Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Pengvim skrev:
    hmmm.. nå har jeg jo avtalt at jeg skal låne av Rognlien da.. Heresy vs RF52. ;D
    Det blir sikkert gøy. Er det HII eller HIII og er de nye? Dersom de kommer rett ut av eska så er det litt "flate" å bånn. Det bedrer seg på sikt.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    mteinum skrev:
    Pengvim skrev:
    hmmm.. nå har jeg jo avtalt at jeg skal låne av Rognlien da.. Heresy vs RF52. ;D
    Det blir sikkert gøy. Er det HII eller HIII og er de nye? Dersom de kommer rett ut av eska så er det litt "flate" å bånn. Det bedrer seg på sikt.
    skal låne H3. han drev visst å spilte dem inn i slutten av forrige uke så de er vel noe innspilt når den kommer innom her.. ;)

    det er H2 han har tilbudt til ca samme pris som tyskland..
     

    Horn

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    heritage, me kjøpte La scala for eit par år sidan ilag med ein A88 cayin og me vart og er forsatt
    strålande fornøgd.
    Tidligare har eg hatt Proac,JM-Lab (Focal) og BW,men hornhøgtalaren passar oss fortrefflig og
    me er på ein måte kommt i mål.
    Det eg har reagert litt på er den"billige" interne kablinga ,terminalar og jumperane som vart levert med Klipscane.
    Det er monsterkablar og delvis plastskruving på terminalane ,er det nokon som har bytta intern
    kablinga og jumperane evnt biwiring.
    Eg veit att Klipsch leverar høgtalarar i rf serien med annan intern kabling ,dei er ca 4-5 tusen
    dyrare.
    Er det nokon med erfaring på dette eller glupe synspunkt?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Horn skrev:
    heritage, me kjøpte La scala for eit par år sidan ilag med ein A88 cayin og me vart og er forsatt
    strålande fornøgd.
    Tidligare har eg hatt Proac,JM-Lab (Focal) og BW,men hornhøgtalaren passar oss fortrefflig og
    me er på ein måte kommt i mål.
    Det eg har reagert litt på er den"billige" interne kablinga ,terminalar og jumperane som vart levert med Klipscane.
    Det er monsterkablar og delvis plastskruving på terminalane ,er det nokon som har bytta intern
    kablinga og jumperane evnt biwiring.
    Eg veit att Klipsch leverar høgtalarar i rf serien med annan intern kabling ,dei er ca 4-5 tusen
    dyrare.
    Er det nokon med erfaring på dette eller glupe synspunkt?
    Jeg har lagt 2mm (diameter(har ikke regnet paa kvadrat)) solidcore solv internkabling i mine Khorn - ogsaa mellom delefiltrene. Terminalene jeg satte paa var Eichmann!
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Hei Klipsch venner! :D

    Jeg skal ha meg en ny forsterker til mine Klipsch RF-83, helst integrert og >20k.

    Får prøve en Unison Reasearch Secundo til uka, noen som har noen erfaring med den?

    Andre GODE musikk formidlere i prisklassen?
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Når jeg fikk RF5 i hus for snart 2 år siden, så hadde jeg ikke noen planer om å gjøre noe med dem, men etter hvert som tiden gikk og jeg hørte at de bare ble bedre og bedre, så tenkte jeg først modifisering av delefilter.!
    Startet egen tråd i DIY og hadde store planer, de planene er der fremdeles, men det er så mye annet som man kan gjøre med Klipsch at det kommer nok til slutt..

    Første jeg gjorde var å prøve annen høyttaler kabel som jumper, det hjalp noe i forhold til Monster Z som er "Enginered Exclusively for Klipsch Reference Series" ;D men som senere ble erstattet med Solid Core 1mm² kabel med krympestrømpe, det ga et litt "større løft" og de ble der en stund..

    Så slenger "slowmotion" ut en anbefaling i "Jumpers - Har det noe for seg?" tråden, da fikk jeg noen glupe idèer og fant frem kamera, loddebolt og litt verktøy, hadde på forhånd bestemt meg for at jeg ikke skulle gjøre mer enn at jeg kunne sette tilbake til original stand, sånn i tilfelle jeg ikke ble fornøyd med resultatet..

    Hva dere vil gjøre med deres Klipsch er jo helt opp til dere, men jeg vil påpeke at det er ikke stort som skal til før ting forandrer seg, kanskje noen vil oppleve at dette blir verre, men jeg tviler ;D

    Modifisering av Klipsch RF-5
    Er bare halvferdig med prosjektet, men det tar nok ikke lang tid før trinn 4 og 5 blir gjennomført, trinn 6 kan ta litt tid og jeg tviler på at det blir i år..
    Tar gjerne imot råd til trinn 4 og 5..

    PS: det er mine ører som hører og jeg ønsker ikke noe diskusjon om dette, men setter stor pris på tilbakemeldinger fra de som prøver noe lignende selv..
    Det er mange faktorer som spiller inn på resultatene, det er noe av grunnen til at jeg ikke er interessert i å "krangle" om dette..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vi er rørende enige nok engang, lf. Coplands integrerte er veeeeldig gode, skikkelig bygd og har glimrende finish. Dessuten passer de godt til Klipsch.
    Bør definitivt sjekkes ut!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    JanR skrev:
    Kanskje til og med en AN OTO SE er noe som bør vurderes :)

    /jan
    Copland CTA405 (årets high-end forsterker mellom 2-5000 pund i Hi-Fi Choice), eller Audio Note OTO SE burde vel gjøre de fleste happy ;D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    GIzO skrev:
    Hei Klipsch venner! :D

    Jeg skal ha meg en ny forsterker til mine Klipsch RF-83, helst integrert og >20k.

    Får prøve en Unison Reasearch Secundo til uka, noen som har noen erfaring med den?

    Andre GODE musikk formidlere i prisklassen?
    Jeg synes at du burde prøve å få tak i en 300B forsterker.
    I min søken av amper ble tvilen satt bort da jeg fikk høre Ancient Audio Integra på Klipsch hos rolfozzy. :)
    http://www.audioakt.no/leverandorkat.asp?prodid=65&showproduct=1
    300B spiller i mine ører mer luftig, detaljert, de er enorme på plassering av instrumenter, for ikke å glemme vokal, helt utrolig. ;)

    Integraen er kanskje for dyr ny, men finnes kanskje på bruktmarkedet.
    En annen jeg vil råde deg til å sjekke opp er Audion Silver Night Stereo MKII - 7W (300B)
    http://www.stereolab.no/Audion.htm
    Ta en telefon til Pål hos Stereolab og spør om hjemlån, tror han har en demomodell med inngangsvelger og volumpot.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Takker for mange svar folkens!

    Jeg glemte å neve at rør desverre er helt utelukket, forutenom i linjedelen..

    Har hørt fler som er gira på Copland match til Klipsch, dette er kanskje noe som bør vurderes....

    Men ingen her som har noen slags erfaring med Unsion Secundo?

    Mvh
    Kai
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    GIzO skrev:
    Takker for mange svar folkens!

    Jeg glemte å neve at rør desverre er helt utelukket, forutenom i linjedelen..

    Har hørt fler som er gira på Copland match til Klipsch, dette er kanskje noe som bør vurderes....

    Men ingen her som har noen slags erfaring med Unsion Secundo?

    Mvh
    Kai
    Copland bruker Klipsch når de utvikler forsterkerene sine, de har jo også transssissstor utstyr. :)

    Så det kan vel ikke annet enn å bli bra match det. ;)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    GIzO skrev:
    Takker for mange svar folkens!

    Jeg glemte å neve at rør desverre er helt utelukket, forutenom i linjedelen..

    Har hørt fler som er gira på Copland match til Klipsch, dette er kanskje noe som bør vurderes....

    Men ingen her som har noen slags erfaring med Unsion Secundo?

    Mvh
    Kai
    Copland er da bare rør ::)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    jonas skrev:
    GIzO skrev:
    Takker for mange svar folkens!

    Jeg glemte å neve at rør desverre er helt utelukket, forutenom i linjedelen..

    Har hørt fler som er gira på Copland match til Klipsch, dette er kanskje noe som bør vurderes....

    Men ingen her som har noen slags erfaring med Unsion Secundo?

    Mvh
    Kai
    Copland er da bare rør ::)
    Det er bare rør med Copland mener du ;D
    Dessverre så er det en del transe som bærer navnet Copland også :-[
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    GIzO skrev:
    Takker for mange svar folkens!

    Jeg glemte å neve at rør desverre er helt utelukket, forutenom i linjedelen..

    Har hørt fler som er gira på Copland match til Klipsch, dette er kanskje noe som bør vurderes....

    Men ingen her som har noen slags erfaring med Unsion Secundo?

    Mvh
    Kai
    Hei Kai..
    Klipsch tråden er nok full av rørete folk, det er vel ingen her som har spess erfaring med transe sammen med Klipsch er jeg redd..
    Men siden rør i pre er okay, hva kommer det av at du ikke skal ha rør i effekt.?
    En KT88 ville nok fått deg på andre tanker, så jeg ville nok hørt på de gode råd som gutta her gir deg..
    Det er mange butikker som har Copland CTA-405 inne og som kan gi deg en demo, de finnes brukt til ca 18k..
    Mvh
    Kjell
     
    V

    villov

    Gjest
    Kul tråd. Var vel mye denne som fikk meg til å høre på og dermed velge Klipsch.
    Kan love at Klipsch spiller utmerket uten rør også. Dermed vet man hvilken lydsignatur man har og liker, uten at man til stadighet lurer på hvilke rør som spiller best.
    Er ikke meningen å oppfordre til krangel. ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Rotekroken skrev:
    det er vel ingen her som har spess erfaring med transe sammen med Klipsch er jeg redd..

    Mvh
    Kjell
    AAjoda ;D

    Brukte gode gamle Nakamichi PA7 Stasis (2 x 200W hvorav rundt 100 av dem i klasseA) paa mine RF5 i omkring 2 aar.
    Om det funker - Javisst! Bra ogsaa. I forholdt til el34 roerforsterker (som erstattet Naka'n) ble det nok litt "sterilt", men opploesning og basskontroll var helt topp.
    Jeg vet Olof testet litt med CJ premier350 paa de samme RF5'ene, og fant dette meget bra. Mener aa vite at den samme CJ'en til daglig driver RF7 til eierens store fornoyelse.

    Skal jeg tillate meg aa synse/anbefale noe med transistor (som jeg ikke har fokusert stort paa de siste 2-3 aarene) saa mener jeg du skal lete etter en eldre brukt klasse A forsterker som f. eks en Pass Labs Aleph, Krell eller ML. Den integrerte Sugden A21 (mener jeg den heter) vil sikkert ogsaa vaere en god Match. Sistnevnte ligger vel omtrent innenfor budsjettet som ny ogsaa.

    En annen bra ting med de foerste jeg nevnte, er at de holder seg meget godt i pris, slik at du kan faa igjen omtrent det du betalte naar du en gang finner ut at du har lyst til aa prove roerforsterker (slik som de fleste Klispsch eiere foer eller siden gjoer). ;)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Continuo skrev:
    GIzO skrev:
    Hei Klipsch venner! :D

    Jeg skal ha meg en ny forsterker til mine Klipsch RF-83, helst integrert og >20k.

    Får prøve en Unison Reasearch Secundo til uka, noen som har noen erfaring med den?

    Andre GODE musikk formidlere i prisklassen?
    Jeg synes at du burde prøve å få tak i en 300B forsterker.
    I min søken av amper ble tvilen satt bort da jeg fikk høre Ancient Audio Integra på Klipsch hos rolfozzy. :)
    http://www.audioakt.no/leverandorkat.asp?prodid=65&showproduct=1
    300B spiller i mine ører mer luftig, detaljert, de er enorme på plassering av instrumenter, for ikke å glemme vokal, helt utrolig. ;)

    Integraen er kanskje for dyr ny, men finnes kanskje på bruktmarkedet.
    En annen jeg vil råde deg til å sjekke opp er Audion Silver Night Stereo MKII - 7W (300B)
    http://www.stereolab.no/Audion.htm
    Ta en telefon til Pål hos Stereolab og spør om hjemlån, tror han har en demomodell med inngangsvelger og volumpot.
    Husk at det er RF-83 som det skal bankes liv i.....da kan du glatt glemme 300B forsterkere med ett rør pr. side, og de aller aller fleste med to stk. pr. side og er jeg redd. ;)
    Prøv Secundo du, mulig den kan få det til å svinge.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    BHO skrev:
    Continuo skrev:
    GIzO skrev:
    Hei Klipsch venner! :D

    Jeg skal ha meg en ny forsterker til mine Klipsch RF-83, helst integrert og >20k.

    Får prøve en Unison Reasearch Secundo til uka, noen som har noen erfaring med den?

    Andre GODE musikk formidlere i prisklassen?
    Jeg synes at du burde prøve å få tak i en 300B forsterker.
    I min søken av amper ble tvilen satt bort da jeg fikk høre Ancient Audio Integra på Klipsch hos rolfozzy. :)
    http://www.audioakt.no/leverandorkat.asp?prodid=65&showproduct=1
    300B spiller i mine ører mer luftig, detaljert, de er enorme på plassering av instrumenter, for ikke å glemme vokal, helt utrolig. ;)

    Integraen er kanskje for dyr ny, men finnes kanskje på bruktmarkedet.
    En annen jeg vil råde deg til å sjekke opp er Audion Silver Night Stereo MKII - 7W (300B)
    http://www.stereolab.no/Audion.htm
    Ta en telefon til Pål hos Stereolab og spør om hjemlån, tror han har en demomodell med inngangsvelger og volumpot.
    Husk at det er RF-83 som det skal bankes liv i.....da kan du glatt glemme 300B forsterkere med ett rør pr. side, og de aller aller fleste med to stk. pr. side og er jeg redd. ;)
    Prøv Secundo du, mulig den kan få det til å svinge.
    Du er vel inne på noe der Birger, men 83 er jo følsomme da.
    Men seff, skal det spilles fryktelig høyt da må man ha to 300B pr. kanal. ;)
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Grunnen til at rør i effektdelen er helt utelukket et dette blir MYE brukt ;)

    Rør i linjedelen har mye lenger levetid og er mer medjørlige...

    Hadde en EL34 konstruksjon jeg brukte på RF5 før, det svingte det...
    Problemet er at dette blir brukt til TV, spill, radio og musikk og effektrørene blir fort slitt med slikt bruk..

    Gammel Klasse A Krell har jeg faktisk vært inne på, men til den prisen jeg sikter til blir det for en veldig gammel en :-[.
    Når jeg bruker anlegget såppas mye som jeg gjør ønsker jeg selvsagt så stor driftsikkerhet som mulig...

    Finner jeg ingen transistor som jeg virkelig faller for, så ja.... da får jeg heller kjøpe inn mange rør og la det gå til! :D
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    tror nok de fleste som kjøper rør bruker anlegget en del.. ::)
     
    V

    villov

    Gjest
    Det er greit at Klipsch er lettdrevne, men at rf-83 ikke trenger mange watt for å holde kontroll på elementene er ikke sant etter min erfaring. Her er de biampet.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    nei, det høres rart ut det med wattsultne klipscher.. går jo imot alt jeg noensinne har hørt om merket det.. ::)
     
    V

    villov

    Gjest
    Ikke noe problem å drive dem med lite effekt, men personlig liker jeg å utnytte potensialet til fulle.
    Dessuten låter det bedre på liten styrke med nok power, som på alle andre høyttalere.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Dette med levetid og rør er vel sterkt overdrevent noen ganger.?
    Vet om flere som kjøpte seg amp på 90 tallet og som fremdeles bruker de originale rørene som fulgte med..
    Noen lar dem stå på 24/7 og slår bare av når de overnatter andre steder..
    Dere kan jo sette opp et grovt regnestykke og se selv..
    Det finnes vel ingen fasit på rør heller, som med det aller meste, så det er umulig å forutse levetid..
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Rotekroken skrev:
    Dette med levetid og rør er vel sterkt overdrevent noen ganger.?
    Vet om flere som kjøpte seg amp på 90 tallet og som fremdeles bruker de originale rørene som fulgte med..
    Noen lar dem stå på 24/7 og slår bare av når de overnatter andre steder..
    Dere kan jo sette opp et grovt regnestykke og se selv..
    Det finnes vel ingen fasit på rør heller, som med det aller meste, så det er umulig å forutse levetid..
    Ganske vanlig tommelfinger regel er 2-3000 timer for effektroer og 10.000 timer for smaaroer.

    Til mitt bruk har det vist seg at el34 roerene varer ca 1 1/2 aar. Et roer gikk kl 23 paa nyttaarsaften, og det er da helst noe man vil unngaa.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Pengvim skrev:
    nei, det høres rart ut det med wattsultne klipscher.. går jo imot alt jeg noensinne har hørt om merket det.. ::)
    Det er ikke bare watt du trenger for å kontrolere de 3 stk. 8" pr. side som sitter i RF-83.
    Jo da, de har høy følsomhet, og det låter helt ok med en 9 watts 300B, men begynner en å dra på litt merker en fort at det ikke er ideelt. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Pengvim skrev:
    nei, det høres rart ut det med wattsultne klipscher.. går jo imot alt jeg noensinne har hørt om merket det.. ::)
    Det dreier seg om å skille mellom de to begrepene "lettdreven" og "lettstyrt".
    Lettdreven består i at høyttaleren spille høyt med lite effekt. Alle Klipsch høyttalere gjør dette.
    Lettstyrt består i at høyttaleren er en lett last for forsterkeren; at den kan styre og kontrollere start og stopp uten nevneverdige problemer. Dette har lite med fenomenet "høytspillende" å gjøre. Lettstyrte høyttalere kan f.eks. være høyimpedante og ha enkle delefiltre, små elementer etc...
    RF 82 er den største av høyttalerne i dagens RF-serie som har en typisk lettstyrt natur. RF63 er noe mer komplisert, RF 83 enda mer. De to sistnevnte trenger gode utgangstrafoer (på rørforsterkere) eller kraftig powersupply og dugelig dempefaktor (på transistorforsterkere) for å beholde kontrollen. RF 5 var nevnt her; den var klart mer krevende enn RF 3, men lot seg styre av relativt små forsterkere, gitt at de hadde en viss styringskraft. RF 7 var mye mer komplisert, denne er faktisk ikke enkel å kontrollere i det hele tatt. Så man må være klar over at ikke alle Klipsch er like enkle å ha med å gjøre.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    okey, trodde de store klipschene var lettstyrte også jeg.. :-[
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Takk skal du ha, Håkon, dette var utrolig lærerikt.!
    For min del så kan du godt slenge innom tråden her å kommentere litt, jeg ser på deg som en sinnsykt stor resurs når det gjelder Klipsch, det er tross alt deg vi kan takke for masse gode tips og råd fra Fidelity tiden :D
    Du er også "skyldig" i at jeg sitter med RF-5 i dag ;)
    Vet du konkret hva som gjør RF-5 litt "krevende" til trafoeffekt.?
    Har hørt noe "hearsay" om at det er delefilteret, men jeg har aldri fått greie på hva det egentlig dreier seg om..
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Haakon_Rognlien skrev:
    Pengvim skrev:
    nei, det høres rart ut det med wattsultne klipscher.. går jo imot alt jeg noensinne har hørt om merket det.. ::)
    Det dreier seg om å skille mellom de to begrepene "lettdreven" og "lettstyrt".
    Lettdreven består i at høyttaleren spille høyt med lite effekt. Alle Klipsch høyttalere gjør dette.
    Lettstyrt består i at høyttaleren er en lett last for forsterkeren; at den kan styre og kontrollere start og stopp uten nevneverdige problemer. Dette har lite med fenomenet "høytspillende" å gjøre. Lettstyrte høyttalere kan f.eks. være høyimpedante og ha enkle delefiltre, små elementer etc...
    RF 82 er den største av høyttalerne i dagens RF-serie som har en typisk lettstyrt natur. RF63 er noe mer komplisert, RF 83 enda mer. De to sistnevnte trenger gode utgangstrafoer (på rørforsterkere) eller kraftig powersupply og dugelig dempefaktor (på transistorforsterkere) for å beholde kontrollen. RF 5 var nevnt her; den var klart mer krevende enn RF 3, men lot seg styre av relativt små forsterkere, gitt at de hadde en viss styringskraft. RF 7 var mye mer komplisert, denne er faktisk ikke enkel å kontrollere i det hele tatt. Så man må være klar over at ikke alle Klipsch er like enkle å ha med å gjøre.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kjekt med litt lærdom ja! :)
    Du skriver at lettstyrte kan ha små elementer, enkle delefiltere samt være høyimpedante.
    Men de som ikke er lettstyrte, hva er "malen" på de, hvordan vet man at de er tunge å kontrollere uten å teste de?
    At bassene til RF-7 er vanskelig å temme ligger jo forsåvidt i dagen, de veier jo tross alt 7.8 kilo pr. stk. ;)
    Er det bare slik, at store elementer er tunge å styre?
     

    mortal

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Kan noen hjelpe meg med valg av høyttalere som kan passe til forsterkeren Primare I21?
    Kan Klipsch KG5.5 funke?
    Er glad i bass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn