- Ble medlem
- 08.07.2005
- Antall liker
- 2
Er det noen som kan anbefale noe gode utgivelser for en som (nesten) aldri har hørt klassisk? Primært CD. Kikker etter vinyl om jeg blir frelst... 
Jepp!Valentino skrev:Guarneri, ikke sant?
Best å skrive det ned og ta meg en tur på platebutikken.Da jeg kjøpte mine første Sf fikk jeg strykekvartettkick.
Hva med:
Haydns op.76-kvartetter, spilt av Quatuor Mosaïques, dobbelCD på Naïve? Erato nevner en av dem i 10 strykekvartetter-tråden sin.
Eller et par av Mozarts pianokonserter, som for eksempel nr. 9 og 18 med Andsnes på EMI?
Eller en damestemme. Sandrine Piau i Vivaldi. Platen heter In furore. På Naive.
Beethovens 3. symfoni er råtøff Kanskje med Deutsche Kammerfilharmonie og Järvi. Denne har jeg ikke hørt selv, men den skal være barsk. På RCA og også på min ønskeliste. Koplet med den riktig festlige symfoni nr. 8, hvor orkesteret er en metronom i andresatsen.
forslag:Greven skrev:Er det noen som kan anbefale noe gode utgivelser for en som (nesten) aldri har hørt klassisk? Primært CD. Kikker etter vinyl om jeg blir frelst...![]()
Fine forslag..Waffen skrev:forslag:Greven skrev:Er det noen som kan anbefale noe gode utgivelser for en som (nesten) aldri har hørt klassisk? Primært CD. Kikker etter vinyl om jeg blir frelst...![]()
Pianoebussy - Images
Strykekvartett: Schubert
Orkester: Bartok - Concert for orchestra
Debussy - La Mer
Holst - Planets
Shostakovich - diverse symfonier f.eks 5,6 og 10
Da må jeg få rekommendere BWV 140(Wachet auf, ruft uns die Stimme) og/ eller BWV 147 (Herz und Mund und Tat und Leben, "Jesu, Joy of Man's Desiring"), samt BWV 51, (Jauchzet Gott in allen Landen, en herlig sopran med trompetobbligato).Valentino skrev:Beethovensonater bør man eie, ja og Bach må du også ha! La folket i butikken anbefale deg en kantateskive med f.eks. Herreweghe, Gardiner eller Suzuki, gjerne en med en hitlåt eller to på. Så får du solister, kor, orkester og orgel. Guarnerimat.