- Ble medlem
- 13.02.2007
- Antall liker
- 388
Som NOEN YTTERST FÅ solforskere hevder. En viktig distinksjon der, altså. Tror du virkelig de IKKE har med noen solforskere i IPCC??Komponenten skrev:Det de hevder om solen stemmer ikke overens med det som solforskerne hevder, tvert imot, så hvem skal man egentlig tro på, de som jobber med forskning på solen og universet, og som vet mest om dette, eller de andre?
Du har så absolutt ganske rett, det dreide seg om solaktivitet + et par andre mindre effekter av natulig art. I perioden 900-1350 e. Kr., ofte kalt høymiddelalderen, foregikk det en oppvarming av områdene ved den nordlige delen av Atlanteren. Det relativt varme klimaet i denne perioden har gitt opphav til betegnelsen Den middelalderlige varmeperioden (MWP). Hovedårsaken til det varmere klimaet var økt solaktivitet, som hadde sitt middelalderlige maksimum i perioden AD 11001250.Vi har den høyeste solaktivitet nå på 1000 år hevder solforskerne, noe som faller bra sammen med varmeperioden rundt år 1000, og som, i motsetning til CO2, i alle fall kan forklare hvorfor det var så varmt da. Jeg har spurt ørten ganger før om hva forklaringen er på denne varmeperioden, men har ennå ikke fått svar.
Og videre: Det varme klimaet i Middelalderen blir ofte trukket inn i dagens debatt om global oppvarming, mest som et argument for at klimaendringer er en naturlig del av Jordens klimautvikling. Det er imidlertid fundamentale forskjeller på dagens situasjon og varmeperioden i Middelalderen. De vitenskapelige bevisene for at dagens oppvarming har global karakter er overveldende, og skyldes i hovedsak den enorme økningen i klimagassutslipp som følger i kjølevannet av økt forbrenning av kull, olje og gass. Oppvarmingen som har funnet sted siden 1900-tallet har dessuten inntruffet i en periode hvor naturlige strålingspådriv normalt skulle ha hatt en avkjølende, og ikke oppvarmende, effekt på jorden.
(Ref Bjertnes, som også har solforskere ansatt)
Jo'a. Men hvor mange ganger skal de aller fleste forskere av ymse avskygninger si at "dette som skjer i dag har en helt annen karakter, bl.a. fordi vi snakker om en global oppvarming, en oppvarming av verdenshavene, og et totalbilde som peker kun én vei" før du klarer å ta inn at akkurat dette har vi ikke sett maken til på en million år, og at ingen forskere klarer å peke på udiskutable naturlige årsakssammenhenger? De spekulerer over hittil ukjente strålingsfenomener og annet, som i høyeste grad er betydelig mer usikkert enn det klimapanelet og andre stort sett er unisont enige om.De nevner jo flere steder jordens helningsvinkel og jordens plassering i forhold til solen, noe jeg også har dradd fram bla. i en av de forrige linkene, også nå spiller dette inn, vinkelen er i ferd med å endre seg. At jorden nå er nærmest solen om vinteren gir jo en logisk forklaring på milde vintre etter min logikk
Dette har jeg vist til før; det beror på en misforståelse som av en eller annen grunn har festet seg i deg. Muligens fordi du opererer med tallmateriale fra den sørlige halvkule, eller fra 98 eller der omkring. Det er uansett galt. Økningen i temperatur har vært sterkest på den nordlige halvkule, og desidert størst etter år 1990.Hvis vi faktisk har hatt en så sterk økning i CO2-utslipp som de her hevder de siste 50 år er det jo rart at temperauren ikke har steget betraktelig mer, i følge tidligere linker steg jo temperaturen mest før 1940.
Lov å være skeptisk. Og det er synd at noen føler seg overkjørt av en horde unisone forskere. Dette kan absolutt bære galt avsted, skummelt med unison enighet, faktisk. Men når dette er sagt; de virkelig store pengen har i årtier ligget hos de store oljegigantene, og jeg kna love deg at deres forskere har en nokså annen agenda. Til tross for dette har de ikke vunnet fram med sine syn. Med et visst unntak for USA.Mye her jeg er skeptisk til, de forskerne som går på tvers av dette kan i alle fall fortelle helt andre historier om store problemer med å bli trodd og hørt, ikke får de støtte til sin forskning heller.
Hvis du har tenkt å bruke dette i undervisningen din A-Arve synes jeg du skal vise filmen med den danske sol-forskeren også.
Honkey