Klassisk Sjostakovitsj

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Er på jakt etter "kammersymfoni i c-moll" av
Dmitri Sjostakovitsj.
Var på konsert med Det Norske Kammerorkester der de
blant annet spilte denne.
Nydelig musikk, skulle så gjerne hatt denne på cd eller lp.
Men denne er ikke enkel å finne.
Noe som vet om nettsteder som er STORE på klassisk?
Linker?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Tusen takk, finner jeg ikke noe her i landet bestiller jeg fra MDT.

K

kbwh

Gjest
Sjostakovitsj er nesten et sort hull hos meg.
Er det greit for en kammermusikkelsker å begynne med den siste platen til Hagenkvartetten? Eller bør man starte på annet vis?

Det eneste jeg kan huske å ha hørt av Dmitri er den åttende kvartetten hans, spilt av Trondheimsolistene, altså et kammerorkester. Kunne godt tenkt meg mer råskap enn det de leverte i Gamle Logen for en uke siden.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Har ikke hørt Hagen, noterte meg at Jed Distler ikke var særlig begeistret (http://classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=10266 ),. Men Hagens er jo alltid omstridt, og fans av kvartetten vet jo hva de går til.

Men jeg planlegger nå i hvert fall å kjøpe denne med det første:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//3653002.htm

Prisen er i hvert fall bra for 10 cder, og faktisk billigere enn Haitink sin gamle syklus.

Som symfoniker fra det 20. århundre er det vel bare Sibelius som gjør ham rangen stridig (vel, Mahler også om man skal være pedant...)

Ellers er fiolinkonsert nr. 1 en høydare, med Oistrach som klassisk referanse og Vengerov som en dristig ung utfordrer.

K

kbwh

Gjest
Så ser jeg at DG har pakket om Emerson-settet nylig:

Prisen hos MDT er £26. Kjøper den jeg.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Feks

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CC72130.htm

Vær obs på at kammersymfoniene hans er strykekvartettarrangement, vanligvis habilt utført av Rudolf Barshai, men uten den rå nerven i originalene, som har vært diskutert i noen tråder før, feks om kammermusikk.
La inn en bestilling på en del bokser på MDT da jeg først var i gang. Har ikke handlet derfra før, er de noenlunde kjappe med levering?

noruego

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det går ofte noen dager fra du legger inn ordren til de sender den - en uforståelig treghet... Deretter tar det 3-5 dager til pakken ligger i postkassen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Det går ofte noen dager fra du legger inn ordren til de sender den - en uforståelig treghet... Deretter tar det 3-5 dager til pakken ligger i postkassen.
Til å leve med det, og billig var det også! Bestillte vel godt over 70 CDer fordelt på 10 bokser og noen enkle, med totalsum på bare 130£.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Så ser jeg at DG har pakket om Emerson-settet nylig:

Prisen hos MDT er £26. Kjøper den jeg.
Ikke glem Aktiv Klassisk i Oslo. Her er prisen 298.-, som er noe rimligere ... tviler på at det lønner seg å ta inn klassisk fra utlandet med det prisnivået vi har her. På mine mange forskjellige utenlandsreiser har jeg ennå ikke funnet klassiske CDer som selges rimligere enn her.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
På mine mange forskjellige utenlandsreiser har jeg ennå ikke funnet klassiske CDer som selges rimligere enn her.
Jeg betaler vel i gjennomsnitt £10 for fullpris-cder hos mdt (forutsetter at det ikke tilkommer moms). Frakten er ca. £1 per cd. Vet ikke om noen norske butikker som matcher det. Og når man tar med tilbudskampanjer blir det enda bedre. Kjøpte f.eks. nylig Beethovens samlede symfonier med Harnoncourt til under 200 (koster vanligvis ca. 500 i norske butikker), og av dagens tilbud har man f.eks. David Zinman sine beethoven-cder fra Arte Nova til £3.83 for stykket (og £7.66 for schumanns samlede symfonier!) eller et utvalg av EMI Great Recordings til £5.53.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Ikke glem Aktiv Klassisk i Oslo. Her er prisen 298.-, som er noe rimligere ... tviler på at det lønner seg å ta inn klassisk fra utlandet med det prisnivået vi har her. På mine mange forskjellige utenlandsreiser har jeg ennå ikke funnet klassiske CDer som selges rimligere enn her.
Aktiv Klassisk er en strålende butikk. Hadde nok handlet mye der om jeg hadde vært oftere innom Oslo.

K

kbwh

Gjest
Emersonboksen ble handlet hos Aktivklassisk, som også har Hagenkvartettens supre 7cd Mozartboks til utrolige 398,- akkurat nå. Jeg fikk en hyggelig pris på Haydns Skapelsen med Gardiner også. Kjekk butikk, ja. Er lett å glemme når man bor på landet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Akkurat nå har jeg satt på Symphony No. 1 In F Op.10.
Scottish National Orchestra m. Neeme Jærvi.
En cd jeg har hatt siden 1985. Fin musikk.
Jeg får litt assosiasjoner til John Coltrane når jeg hører Shostakovich. Er det bare meg eller ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kanskje ikke Coltrane spesifikt, men det er definitivt jazzelementer i musikken. I tidlige år var nok Gershwin en inspirasjonskilde, i hvert fall om man sammenligner den første pianokonserten med Gershwins egen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Ok. Syns at åpningen spesielt er Coltransk. Nytt ord.
Symphony no. 6 kommer etterpå. Lenge siden jeg har hørt på dette.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kanskje noen med bedre formelt grep om musikken kan utrede om hva vi hører... En direkte påvirkning må i alle fall nødvendigvis gå fra Shostakovich til Coltrane, ikke motsatt vei.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Ja Shostakovich var 20 år eldre enn Coltrane. Men jeg tror det er tilfeldig at det er likheter der. Coltrane er ihvertfall favoritt når det gjelder jazz. Hører mer på han enn Shostakovich. Men etter å ha satt på denne jeg har, så spørs det om det ikke vil komme mer Shostakovich i hus etterhvert.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Shostakovich er nok den av de store moderne komponistene som faller lettest for øret ja, i alle fall noen ganger. Spesielt for jazztrente ører. Han laget jo lettere musikk også, jazzsuiter og endel filmmusikk.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sjostakovitsj Jazz suite nr. 1 og 2 er kjempe fin og grei musikk å forholde seg til om en vil begynne å høre på, men ikke er så vant med "lydbildet" i genren klassisk musikk.

K

kbwh

Gjest
Jeg har fått Symfoniboksen til Jansons i hus (takker, Bach_Man), og hatt en av disse "er DET ham!?" -opplevelsene med valsen fra den andre av jazzsuitene. Der ser man. Alltid noe nytt å lære.

Ellers: 10 plater for 400 kroner er, vel, vanvittig når kvaliteten er på et slikt nivå som her.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
En ting jeg liker med Jansons sin syklus er det at han har brukt så mange forskjellige orkestre. Sånn ellers så går det jo 13 på dusinet av symfoniplater i år, på platefronten virker det nesten som at at Shostakovich overgår Mozart-jubileet.

Og nå ser jeg frem til å høre 2. cellokonsert med Truls Mørk samt Leningradsymfonien og 2. pianokonsert i Grieghallen i de kommende ukene. Det blir nok også mer Shostakovich utover i orkestersesongen.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Var innom det lokale posthus for noen dager siden og kjøpte på impuls denne for 260 kroner....

11 CD'er, og lyden er ihverfall på topp og utførelsene er heller ikke så mye å klage over. Har dog ikke hørt Jansons..

mvh

K

kbwh

Gjest
Barshai jobbet sammen med Dmitri og dirigerte uroppførelsen av den 14. symfonien.

Brilliant er er litt som Naxos. Lure å følge med på.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Barshai sin syklus regnes som en av de aller beste. Nok et eksempel på at det ikke er noen streng sammenheng mellom pris og kvalitet i klassisk musikk. Til disse prisene kan man jo med fordel anskaffe seg flere komplette sykluser.

Topp Bunn