skru volumet opp for å oppnå samme lyttenivå, men fylden i lyden er der fra bunn. Jeg har prøvd å vri volumet opp til kl 12 nå også, og det er tilbake til ordensforstyrrelse.

    Jeg tror LM216 er en knallgod forsterker. Den virker å være bygd som en stidsvogn, enkel å bruke og låter helt supert om man drar på litt. Jeg skulle gjerne ha prøvd den med noen lite effektive høyttalere for å få et inntykk av hvordan det hadde blitt.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Da gikk mine RF83 ut av huset. Har Klipsch-abstinenser allerede! Kunne tenke meg å prøve Cornwall etterhvert, de virker spennende. Var egentlig fornøyd med RF83, men de ble litt skarpe i toppen i mitt rom. Samtidig hadde de mange fantastiske kvaliteter. Ja ja, får kjøre Tannoy en stund. De er bra de og, men jeg er ikke i mål. Byttesyken herjer som vanlig i kroppen. :confused:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Hei Klipsch-venner!

    Trodde aldri jeg skulle poste i denne tråden, men here we go...

    Jeg venter en NAD 3020A forsterker i posten. Jepp, den gamle militærgrønne saken på 2 x20Watt fra forrige århundre. Den skal være i stand til å dra relativt mye rart, men det sier seg selv at den trives best med forholdsvis lettpustede høyttalere. Denne forsterkeren skal være varmtklingende og litt rund over skuldrene, akkurat slik jeg liker det. Tør man bruke det forslitte uttrykker røraktig? Jeg har ikke hørt eller eid denne forsterkeren så jeg har ikke mer adjektiver å spe på med, men kanskje, bare kanskje kan den derfor pares med noe så heftig som Klipsch?? Jeg bygger opp et slags nummer to-anlegg rundt denne forsterkeren med platespiller og høyttalere, gjerne i litt vintage/åttitallsstil. Men ingen faste regler her.

    Men altså: Er det noen Klipsch-modeller som kan tenkes å matche en NAD 3020 uten å få en som er mer opptatt av klang enn dynamikk til å ikke løpe skrikende ut av rommet?

    Bare lurte....!
    Også du, da gitt! :)

    Nevnte B3, dessverre ikke så lette å få tak i, er fin-fine, men også:

    RF-3 : Du får disse latterlig billig, de spiller nydelig, lekent og tøft
    RF-52: Også billige på bruktmarkedet, ser små ut, men spiller med en innlevelse og en størrelse som er helt latterlig

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg registrerer at LM Audio 216 og H3 blir diskutert i tråden. Jeg hadde Rega dac, LM og H3 i ca et år. H3 hadde fått en god del timer på seg før jeg kjøpte LM. Jeg gikk til innkjøp av denne forsterkeren da jeg hadde hørt mye bra om H3 og rør. Desverre ble det en liten nedtur for meg når jeg sammenlignet min Brio-r med denne. Det virket på meg som om Brioen nesten var mer røraktig i klangen enn LM.

    Jeg begynte derfor å tweake LM med forskjellige typer rør. Jeg gjorde noen gode erfaringer med rør som var mørke i klangen, men den beste erfaringen gjorde jeg med rør som gav mindre gain enn de orginale, f.eks 5751 og 6550. På meg virket det som om rørklangen og fylden i lyden først kom når jeg skrudde opp volumet. Men med effektive høyttalere så ble det uholdbart å lytte til musikk på ordensforstyrrelsesnivå.

    En del av dere her inne har sikkert mye bedre peiling enn meg på dette, men kan forsterkeren rett og slett ble for kraftig, ha for mye gain til høyttalerne? Når jeg skrudde ned volumet forsvant lit av mellomtonen som var der med Regaen. Kan det være KT88 rørene som liker noe å jobb med for å låte bra. For min del ble det litt bedre i triodemodus, men ikke godt nok.

    Jeg tviler på at det kan skyldes dacen, for den virker å riktig utgangsnivå med alt annet jeg har prøvd den på.

    Jeg spiller i dag med en Aries på 2x6 watt. Ja, jeg må skru volumet opp for å oppnå samme lyttenivå, men fylden i lyden er der fra bunn. Jeg har prøvd å vri volumet opp til kl 12 nå også, og det er tilbake til ordensforstyrrelse.

    Jeg tror LM216 er en knallgod forsterker. Den virker å være bygd som en stidsvogn, enkel å bruke og låter helt supert om man drar på litt. Jeg skulle gjerne ha prøvd den med noen lite effektive høyttalere for å få et inntykk av hvordan det hadde blitt.
    Erfaringene våre harmonerer. Classé-en min var mer rørete enn LM216. Tror rett og slett ikke at 216 og H3 er den beste kombinasjonen. I hvertfall ikke på hifiloftet mitt. Håkon Rognlien antydet også en ikke ukjent problematikk med Heresy og KT88 i et svar til meg. Han vet nok mer om dette enn de fleste.

    Derfor tok jeg farvel med 216 i kveld og ønsket den et langt og godt liv på vestlandet. Den er i hvertfall bygget for et langt liv og er nok den beste forsterkeren jeg har eid, men matching trumfer alt.

    Nå er det f**n meg all in her, med et kraftverk på 35kg, 845-rør, SET klasse A. Funker det ikke nå ryker huset.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    @ hammershaug: hva er det du har finni på å gått og kjøpt deg nå? Når du nevner 845 rør og en vekt som nesten matcher høyttalerne dine sammenlagt blir jeg nysgjerrig. :)
     

    Griznah

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    50
    Antall liker
    7
    Hei folkens. Mine Cornwall III forlot huset i helgen, litt vemodig, men grunnet endring i prioriteringer hadde jeg ikke mulighet til å ha de oppkoblet lenger. Makan til morsomme høyttalere kommer jeg nok aldri til å ha igjen..
    Heldigvis har jeg fortsatt en hjemmekino bygget opp i Reference-serien med RF-63, RC-64, RS-62, PC-anlegg bestående av RB-81 med Primare I21 og i stua står det et par RF-52 som overrasker meg veldig med hvor stor lyd det kan bo i små høyttalere omtrent hver gang jeg hører musikk der. God desember til alle mann!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ser det ligger et par T4000 til 1500kr på Finn nå!
    Disse er sjeldne på våre breddegrader, men dette er egentlig en stor, portet Heresy ii. Samme diskant, samme mellomtone, omtrent samme bass. (K24-K i Hii mot K27-K i T4000, men de er begge 8ohm)

    Dette må sette ny rekord for moro pr krone. :cool:
    Cbarth
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Kondolerer med Cornwall, og god desember.

    De sier at tiden leger alle sår.
     

    sand3r

    Fersking
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei, vurderer å kjøpe meg et par Klipsch rf-63 til 7000,- men vil gjerne høre om noen her har erfaring med dem og om det er en god pris for dem. Rommet mitt er ca 12-16m2.

    Hvordan er dem sammenlignet med rf82 mk2, siden jeg har en kompis som har disse? Hører på det meste av musikk og vil gjerne ha noen høyttalere som jeg kan bruke på platespilleren min med litt fin lyd. Finere enn mine gamle CW ve12, som lin var dunk dunk. Har også sett på Dali Ikon 6 MK2, men dette er vel kanskje feil tråd for å spørre om disse.​





     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RF-63 er en fantastisk høyttaler (Jeg er litt inhabil siden jeg har dem selv.) og et virkelig høydepunkt i Klipsch reference-serien. Spiller engasjerende, dynamisk og morsomt, med et bassfundament det står respekt av. Kan spille høyt!!!! Krever en kraftig forsterker av en viss kvalitet for å skinne. Selvsagt ikke like oppløste som det mest raffinerte der ute (ikke Klipsch), men en høyttaler du har det veldig morsomt med. De spiller garantert mye mer "korrekt" enn noen Cerwin Vega, og med nok krefter har de en så fin, oppløst bass at jeg ikke har hørt mye som henger med i liknende prisklasser.

    En helt annen liga enn RF-82 (IMNSHO) med bedre elementer, bedre kabinett, finér, ikke vinyltrekk, bedre delefiltre, etc.

    7000 er de vel verdt hvis de er strøkne. De ble solgt for 10K nye i et restlager som Akustisk Bureau hadde fått tak i for et år eller to siden, men de kostet vel 19-20 veiledende da de var i produksjon. Hvis det var meg ville jeg vel prutet litt, men hadde ikke vært misfornøyd med 7000. Jeg hadde i alle fall aldri solgt mine for 7000, selv om det nok ikke er realistisk med mer heller.

    Rommet ditt er kanskje litt lite for at de skal få boltre seg skikkelig, men det burde absolutt fungere. (Det er stor forskjell på 12 og 16 kvadratmeter, btw.)

    Vær også obs på at de bør stå minst en halvmeter fra frontveggen. Gjerne mer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Hei, vurderer å kjøpe meg et par Klipsch rf-63 til 7000,- men vil gjerne høre om noen her har erfaring med dem og om det er en god pris for dem. Rommet mitt er ca 12-16m2.

    Hvordan er dem sammenlignet med rf82 mk2, siden jeg har en kompis som har disse? Hører på det meste av musikk og vil gjerne ha noen høyttalere som jeg kan bruke på platespilleren min med litt fin lyd. Finere enn mine gamle CW ve12, som lin var dunk dunk. Har også sett på Dali Ikon 6 MK2, men dette er vel kanskje feil tråd for å spørre om disse.​
    Lite å si på prisen. Dette er mine favoritter i Reference-serien. Satt opp i riktig lag i riktig rom, spiller de langt, langt utenfor sin liga.

    MEN: De er sultne på både styring og kvalitet, viser seg ikke fra sin beste side, om de drives i et for lite rom, med for lite luft rundt seg, eller med for svak eller for kjip forsterker. Jeg ville nok i hovedsak foreslå fra 20 m2 og oppover, samt så god front og så god forsterker økonomien kan makte, pluss litt. :) Jeg liker dem best med 60 - 90 cm avstand til veggen bak seg, mens de godt kan stå nokså nær sidevegger med det nærmeste hjørnet. De bør helst ha like arbeidsforhold. Toe-in sånn at høyttalerens centerlinje peker omtrent på skuldrene dine i lytteposisjon.
    Dersom de ikke spiller i rett oppsett, låter de i grunn svært likt RF82, spørsmålet da er om man heller er mer tjent med å handle sistnevnte, ettersom de er både lettere last, og er mindre kresne på verden rundt seg.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    sand3r

    Fersking
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    RF-63 er en fantastisk høyttaler (Jeg er litt inhabil siden jeg har dem selv.) og et virkelig høydepunkt i Klipsch reference-serien. Spiller engasjerende, dynamisk og morsomt, med et bassfundament det står respekt av. Kan spille høyt!!!! Krever en kraftig forsterker av en viss kvalitet for å skinne. Selvsagt ikke like oppløste som det mest raffinerte der ute (ikke Klipsch), men en høyttaler du har det veldig morsomt med. De spiller garantert mye mer "korrekt" enn noen Cerwin Vega, og med nok krefter har de en så fin, oppløst bass at jeg ikke har hørt mye som henger med i liknende prisklasser.

    En helt annen liga enn RF-82 (IMNSHO) med bedre elementer, bedre kabinett, finér, ikke vinyltrekk, bedre delefiltre, etc.

    7000 er de vel verdt hvis de er strøkne. De ble solgt for 10K nye i et restlager som Akustisk Bureau hadde fått tak i for et år eller to siden, men de kostet vel 19-20 veiledende da de var i produksjon. Hvis det var meg ville jeg vel prutet litt, men hadde ikke vært misfornøyd med 7000. Jeg hadde i alle fall aldri solgt mine for 7000, selv om det nok ikke er realistisk med mer heller.

    Rommet ditt er kanskje litt lite for at de skal få boltre seg skikkelig, men det burde absolutt fungere. (Det er stor forskjell på 12 og 16 kvadratmeter, btw.)

    Vær også obs på at de bør stå minst en halvmeter fra frontveggen. Gjerne mer.
    Hei, takk for svar. Kraft har jeg nok av har en Onkyo receiver og en nad 275bee effektforsterker. Grunner til at jeg skrev 12-16m2 var fordi jeg er ikke hjemme akkurat nå og har ikke mulighet til å måle, men er et ganske lite rom så jeg er redd for at dem skal bli for store.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det f**n meg all in her, med et kraftverk på 35kg, 845-rør, SET klasse A. Funker det ikke nå ryker huset.
    :D Det der har jeg trua på, gitt!!
    Om ikke dette "rocks your world", er'e vel lite som gjør det...

    Integrert? Om ikke, hva er kilde og pre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Nå er det f**n meg all in her, med et kraftverk på 35kg, 845-rør, SET klasse A. Funker det ikke nå ryker huset.
    :D Det der har jeg trua på, gitt!!
    Om ikke dette "rocks your world", er'e vel lite som gjør det...

    Integrert? Om ikke, hva er kilde og pre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Han har etter det jeg har forstått handla samme som jeg hadde for litt siden... LM 218iA
    Knallbra amp! Kan ikke skjønne anna enn at det MÅ funke bra sammen med HIII
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Nå er det f**n meg all in her, med et kraftverk på 35kg, 845-rør, SET klasse A. Funker det ikke nå ryker huset.
    :D Det der har jeg trua på, gitt!!
    Om ikke dette "rocks your world", er'e vel lite som gjør det...

    Integrert? Om ikke, hva er kilde og pre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Han har etter det jeg har forstått handla samme som jeg hadde for litt siden... LM 218iA
    Knallbra amp! Kan ikke skjønne anna enn at det MÅ funke bra sammen med HIII
    Det funker glimrende. Har gjort det i snart ett år for min del ihvertfall;)
     

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Da var mitt "Blakk Fredag" kjøp kommet i hus. 1 Par RF-7 mkII, så nå er det bare å begynne med innspillingen av dem. Også begynne å spare til en ny effektforsterker som kan drive dem enda bedre, får satse på at det skjer før neste svarte fredag :p
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.002
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da var mitt "Blakk Fredag" kjøp kommet i hus. 1 Par RF-7 mkII, så nå er det bare å begynne med innspillingen av dem. Også begynne å spare til en ny effektforsterker som kan drive dem enda bedre, får satse på at det skjer før neste svarte fredag :p
    Rock ON!!! :D.
     

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Etter en lang kveld kveld/natt så kan eg i hvert fall si at dette var noe annet enn mine gamle RF-82 (mk-1). Selv uten for mye effekt. Men noe plager meg allikevel, etter å ha sett venstre HT i lyset fra en lampe som står på stereobenken så går det 2 riper nedover den. Kan muligens poleres vekk men vil den forsvinne helt? Har den i så fall vært ute av kassen/kartongen før? Eskene bar ikkje preg av dette. Ska ikkje dra noen konklusjoner før det er dagslys igjen og eg ser litt bedre ka eg driver med.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpt fra butikk Lokie? Da burde du kunne returnere de. Nye høyttalere skal være ... ja nye. Siden de ble solgr på black fredag så kan det jo være et demopar om du fikk de til god pris.

    Uansett, grattis med nye høyttalere.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Klipsch Heresy mk I til salgs på torget. Greit å spre denne i Klipsch tråden vel, sjelden vare !

    Er selv veldig fristet ....

    PS : merk de er ikke mine og kjenner ikke selger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn