Nå er det sterkt fokus på norsk olje- og gassproduksjon og tildeling av nye leteområder. Snart er det jo valg også.
I min omgangskrets så diskuteres politikk og da dukker det opp temaer som oljeleting, innvandring, politi, osv.
Jeg er jo en person som er opptatt av miljø, artsmangfold og ikke minst dyrevelferd. Og når det diskuteres oljeleting så er jeg av den oppfatning at så lenge oljeseselskapene ønsker å lete etter mer olje og gass uten at dette subsidieres av oss så er det ok. Selskapene vil vel ikke bruke betydelige midler på noe som viser seg å være ulønnsomt.
Men så spurte jeg Gemini dette:
"Subsidierer Norge oljeleting?
Og da fikk jeg dette svaret:
Ja, det norske skattesystemet for petroleumsvirksomhet har lenge inkludert elementer som har blitt beskrevet som subsidiering, spesielt knyttet til letekostnader.
Hovedmekanismen for dette er refusjonsordningen for letekostnader. Selskaper som driver med leting etter olje og gass på norsk sokkel kan trekke fra sine letekostnader fra den høye petroleumsskatten de betaler. Hvis et selskap ikke har tilstrekkelige inntekter til å trekke fra kostnadene (for eksempel hvis de kun driver med leting og ikke har produksjon), kan de få utbetalt en refusjon fra staten som tilsvarer skatteverdien av underskuddet. Denne ordningen har som mål å senke terskelen for nye selskaper å etablere seg og drive letevirksomhet på norsk sokkel.
Det har vært mye debatt rundt hvorvidt dette utgjør en subsidie.
De som mener det er subsidiering argumenterer med at staten i praksis dekker en stor del av kostnadene ved leteboring, uavhengig av om letingen er vellykket. Ifølge enkelte rapporter har dette ført til at ulønnsomme leteprosjekter likevel blir gjennomført. Miljøorganisasjoner og noen økonomer har pekt på at dette strider mot klimamål og at det er en risiko for at staten taper penger på denne ordningen.
De som mener det ikke er subsidiering (inkludert Olje- og energidepartementet og bransjeorganisasjoner) understreker at systemet er utformet som et nøytralt skatteregime. Siden selskapene betaler en høy skatt på 78%, er det naturlig at de også får et tilsvarende høyt fradrag for kostnadene. Målet med systemet er å sikre at prosjekter som er lønnsomme for samfunnet før skatt, også er lønnsomme for selskapet etter skatt. Det hevdes at staten i sum tjener enormt på petroleumsvirksomheten, og at skattesystemet er en måte å sikre en stor andel av inntektene.
Det er verdt å merke seg at det norske petroleumsskattesystemet er komplekst og har vært gjenstand for endringer. For eksempel ble det i 2022 innført en kontantstrømskatt i særskatten, noe som også påvirket hvordan investeringskostnader blir behandlet.
Oppsummert: Ja, den norske staten bidrar i praksis med en betydelig del av kostnadene for oljeleting gjennom skattesystemet, og dette blir av mange beskrevet som en form for subsidiering.