Strøm relatert klikkelyd forsterker

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hallo!

jeg har en conrad johnson 350 rørforsterker og en conrad johnson 12 pre.
I flere uker nå har jeg opplevt noe rart:
av og til, ca. 1 gang hver dag hører jeg en høy klikke lyd fra høytalerne. Det skjer to ganger med jevnt mellomrom (1 sekund) og lit forskjellig høyde.
Minner om en switch eller rele`.

Har ikke installert noe nytt elektrisk i huset og lurer veldig om dette kommer fra førsterker eller strømkurs kan vaere årsak. Det virker ikke som om dette skjaer samtidig som noen tar på eller av noe eletrisk i huset

Litt vanskelig å feilsøke siden det skjaer såpass skjelden.

Tips?

takk for hjelpen!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg tror at du skal sjekke betegnelsen på den forsterkeren din en gang til. Sitter akkurat og glaner på mine Conrad Johnson Premier 350 forsterkere, og det er ikke et eneste rør i dem.

Flisespikkeri? Nei, det er ikke det. Hvis det er en rørforsterker du har, er det nærliggende å se på rørene. Men i så fall er det ikke en CJ 350 du har.

Mvh

Edit: Og Conrad Johnson Premier 12 er da rømonoblokker???

Edit 2: Eller mente du CJ PV 12?
 
Sist redigert:

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
hehe.
ok, jeg er lykkelig eier av cj 16ls og cj premier 140.
litt trott i morgen :)

p.s. nokså nye rør i cj 140...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
hehe.
ok, jeg er lykkelig eier av cj 16ls og cj premier 140.
litt trott i morgen :)

p.s. nokså nye rør i cj 140...
Da er vi kommet nærmere noe matnyttig! :)

Jeg holder en knapp på at det er snakk om et rør som har begynt å bli mikrofonisk. Og det kan like godt sitte i preampen som i effektforsterkeren. Det er ofte en grei test å forsøke å banke forsiktig på ett og ett rør med en blyant e.l. Treffer du på et mikrofonisk rør, vil du høre det.....

NB: Det er ikke lurt å ha skrudd opp anlegget til full guffe mens du gjør dette!

mvh
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Kan være et eller flere av releene i volumkontrollen som har begynt å trøble. Prøv å få lånt deg en annen forforsterker noen dager for å se om problemet forsvinner.
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
takk runben, skal prøve. rørene var ikke mikrofonisk...
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
For å eliminere at det ikke er releet på inngangen som er årsaken , kan du prøve å benytte en annen inngang på forforsterkeren å se om det hjelper
Men volumkontrollen består av 12 releer pr kanal, dvs 24 stk totalt så det er desto større sjanse for at feilen ligger der. Releene er de røde i bakkant på bildet

Conrad Johnson LS16 inside.jpg
 

cesco

Medlem
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
22
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
det ble mer og mer poppelyd og til slutt miste jeg nesten hørsel i går fra en høyt elektronisk skrapelyd (?) som ødela sikringer.
nå har jeg skiftet alle rør og det virker som om det går bra.

Må bare finne ut hvilken rør er årsak. Har ikke lyst å bytte 17 rør. Mistenker nå forforsterker, siden de andere er nokså nye....
 
Topp Bunn