Hehe. Clara falt for både Robert og Johannes, og Robert rakk aldri å bli en gammel mann...Jøgga skrev:Og jeg som trodde X var vanskelig. Men ikke for erato.
![]()
Det er faktisk Brahms.
Y = Szymanowski! Tror jeg.........Jøgga skrev:Og hvem er denne herren?
hr. Y
Jaerato skrev:Var Boult jeg tenkte på ja....berxter skrev:Adrian Boult?
B
Nei, Y er ikke Szymanowskierato skrev:Y = Szymanowski! Tror jeg.........Jøgga skrev:Og hvem er denne herren?
hr. Y
Edit: Nei ikke det heller. Dette bildet har jeg sett før.....
Neida, Y er en litt annen type..Valentino skrev:En ung Horowitz?
Det gleder meg å kunne si det rett ut: Det er helt feil!erato skrev:Martinu! Slår meg i hodet !
Jeg forstår ;Dberxter skrev:Grumpf!
B
Grumpf* is my word for when I'm feeling just a slightly bit grouchy. Not enough to make me want to rip people's heads off, but enough that I'm less than enthusiastic about Life, the Universe and Everything. Of course, feeling *grumpf* today is mostly my own fault. I've been staying up far too late: reading, playing on the computer and what not. But it's also work's fault; what with the recent changes and all
BoulezJøgga skrev:Og hvem sa (tilgi ham den som kan) noe sånt ?
"Jeg er ingen fascist. Jeg hater Tsjaikovskij, og vil ikke dirigere ham. Hvis publikum vil ha ham, kan de få ham."
BerliozJøgga skrev:Hvem kan ha sagt dette?
"Det finnes en gud, - Bach -, og Mendelssohn er hans profet!"
Jøgga skrev:Og hviken aldrende tunghørt herre sa etter en orkesterprøve der han overhørte egne komposisjoner, da han ble spurt av dirigenten hva han syntes:
"Bra, men jeg hørte ikke trillen i tuba!"
(tror ikke denne er mye publisert, her må man kanskje resonnere)
PS: Hvilket stykke var det han hadde hørt?
Det kunne man tro, men nei.achri-d skrev:Vel, dette kan høres ut som RVW - etter å ha hørt sin konsert, men hvem vet? Mvh.Jøgga skrev:Og hviken aldrende tunghørt herre sa etter en orkesterprøve der han overhørte egne komposisjoner, da han ble spurt av dirigenten hva han syntes:
Jøgga skrev:Det kunne man tro, men nei.achri-d skrev:Vel, dette kan høres ut som RVW - etter å ha hørt sin konsert, men hvem vet? Mvh.Jøgga skrev:Og hviken aldrende tunghørt herre sa etter en orkesterprøve der han overhørte egne komposisjoner, da han ble spurt av dirigenten hva han syntes:
Og en tubakonsert var det ikke.
Nei det var ikke Strauss. Skulle nesten ønske det var, for jeg var selv til stede og hørte komponistens korte kommentar. Og tubatrillen skal virkelig høres.achri-d skrev:Jøgga skrev:Det kunne man tro, men nei.achri-d skrev:Vel, dette kan høres ut som RVW - etter å ha hørt sin konsert, men hvem vet? Mvh.Jøgga skrev:Og hviken aldrende tunghørt herre sa etter en orkesterprøve der han overhørte egne komposisjoner, da han ble spurt av dirigenten hva han syntes:
Og en tubakonsert var det ikke.
OK - prøver for siste gang i kveld - Richard Strauss og han hadde hørt "Eine Alpensinfonie". Ren gjetning, men jeg hørte gjennom Kempes versjon for noen uker siden og tubaen var mer prominent enn vanlig er. Mvh.
Nei, dette er noen år siden, og komponisten var gammel og tunghørt men fremdeles talefør.Valentino skrev:Eh, Nordheim?
Harald Sæverud var det, ja, på sitt klingende bergensk!Valentino skrev:Sæverud da!
Så det var Sæverud. Da du i prinsippet skrev at komponisten var norsk vurderte jeg Kvandal, Sæverud og Tveitt mest ut fra passende alder - Tveitt var kanskje ikke den heteste kandidaten. Jeg fant ikke noe spesielt om tuba og har intet å by på utover ren gjetning som jeg tidligere har forsøkt uten hell. Mvh.Jøgga skrev:Harald Sæverud var det, ja, på sitt klingende bergensk!
Men hvilket verk hadde han hørt?
Åh, her er vi vel også på blåse-repertoaret. Jeg sang den etter notene med en gang i åpent kontorlandskap, og kollegaen (amatørmusiker) rett overfor meg tok den med en gang og utbrøt: "Hah, den kan jeg nesten utenat". Stykket er det ypperste som er skrevet av denslags, spør du meg. Og denne karen skrev vel ikke så mye etter dette heller. Man kan jo lure på hva det hadde blitt til hvis han hadde holdt på 20 år til.Valentino skrev:Hva er dette da?
Adagio
Er ikke dette fra skjebnesymfonien da, men IKKE åpningen. Eller er det den 7? Vet godt hva det er, hører det i hodet, men litt lenge siden jeg har hørt på beethovensymfoniene.Valentino skrev:Og dette?
Behagelig marsjtempo
2.-sats fra Mozarts Klarinettkonsert? ???Valentino skrev:Hva er dette da?
Adagio
Ja, det må vel være ett av horninnslagene i Beethovens 5. men jeg husker ikke hvilken av satsene... 3. kanskje?Valentino skrev:Og dette?
Behagelig marsjtempo
Jeg og tenkte scherzoen ja, men som sagt, dette er det lenge siden jeg har hørt på.larsggu skrev:Ja, det må vel være ett av horninnslagene i Beethovens 5. men jeg husker ikke hvilken av satsene... 3. kanskje?Valentino skrev:Og dette?
Behagelig marsjtempo