Klassiske anbefalinger på strømmetjenester

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er heldigvis brukbart utvalg av historiske innspillinger på strømmetjenestene. Som forhenværende romer har jeg et bløtt hjerte for Respighis Pines of Rome og Fountains of Rome. Reiners innspilling med Chicago Symphony på RCA Living Stereo er en populær innspilling som har kommet ut igjen og igjen, blant annet på SACD og i det store bokssettet. Og selvfølgelig på strømmetjenestene.

    321643149095.jpg

    På Tidal. Fant ikke akkurat denne innspillingen på Spotify. Overrasker meg litt fordi sist jeg sjekket, for noen år siden, hadde Spotify et bedre utvalg i kjente historiske innspillinger.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt... Disse verkene av Respighi er ting jeg har hørt såvidt, på NRK alltid klassisk e.l... Men ikke visst hvem og hva det var. Takk for tips!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt... Disse verkene av Respighi er ting jeg har hørt såvidt, på NRK alltid klassisk e.l... Men ikke visst hvem og hva det var. Takk for tips!
    Hyggelig at tråden gir inspirasjon og oppklarer et og annet mysterium. Noe jeg har blitt spurt om av besøkende er om jeg har musikken til Onedin-linjen. Alle som er over 50 år har et forhold til den serien og musikken som den gjorde kjent for det store publikumet. Det er spesielt adagioen fra balletten Spartacus som har blitt kjent som temamusikken til TV-serien de er ute etter. Her er en innspilling med komponisten Aram Khachaturian som dirigent for Wien Filharmoniske Orkester. Har ikke hatt tid til å lytte på den enda, så jeg kan ikke stå inne for kvaliteten. Men siden komponisten dirigerer så bør det være en brukbar innspilling.

    Edit: Har hørt og hoppet litt rundt i albumet, det er delvis ødelagt av en forferdelig vreng. Først trodde jeg at jeg var utsatt for Murphy's lov med headamp-en eller DAC-en (en NAD døde jo for meg forleden natt). Akkurat adagioen virker å være uskadd (har ikke hørt hele enda). Det er bedre å ty til Spotify for å finne denne balletten. Men skal du bare høre adagioen så er den vel ok.

    spartacus.jpg

    På Tidal.

    På Spotify er det flere innspillinger av balletten å velge mellom, linker derfor bare til artistsiden.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt på Tidal, hører på CD nå, men det skulle forundre meg stort om Chandos har klart å sende dårlige filer til strømmetjenestene. Derek Bourgeois Blitz er en av hjørnesteinene i moderne brassmusikk, som jeg vil klassifisere som samtidsmusikk for messingorkester. Dynamikk og utøylet messingklang kan dere vente dere, så pass på pådraget. :rolleyes:

    Lenke til Tidal.
    Lenke til Spotify.

    blitz.jpg
     

    haralden

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Det er heldigvis brukbart utvalg av historiske innspillinger på strømmetjenestene. Som forhenværende romer har jeg et bløtt hjerte for Respighis Pines of Rome og Fountains of Rome. Reiners innspilling med Chicago Symphony på RCA Living Stereo er en populær innspilling som har kommet ut igjen og igjen, blant annet på SACD og i det store bokssettet. Og selvfølgelig på strømmetjenestene.

    Vis vedlegget 396123

    På Tidal. Fant ikke akkurat denne innspillingen på Spotify. Overrasker meg litt fordi sist jeg sjekket, for noen år siden, hadde Spotify et bedre utvalg i kjente historiske innspillinger.
    Hei

    SACD versjonen finnes på ClassicsOnline som Highres-streaming (pcm 24/176): Lenke til ClassicsOnline

    1144310.jpg


    Harald
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder om å følge med i svingene, ja. Men sålenge jeg ikke kan utnytte 24 bit i krypten lar jeg Classics Online være. Garantert et bedre tilbud av klassisk musikk der enn på de andre strømmetjenestene, og helt sikkert bedre å søke i. Men enn sålenge holder jeg fast i lommebok og nekter Visa-kortet landlov. :rolleyes:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye snadder. Storkoser meg i jula..
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå som jeg er blitt abonnent på Tidal Hifi, bør jeg nok følge litt bedre med på denne tråden. Dvs, jeg har jo vært en del innom her. Mye bra, og jeg har sett mange tips om god musikk, uavhengig av om det er via strømming etc. Så folkens, fortsett å stå på!:D
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Denne uka har jeg lyttet en del til en fin og rolig plate med sanger for vokal og piano av en av mine favorittkomponister, Francis Poulenc:
    https://tidal.com/album/47003266
    karthauser.jpg


    Sangerinnen heter Sophie Karthäuser, og før jeg leste mer om henne var jeg helt sikker på at hun var tysk, fordi jeg syntes hun hadde en utrolig merkelig fransk diksjon. "Selv om hun er tysk, må hun da klare å uttale fransken LITT bedre enn dette", tenkte jeg. Men så var hun bare fra den fransktalende delen av Belgia, og der er det visst sånn de snakker.... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der, et fint bidrag. Den skal jeg merke meg til jeg får Tidal opp å gå igjen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skifter litt mellom Tidal og Spotify av forskjellige grunner. Min bror har endelig fått Tidal opp å gå uten å betale en "formue" til App Store, så snart får jeg Tidal tilbake. Men det haster ikke så voldsomt, siden jeg har Spotify Premium og mangler hirez DAC nå i disse MQA-tider. Egentlig tror jeg det er bedre utvalg i klassisk musikk på Spotify, det var i alle fall det tidligere.

    Fant denne i dag, det er en flott innspilling av Saint-Saëns symfoni nr.3, orgelsymfonien.

    MI0000962031.jpg


    Har ikke sjekket Tidal, men den finnes sikkert der også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt... Disse verkene av Respighi er ting jeg har hørt såvidt, på NRK alltid klassisk e.l... Men ikke visst hvem og hva det var. Takk for tips!
    Hyggelig at tråden gir inspirasjon og oppklarer et og annet mysterium. Noe jeg har blitt spurt om av besøkende er om jeg har musikken til Onedin-linjen. Alle som er over 50 år har et forhold til den serien og musikken som den gjorde kjent for det store publikumet. Det er spesielt adagioen fra balletten Spartacus som har blitt kjent som temamusikken til TV-serien de er ute etter. Her er en innspilling med komponisten Aram Khachaturian som dirigent for Wien Filharmoniske Orkester. Har ikke hatt tid til å lytte på den enda, så jeg kan ikke stå inne for kvaliteten. Men siden komponisten dirigerer så bør det være en brukbar innspilling.

    Edit: Har hørt og hoppet litt rundt i albumet, det er delvis ødelagt av en forferdelig vreng. Først trodde jeg at jeg var utsatt for Murphy's lov med headamp-en eller DAC-en (en NAD døde jo for meg forleden natt). Akkurat adagioen virker å være uskadd (har ikke hørt hele enda). Det er bedre å ty til Spotify for å finne denne balletten. Men skal du bare høre adagioen så er den vel ok.

    Vis vedlegget 396247

    På Tidal.

    På Spotify er det flere innspillinger av balletten å velge mellom, linker derfor bare til artistsiden.
    Jeg vet ikke om dette er samme innspilling, men her er iallfall Spartacus og Gayaneh med. Samt Glazunov.

    aram.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lenker verdsettes i denne tråden, for spesielt i Tidal er det vanskelig å finne riktig innspilling uten litt trøblete leting. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Akkurat en sånn tråd jeg har lett etter. Bruker Tidal. Nå skal jeg starte på innlegg nr 1 og lytte suksessivt fremover :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint at dere holder liv i denne tråden, da temaet fremdeles interesserer.
    Jeg bruker Spotify Premium mye, men til bakgrunnsmusikk/sosialt, og til å sjekke utgivelser før CD-kjøp.
    Testet Tidal, men fant funksjonaliteten og taggingen mangelfull spesielt for klassisk, så det sa jeg opp.

    Men med Tidal app på Oppo 105D spilleren minnes jeg på temaet, og finner at nye Oppo 205 støtter Tidal med MQA.
    Then we're talking.

    Fortsett å samle og legge ut linker her, en dag kommer de til nytte for meg også.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og ofte så finner du lett samme innspilling på Spotify, men langtfra alltid. Når det kommer til klassisk-katalogen er det nok flere avvik mellom tjenestene enn for andre genre. Men mye er det samme, så litt nytte får du uansett. Og tips som kun finnes på Spotify er like velkomne som de på Tidal, for denne tråden mente jeg vel skulle omhandle alle strømmetjenestene.

    Naïve Vivaldi Edition forbinder jeg utelukkende med kvalitet. Vivaldi: Arie per basso var et tips du kom med i en annen tråd. Lett å finne på strømmetjenester, her er den på Tidal.

    51a1povkcNL.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn