Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    10 kan også være med de er produsert. Amerikanere skriver jo mnd, dag og tilslutt år..
    10100102 og 10100103 er serienumrene på mine. Muligens mnd, år og serienr etter det da. Kjøpte de av AB for 1 år siden, kan ha stått på lager siden 2010.
     

    Abarth66

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    1
    Var ingen merker på mine RF63 som eg nettopp fikk fra AB, men det var en sterk nesten kvalmende "odør" fra kabinettene som eg kjente godt i heile stua.
    Måtte tørket av de med en fuktig klut, hjalp litt, men kjenner fortsatt litt viss eg stikker nesa bort i kabinettet. (men eg trenger jo ikkje gjør det, så da kjenner eg ingenting ;D)
    Eg tenkte det var "lagerlukt", tror eg fant ut at høyttalerene var laget i 2010 ut fra serienummeret, men er ikkje sikker.
    Såg at teksten på eskene var på engelsk og fransk, har vel vært på lager nede i frankrike kanskje?
    Hvordan leser du årstallet utifra serienummeret egentlig? Ser at serienumrene på mine starter med 10, vil det da si at de er produsert i 2010?
    Eg tenkte mer på det som sto under (nederst) på "lappen" MN 03/09/10 Assembled in U.S.A.
    Leser dette som 9/3-10. De leser måned først, deretter dagen (ref: 9/11 som var en spesiell dato i september for noen år siden)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Var ingen merker på mine RF63 som eg nettopp fikk fra AB, men det var en sterk nesten kvalmende "odør" fra kabinettene som eg kjente godt i heile stua.
    Måtte tørket av de med en fuktig klut, hjalp litt, men kjenner fortsatt litt viss eg stikker nesa bort i kabinettet. (men eg trenger jo ikkje gjør det, så da kjenner eg ingenting ;D)
    Eg tenkte det var "lagerlukt", tror eg fant ut at høyttalerene var laget i 2010 ut fra serienummeret, men er ikkje sikker.
    Såg at teksten på eskene var på engelsk og fransk, har vel vært på lager nede i frankrike kanskje?
    Hvordan leser du årstallet utifra serienummeret egentlig? Ser at serienumrene på mine starter med 10, vil det da si at de er produsert i 2010?
    Eg tenkte mer på det som sto under (nederst) på "lappen" MN 03/09/10 Assembled in U.S.A.
    Leser dette som 9/3-10. De leser måned først, deretter dagen (ref: 9/11 som var en spesiell dato i september for noen år siden)
    Står faktisk ikke dato og år på mine.
     

    Abarth66

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    1
    Er det engelsk og fransk tekst på eskende deres og?
    Mine serienummer slutter på 27 på den ene, og 28 på den andre så de er nok laget rett etterhverandre
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Er det engelsk og fransk tekst på eskende deres og?
    Mine serienummer slutter på 27 på den ene, og 28 på den andre så de er nok laget rett etterhverandre
    Måtte kvitte meg med eskene, tok for mye plass :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ble vel sagt tidligere i tråden at de AB selger er noe restlager greier fra tyskland.. mulig også resten av europa tydeligvis..
    Modellene kan jo fort være fra 2006 til 2010 :)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Hmm. Har fått noen tanker om bygge kvaliteten til Klipsch i dag, og da kanskje mest med RF-serien i tankene, som jeg føler jeg må lufte/dele med dere andre Klipschere.

    Kort forklart: Jeg hentet i dag ett par Polk Audio RTi 12 av en kompis. Han har brukt sakene godt og mente at flere av elementene samt delefilter må være long gone. Så jeg vipper da ut elementer og det som er for å kjøre noen kontroller. Og det som slår meg, når jeg sammenligner med de RF-høyttalerne som jeg har vært og rotet inni, så er Polk Audio en helt annen bygge kvalitet. Ikke bare virker det mer sammensatt, men også som en mer gjennom tenkt konstruksjon.

    Har ikke fått prøvd høyttalerne enda, og har ikke hørt noe særlig på Polk konstruksjoner før, men hvis de låter like bra som de er bygget, får nok klipsch troen en litt annen vinkling fra min side fremover.

    Når det er sagt, har ingen tro på a disse Polkene vil kunne nå Cornwall til knærne, annet vil skuffe meg..
     
    B

    Briern

    Gjest
    Hmm. Har fått noen tanker om bygge kvaliteten til Klipsch i dag, og da kanskje mest med RF-serien i tankene, som jeg føler jeg må lufte/dele med dere andre Klipschere.

    Kort forklart: Jeg hentet i dag ett par Polk Audio RTi 12 av en kompis. Han har brukt sakene godt og mente at flere av elementene samt delefilter må være long gone. Så jeg vipper da ut elementer og det som er for å kjøre noen kontroller. Og det som slår meg, når jeg sammenligner med de RF-høyttalerne som jeg har vært og rotet inni, så er Polk Audio en helt annen bygge kvalitet. Ikke bare virker det mer sammensatt, men også som en mer gjennom tenkt konstruksjon.

    Har ikke fått prøvd høyttalerne enda, og har ikke hørt noe særlig på Polk konstruksjoner før, men hvis de låter like bra som de er bygget, får nok klipsch troen en litt annen vinkling fra min side fremover.

    Når det er sagt, har ingen tro på a disse Polkene vil kunne nå Cornwall til knærne, annet vil skuffe meg..
    Mine Klipsch er også enkel og grei. Når det gjelder kabinett er den avstivet med et tversgående stag mellom sideveggene. Det er alt.
    Olav v/audiokompaniet, der jeg kjøpte de,kunne fortelle at mitt par og et annet ble sendt til Hornslett møbelfabrikk(gikk konkurs nylig).


    Der ble de finert med kirsebærtre av fineste kvalitet på alle 6 sider.Tror også kabinettene ble limt på nytt. Ifølge Olav kostet dette ca 15000 kr ekstra den gangen det ble gjort på slutten av 90- tallet. Samme mannen sa også at de gjorde dette for å vise Klipsch folka fra Hope hvordan en Klipsch kunne se ut med litt ekstra innsats med det eksteriørmessige. Syns Hornslett har gjort en fantastisk jobb, på linje med de gjorde for B&W med flere. Mine er helt strøkne den dag i dag.
    Puh! Mye skryt på en gang, men eier man en Klipsch blir de jo som en del av familien etterhvert. God morgen, forresten, Ole ble jo ikke så ille i går som fryktet, og hva er vel bedre enn det.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Byggekvaliteten på nye RP er noen steg opp fra tidligere.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.833
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Høyere kvalitet og mer kompleks konstrukjsjon ville også ført til at prisen ble høyere. Og da hadde Klipsch vært oppnålig for like mange som de i dag er.
     

    Abarth66

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    1
    Eg ser det har vore diskutert om RF7 skal få noen etterfølger. På Facebook i dag publiserte Klipsch dette:
    "The RF-7 II floorstanding speaker will continue to be manufactured as is in Hope, Arkansas and maintain its status as the top of the line Reference floorstanding speaker"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Overrasker meg ikke. Som tidligere nevnt, den har jo nettopp fått en prisøkning. RF modellene som skal gå ut har derimot blitt skyflet ut til sterkt reduserte priser.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    RF-7II er flere nivå bedre enn RP280F hvertfall, så sålenge det ikke kommer en ny toppmodell så er det veldig naturlig.

    Begynner arbeidet med å flytte mine RF-7II ned i kjelleren denne uka, så kommer et par nye RF-82II til stua om et par dager..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er det bare meg som syns RF7-II er mindre pen? :p. Ikke magnetiske griller engang :(.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    At de ikke har magnetiske griller synes keg også er skuffende, men som helhet liker jeg den bedre enn RP. Synes at det ser generelt penere ut med treverk også i front, men på den andre side er sokkel samt de avrundede kantene på RP penere. En kombinasjon hadde kanskje vært noe?

    Eller rettere sagt en skikkelig toppmodell i RP-7F, eller RP83F feks etterhvert?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Beauty is in the eye of the beholder...
    Må ærlig innrømme at når jeg fikk dem inn i stua, så var jeg ikke vill av begeistring mht utseendet og størrelse. Men det ble veldig fort glemt når jeg hørte hva de hadde å tilby. Nå i ettertid så synes jeg ikke de ser så ille ut lenger og etter å ha gjort justeringer/tilpasninger i stua så kommer det ikke noe klager heller fra sjefen i huset.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Det finnes definitivt penere høytalere enn RF-7II, men det gjelder også RP spør du meg, men lyden står definitivt først hos meg, og jeg har relativt frie tøyler på det området av fruen.

    Og på lyd, er RF-7II langt, langt bedre enn RP spør du meg, men også til en mye høyere pris selvsagt.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    At de ikke har magnetiske griller synes keg også er skuffende, men som helhet liker jeg den bedre enn RP. Synes at det ser generelt penere ut med treverk også i front, men på den andre side er sokkel samt de avrundede kantene på RP penere. En kombinasjon hadde kanskje vært noe?

    Eller rettere sagt en skikkelig toppmodell i RP-7F, eller RP83F feks etterhvert?
    Enig i at RF7mkll har det råeste utseendet dog ikke den beste byggekvaliteten. Lydmessig så er de sammen med RF63 i en helt annen klasse enn de nye 280! Med tanke på at man fortsatt får RF63 til 10tusen så finnes det vel ingen andre modeller som er i nærheten
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes definitivt penere høytalere enn RF-7II, men det gjelder også RP spør du meg, men lyden står definitivt først hos meg, og jeg har relativt frie tøyler på det området av fruen.

    Og på lyd, er RF-7II langt, langt bedre enn RP spør du meg, men også til en mye høyere pris selvsagt.
    Veldig enig i at RF7 er bedre, og det er vel også årsaken til at de fortsatt er i produksjon.

    Var å hørte på RP280 her forleden dag sammen med en kollega og ble ikke akkurat imponert over det jeg hørte i butikken. Var heller ikke i nærheten av hva jeg kunne huske jeg fikk ut av mine RP150 hjemme hos meg selv. Vi spurte hva slags elektronikk det var satt på og fikk beskjed om at det var en rimeligere integrert receiver. Fikk satt på "litt heftigere" saker og da ble det andre boller! Kollegaen ble overbevist og er nå klar for et bytte.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg nettopp rf52mll. Blir artig. Spørsmålet er om jeg får tid og plass til å bruke dem.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    ikke vondt ment eddie, men hvis dette er noe for deg så har du vært på glattisen lenge :)
    FaenFaenFaen Jokris Du har så RETT😨 Etter og ha spilt noen dager på Confidence C1 så koblet jeg opp La Scalaene og hva skjer?????
    Det låter så heftig og mellomtonen er den som gjør det hele så magisk! Dynaudio låter som sagt fantastisk men føles ikke fysisk slik Klipsch gjør og som er avhengighets skapende!!!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De Dynaudio'ene er sikkert fine til et soveromsanlegg, til å høre på rolig musikk man vil sovne til. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke TDA2200 rimelig kraftig da?
    Kommer opp over 80 av 99 på volumet og da dabber lyden ut samtidig som de begynner og blafre litt i bassen, diskant er like klar!!! Det tyder vel på mangel på krefter...
     

    bj0rkn3s

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Får også slik at bassen "blafrer" når jeg går langt opp på volumet. Så det er det at forsterkeren blir for svak, og at det blir bedre ved kjøp av en effektforsteker?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det er det som er litt synd med DA, de trenger veldig mye "power" om man ønsker å spille høyt. Jeg gikk fra Hegel H300 til en ATI 6000 serie, og var fortsatt ikke fornøyd. Kom i prat med en kar som nevnte at for han så var det en Hegel H4SE som måtte til for at det skulle bli skikkelig kontroll på hans Focus 160.
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Noen Klipschere her som bor i leilighet eller i rekkehus?
    Hvilke Klipsch er det dere har?

    Takker for svar.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen Klipschere her som bor i leilighet eller i rekkehus?
    Hvilke Klipsch er det dere har?

    Takker for svar.
    Jeg bor i rekkehus, og har Cornwall III, Heresy III, og Synergy B3.

    Funker bra med tanke på naboer, siden særlig Cornwall låter bra på lave lydnivåer også. I tilfelle det var derfor du lurte.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Cornwall kan også gjøre deg upopulær i nabolaget og bringe politiet til døra om du bruker dem som de skal på natchspiel...just saying. :eek:;):)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Cornwall kan også gjøre deg upopulær i nabolaget og bringe politiet til døra om du bruker dem som de skal på natchspiel...just saying. :eek:;):)
    Tror jeg skulle klart å bli både upoppis i nabolaget og få polti på døra helt uten hverken nachspiel eller Cornwall. Ikke for å skryte, men... :cool:

    Men seriøst, så låter Cornwall såpass bra når man spiller lavt at jeg ikke ville vært særlig betenkt med å ha dem i en blokkleilighet heller. Bare passe på å ha myk avkobling under så ikke bassen forplanter seg så lett i underlaget.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis jeg hadde fulgt den opprinnelige impulsen jeg hadde om å gå rett på Cornwall isteden den gangen jeg kjøpte Heresy, så hadde jeg kanskje bare hatt Cornwall. Men er fornøyd med å ha litt høyttalere til overs, Heresy er f.eks. skikkelig bra som senterhøyttaler også. Mangler bare en sub eller to til film her nå. :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hvor stor forskjell er det egentlig på heresy og cornwall? Hadde heresy en periode for noen år siden, men de falt ikke i smak. Fikk de ikke til å spille i det hele tatt, da de var vanvittig lyse i klangen. Det var på rørutstyr, vinyl og det hele...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn