Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Det som i praksis skjedde i Trondheim var at elevene fikk fri fra skolen forutsatt at foreldrene på forhånd hadde bedt om dette i meldeboka.
    Har forstått det slik at de fleste kommunene og skolene i landet hadde denne praksisen med noen få unntak. Skolene som mine unger går på laget også et tverrfaglig opplegg om relevante temaer før og etter denne aksjonen
    Utmerket. Så det var ikke en streik. Det var et undervisningsopplegg. Da foreslår jeg at det neste undervisningsopplegget omhandler hva en streik er.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja man kan jo kalle det hva man vil, jeg kunne jo latt vær å skrive melding om det hadde hjulpet.. Streik som virkemiddel var forøvrig endel av opplegget på åsheim ungdomsskole
     
    Sist redigert av en moderator:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Potens er en ting. Noe helt annet er å oppdage at man plutselig har fått et Brexit å bale med. Hvis symbolpolitikk er potent, så er den også det i sine avsporinger. En stor clusterfuck av en greie på nivå med vår egen bompengeproblematikk som stjeler både spalteplass og mental kapasitet. Såpass betent at politikere nå trues per brev og med kulehull i vinduene.

    Om ikke annet, så er det noe og nok å ta tak i... Må innrømme at jeg er en smule betenkt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Trump-administrasjonen har fylt viktige stillinger med klimatullinger. Når Kongressen ønsker å få en orientering om farene forbundet ved klimaendringene protesterer tullingene, bl.a. presidentens nye leder for det nasjonale sikkerhetsrådet. Denne mener forøvrig at CO2 er en god gass, som naturen trenger mye av.

    Dermed oppstår den situasjon at mens Det hvite hus forsøker å bagatellisere menneskeskapte klimaendringer, for å beskytte olje- og kullindustriene, forsøker Pentagon å forberede seg på klimaendringene, ved å peke på truslene.

    White House officials took aim at the document’s scientific citations, which refer to work conducted by federal agencies including NASA and the National Oceanic and Atmospheric Administration.

    According to several senior administration officials, all of whom spoke on the condition of anonymity to talk about internal deliberations, Trump officials sought to cut several pages of the document on the grounds that its description of climate science did not mesh with the administration’s official stance. Critics of the testimony included William Happer, a National Security Council senior director who has touted the benefits of carbon dioxide and sought to establish a federal task force to challenge the scientific consensus that human activity is driving the planet’s rising temperatures.
    Hva skal man kalle slikt? Bevisst svik av embedsansvar? Ekstrem moralsk korrupsjon?

    Her er hva Pentagon mener, om man skulle være interessert i realitetene:
    https://www.washingtonpost.com/nati...42546-57c0-11e9-814f-e2f46684196e_story.html?

    De som kommer etter oss vil omtale vår tid i stygge vendinger. Her kan man lese om oljelobbyens kamp mot vitenskapen:
    https://www.washingtonpost.com/clim...imate-change-could-be-possibly-catastrophic/?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hun representerer sin generasjon og de som er halvgamle og helgamle må innse at den generasjonen enn så lenge har et annet syn på verden enn det de har.
    De som har gjort denne jenten til et symbol har en politisk agenda. Skolestreiken som involverer svært unge mennesker har voksne i bakgrunnen som fremmet sine ideer. Jeg synes de unge fortjener å komme fram til sin egen mening basert på egen tankerekke. Det er her seriøse forskere kommer inn - DE er de ekte heltene. Det er de som kan lære unge mennesker å forstå, ikke PR kåte mennesker som ønsker å fremme en politisk framtidig karriere. DET er patetisk.
    Det var annerledes den gang vi var unge. Da vi sto på barrikadene i 1967-68 så hadde vi noe å fare med, i motsetning til dagens unge. For ikke å snakke om ungdomsopprøret på slutten av 50-tallet...
    Ikke bland meg inn i geriatrisk avdeling, jeg er født i 79.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ellers så er det jo morsomt at jeg kan ta ungene fri for å reise til Syden i 2 uker uten at noe hever et øyenbryn men, tar jeg dem fri fra skolen 1 dag for å delta i en klimestreik/aksjon så er det skulking av værste sort.
    Vil du ha ein lærarkommentar på det å ta ungane ut av skulen for å reise på ferie utanom ferien?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det som i praksis skjedde i Trondheim var at elevene fikk fri fra skolen forutsatt at foreldrene på forhånd hadde bedt om dette i meldeboka.
    Har forstått det slik at de fleste kommunene og skolene i landet hadde denne praksisen med noen få unntak. Skolene som mine unger går på laget også et tverrfaglig opplegg om relevante temaer før og etter denne aksjonen
    Utmerket. Så det var ikke en streik. Det var et undervisningsopplegg. Da foreslår jeg at det neste undervisningsopplegget omhandler hva en streik er.
    Elevar har ikkje streikerett, så det er ein demonstrasjon, og ein kan godt seie at det er eit undervisningsopplegg.Eg har hatt med elevar på fjellturar, torvskjering, opera og mykje anna opp gjennom åra, men streik har eg ikkje vore bort i så langt. Det skjer vel ikkje med det fyrste. I lovverket definerast streik: "hel eller delvis arbeidsstans som arbeidstakere i fellesskap eller i forståelse med hverandre iverksetter for å tvinge frem en løsning av en tvist", men det er den tradisjonelle ordninga. i dag har vi både skulestreikar og politiske markeringar som utvidar omgrepet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Wake up call ved å skulke skolen :) ? Hva med å nominere mennesker som faktisk har gjort noe nyttig for klimaforskningen.? Beklager å være budbringeren her, men det som i realiteten er patetisk er hvordan man har gitt henne en stemme på et vaklende grunnlag. Ingen imponerer noen ved å snu kappen etter vinden ved å tilbe dette. Gi heller prisen til forskere som arbeider hver dag med å få fram faktum.
    Ingen som ser ironien i at et barn uten kunnskap om klima skulker skolen i protest? Dette er veien mot det kunnskapsløse samfunn.....

    Et legitimt spørsmål er hvilket klima disse barna demonstrerer for, og hvorfor.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Som et alternativ til det apatiske samfunn? Jeg synes du undervurderer de unge.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje løsningen er klimanøytral diesel?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Ja, tilsvarende har jeg hevdet en stund, men da får jeg bare beskjed om at jeg gjentar meg selv og at jeg bør holde kjeft.

    Når det gjelder skolestreiken så er det, son A-Arve sier, ingen streik, men en demonstrasjon som f.eks. kan inngå i et undervisningsopplegg. Jeg mener at det er viktig at vi bruker riktig uttrykk om ting, ellers mister uttrykkene sin mening og hvem som helst kan si hva som helst uten at vi egentlig forstår hva som blir sagt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det som i praksis skjedde i Trondheim var at elevene fikk fri fra skolen forutsatt at foreldrene på forhånd hadde bedt om dette i meldeboka.
    Har forstått det slik at de fleste kommunene og skolene i landet hadde denne praksisen med noen få unntak. Skolene som mine unger går på laget også et tverrfaglig opplegg om relevante temaer før og etter denne aksjonen
    Utmerket. Så det var ikke en streik. Det var et undervisningsopplegg. Da foreslår jeg at det neste undervisningsopplegget omhandler hva en streik er.
    Elevar har ikkje streikerett, så det er ein demonstrasjon, og ein kan godt seie at det er eit undervisningsopplegg.Eg har hatt med elevar på fjellturar, torvskjering, opera og mykje anna opp gjennom åra, men streik har eg ikkje vore bort i så langt. Det skjer vel ikkje med det fyrste. I lovverket definerast streik: "hel eller delvis arbeidsstans som arbeidstakere i fellesskap eller i forståelse med hverandre iverksetter for å tvinge frem en løsning av en tvist", men det er den tradisjonelle ordninga. i dag har vi både skulestreikar og politiske markeringar som utvidar omgrepet.
    Heldigvis er språket vårt i konstant utvikling. Jeg har ingen problemer med at man kaller dette en streik, selvom det ikke er noe juridisk belegg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Så man har redefinert hva streik betyr. Det er jo for såvidt greit, men da må det komme klart fram, og når fagforeningene tar ut sine medlemmer til et eller annet, må det da få et annet navn. Hva skal vi kalle det?
    "LO tar ut alle sine medlemmer i ferie"?

    Språket er jo i konstant utvikling, så da kan vel ferie omdefineres til å bety det streik betød før?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, man organiserer jo stans i arbeid for å oppnå et formål, tidsbegrenset til en dag. Alle forstod også hva som foregikk når det ble beskrevet i media, fordi streik som ord tidligere er blitt brukt for å beskrive politiske markeringer. Politisk streik.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Ungdommene kunne jo bruke lørdager og søndager til å demonstrere i stedet, så slapp de "ulempen" med å ta seg fri fra skolen.

    https://www.aftenposten.no/meninger...-noe-vi-ikke-tar-pa-alvor-selv--Marius-Norbye

    Det ingen sier
    Under streiken møtte jeg ungdom i alle aldere og stiler som entusiastisk skrek og hoppet for miljøet, holdt opp plakater med klimavennlig budskap og sang følsomt med til John Lennons «Imagine».

    Likevel var det noe som ikke helt stemte da klokken var 14 og de fleste elevene hadde dratt hjem.

    Når man først var i byen, kunne man ta turen innom butikkene på Karl Johan, kjøpe lunsj på McDonalds og legge plakatene igjen på bakken rundt overfylte søppelbøtter. Hva skjedde med resirkulering og et redusert forbruk?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Wake up call ved å skulke skolen :) ? Hva med å nominere mennesker som faktisk har gjort noe nyttig for klimaforskningen.? Beklager å være budbringeren her, men det som i realiteten er patetisk er hvordan man har gitt henne en stemme på et vaklende grunnlag. Ingen imponerer noen ved å snu kappen etter vinden ved å tilbe dette. Gi heller prisen til forskere som arbeider hver dag med å få fram faktum.
    Ingen som ser ironien i at et barn uten kunnskap om klima skulker skolen i protest? Dette er veien mot det kunnskapsløse samfunn.....

    Et legitimt spørsmål er hvilket klima disse barna demonstrerer for, og hvorfor.
    Nettopp.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Morsomt at dere gnåler om denne kunnskap, dere hører jo ikke på de med kunnskap uansett, så hva rolle spiller det? Skolene underviser i den kunnskapen og vitenskapen som foreligger.. Ikke hva en sveiser forteller på Frps landsmøte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Det er tydelig at skolen ikke underviser godt nok. Dette hysteriet er ikke kunnskapsbasert.

    Som før sagt; hvilke klima demonstrerer man for og hvorfor?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Morsomt at dere gnåler om denne kunnskap, dere hører jo ikke på de med kunnskap uansett, så hva rolle spiller det? Skolene underviser i den kunnskapen og vitenskapen som foreligger.. Ikke hva en sveiser forteller på Frps landsmøte.
    Skolene fram til VGs underviser ikke i en kunnskap som skal til å lese forskningsresultater. Det gjør man på NTNU og tilsvarende utdannelsesinstitusjoner.

    Hva har du lært av sveiseren fra FrP? Litt av en referanse 😜
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man trenger ikke kunne lese/forstå all forskningsdata for å forstå at det haster, er nok av kompetente mennesker som kan dette og de er ganske tydelige i hva de formidler til oss dødelige.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Man trenger ikke kunne lese/forstå all forskningsdata for å forstå at det haster, er nok av kompetente mennesker som kan dette og de er ganske tydelige i hva de formidler til oss dødelige.
    Jeg er ikke helt enig i dette. Man kan lese seg fram til at man bør gjøre noe, men det er et problem at mange ikke forstår blant annet usikkerhetene, blir forvirret av prognoser vs. Scenarioer etc. Dette skaper også stor forvirring blant journalister.

    Når flere håpefulle går etter å stenge olje- og gass i Norge uten å forstå sammensetningen og symbiosen med andre land og kontinenter uten å forstå hva samfunnet vårt blir finansiert av - gjerne støttet av rødgrønne lærere- så blir dette en kunnskapsløs jakt i desperasjon for å gjøre noe..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ungdommen prøver å sette klimaet på dagsorden, ikke bestemme konkret hva som skal gjøres. Det er lov å engasjere seg uten å måtte lese 1000vis av forskningsrapporter.

    Når det gjelder oljekrana så er vel anbefalingene fra klimapanelet at mesteparten av de kjente forekomstene må bli liggende i bakken. Klimaet driter i finansiering av samfunnet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger ikke kunne lese/forstå all forskningsdata for å forstå at det haster, er nok av kompetente mennesker som kan dette og de er ganske tydelige i hva de formidler til oss dødelige.
    Hvor har du dette fra? Det er et retorisk spørsmål. Svaret er at det er fra det tabloide media, hvis jounalister ikke engang har naturfaglinja fra videregående. De foretar en seleksjon slik at de får den gode historien. Nærværende katastrofer selger alltid godt.
    Universitetene er fulle av kompetente mennesker som ikke er overbevisst om at klimaendringene er menneskeskapte. Et slikt syn er mot vedtatt politikk, men det er vitenskapens oppgave å være kritisk. Dette synest domineres blant de som har studert jordas historie fra lenge før klima ble satt på den politiske dagsordenen med tilhørende bevilgninger.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man trenger ikke kunne lese/forstå all forskningsdata for å forstå at det haster, er nok av kompetente mennesker som kan dette og de er ganske tydelige i hva de formidler til oss dødelige.
    Hvor har du dette fra? Det er et retorisk spørsmål. Svaret er at det er fra det tabloide media, hvis jounalister ikke engang har naturfaglinja fra videregående. De foretar en seleksjon slik at de får den gode historien. Nærværende katastrofer selger alltid godt.
    Universitetene er fulle av kompetente mennesker som ikke er overbevisst om at klimaendringene er menneskeskapte. Et slikt syn er mot vedtatt politikk, men det er vitenskapens oppgave å være kritisk. Dette synest domineres blant de som har studert jordas historie fra lenge før klima ble satt på den politiske dagsordenen med tilhørende bevilgninger.....
    Påstandene om at klimaendringene ikke skyldes våre voldsomme utslipp av klimagasser trodde jeg virkelig vi var ferdig med. De som fortsatt påstår at vi ikke påvirker klimaet har havnet i samme gruppe som insisterer på at jorda er flat. Lykke til med den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Påstandene om at klimaendringene ikke skyldes våre voldsomme utslipp av klimagasser trodde jeg virkelig vi var ferdig med.
    Påstanden er at klimaendringene er menneskeskapte. Ikke omvendt....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok sånn at menneskendringene er klimaskapte:D...

    Det har du helt rett i. Vi er et produkt av ekstreme klimaendringer langt større enn selv de mest pessimistiske prognoser for menneskeskapt klimaendring.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    Vil også avlive totalt myten om konsensus. Konsensusen er politisk vedtatt og adoptert av media. Det er ingen konsensus i noen ueksakte vitenskaper. Innen klimaforskningen krangles det mer enn omtrent innen noen annet felt. Oppsøk noen fora for fagfolk og det krangles over en lav sko.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Man trenger ikke kunne lese/forstå all forskningsdata for å forstå at det haster, er nok av kompetente mennesker som kan dette og de er ganske tydelige i hva de formidler til oss dødelige.
    Ei av utfordringane vi har i skulen, er at lærebøkene ikkje kan fornyast/skiftast ut i det tempoet dei burde for å vere aktuelle. Det siste året (eller kanskje dei siste to åra) har vi venta på ny læreplan - før denne kjem, vil det vere dumt å investere nokre hundretusen før vi veit om læremidla kan brukast framover. Dei noverande får greie seg til dette er avklara. Biodiversitetproblematikk er lite omtala. Drivhuseffekt er stort sett greitt som prinsipp, men spørsmålet som alle (også elevane) stiller om tidsperspektivet desse prosessane har, er ikkje påpeika.
    Ting skjer for fort til at skulen klarer å henge med. Skule og undervisning tek utgangspunkt i erfaringa i fortida, medan elevane skal lære om framtida. Desse heng saman, men er ikkje det same.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vil også avlive totalt myten om konsensus. Konsensusen er politisk vedtatt og adoptert av media. Det er ingen konsensus i noen ueksakte vitenskaper. Innen klimaforskningen krangles det mer enn omtrent innen noen annet felt. Oppsøk noen fora for fagfolk og det krangles over en lav sko.
    Konsensus er ikkje eit spørsmål om finne "rett svar", men fyrst og framst eit verktøy til å skape politisk semje. Det å komme fram til konsensus vil ofte vere eit godt verktøy for å skape politisk handling. Men det er ubrukeleg i trusspørsmål....

    Tykkjer elles ikkje at media har så mykje med konsensus å gjere. Media definerer dagsorden, men polariserer standpunkt snarare enn å få fram største felles faktor.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ungdommen prøver å sette klimaet på dagsorden, ikke bestemme konkret hva som skal gjøres. Det er lov å engasjere seg uten å måtte lese 1000vis av forskningsrapporter.

    Når det gjelder oljekrana så er vel anbefalingene fra klimapanelet at mesteparten av de kjente forekomstene må bli liggende i bakken. Klimaet driter i finansiering av samfunnet.
    Jeg opplever at dette er en kampanje som drives av voksne mennesker med en politisk agenda. Det bidrar ytterligere til en polarisert politisk debatt, som vi ikke tjener på. Vi tjener mye mer på å få fram forskningen.

    Oljeproduksjonen må begrenses på tvers av grenser - og i en mellomperiode vil den bidra til å kutte i kull. Norge trenger å bruke denne tiden på å omstille seg, men når dagens unge generasjoner er oppdratt av «fulle sjømenn» som for lengst har glemt 70- og 80-tallet så blir kutt i inntektene på få år en svært smertefull reise. Da skal du få bompengepartiet på steroider😁
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    for å vere aktuelle. Det siste året (eller kanskje dei siste to åra) har vi venta på ny læreplan - før denne kjem, vil det vere dumt å investere nokre hundretusen før vi veit om læremidla kan brukast framover. Dei noverande får greie seg til dette er avklara. Biodiversitetproblematikk er lite omtala. Drivhuseffekt er stort sett greitt som prinsipp, men spørsmålet som alle (også elevane) stiller om tidsperspektivet desse prosessane har, er ikkje påpeika.
    Ting skjer for fort til at skulen klarer å henge med. Skule og undervisning tek utgangspunkt i erfaringa i fortida, medan elevane skal lære om framtida. Desse heng saman, men er ikkje det same.

    Derfor burde man kanskje undervise i det som står i lærebøker om planeten vårs historie. Ikke minst klimatiske historie. På den måten kunne man ungått å skremme vettet av småjenter. De tror nemlig at klima skal være konstant. Hvilken konstant er uklar. Og hvorfor.
    Jeg har forøvrig studert jordas i historie i 35år.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok sånn at menneskendringene er klimaskapte:D...

    Det har du helt rett i. Vi er et produkt av ekstreme klimaendringer langt større enn selv de mest pessimistiske prognoser for menneskeskapt klimaendring.
    I store trekk tok det ca ein millard år......klimaendringar i eit slikt perspektiv går nok over forstanden vår, Voffe...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Derfor burde man kanskje undervise i det som står i lærebøker om planeten vårs historie. Ikke minst klimatiske historie. På den måten kunne man ungått å skremme vettet av småjenter. De tror nemlig at klima skal være konstant. Hvilken konstant er uklar. Og hvorfor.
    Jeg har forøvrig studert jordas i historie i 35år.
    35 år? Det skulle tilsvare 700 studiepoeng. Sjølv har eg lese nokre bøker, surfa litt på nett og denslags, men her må eg bøye meg i støvet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    1
    35 år? Det skulle tilsvare 700 studiepoeng. Sjølv har eg lese nokre bøker, surfa litt på nett og denslags, men her må eg bøye meg i støvet.
    Studiene tok bare 7 år. Har studerte det siden også.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ungdommen prøver å sette klimaet på dagsorden, ikke bestemme konkret hva som skal gjøres. Det er lov å engasjere seg uten å måtte lese 1000vis av forskningsrapporter.

    Når det gjelder oljekrana så er vel anbefalingene fra klimapanelet at mesteparten av de kjente forekomstene må bli liggende i bakken. Klimaet driter i finansiering av samfunnet.
    Jeg opplever at dette er en kampanje som drives av voksne mennesker med en politisk agenda. Det bidrar ytterligere til en polarisert politisk debatt, som vi ikke tjener på. Vi tjener mye mer på å få fram forskningen.

    Oljeproduksjonen må begrenses på tvers av grenser - og i en mellomperiode vil den bidra til å kutte i kull. Norge trenger å bruke denne tiden på å omstille seg, men når dagens unge generasjoner er oppdratt av «fulle sjømenn» som for lengst har glemt 70- og 80-tallet så blir kutt i inntektene på få år en svært smertefull reise. Da skal du få bompengepartiet på steroider������
    Jeg opplever at alle disse konspirasjonsteoriene, designet for å diskreditere deltakere i samfunnsdebatten.. bidrar til en polarisert debatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn