Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    .... og det låter faktsik bra slik det er nå også, men en hjemmekino forsterker. Så lydløs det er jeg ikke.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.

    nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2
    testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.

    nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
    Forstår godt innvendingene dine mot KT88; husk bare at ikke alle forsterkere og rørfabrikater er likedan. EL34 er for øvrig en rimeligere måte å få full uttelling med, disse har ikke på noen måte de samme problemene i mellomtonen.

    Men jeg ble litt nysgjerrig på det du sier om MI, hvilke(n) MI-modell(er) har du benyttet? Hvilken pre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.

    nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
    Forstår godt innvendingene dine mot KT88; husk bare at ikke alle forsterkere og rørfabrikater er likedan. EL34 er for øvrig en rimeligere måte å få full uttelling med, disse har ikke på noen måte de samme problemene i mellomtonen.

    Men jeg ble litt nysgjerrig på det du sier om MI, hvilke(n) MI-modell(er) har du benyttet? Hvilken pre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Har nok testet flere forskjellige kt88, el34, el84, transer o.l. (De beste der var et par hiagra som jeg likte veldig godt men som jeg ikke kunne leve med pga støy.) Mi var vel mi-9. Det passet ikke meg og det jeg verdsatte når jeg spilte på bellene. Den forforsterkeren jeg brukte i den tiden var en AudioValve Eklipse.

    Har nå et par mi-18 som venteforsterkere på systemet jeg bruker i dag til jeg er ferdig med å bygge om de forsterkerene som jeg normalt benytter og selv om de ikke kan sammenlignes med mi9 så fungerer også disse langt i fra noe jeg ønsker å leve med fremover.

    Uansett - det meste er jo preferanser på hva man ønsker.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    testet mange forsterkere på Bellene. De som kom best ut var store trioder som 845 og 805. 6c33 rør fungerte også knall i bat vk60.. MI forsto jeg aldri hva hadde på dem å gjøre da men det er nå meg.. 6550/kt88 i en mcintosh 275 fikk også kort levetid her i gården - virket ikke som at hornet likte den pågående mellomtonen jeg fikk.

    nuvel - det er heldigvis masse forskjellig å få fatt i.
    Forstår godt innvendingene dine mot KT88; husk bare at ikke alle forsterkere og rørfabrikater er likedan. EL34 er for øvrig en rimeligere måte å få full uttelling med, disse har ikke på noen måte de samme problemene i mellomtonen.

    Men jeg ble litt nysgjerrig på det du sier om MI, hvilke(n) MI-modell(er) har du benyttet? Hvilken pre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Har nok testet flere forskjellige kt88, el34, el84, transer o.l. (De beste der var et par hiagra som jeg likte veldig godt men som jeg ikke kunne leve med pga støy.) Mi var vel mi-9. Det passet ikke meg og det jeg verdsatte når jeg spilte på bellene. Den forforsterkeren jeg brukte i den tiden var en AudioValve Eklipse.

    Har nå et par mi-18 som venteforsterkere på systemet jeg bruker i dag til jeg er ferdig med å bygge om de forsterkerene som jeg normalt benytter og selv om de ikke kan sammenlignes med mi9 så fungerer også disse langt i fra noe jeg ønsker å leve med fremover.

    Uansett - det meste er jo preferanser på hva man ønsker.


    Det du sier om preferanser er et nøkkelord her.

    Har selv blitt MI fanatiker på min hals. Jo mer MI jeg får inn i kjeden, jo bedre låter. (Synes jeg)
    Min MI 9.1 effektforsterker har fått bryne seg på til tider myyye dyrere motstandere her hjemme hos meg, også rør.
    Kan nevne EAR 509, 2x Mc275, diy 300b, Mc252 + noe Classe og Mark Levinson. (husker ikke benevnelsen)

    Når man bytter ut og prøver nye ting kan man fort bli litt blendet av enkelt egenskaper som i første ørekast høres mye bedre ut enn det man har.
    For meg så har som regel rørforsterkere tilført en varme og fylde i mellomtonen, som til å begynne med høres forførende og deilig ut! Men etter hvert innser man at denne varmen og fylden faktisk ikke er helt riktig eller nøytralt, og man begynner å legge merke til den noe avrulla diskanten og den mindre definerte og litt svampaktige bassen.

    Så kobler man opp en monster kl AB transe, og blir regelrett slått ned i godstolen av denne stålkontrollen og vektige bassen. Så synes man dette er det beste man har hørt på lenge. Men, igjen, etter en viss tid kommer følelsen av en klinisk og lite involverende mellomtone, og en litt skrikende diskant krypende. Jo høyere følsomhet høyttalerne har, jo lettere hører man dette.

    For meg, og for mitt rom og oppsett har MI som dere sikkert skjønner gjort uslettelige inntrykk.

    Kjører i dag med MI 16 og MI 9.1, og når jeg kommer hjem fra jobb i Korea så har Roar nytt analogt utgangstrinn for Oppoen min også klart.
    (3 kanaler) Da blir det MI fra innerst til ytterst.
    Det har jeg store forventninger til.
    Capture.jpg
    Capture 2.PNG


    God Jul og Godt Nyttår til alle dere Klipsch-gærninger der ute!!

    Cbarth
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer et par SET blokker imorgen
    Med en transistor pre. Må jo ha en pre...

    Er skikkelig spent på hvordan dette vil låte.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Etter å ha vært frafallen i mange år er jeg nå tilbake på galeien.... Er så drita lei av high-end-syngedamer med kassegitar, eller en eller annen type med en ukulele som du kan plassere i rom og tid (fikk nok i forrige runde). Vil ha trøkk og livefølelse. Derfor Klipsch.

    For å gjøre det "enkelt" vil jeg ha den høyttaleren som spiller denne sangen best uten å rote det til:

    https://www.youtube.com/watch?v=8igCIXnaPPY&list=PLB3FECB170D6FA82E

    For egen del står det mellom RF7 II eller Cornwall, men tips mottas dersom det er noen i de lavere luftlag som jeg har oversett. Er to sett Cornwall til salgs på Finn og tenkte å gi meg selv en julegave, men bør jo være riktig, siden det er en så utrolig viktig person jeg gir den til. Forsterker finner jeg..... :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og et par RF7...

    Kjenner ikke CW, men har belle,
    Dette er to svært ulike høyttaler typer. Har vil smak og plass utgjøre de største forskjellene.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og et par RF7...

    Kjenner ikke CW, men har belle,
    Dette er to svært ulike høyttaler typer. Har vil smak og plass utgjøre de største forskjellene.
    Jojo... Ok. Ikke for å være grinete, men sa meg ikke så mye. "Ulike høyttalertyper"? Utdyp. Smak og plass har jeg.... Forresten: smak kan vel kanskje diskuteres. ;-)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som sagt jeg kjenner ikke RF7mk2 veldig godt. Og heller ikke Cornwall.

    Forskjellene på RF7 mk1 ( som jeg har ) og på Belle ( som jeg også har og er grunnen for at RF7 selges)

    RF7 trenger stort sett ikke hjelp nedover på musikk Det gjør Belle.
    RF7 fremstår for meg som en mykere høyttaler enn Belle.
    Belle har enda mer attack, virker som en kjappere høyttaler, og har enda mer dynamikk enn RF7
    Skulle jeg ha hørt på den typen musikk som du har linket til over, så hadde jeg valgt RF7, Belle blir på den type musikk for meg litt for frempå/direkte.

    Men begge høyttalerene er veldig morsomme.Jeg liker Belle bedre på akustisk musikk gitar, piano, enkel stemme. Jeg haller mot RF7 på den tyngste metallen. Men dette ble bedre med en sub i hus sammen med Belle. På blåseinstrumenter så liker jeg bedre RF7 rett og slett for at Bellene blir for direkte.

    Begge parene er som nevnt veldig morsome høyttalere, jeg har vanskelig for å velge hvilken jeg skal gå videre med, men det blir nok Belle, rett og slett fordi det ikke er så enkelt å finne slike høyttalere. RF7 er det jo etterhvert mange av.... Og jeg har fått noen hint om at noen småting kan løfte de høyttalerene relativt mye.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og et par RF7...

    Kjenner ikke CW, men har belle,
    Dette er to svært ulike høyttaler typer. Har vil smak og plass utgjøre de største forskjellene.
    Jojo... Ok. Ikke for å være grinete, men sa meg ikke så mye. "Ulike høyttalertyper"? Utdyp. Smak og plass har jeg.... Forresten: smak kan vel kanskje diskuteres. ;-)
    Begge vil vel funke, og er "rockehøyttalere" så gode som noen. Reference er en mer moderne høyttalerserie, på godt og vondt, og de to trives vel med litt forskjellig forsterkeri. CW kan du sikkert drive flott med en liten rørforsterker, der rf7 vil trives best med en del krefter i ryggen. De er ganske forskjellige vesener selv om de på en måte begge er bra på det samme. Dynamiske, kjappe og kan spille høyt. CW klarer seg nok fint uten sub, dersom du ikke hører kun på elektronisk bassbrumling og kirkeorgel. ;) I rockemusikk er det sjelden noe lyd under 40Hz likevel.

    Selv hadde jeg nk heller gått for gigantiske RF-7 enn CW-melkekasser, (dukker.) men heritage har en høy stjerne hos mange på forumet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter nå å titter bort på et par gigantiske surround back høyttalere. Klipsch rf 7... Og vurderer nå om jeg skal bygge om den ene til senter da jeg må ha den liggende pga lerretet mitt. Evnt å bruke begge og legge de topp mot topp, og koble ut det ene hornet.

    Høyttalere har jeg ikke peiling på så da spør jeg dere.

    Hornet som skal brukes må da snus 90 grader. Spiller det noen rolle hvilken vei, er det en opp og ned på et horn?

    I og med at jeg vil ha hornet i senter. Så må jeg flytte det mellom basselementene. Er det noe her jeg må passe på? Tenker på plassering av bassene i forhold til horn?

    Hvordan i huleste åpner jeg opp et par rf7. Finner ikke noen skjøt. Regner med at den er limt på, finnes det noen triks til å løsne på limet.

    Er kun i tenkeboksen enda...
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Sitter nå å titter bort på et par gigantiske surround back høyttalere. Klipsch rf 7... Og vurderer nå om jeg skal bygge om den ene til senter da jeg må ha den liggende pga lerretet mitt. Evnt å bruke begge og legge de topp mot topp, og koble ut det ene hornet.

    Høyttalere har jeg ikke peiling på så da spør jeg dere.

    Hornet som skal brukes må da snus 90 grader. Spiller det noen rolle hvilken vei, er det en opp og ned på et horn?

    I og med at jeg vil ha hornet i senter. Så må jeg flytte det mellom basselementene. Er det noe her jeg må passe på? Tenker på plassering av bassene i forhold til horn?

    Hvordan i huleste åpner jeg opp et par rf7. Finner ikke noen skjøt. Regner med at den er limt på, finnes det noen triks til å løsne på limet.

    Er kun i tenkeboksen enda...
    Her hadde jeg ikke vært i tvil. Selg! Så bygger du deg en rå custom senter med noe av de samme delene som Belle. Grunnen til å snu hornet er spredningen (60x40), men vet ikke hva Bellene er? Trolig noe av det samme. Uansett gjør det jo ikke noe å prøve å koble ut det ene hornet, men hva skal du gjøre med bassene? Koble de sammen, eller bruke to forsterkere, en på hver RF-7? Det vil kunne bli krøll med delefilter å koble ting sammen.
    Edit: grunnen til at basser/mellomtoner langt fra hverandre ikke er optimalt er loobing, men dette må man høre selv. Det er veldig ofte at loobing er teoretisert ihjel, men at i praksis så hører ikke folk veldig store avvik. Leser du om line arrays på DiyAudio så skjønner du hva jeg mener. Det finnes en løsning og det er å teste selv :)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sitter nå å titter bort på et par gigantiske surround back høyttalere. Klipsch rf 7... Og vurderer nå om jeg skal bygge om den ene til senter da jeg må ha den liggende pga lerretet mitt. Evnt å bruke begge og legge de topp mot topp, og koble ut det ene hornet.

    Høyttalere har jeg ikke peiling på så da spør jeg dere.

    Hornet som skal brukes må da snus 90 grader. Spiller det noen rolle hvilken vei, er det en opp og ned på et horn?

    I og med at jeg vil ha hornet i senter. Så må jeg flytte det mellom basselementene. Er det noe her jeg må passe på? Tenker på plassering av bassene i forhold til horn?

    Hvordan i huleste åpner jeg opp et par rf7. Finner ikke noen skjøt. Regner med at den er limt på, finnes det noen triks til å løsne på limet.

    Er kun i tenkeboksen enda...
    Høres ikke så enkelt/smart ut, synes jeg.

    Selg dem og kjøp den senterhøyttaleren du vil ha.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Jeg har ingen erfaring med Klipsch høyttalere, men tenkte litt på å prøve ett par for å se.
    Har idag stativ høyttalere, så noen råd på en modell man kunne prøve? Sett litt på RB-81mk2. Disse koster ikke mye, men spiller de "bra"?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det flere enn meg som opplever at anlegget låter feitere og bedre og har mer trøkk i romjula? Er rimelig sikker på at dette ikke er noe jeg innbiller meg, og lurer rett og slett på om det kan ha noe med strømkvaliteten å gjøre. Fyttihælvete som det speller, liksom. Ikke har jeg varmet meg på flaskefor heller... Hvis strømkvaliteten virkelig er så vekslende og dårlig her ute i gokk, så gleder jeg meg til å flytte et sted hvor jeg kan ha full glede av mine fantastiske Cornwallhøyttalere resten av året også. Hot damn, de låter virkelig tøft her nå. :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei.
    Jeg har ingen erfaring med Klipsch høyttalere, men tenkte litt på å prøve ett par for å se.
    Har idag stativ høyttalere, så noen råd på en modell man kunne prøve? Sett litt på RB-81mk2. Disse koster ikke mye, men spiller de "bra"?
    Jeg har ikke hørt mk2 versjonen, men hadde RB-81 i et tidligere surroundoppsett. Jeg brukte dem en liten stund som hovedhøyttalere og jeg syns de imponerte veldig til prisen.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Hei.
    Jeg har ingen erfaring med Klipsch høyttalere, men tenkte litt på å prøve ett par for å se.
    Har idag stativ høyttalere, så noen råd på en modell man kunne prøve? Sett litt på RB-81mk2. Disse koster ikke mye, men spiller de "bra"?
    Du eier vel nå Dynaudio stemmer ikke dette ? På ditt spørsmål om Klipsch spiller bra, så må jeg si "tja"
    Jeg har selv hatt 8-9 par Klipsch Reference og også eid Dynaudio Focus 110A og en av deres studiomonitorer.

    Klipsch vil ikke gi deg luften i diskanten, 3D / Dybdeperspesktivet og naturligheten oppimot et par Dyns.
    Klipsch kan derimot skimte med en frisk dynamikk og en "direkthet" i lyden som er veldig engasjerende. Der hvor Dynaudio har alle detaljene, mangler de kanskje litt på det dynamiske livet som en klipsch høyttaler gjengir så bra, noe som nok mangen synes er juss så viktig for musikkopplevelsen som de siste detaljene. Klipsch oppleves nok litt crisp og til tider kan de "virke" detaljerte da de er så direkte, som en trakt inn til musikken, men ved sammenligning mot finere høyttalere mangler de litt. Jeg savner nok mest litt ekstra brystklang i stemmer, det blir litt tynt da mye av stemmer oppleves å komme fra hornet. Smak og behag.

    Har eid RB-81 II og eier nå RB-61 II for 3. Gang. Begge er helt ok stativhøyttalere for medium rom og lettplasserte. RB-81 II er noe mer brutal og ikke minst ganske STOR.

    Pass på forsterkermatching, de responderer ganske forskjellig etter hva du driver dem med.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei Quisten.
    Det jeg er litt "redd" for er at de blir litt lyse i toppen. Har hørt Palladius på soundgarden på ett Hegel oppsett. Nå er dette mye dyrere høyttalere, men de ble litt for lyse i toppen. Fikk inntrykk av at diskanten skrek... Kan være de ikke var innspilt å vil roe seg litt etter tiden. Kan også være mismatch med det oppsettet.
    Selv har jeg Musical Innovation noe jeg selv syntes spiller musikalsk.
    Klipsch skal jo spille med forrykende dynamikk å det høres spennende ut å prøve.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klipsch er jo relativt populære så om du finner et par brukte til vettu pris, så taper du lite på å prøve. I verstefall så er du en erfaring rikere. Det er mange ulike synspunkt på lyden av Klipsch, og den er ikke for alle.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Hei Quisten.
    Det jeg er litt "redd" for er at de blir litt lyse i toppen. Har hørt Palladius på soundgarden på ett Hegel oppsett. Nå er dette mye dyrere høyttalere, men de ble litt for lyse i toppen. Fikk inntrykk av at diskanten skrek... Kan være de ikke var innspilt å vil roe seg litt etter tiden. Kan også være mismatch med det oppsettet.
    Selv har jeg Musical Innovation noe jeg selv syntes spiller musikalsk.
    Klipsch skal jo spille med forrykende dynamikk å det høres spennende ut å prøve.
    Jeg personlig hadde nok ikke satt Hegel på Klipsch. Prøvde med en H70 engang, men den gikk for i retur. De burde nok heller bruke McTosh som de også har i sitt produktsortiment.

    Ang skrikende topp har dette mye med forsterkermatch å gjøre. Jeg måtte prøve en del forskjellige før jeg følte Klipsch låt bra. Så har man jo innspilling, tilvending, akustikk og gjerne litt triksing med toe for å beherske toppen litt.

    En annen ting jeg har bitt meg merke i er at det er lett for å spille litt for høyt med Klipsch, gjerne i starten, men de er overraskende dynamiske og frempå selv på lave volum også.

    De evner å spille musikk på en måte som kan få en til å glemme det tekniske til tider. Ikke koster det så mye å prøve heller, og lettsolgt er de også. Spørsmålet er bare om det blir for slørete og udetaljert iforholdt til det du alt har stående, eller om du kan kaste litt fordommer til siden å glede deg over det Klipsch faktisk gjør bra.
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Jeg har spilt med MI-10 på LaScala en stund, fikk inn MI16 pre før jul.
    Det er langt fra lyst i toppen her.
    Virkelig en oppgradering
    Madammen har MI Mosfet på RF7
    Du er hjertelig velkommen til en lytt, en time fra Oslo

    Stein

    Hei Quisten.
    Det jeg er litt "redd" for er at de blir litt lyse i toppen. Har hørt Palladius på soundgarden på ett Hegel oppsett. Nå er dette mye dyrere høyttalere, men de ble litt for lyse i toppen. Fikk inntrykk av at diskanten skrek... Kan være de ikke var innspilt å vil roe seg litt etter tiden. Kan også være mismatch med det oppsettet.
    Selv har jeg Musical Innovation noe jeg selv syntes spiller musikalsk.
    Klipsch skal jo spille med forrykende dynamikk å det høres spennende ut å prøve.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    God Jul folks!
    Nå er RF-7 ii ferdig innspillt med Mundorf supreme og sølv i olje.
    Tiden er moden for forsterkerbytte da Yamaha RXV 3800 blir i minste laget (egentlig er det mer enn nok).

    De nye monoblokker heter SDS-470 fra class d audio.
    classdaudio.com

    Jeg legger til litt skriv om disse:

    The SDS-470 has amazing imaging, bass slam and does not suffer from the midrange problem that so many class D amplifiers do. In fact if I had to compare it I would say it has the slam of the class A, with the sweetness of tube amplification.
    I have no idea what secret recipe Tom is using in his amps. I can tell you one thing though....I am still looking for the tubes in it..so far have not found one! Immensely satisfied!
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Driver med litt mygel & testing & teorier for meg selv om dagen, og long-story-short så ble det bestilt noen RB 81 II rett før jul som kom frem i går. Digger utseende på klipsch.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som kan noe om hornbass?

    Tenker å skaffe tak i en minidsp 2x4 for å kunne justere sub(er) både med eq og tid. Rettere sagt så er det Klipsch Belle som skal justeres i tid, slik at bassen (sub bass) ankommer lyttepossisjon på samme tid. Kan jo gjøre dette ved plassering også, men vil da få subbene midt i rommet....

    Siden Belle ikke har noe spes med outpup under 55-60hz, så tenkte jeg å dele mellom sub og Belle i dette området. Men noen fortalte meg at med hornbass, så skal man være forsiktig med å dele av, da dette kan føre til at hornet ikke vil fungere på riktig måte. Altså at frekvensene over (delefrekvens) er avhenging av at elementet jobber helt ned selv om det ikke er mye output.

    Noen som kjenner til dette?

    Jeg har alternative koblingsmetoder, men en subb som slår på riktig tid er virkelig avhengighets skapende. Og jeg har lysst å koble meg forbi hjemmekino reciver ved 2 kanals musikklytting.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Driver med litt mygel & testing & teorier for meg selv om dagen, og long-story-short så ble det bestilt noen RB 81 II rett før jul som kom frem i går. Digger utseende på klipsch.
    Hva går disse teoriene ut på da ? Budsjett morroanlegg med Klipsch ? Ser du har hatt litt ok ting før.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Jeg driver å tester ut noe som jeg har vært nyskjerrig på lenge, men som jeg har blitt frarådet fra å teste og som det står skrevet litt om her og der at bare skal bli sorg & tragedie: kjøre flerer kanaler i stereo. Har akkurat nå 7 kanaler (6 par høyttalere + 1 senter høyttaler) i stereo med alle høyttalerene plassert foran meg. Så langt er det en veldig positiv erfaring som gjør at jeg aldri kan se for meg å gå tilbake til bare 2 høyttalere igjen.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan noe om hornbass?

    Tenker å skaffe tak i en minidsp 2x4 for å kunne justere sub(er) både med eq og tid. Rettere sagt så er det Klipsch Belle som skal justeres i tid, slik at bassen (sub bass) ankommer lyttepossisjon på samme tid. Kan jo gjøre dette ved plassering også, men vil da få subbene midt i rommet....

    Siden Belle ikke har noe spes med outpup under 55-60hz, så tenkte jeg å dele mellom sub og Belle i dette området. Men noen fortalte meg at med hornbass, så skal man være forsiktig med å dele av, da dette kan føre til at hornet ikke vil fungere på riktig måte. Altså at frekvensene over (delefrekvens) er avhenging av at elementet jobber helt ned selv om det ikke er mye output.

    Noen som kjenner til dette?

    Jeg har alternative koblingsmetoder, men en subb som slår på riktig tid er virkelig avhengighets skapende. Og jeg har lysst å koble meg forbi hjemmekino reciver ved 2 kanals musikklytting.

    Heisann,

    Det skal du ikke tenke så mye på, fordi selve hornet i Belle/La Scala har en FC på litt over hundre hz. Dvs hornet er ikke en meter langt engang, noe som tilsvarer ca 3ms delay. Hvis du simulerer forskjellige basselementer i bassreflekskasser i winisd eller tilsvarende, vil man se at disse vil ofte ha et langt høyere delay enn dette i bassen.

    Hornet i Belle/LS lader dermed ikke lenger ned enn ca 100hz, grunnen til at man har bass ned til 55-60hz er pga cabin gain og at elementet får en meget høy Q i kassa, noe som booster outputen 60-100 hz.

    I et vanlig rom vil det være helt uproblematisk å samkjøre horn og bassrefleks, til og med om de overlapper hverandre.

    Cbarth
     

    yorgoz

    Medlem
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Steinkjer
    Jeg er en lykkelig eier av et par klipsch RF82 MK2 disse drives av en Holfi Integra 88 SE Det som jeg sitter ofte å spekulerer på er om jeg liker lyden.
    Når det spilles opp til fest og det er pop på full guffe med masse bass så rett og slett elsker jeg dem, men på den andre siden syns jeg dem er ALT for avslørende i lyden. Nesten annehvere Vinyl jeg spiller er jeg skeptisk til lyd og inspillingen. Snakket med Klipsch på Insagram hvor dem sa det selv det er gode høytalere men kan være i overkant "Revealing so you do need a good record"

    Grunnen til at jeg kjøpte rf82 er at de passer til å spille vanvittig høyt å dundre løs malingen av veggene, samtidig som de er vil si bare helt OK å høre på som kosehøytalere. Med f.eks jazz, kari bremnes, pianospilling.. etc
    Har jeg paranoid hørsel? :p
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg hadde NAD M3 på Klipsch RF82mk1, det spilte iallefall nydelig på alle nivåer :), veldig mykt og pent. Jeg hadde nok trodd Holfi'en din skuller passe som hånd i handske, men kan jo virke som at det da er litt feil.

    Nå har jeg Rotel RC1570 og RB1572 på RF83, i mine ører spiller det langt over forventa med tanke på hva det koster!
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er en lykkelig eier av et par klipsch RF82 MK2 disse drives av en Holfi Integra 88 SE Det som jeg sitter ofte å spekulerer på er om jeg liker lyden.
    Når det spilles opp til fest og det er pop på full guffe med masse bass så rett og slett elsker jeg dem, men på den andre siden syns jeg dem er ALT for avslørende i lyden. Nesten annehvere Vinyl jeg spiller er jeg skeptisk til lyd og inspillingen. Snakket med Klipsch på Insagram hvor dem sa det selv det er gode høytalere men kan være i overkant "Revealing so you do need a good record"

    Grunnen til at jeg kjøpte rf82 er at de passer til å spille vanvittig høyt å dundre løs malingen av veggene, samtidig som de er vil si bare helt OK å høre på som kosehøytalere. Med f.eks jazz, kari bremnes, pianospilling.. etc
    Har jeg paranoid hørsel? :p
    Akustikken i rommet og plassering er veldig avgjørende på hvordan lyden blir. Ingen høyttaler kan bli for detaljert og dårlige innspillinger skal låte dårlig.
     

    yorgoz

    Medlem
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Steinkjer
    [/QUOTE]

    Akustikken i rommet og plassering er veldig avgjørende på hvordan lyden blir. Ingen høyttaler kan bli for detaljert og dårlige innspillinger skal låte dårlig.[/QUOTE]

    Nå syns jeg du var temmelig konkret. :p Men langt fra uforståelig.
     

    yorgoz

    Medlem
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Steinkjer
    Holfi`en er det beste som har hendt meg siden jeg fikk dilla. Den sto å spilte på et par dynavector M3 (tror det var det de heter) hos tidligere eier, det spilte så bra at jeg tok den med meg med en gang.
    Men er usikker på om de ikke er mere pop/rock en kos :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn