Klassiske referanser

W

Wilson

Gjest
Er man opptatt av hva som skjer bak høyttalerene i lydbildet så kommer man ikke utenom kor/orkesterverker ved justering av høyttalere etc.
Jeg har et utvalg som utmerker seg både når det gjelder lyd og fremførelse.

BACH: CANTATES bwv 140 + 147.
John Elliot Gartdiner/Monterverdi Choir/English Baroque Soloists. ARCHIV 431 809-2

BACH: Christmas Oratorio. Gardiner/Monterverdi/English Baroque. ARCHIV 423 232-2

BACH: Mit Fried und Freud (Cantates BWV 8,125,138
Phillipe Herrwege/Collegium Vocale.
HARMONIA MUNDI HMC 901659

BACH: Oster Oratorium. Herwweghe/Collegium Vocale.
HARMONIA MUNDI HMD 941513

HANDEL: MESSIAH.
Paul McCreesh/Gabrieli Consort & Players.
ARCHIV 453 464-2

BEETHOVEN-VIOLIN SONATEN.
Anne Sophie Mutter/Lambert Orkis.
DEUTCHE GRAMMOPHON 457 619-2.
(Detter er en 4 cd-box. Mener den finnes i en "best of" versjon på en disk.)

VIVALDI: THE FOUR SEASONS.
Anne Sophie Mutter/Trondheim Soloists.
DEUTCHE GRAMMOPHONE 463 259-2

BACH:VIOLIN CONSERTOS.
Hilary Hahn/Los Angels Chamber Orchestra
DEUTCHE GRAMMOPHONE 474 199-2

THE AGE OF THE CATHEDRALS.
Paul Hillier/Theatre of Voices.
HARMONIA MUNDI HMV 907157.
Dette er gammel vokalmusikk , kanskje noe sært for noen,men klart anbefalt.
Når jeg er inne på Hillier og Theatre of Voices vil jeg også nevne en utrolig plate av Arvo PART:

DE PROFUNDIS. Paul Hillier/Theatre of Voices
HARMONIA MUNDI HMU 907182.

Til slutt en opera av det lettere slaget. Her har jeg to versjoner som er like bra på hver sin måte:

PURCELL. DIDO & ANEAS.
Willian Christie/Les Arts Florissants.
ERATO 4509-98477-2

En litt mer dramatisk versjon:
PURCELL.DIDO & ANEAS.
Nicholas McGegan/Philarmonia Baroque Orchersta/Choir of Clare College.
HARMONIA MUNDI HMU 907110.

Disse platene har vært blandt mine referanser både med rør/transistor og elektrostat/dynamisk utstyr.
Jeg har en forkjærlighet for barokken og helst med mindre orkestere og originalinstrumenter.

Håper flere kan få glede av disse fantastiske innspillingene !

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
fett! bra med sånne lister...

N

nb

Gjest
Eller for å sjekke om man er overpåvirket av Hi-Fi-basillen:

Puccini: Tosca - live-innspilling på EMI fra La Scala - operaen i 1955 eller deromkring. Som det stod i en eller annen bok: "Om man bryr seg om noe så trivielt som lydkvalitet og antal mikrofoner, øver man vold mot kunsten" ;)

Tschaikovskijs filonkonsert på EMI med Perlman og Israel-filharmonien dirigiert av Zubin Metha. Live-opptak fra Moskva med en fantastisk atmosfære og mye dynamikk.

W

Wilson

Gjest
NOEN AV DISSE ER NÅ OGSÅ Å FÅ PÅ SACD, (DET GJØR DE JO IKKE AKKURAT MINDRE INTERESSANTE SOM REFERANSER )

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Wilson;- hei du, det var et glimrende utspill;- har flere av de anbefalte utgivelsene, og kan ikke se at det er noe å innvende (skjønt det er det vel alltid, men det er mitt problem;- har ofte tanker på å legge inn noen klassiske anbefalinger,- når det så kommer til stykke, blir jeg helst sittende å agumentere med meg selv,- på den ene side, osv.).

W

Wilson

Gjest
Hei Grace-tar gjerne i mot noen "må ha"anbefalinger !

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Wilson;- skal forsøke å ta meg sammen. Klassiske innspillinger er generelt lydmessig gode,- bare unntaksvis ødelagt av diverse prosessering, og dermed nesten alltid å foretrekke som lydreferanser;- vi som kjennere av klassisk har en oppgave her, nemlig å stimulere andre lydinteresserte til å anskaffe klassiske plater i mye større grad.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjølv om eg er einig med Grace når det gjeld klassiske opptak sin generelt høge kvalitet, er det interessant å studere skilnaden mellom dei ulike labelane og produsentane. Dette åleine gjer at klassisk musikk er eit must for alle lydinteresserte, dessutan har kompleksiteten i klassisk musikk mykje utfordringar til både anlegget, lokala (både konsertsal og avspelingsrom) og lyttaren sin persepsjon.
Går og lurer på om det er interesse for å lage ei plateliste over referanselyd på klassisk?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Det gjør jeg også, Arve,- går og lurer;- problemet er hvor man skal begynne, hva man eventuelt skal fremheve spesielt,- bare det helt spektakulære, eller også mer alminnelig gode innspillinger.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Når eg har vore i det pedagogiske lunet ovanfor audiofile som vil ha nokre klassiske tilrådingar, har eg ofte tatt utgangspunkt i dei verkeleg spetakulære musikkverka, og funne ulike innspelingar med ulike vektingar. Eitt døme: Berlioz sin fantastiske symfoni, som finnest i RR-audiofil innspeling, tre-fire gode, dramatiske innspelingar, og den morosame Beecham-varianten, som nesten er komisk i si hyggjelege dveling av marsjen til skafottet. Diverre vanskeleg å få tak i..men neppe eit tap for ettertida, trass alt.
Elles er det moro å ta pusten frå folk med mono-innspelingar. Eg har ei interessann 1812-innspeling med Dorati, der kanonskot-opptaket vert forklara. Svært interessant.
Men skal urøynde folk stimulerast til anna enn reint akademisk interesse, må musikken vere fyrsteklasses (sjølv om dette kan vere ulike vektingar av dei ulike faktorane i musikken)
Tykkjer det er svært fascinerande med dei ulike dirigentane på 50 - og 60-talet sine tydelege tolkningar av verka: Toscanini, Beecham, Reiner, Munch, Kertez, Stokowski, Walter er alle dirigentar som legg sitt særpreg på verka, i motsetnad til dei etter mitt syn alt for lojale dirigentane notildags.

T

theStig

Gjest
Jeg er ikke så glad i spektakulær klassisk musikk, det er litt som svensktoppar - mye glam og glitter, og lite innhold. Jeg blir fort lei Berlioz og Strauss for å si det slik.

I stedet vil jeg anbefale noe som absolutt ikke er spektakulært, men en fantastisk vakker plate: Arvo Pärt/Te Deum, ECM Records 439162

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Jeg er ikke så glad i spektakulær klassisk musikk, det er litt som svensktoppar - mye glam og glitter, og lite innhold. Jeg blir fort lei Berlioz og Strauss for å si det slik.
Referanser må ikke være spektakulære for å kunne brukes - helt enig.
Klavermusikk og kammermusikk kan være like velegnet, for ikke å glemme opera - opera spenner fra det mest intime til det helt spektakulære.

LPA

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Erika Köth var ukjent - noen tips til CD'er?

LPA

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Har berre ei plate, der ho syng Schubert-lieder. Definitivt beste versjonane eg har høyrt. Eg veit ho eigentleg har vore i opera, men har ikkje høyrt dette, og lurer på om andre har. Plata fekk kona av svigerfar, innspelt på tampen av 60-talet, meiner eg. Skulle likt å høyrt meir av denne dama. Stor stemme, utan eit snev av å vere "operatisk" kler dette Schubert så godt at eg ikkje kan beskrive det. Innspelinga er OK, men ikkje noko meir.

N

nb

Gjest
Romantikar-Arve: Reknar med du har Brahms' andre klaverkonsert med Giles og Berlin-filharmonien dirigert av Eugen Jochum. Om ikkje, bein og kjøp!

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
En ypperlig operareferanse er Verdi's La Traviata med Carlos Kleiber på DG. LP-versjonen lyder aller best, men det er under forutsetning at pickupen vil spore.

LPA

N

nb

Gjest
Jeg kjøpte min første Opus 111 - plate i går, da jeg av forskjellige grunner ikke har kjøpt særlig mye klassisk i butikk i det siste. Var en inspilling i den store Vivaldi-editionen de gir ut fra manuskriptene i biblioteket i Torino. Glimrende musisering og fremragende lydkvalitet. Lenge siden jeg har hørt slik dynamikk og nerve på en plateinnspilling.

K

kbwh

Gjest
Soundscape: Hvilken flott tråd!

Noen her som kan anbefale en plate med Schubertlieder som er perfekt både musikalsk og opptaksteknisk?

U

utgatt60135

Gjest
Er man opptatt av hva som skjer bak høyttalerene i lydbildet så kommer man ikke utenom kor/orkesterverker ved justering av høyttalere etc.
Jeg har et utvalg som utmerker seg både når det gjelder lyd og fremførelse.

BACH: CANTATES bwv 140 + 147.
John Elliot Gartdiner/Monterverdi Choir/English Baroque Soloists.      ARCHIV 431 809-2

BACH: Christmas Oratorio. Gardiner/Monterverdi/English Baroque.     ARCHIV 423 232-2

BACH: Mit Fried und Freud (Cantates BWV 8,125,138
Phillipe Herrwege/Collegium Vocale.
HARMONIA MUNDI HMC 901659

BACH: Oster Oratorium. Herwweghe/Collegium Vocale.
HARMONIA MUNDI HMD 941513

HANDEL: MESSIAH.
Paul McCreesh/Gabrieli Consort & Players.
ARCHIV 453 464-2

BEETHOVEN-VIOLIN SONATEN.
Anne Sophie Mutter/Lambert Orkis.
DEUTCHE GRAMMOPHON 457 619-2.
(Detter er en 4 cd-box. Mener den finnes i en "best of" versjon på en disk.)

VIVALDI: THE FOUR SEASONS.
Anne Sophie Mutter/Trondheim Soloists.
DEUTCHE GRAMMOPHONE 463 259-2

BACH:VIOLIN CONSERTOS.
Hilary Hahn/Los Angels Chamber Orchestra
DEUTCHE GRAMMOPHONE 474 199-2

THE AGE OF THE CATHEDRALS.
Paul Hillier/Theatre of Voices.
HARMONIA MUNDI HMV 907157.
Dette er gammel vokalmusikk , kanskje noe sært for noen,men klart anbefalt.
Når jeg er inne på Hillier og Theatre of Voices vil jeg også nevne en utrolig plate av Arvo PART:

DE PROFUNDIS.  Paul Hillier/Theatre of Voices
HARMONIA MUNDI HMU 907182.

Til slutt en opera av det lettere slaget. Her har jeg to versjoner som er like bra på hver sin måte:

PURCELL. DIDO & ANEAS.
Willian Christie/Les Arts Florissants.
ERATO 4509-98477-2

En litt mer dramatisk versjon:
PURCELL.DIDO & ANEAS.
Nicholas McGegan/Philarmonia Baroque Orchersta/Choir of Clare College.
HARMONIA MUNDI HMU 907110.

Disse platene har vært blandt mine referanser både med rør/transistor og elektrostat/dynamisk utstyr.
Jeg har en forkjærlighet for barokken og helst med mindre orkestere og originalinstrumenter.

Håper flere kan få glede av disse fantastiske innspillingene !
Dessverre ikke helt min smak musikalsk.. litt nyere klassiske referanser takk :) ..

K

kbwh

Gjest
Takk, Parelius. Barbara B. har fått ny innpakning (Warner Elatus) slik den selges av MDT, men er på ønskelisten. Bare drømmen er perfekt, slik som drømmen om Schwarzkopf.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Dessverre ikke helt min smak musikalsk..  litt nyere klassiske referanser takk  :) ..

Kan du gi noen hint om hva du liker, så er det enklere å komme opp med noen forslag...........

U

utgatt60135

Gjest
Kan du gi noen hint om hva du liker, så er det enklere å komme opp med noen forslag...........
Prokofiev, Shostokovich, Mussorski, Rimski-Korsakov, Mahler, Messiaen, Brahms, Saint-Saens, Satie, Ravel, Berlioz, Storhammar, Valen, Part, Tuur, Debussy, Elgar, Gorecki, Berg..

Ja bare for å nevne noen sånn i farta....

U

utgatt60135

Gjest
Prokofiev, Shostokovich, Mussorski, Rimski-Korsakov, Mahler, Messiaen, Brahms, Saint-Saens, Satie, Ravel, Berlioz, Storhammar, Valen, Part, Tuur, Debussy, Elgar, Gorecki, Berg..

Ja bare for å nevne noen sånn i farta....

P

Parelius

Gjest
Takk, Parelius. Barbara B. har fått ny innpakning (Warner Elatus) slik den selges av MDT, men er på ønskelisten. Bare drømmen er perfekt, slik som drømmen om Schwarzkopf.
Ah, du kan så si, men kanskje skulle du prøve denne også, når nå vinylspillereren kommer (bare vinteren gir seg):

Schubert - A Program Of Piano Music & Songs - Elly Ameling, soprano/Jorg Demus, piano - Victrola VICS 1405. Slett ikke dårlig lyd. Tror at den kanskje opprinnelig var utgitt på Harmonia Mundi.

Spiller nå...

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Takker for tipset KH, bestillte akkurat den siste anbefalingen din.
Har flere fenomenale innspillinger med Gabrieli consort & players.
Opplevde de også live i trefoldighetskirken i Oslo for endel år tilbake.

U

utgatt60135

Gjest
Ivan Fischer har jeg stor sans for. Rytmisk, tett og god lyd. Dette er rett og slett et røverkjøp:

Knut
Da har jeg bestilt den første og den siste av dine anbefalinger. Takk!

Jeg har denne Petrushka innspillingen. Men har ikke hørt på den på veldig lenge.

Har denne også;

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.119
Sted
Sortland
Hei Valentino.

The Hyperion Schubert Edition. Komplett på 57 cd'er.
Anbefales på det varmeste. Har du noen favorittsanger eller sangere, kan jeg tipse deg om volumet du bør prøve. Fordelen er at alt er tilgjengelig.
Sampleren er fin, men blir litt uoversiktlig for min smak da det skiftes sangere fra spor til spor. Andsnes/Bostridge på EMI er et godt valg, om du liker Schuberts pianosonater (og Andsnes spillestil).

Et spørsmål i forbifarten er hvilke anlegg dere bruker på operainnspillinger fra 50 og 60 årene? Lydkvaliteten på opptakene er ofte litt såsomså og jeg lurer på om det er lurt å gi de litt mere varme fra rørutstyr eller hornhøytalere.
Noen som har erfaringer?

N

nb

Gjest
Hei Valentino.

The Hyperion Schubert Edition. Komplett på 57 cd'er.
Anbefales på det varmeste. Har du noen favorittsanger eller sangere, kan jeg tipse deg om volumet du bør prøve. Fordelen er at alt er tilgjengelig.
Sampleren er fin, men blir litt uoversiktlig for min smak da det skiftes sangere fra spor til spor. Andsnes/Bostridge på EMI er et godt valg, om du liker Schuberts pianosonater (og Andsnes spillestil).

Et spørsmål i forbifarten er hvilke anlegg dere bruker på operainnspillinger fra 50 og 60 årene? Lydkvaliteten på opptakene er ofte litt såsomså og jeg lurer på om det er lurt å gi de litt mere varme fra rørutstyr eller hornhøytalere.
Noen som har erfaringer?
Bruker samme anlegg på alt jeg, klarer heldigvis å gi passe balla i lydkvalitetet på de gamle sakene bare fremførelsen er god, og det er jo en del klassikere fra tidsrommet du nevner. Av og til er jo lyden god også, da er det jo ren bonus

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.119
Sted
Sortland
Har samme innstillinga nb.

Når det gjelder lydkvaliteten har jeg etterhvert fått inntrykk av at de små selskapene jamt over har meget god lyd. Endel av innspillingene er også i referanseklassen når det gjelder framføring, få er direkte dårlige framføringer.

Plater fra Hyperion, AliaVox, Opus111, Harmonia Mundi mv holder normalt god kvalitet.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.119
Sted
Sortland
Hyperion Shubert Edition er på 37 cd'er. (rett skal være rett!) Musikalsk er det fra storveis underholdning til storartet kunst. Framføringene er alle i referanseklassen.

Som introduksjon anbefales vol1: 'Goethe and Schiller settings' med Dame Janet Baker (mener å ha lest at dette er hennes siste innspilling), og vol. 35: 'Schubert 1822-1825 (Schubertiad)', som inneholder sanger for forskjellige besetninger og stemmer.

Lydkvaliteten er i ypperste klasse, og Graham Johnsons akkompagnement er helt utsøkt.

Selv gleder jeg meg til å få denne opplevelsen foran stereoen:
'Oh God, it's God, I see God' ;)

mvh

P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Soundscape: Hvilken flott tråd!

Noen her som kan anbefale en plate med Schubertlieder som er perfekt både musikalsk og opptaksteknisk?
Jeg hørte denne (tror det var den) i går! Kjempestemme på den mannen.

Topp Bunn