Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.227
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg reiste jevnlig til Svalbard fra 1997 tom 2018... har ca 20 turer på disse årene... jeg har ved selvsyn sett galskapen hvor isbreer har går tilbake flere hundre meter og øyer har dukket fram fra intet etter isen trakk seg tilbake...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.172
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det sterkt fokus på norsk olje- og gassproduksjon og tildeling av nye leteområder. Snart er det jo valg også.
    I min omgangskrets så diskuteres politikk og da dukker det opp temaer som oljeleting, innvandring, politi, osv.
    Jeg er jo en person som er opptatt av miljø, artsmangfold og ikke minst dyrevelferd. Og når det diskuteres oljeleting så er jeg av den oppfatning at så lenge oljeseselskapene ønsker å lete etter mer olje og gass uten at dette subsidieres av oss så er det ok. Selskapene vil vel ikke bruke betydelige midler på noe som viser seg å være ulønnsomt.
    Men så spurte jeg Gemini dette:
    "Subsidierer Norge oljeleting?

Og da fikk jeg dette svaret:
    Ja, det norske skattesystemet for petroleumsvirksomhet har lenge inkludert elementer som har blitt beskrevet som subsidiering, spesielt knyttet til letekostnader.
    Hovedmekanismen for dette er refusjonsordningen for letekostnader. Selskaper som driver med leting etter olje og gass på norsk sokkel kan trekke fra sine letekostnader fra den høye petroleumsskatten de betaler. Hvis et selskap ikke har tilstrekkelige inntekter til å trekke fra kostnadene (for eksempel hvis de kun driver med leting og ikke har produksjon), kan de få utbetalt en refusjon fra staten som tilsvarer skatteverdien av underskuddet. Denne ordningen har som mål å senke terskelen for nye selskaper å etablere seg og drive letevirksomhet på norsk sokkel.
    Det har vært mye debatt rundt hvorvidt dette utgjør en subsidie.
    De som mener det er subsidiering argumenterer med at staten i praksis dekker en stor del av kostnadene ved leteboring, uavhengig av om letingen er vellykket. Ifølge enkelte rapporter har dette ført til at ulønnsomme leteprosjekter likevel blir gjennomført. Miljøorganisasjoner og noen økonomer har pekt på at dette strider mot klimamål og at det er en risiko for at staten taper penger på denne ordningen.
    De som mener det ikke er subsidiering (inkludert Olje- og energidepartementet og bransjeorganisasjoner) understreker at systemet er utformet som et nøytralt skatteregime. Siden selskapene betaler en høy skatt på 78%, er det naturlig at de også får et tilsvarende høyt fradrag for kostnadene. Målet med systemet er å sikre at prosjekter som er lønnsomme for samfunnet før skatt, også er lønnsomme for selskapet etter skatt. Det hevdes at staten i sum tjener enormt på petroleumsvirksomheten, og at skattesystemet er en måte å sikre en stor andel av inntektene.
    Det er verdt å merke seg at det norske petroleumsskattesystemet er komplekst og har vært gjenstand for endringer. For eksempel ble det i 2022 innført en kontantstrømskatt i særskatten, noe som også påvirket hvordan investeringskostnader blir behandlet.
    Oppsummert: Ja, den norske staten bidrar i praksis med en betydelig del av kostnadene for oljeleting gjennom skattesystemet, og dette blir av mange beskrevet som en form for subsidiering.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg tenker det er et ganske godt system, du reduserer nedsiden for selskapet, men også oppsiden pga enorm oljeskatt. For begge parter er det vinn/vinn. For selv om man kan skrive av 78% av kostnaden er det fortsatt ganske store summer det er snakk om. Dermed øker man aktiviteten og mesteparten av pengene ender uansett opp hos staten når de brukes i norge
    problemet kommer først mot slutten, når produksjonen vår er lav og alle borer tørt = netto tap

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.399
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    jeg tenker det er et ganske godt system, du reduserer nedsiden for selskapet, men også oppsiden pga enorm oljeskatt. For begge parter er det vinn/vinn. For selv om man kan skrive av 78% av kostnaden er det fortsatt ganske store summer det er snakk om. Dermed øker man aktiviteten og mesteparten av pengene ender uansett opp hos staten når de brukes i norge
    problemet kommer først mot slutten, når produksjonen vår er lav og alle borer tørt = netto tap
    Og til slutt skal brønnane pluggast og sikrast slik at ein ikkje skal kunne få lekkasje i uoverskuelig framtid. Kven tek desse kostnadane?

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.399
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    oljeselskapene tar denne kostnaden samme med staten gjennom samme modell
    Er du sikker på at oljeselskapa er klar til å ta denne kostnaden? Brønnen er ulønnsom så det er 100% utgift.
    Slik det er i dag så fortsetter dei å produsere (egentleg for å utsetje denne kostnaden så lenge som mogeleg).

Det er fleire tusen brønnar som må pluggast. Det er ei massiv oppgåve i nordsjøen.
    Eg trur ikkje me har riggar og folk nok til å gjer det skikkeleg og innan rimeleg tid, og om me endeleg kjem skikkeleg i gang vil det ta tiår å få utført.

Til slutt vert det nok du og eg som må ta kostnaden.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.227
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt merkelig eller mer morsomt dette.... i fjørten og syvogtrygve innlegg har du prediket at staten skal holde seg unna alt av forretningsdrift, kutte alt av offentlig styring til mindre enn beinet osv osv... Nå er det plutselig greit at staten har innntekter av dette...?? Oljefondet er p godt og vondt en enorm styrke for nasjonen, og hadde Høire og ultraliberale krefter fått det som de ville på slutten av 60-tallet og utover, så hadde AS Norge gjort som de andre landene rundt Nordsjøen, - solgt alle rettigheter til storfinansen for en skarve håndfull sølvpenger.... Jeg har ofte vært uenig med med AP, men Norge har langt på vei sinnsykt mye å takke Jens Evensen og hans håndgagne menn for... som en del av AP for over 50 år siden.....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er du sikker på at oljeselskapa er klar til å ta denne kostnaden? Brønnen er ulønnsom så det er 100% utgift.
    Slik det er i dag så fortsetter dei å produsere (egentleg for å utsetje denne kostnaden så lenge som mogeleg).

Det er fleire tusen brønnar som må pluggast. Det er ei massiv oppgåve i nordsjøen.
    Eg trur ikkje me har riggar og folk nok til å gjer det skikkeleg og innan rimeleg tid, og om me endeleg kjem skikkeleg i gang vil det ta tiår å få utført.

Til slutt vert det nok du og eg som må ta kostnaden.
    Å plugge en brønn er vanlig, det plugges hundre brønner i året.
    Å fjerne plattformer, rørledninger og undervannskonstruksjoner er en annen ting.
    Det blir helt trygt, men sikkert en diskusjon rundt kost/nytte for fjerning.
    Det er jo allerede fjernet en del
    Staten ved ptil har til syvende og sist hånden på rattet gjennom ptil

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.227
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En smule interessant at dette nå er Statens ansvar.. jeg regner med at det fortsatt er den samme Staten du i ørtogførti innlegge de siste par år har hevdet skal holde seg til helv... unna det aller meste av det som foregår i samfunnet Norge.. ??

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.399
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Å plugge en brønn er vanlig, det plugges hundre brønner i året.
    Å fjerne plattformer, rørledninger og undervannskonstruksjoner er en annen ting.
    Det blir helt trygt, men sikkert en diskusjon rundt kost/nytte for fjerning.
    Det er jo allerede fjernet en del
    Staten ved ptil har til syvende og sist hånden på rattet gjennom ptil
    Mange brønnar vert stengde per år, men vert dei skikkeleg plugga?
    Dvs. at tubing vert trekt, pluss deler av casing fjerna, og så skikkeleg sementert over adekvat lengde, slik at det ikkje er mogeleg for hydrokarboner å sive ut innan overskueleg tid (1000år), samt at alt utstyr på havbotnen vert fjerna.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kom gjerne med en liste over ting dere mener bør konstrueres slik at de varer minst 1000år
    1. Plugging av tørre og tomme oljebrønner

Videre er det statens ansvar å kreve disse fjernet, dersom de ikke krever det så er det fordi man ikke vil bruke penger på det.
    Virker forsåvidt fornuftig, havet har vært verdens søppelfylling i hundrevis av år og jeg tror ikke noen rørledninger og jacketer gjør særlig utslag.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.399
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Kom gjerne med en liste over ting dere mener bør konstrueres slik at de varer minst 1000år
    1. Plugging av tørre og tomme oljebrønner

Videre er det statens ansvar å kreve disse fjernet, dersom de ikke krever det så er det fordi man ikke vil bruke penger på det.
    Virker forsåvidt fornuftig, havet har vært verdens søppelfylling i hundrevis av år og jeg tror ikke noen rørledninger og jacketer gjør særlig utslag.
    Brønnane er ikkje tørre og tomme, dei er bare ulønsomme å produsere meir frå. Kva skjer om dei begynner å lekke etter at dei er forlatt?
    At havet har vore brukt som verdens søppelfylling tidlegare er vel ikkje ei godkjenning for å fortsetje med ei slik adferd... Eller?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det lekker allerede masse naturlig opp fra havbunnen, om det begynner å lekke litt fra en brønn om 920år så lever jeg godt med det..
    og hvis de er ulønnsomme å produsere fra så er det nødvendigvis ikke noe olje/gass der eller?
    I og med at brønnen allerede er der og det er infrastruktur til stede så skal det svært lav produksjonsrate til før den stenges..
    Skjønner ikke helt hva man diskuterer her, oljeselskapene gjør ikke god nok jobb for å rydde opp? Myndighetene er for slappe og gir for ofte unntak?
    Har man noen konkrete eksempler på brønner som er permanent plugget som lekker? Eller er vi redd for at det begynner å lekke om 829 år?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.440
    det lekker allerede masse naturlig opp fra havbunnen, om det begynner å lekke litt fra en brønn om 920år så lever jeg godt med det..
    og hvis de er ulønnsomme å produsere fra så er det nødvendigvis ikke noe olje/gass der eller?
    I og med at brønnen allerede er der og det er infrastruktur til stede så skal det svært lav produksjonsrate til før den stenges..
    Skjønner ikke helt hva man diskuterer her, oljeselskapene gjør ikke god nok jobb for å rydde opp? Myndighetene er for slappe og gir for ofte unntak?
    Har man noen konkrete eksempler på brønner som er permanent plugget som lekker? Eller er vi redd for at det begynner å lekke om 829 år?
    Har du dokumentasjon på at det lekker masse olje opp fra havbunnen på naturlig måte ? Og hvor da skjer det ? Det er nytt for meg. Det er et prinsipp at når en industriell aktivitet eller annen aktivitet "i naturen" avsluttes så skal ettervirkningene minimaliseres.

Når Hjerkinn skytefelt ble avsluttet, så ble det gjort en kjempejobb med å renaturalisere (heter det det?) området. Først med å rydde blindgengere, så metallrester. Fjerning av bygninger/observasjonsposter og bilveier etc. Du skal slite i dag med å oppdage at her har det "vært noe", hvis du ikke vet det på forhånd.

Men dette mener du vel er totalt bortkastet ?

Jeg har ingen tiltro til at oljeselskapene selv gjør en 100% jobb med plugging av hull uten at noen passer på dem. Jeg har heller ikke den store tiltro til tilsynet fra "hain" Staten , er frampå her. Og at det gis for ofte unntak. ja. Equinor er jo som kjent et av de få oljeselskapene i verden som har sin egen nasjon.

At du kan leve med at om det lekker olje opp fra havbunnen fra 100 - vis av borehull om 847 år (mitt anslag) er registrert. Det forsterker jo bare bildet av ditt syn på menneskets rolle, nok en gang, på den vakre blå planeten (enn så lenge). Men egentlig totalt uinteressant som annet enn et utsagn fra en person, men dessverre du er ikke alene.

Det sitter nemlig personer med makt som syns det er helt ok å f.eks fylle fjorder med giftig gruveslam. Det er kun vi og Indonesia som tillater dette. På tross av at vi har undertegnet internasjonale avtaler ( selvfølgelig), som forbyr dette.

Bildet av miljønasjonen Norge poleres stadig vekk i slike fora. Der er vi numero uno !

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.838
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen tiltro til at oljeselskapene selv gjør en 100% jobb med plugging av hull uten at noen passer på dem. Jeg har heller ikke den store tiltro til tilsynet fra "hain" Staten , er frampå her. Og at det gis for ofte unntak. ja. Equinor er jo som kjent et av de få oljeselskapene i verden som har sin egen nasjon.
    Dette er det kun folk uten peiling som kan si, men du kjenner kanskje en?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har du dokumentasjon på at det lekker masse olje opp fra havbunnen på naturlig måte ? Og hvor da skjer det ? Det er nytt for meg. Det er et prinsipp at når en industriell aktivitet eller annen aktivitet "i naturen" avsluttes så skal ettervirkningene minimaliseres.

Når Hjerkinn skytefelt ble avsluttet, så ble det gjort en kjempejobb med å renaturalisere (heter det det?) området. Først med å rydde blindgengere, så metallrester. Fjerning av bygninger/observasjonsposter og bilveier etc. Du skal slite i dag med å oppdage at her har det "vært noe", hvis du ikke vet det på forhånd.

Men dette mener du vel er totalt bortkastet ?

At du kan leve med at om det lekker olje opp fra havbunnen fra 100 - vis av borehull om 847 år (mitt anslag) er registrert. Det forsterker jo bare bildet av ditt syn på menneskets rolle, nok en gang, på den vakre blå planeten (enn så lenge). Men egentlig totalt uinteressant som annet enn et utsagn fra en person, men dessverre du er ikke alene.

Det sitter nemlig personer med makt som syns det er helt ok å f.eks fylle fjorder med giftig gruveslam. Det er kun vi og Indonesia som tillater dette. På tross av at vi har undertegnet internasjonale avtaler ( selvfølgelig), som forbyr dette.

Bildet av miljønasjonen Norge poleres stadig vekk i slike fora. Der er vi numero uno !

Man skal selvfølgelig rydde etter seg, men til en viss grad. Så lenge vi kan leve med sukne skip full av kvikksølv rett utenfor strandlinjen vår kan leve godt med noen rør på havbunnen 10talls mil utenfor kysten vår.
    Jeg er ikke noe fan av forsøpling og man absolutt ta hensyn, å dumpe millioner av tonn med gruveavfall i en fjord er ikke særlig lurt, men det er stor forskjell på det og noen undervannskonstruksjoner
    Vet du hva som gjøres med kommunikasjonskabler og strømkabler som går på kryss og tvers rundt om i verden, blir de tatt opp?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.440

Man skal selvfølgelig rydde etter seg, men til en viss grad. Så lenge vi kan leve med sukne skip full av kvikksølv rett utenfor strandlinjen vår kan leve godt med noen rør på havbunnen 10talls mil utenfor kysten vår.
    Jeg er ikke noe fan av forsøpling og man absolutt ta hensyn, å dumpe millioner av tonn med gruveavfall i en fjord er ikke særlig lurt, men det er stor forskjell på det og noen undervannskonstruksjoner
    Vet du hva som gjøres med kommunikasjonskabler og strømkabler som går på kryss og tvers rundt om i verden, blir de tatt opp?
    Takk for en interessant artikkel. Nytt for meg, når det gjaldt olje. Gassubstrat ("Metanis") og gass var kjent. Men å konkludere utfra den med, sitat: "det lekker allerede masse naturlig opp fra havbunnen" fins det ikke grunnlag for.

Nå var det vel plugging av brønner som var saken her.

Strømkabler og kommunikasjonskabler finner jeg lite problematiske, likeledes rørledninger - de siste er jo stål. De blir borte på lik linje med skipsvrak, ila et århundre eller to.

Jeg vet kun om ett fartøy ("sunkne skip ") med kvikksølv, nemlig den tyske ubåten U-864 med 65 tonn ombord lastet i 1875 stålflasker. Den ligger på 150m dyp. Spillet om heving eller tildekking pågår ennå (siden 2006).

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.440
    Dette er det kun folk uten peiling som kan si, men du kjenner kanskje en?
    Jeg sier tiltro til i mitt innlegg. Som du sier jeg har heller ikke peiling. Men hvis det fins dokumentasjon på at plugging av brønner blir gjort iht foreskrevne rutiner, og at tilsynet (hvem nå det er) har god oversikt er jeg fornøyd.

Men jeg har dessverre den oppfatning av at den første kommentar hvis saker blir avdekket, er at tilsynet vil si at "det er oljeselskapet/operatøren som er ansvarlig for å følge forskriftene. "

Slik det er i alle (!) saker innenfor forskjellige virksomheter/fagområder når det avdekkes grove avvik, av media eller en varsler ( som mister jobben etterpå).

Hvorfor skulle det være annerledes her ? Det er jo slik hele den nye (den er noen år gammel nå) tilsynsmodellen virker.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hva er det du er bekymret for da? At en tom brønn får en blowout ala macando ulykken om flere hundre år?
    irrasjonalt og virker som eneste grunnen til at du konstruere et problem rundt dette er fordi det er oljeindustrien og oljeindustrien er "hat"
    og råolje er et naturlig råvare og da virker det ikke særlig logisk å bekymre seg veldig mye over det kontra alt mulig gift man fyller havene med.

Hvordan sokkelen nedbygges står langt nede på listen over mine bekymringer i allefall

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.440
    hva er det du er bekymret for da? At en tom brønn får en blowout ala macando ulykken om flere hundre år?
    irrasjonalt og virker som eneste grunnen til at du konstruere et problem rundt dette er fordi det er oljeindustrien og oljeindustrien er "hat"
    og råolje er et naturlig råvare og da virker det ikke særlig logisk å bekymre seg veldig mye over det kontra alt mulig gift man fyller havene med.

Hvordan sokkelen nedbygges står langt nede på listen over mine bekymringer i allefall
    Nå er det vel en grunn til at man har laget slike prosedyrer for plugging av brønner. Nemlig hensynet til miljøet, som vi også er en del av. Også i framtiden, forhåpentligvis.

Irrasjonelt ? I din verden er det jo det. Nei, jeg har ikke åljo for hat , men jeg synes at tiden ebber ut for bransjen. Og at den har altfor stor makt i Norge. Det er det selvfølgelig forklaring på. Money talks, big moeney talks a lot .

Norge er i særstilling for å legge tilrette for omstilling, gitt våre enorme økomomiske muskler, som en engels økonom påpekte. Jeg venter i spenning på ...., men foreløpig ser det dårlig ut. Bissniss as usual.

Det var ikke jeg som startet dette tema, men det faktum at du er helt ubekymret for problemstillingen (mitt irrasjonelle synspunkt), synes jeg du bruker mye tid på det, en søndag med fint vær,

Jeg er totalt uinteressert i fotball, ser aldri en kamp og deltar heller aldri i diskusjoner om den irrasjonelle sporten. Enkelt !

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.708
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det tilsvarer ca 3 mnd inntjening fra Johan Sverdrup.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.838
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sier tiltro til i mitt innlegg. Som du sier jeg har heller ikke peiling. Men hvis det fins dokumentasjon på at plugging av brønner blir gjort iht foreskrevne rutiner, og at tilsynet (hvem nå det er) har god oversikt er jeg fornøyd.
    Alle brønnoperasjoner skjer iht myndighets krav (NORSOK), alt må selvfølgelig dokumenteres til myndighetene som skal godkjenne dette, noen ganger er det også slik at selskapsinterne krav er strengere enn myndighetene sine og operasjonen blir utført deretter.

Bassern er det ikke noe poeng i å bruke mye tid på nei...

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    helt utrolig... var det ikke akkurat det jeg skrev..
    men selvfølgelig, ikke noe vits å bruke tid på å lese det jeg skriver, selv om jeg alltid har rett.
    En herlig gjeng her inne
    Her kan du se regelverk og du kan til og med finne rapporter med evt avvik som er gjennomført

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.838
    Torget vurderinger
    2
    helt utrolig... var det ikke akkurat det jeg skrev..
    men selvfølgelig, ikke noe vits å bruke tid på å lese det jeg skriver, selv om jeg alltid har rett.
    En herlig gjeng her inne
    Her kan du se regelverk og du kan til og med finne rapporter med evt avvik som er gjennomført
    For min del så er det slik at jeg jobbet med dette i +42 år så jeg trenger ikke lese hva du skriver. Tenk det, jeg begynte lenge før du ble født, ganske rart.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.440
    For min del så er det slik at jeg jobbet med dette i +42 år så jeg trenger ikke lese hva du skriver. Tenk det, jeg begynte lenge før du ble født, ganske rart.
    Alltid flott å høre fra de med kunnskap, jeg lærer noe hele tiden. Grazie mille.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.440
    Håper de tar feil ! Skremmende scenario som tegnes opp her, i denne studien om det gigantiske havstrømsystemet AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation). For vår del hvis Golfstrømmen, som er en del av dette, svekkes eller forsvinner, vil det få dramatiske konsekvenser. I ytterste fall "farvel til det landet vi kjenner". Norsk landbruk/matproduksjon ? 6mnd vinter, og resten vår..... ?

Litt Galgenhumor, det eneste positive er jo at Senterpartiet forsvinner .

Joda det er bare å kjøre på Jonas drill-baby-drill Støre, og de andre, Sylvi har lovet å tømme Nordsjøen for olje osv. Klima er nesten totalt fraværende under valgkampen, kjerneinnholdet er derimot hvordan vi kan øke vårt forbruk mest mulig - vekst den hellige gral.

"Nye klimamodeller viser nå at vippepunktet kan nås allerede i løpet av de neste 10-20 åra. Selve kollapsen kan ta noe lengre tid - mellom 50 og 100 år - men når terskelen først er passert, er prosessen uunngåelig.

Studien viser blant annet at:
    • Med høye klimautslipp kollapser AMOC i 70 prosent av modellene.
    • Med middels klimautslipp kollapser den i 37 prosent.
    • Selv ved lave klimautslipp skjer kollaps i 25 prosent av tilfellene.
    - Dette er et risikospørsmål, og selv ti prosent er altfor høyt når konsekvensene er så dramatiske, sier Rahmstorf."

1756452187613.png

Ny studie: Forskere slår alarm om klimakollaps

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Veldig barnslig tilnærming, du vet best så da gidder du ikke å lese. Så da får du heller ikke med deg at jeg skriver det samme.
    Og du trenger ikke gå inn i en pissekonkurranse, om du så hadde hatt 100års erfaring fra bransjen så har det ikke en dritt å si. Det vi diskuterte her var skattereglene, havtil og deres regelverk.
    Og så var det noen her som var bekymret for at selskapene jukser og at permanent plugging ikke varer mer enn minst 1000år

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    465
    Sted
    Halden
    Nuvel, ka gjør vi no då
    Jeg har en revers liggende.. men den funke kun på skikkelig fossilbil
    Nå tar vi en ny kikk på Jim Whites foredrag fra AGU (American Geophysical Union). Han viste til tidligere perioder der temperaturen i Arktis steg med 10 grader "in as short a time as it gets your kids to get through college". Linket til over. Om noe er det kanskje en trøst at utviklingen vil gå jævla fort, nå som det er klampen i bånn for fossilt, og sabotering av fornybar energi, i Junaiten.

Screenshot 2025-08-29 at 3.03.52 PM.png

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.399
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Veldig barnslig tilnærming, du vet best så da gidder du ikke å lese. Så da får du heller ikke med deg at jeg skriver det samme.
    Og du trenger ikke gå inn i en pissekonkurranse, om du så hadde hatt 100års erfaring fra bransjen så har det ikke en dritt å si. Det vi diskuterte her var skattereglene, havtil og deres regelverk.
    Og så var det noen her som var bekymret for at selskapene jukser og at permanent plugging ikke varer mer enn minst 1000år

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    465
    Sted
    Halden
    Kanskje være takknemlig fordi amerikanernes Dept of Energy produserte en spinnvill "gærne onkler" rapport om drivhuseffektens konsekvenser for klimaet i USA. Denne var så full av tøys at den ga klimaforskere en enkel oppgave med å avvise sprøytet.

For folk flest kanskje også en grei guide til to veldig forskjellige virkelighetsbeskrivelser. Jeg anbefaler at man bruker tid på disse (holder fortsatt på med forskernes).

Her er Department of Energy -- A Critical Review of Impacts of Greenhouse Gas Emissions on the U.S. Climate

Og her en grundig tilbakevisning fra et kollegium av klimaforskere, som satte av tid til en god gjennomgang. Denne kom i går.

Climate Experts' Review of DoE CWG Report

Er du langsiktig investor anbefaler jeg denne.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    465
    Sted
    Halden
    Ble jaggu varmt i år, rundt omkring.

På NRK ligger denne dokumentaren i åtte dager til. Om Oljegigantenes svik.

Om hvordan Exxon på 1970-80 tallet stod for verdens fremste forskning om menneskeskapte klimaendringer pga fossile energikilder. Og om hvordan Exxon stadfestet at økte CO2-nivåer i atmosfæren, fra bruk av slike energikilder, ville bidra til katastrofale temperaturøkninger og «endringer i biosfæren».

Exxon påbegynte derfor en langvarig og kostbar kamp for å så tvil om klimavitenskapen.

Og resultatet står vi i nå.

Åtte dager til dokumentaren ikke lenger er tilgjengelig.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn