Interresant artikkel hvor Bjelland Eriksen feiltolker tallene og kommer derfor med bambus. Men likevel, at artikkelen hevder at selv med kraftig oppvarming av jordkloden så vil vi være ca. 2- 3 ganger "rikere" enn i dag i 2100. Det mener jeg er en fantasi. Det er overhodet ikke ressurser nok til å løfte verdens forbruk så mye. (Men det er kanskje derfor vi ser konfliktene i verden i dag,. Stormaktenes kamp om ressursene vi har igjen her på moder jord)
Ja, jeg synes jo det er skremmende at regjeringsmedlemmer faktisk skjønner så lite av de rapportene de baserer seg på.
Men som artikkelen har flere eksempler på - så er mange av klimakostnadene som blåses opp i mediene ikke i forhold til i dag - men i forholdt til en fremtidig utvikling uten klimakostnad.
Det er jo utvilsomt et komplisert tema, og selv om det historisk sett har vært et veldig tett korrelasjon mellom velferd og ressursbruk - så er det altså ingen naturlov at det skal være slik. Norge og Europa har greie å stoppe/reversere ressursbruken på mange områder - selv om vi fortsatt har vekst i levestandard.
Det er jo utopi i dag - men noen tiår fremover vil jeg tro at vi kommer nærmere og nærmere 100% materialgjenvinning, 100% ren energi og bærekraft matproduksjon på land og i havbruk. Men jeg er veldig enig i at vi ikke akkurat er der i dag. Så får vi håpe at vi ikke tar knekken på alt før vi kommer dit!