Klipsch Forte II erfaringer,noen?

T

timc

Gjest
He-he
Hva om jeg svarte med et enkelt NEI nå
:eek:

Er det ikke slik man skaper mystikk ;)

Alvor;
Har ikke sett delefilteret på Forte, men det er sikkert ikke så voldsomt.  Tweaket som Tony Gee beskriver på http://www.humblehomemadehifi.com med å bypasse (eller paralellkoble om du vil) alle kondensatorene med en Vishay Rodenstein MKP1837 0.01uF kondis, gir en litt glattere og luftigere lyd.  Er filteret oppgradert med dyre kondiser som f.eks M-cap silver eller Sonicap platinum, snakker vi om marginal forbedring.  For filtre med std. kjipe kondiser, er forbedringen større.  
Disse kondisene koster ca. kr 7,- pr stk, og det er bare å telle kondiser i delefilteret, og bruke gangetabellen for å finne ut hvor mange tomflasker du trenger ;)

Hei.

Dette med avkoblingskondensatorer er et kjent fenomen, både i delefilterer og strømforsyninger. JBL bruker blant annet dette i nyere modeller av den mer eksklusive sorten. De annbefaler det også som modifisering til eldre modeller.

Et annet knep er å kjøre 2 like kondensatorer i serie og forspenne de. Dette koster imidlertid en god del mer.

Mvh
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hvordan er signaturen i disse seriene dere diskuterer her? For meg så minner dette meg om C. Vega sånn utseende messig. Tar jeg helt feil?, eller er dette noe som virkelig låter?
Og hva ligger følsomheten på?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Iflg. Audiogon ligger følsomheten på 97db/1w/1m

Det er nok bare utsiden som kan minne om gammel CW! Disse kan spille riktig fint :D
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Har ikke spilt på mine Forte på mange år, så nå er det på tide å dra dem frem og evt oppgradere. Den gang de var i bruk så hadde jeg transistor forsterkere. Men en slik Ht spiller vel bra sammen med rør forsterker som ikke trenger å være altfor kraftig?
Kunne en Prima Luna Prolog 2 være bra tro?

Mvh. Theo
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Erlend:
Nei ikke ennå.
Ett jævla slit med å få tak i de svenskene :)
Har 2 par på hånden.Tar selvsagt de som jeg får billigst å er enklest å hente.
En i Gislaved og en i Varberg.Varberg er absolutt enklest og kortest for meg,kun 28 mil ;

Kommer ett par kæller og titter på KG'ene før/i løpet av helgen så med litt flaks har jeg Forte'ene i hus om kun få dager.

Å sammenligne med CW må være som å banne i kjerka !

Krysse fingrene og håpe at det stor noe "nytt" i stua om ikke så altfor lenge.

/jan
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har ikke spilt på mine Forte på mange år, så nå er det på tide å dra dem frem og evt oppgradere. Den gang de var i bruk så hadde jeg transistor forsterkere. Men en slik Ht spiller vel bra sammen med rør forsterker som ikke trenger å være altfor kraftig?
Kunne en Prima Luna Prolog 2 være bra tro?

Mvh. Theo
Tror absolutt dette vil være en fin kombinasjon!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Har ikke spilt på mine Forte på mange år, så nå er det på tide å dra dem frem og evt oppgradere. Den gang  de var i bruk så hadde jeg transistor forsterkere. Men en slik Ht spiller vel bra sammen med rør forsterker som ikke trenger å være altfor kraftig?
Kunne en Prima Luna Prolog 2 være bra tro?

Mvh. Theo
Absolutt ikke og absolutt ikke..
For at du skal slippe å punge ut med 10 store lapper rett i toiletten, så selger du dem heller billig til meg, da sparer du jo masse penger og blir kvitt "søppel" i tillegg.!! ;D
Skulle du komme på bedre tanker (selge Forte) så gi meg gjerne en tilbakemelding, kunne absolutt tenkt meg slike for en billig penge ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Erlend:
Nei ikke ennå.
Ett jævla slit med å få tak i de svenskene :)
Har 2 par på hånden.Tar selvsagt de som jeg får billigst å er enklest å hente.
En i Gislaved og en i Varberg.Varberg er absolutt enklest og kortest for meg,kun 28 mil ;

Kommer ett par kæller og titter på KG'ene før/i løpet av helgen så med litt flaks har jeg Forte'ene i hus om kun få dager.

Å sammenligne med CW må være som å banne i kjerka !

Krysse fingrene og håpe at det stor noe "nytt" i stua om ikke så altfor lenge.

/jan
På 90 tallet så var det jo stort sett bakgårdsbutikker osv som hadde Klipsch, husker en "demo" på Hi-Fi Centeret der de skulle banke CV på alle områder med Klipsch, så tanken på at folk kobler Klipsch og CV sammen er faktisk reell om du tenker litt tilbake i tid..
Samme butikk hadde jo også JBL som skulle banke CV..
Vi blir nok temmelig påvirket av udugelige selgere til tider, hvertfall før i tiden..

Åssen ser det ut med Forte II pr i dag da.?
Driver svenskene bare å lurer deg eller blir det noe mer artig i heimen om kort tid.?
Trekker dette ut i det vide og det brede, så får du bare ta deg par Pinex Forte å døyve ventesmertene ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ser ut som det blir en svensketur til søndag.
Bare greie ut de siste detaljene,er 99% i box.
Så regner med at på søndag eftan er det nye ht's her i stua :)

Når det gjelder CV og Klipsch skal jeg ikke gi meg inn på en debatt om hva som er bra og ikke bra osv.
Sier bare at CV er i 9 div og Klipsch i 1 ;D

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Og i morgen blir det tur til Gøteborg for å hente Forte II ;D
"Rapport" kommer etterhvert.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Så bra Jan, kjør forsiktig......
Iaf hjemover :)

Foresten hatt en veldig hyggelig eftan her med en ny lykkelig eier av KG 5.5.
Ikke sikkert naboene syns det var like morro ;)
Tool på full spiker er nok ikke det naboene definerer som "en stille rolig lørdag eftan" ;D

/jan
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Grattis ;)
Da får vi bare høre åssen det gikk etter at Forte II kom i hus :D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Vær dere sikker :)
Blir litt amputert de første dagene intil jeg får kjøpt nye HT kabler,ja det blir nok WireWorld ;)
Låner noen "simple" TaraLabs intil videre.

Og tro meg godtfolk,jeg gleder meg minst like som enkelte av dere ::)

/jan
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
En liten anbefaling..
Lån ørene dine til Ecosse før du handler WW..
Jeg har biwire sett og kan sende deg et single sett så du kan teste mot WW, men du får ikke kjøpt den..
Ecosse MS 2.3 høyttaler kabel sammen med Copland og Klipsch er en kombo som er made in heaven for min del..
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Og i morgen blir det tur til Gøteborg for å hente Forte II ;D
"Rapport" kommer etterhvert.

/jan
Du må ha en god tur til Gøteborg og hente snadderet.
Blir spennende dette. Kan vel stikke innom og høre etter hvert håper jeg ?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Du må ha en god tur til Gøteborg og hente snadderet.
Blir spennende dette. Kan vel stikke innom og høre etter hvert håper jeg ?
Jeg skylder deg vel ett par kopper kaffe og en lytt ja ;)
Alltid velkommen hit rolfozzy.

Kabler ja,har 2 par WW på hånden (Solstice og Atlantis) Liker lyden i de,greit å holde seg til det man "liker".
Men det er lagt på minnet,takk for tilbudet :)

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Lov å slenge seg på tråden med ett par praktiske spørsmål?
Har en kjenning som skal selge sine Forte (87 modell)(hxbxd=90x42x31) pga flytting til USA. De er slik passe stelt, noen riper og sår er det jo. Hva ville disse være verdt? Er oppheng noe man må passe seg for på gamle Klipsch? Delefilterene regner jeg med er klare for oppgradering, når de er 20 år så.
Kunne tenkt meg å prøve de i ett anlegg nr.2 hvor det vil bli en intergrert MF som driver de.
Håper JanR kan unnskylde meg for at jeg slenger meg inn på tråden hans slik, men er takknemlig for de tips jeg kan få, og også hva er riktig pris for disse?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ikke farlig,det er jo Forte det gjelder :)
Bruktpris...aner ikke.Ga 6k norske for mine F II.
De er vel 90% strøken.Brukt er brukt men i origonal stand og urørt.

Erland hadde vel noen tips til delefilter oppgraderinger som ikke kostet skjorta :)
Regner ikke med at mine som er fra 96 har så veldig mye "bedre" delefilter enn de du vurderer.

Se å få kjøpt de og pell deg over i "Klipsch Venner" tråden :)

/jan
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Når det gjelder CV og Klipsch skal jeg ikke gi meg inn på en debatt om hva som er bra og ikke bra osv.
Sier bare at CV er i 9 div og Klipsch i 1  ;D

/jan
Grattis med Forte II.!
Gi lyd fra deg om de ikke passer i heimen ;)

CV er i en helt annen klasse enn Klipsch, ingen tvil om det.!!
Men som jeg skrev, når Klipsch forhandlere sammenligner CV og Klipsch, så er det ikke rart at folk tror at Klipsch er like elendig :-[
Men det er helt til de har hørt Klipsch i et greit/bra oppsett.!! ;D
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Får gratulere deg da JanR.
Gir han kompisen min ett bud, så får vi se om jeg med tid og stunder kan melde meg inn i Klipsch-venner eller om jeg bare blir passiv leser ;-)
Så forresten inlegget om div. kondiser i den linken Erland henviste til. Personlig tror jeg det har veldig mye for seg å oppgradere delefilterene på 20 år gamle ht.

Har lyst til å bygge opp ett rør-anlegg rundt f.eks Klipsch-ht. Foreløpig er det ment som ett nr. 2 anlegg, og skal ikke bli så veldig dyrt, så får vi se hva tiden viser der med da. Lett for at slike gode forsetter sprekker :-D
 
Topp Bunn